Alleenstaande moeder weer aan het werk

22-09-2019 15:36 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Binnenkort ga ik starten met werken. Helaas moet ik de eerste 2 maanden fulltime werken ivm een training. Daarna ga ik 32 uur werken.

Ik ben een alleenstaande moeder van 4 kinderen. De jongste is 1 jaar en gaat naar een kdv. De derde moet naar school en daarnaast heb ik ook reistijd. Mensen verklaren mij voor gek en geven mij het advies om in bijstand te blijven.

Maar ik ben vastberaden om de uitdaging aan te gaan. Om op tijd te komen moet ik om 07:15 vertrekken om mijn derde naar de voorschoolse opvang te brengen. Vervolgens moet ik mijn jongste maar de opvang brengen, andere locatie.

Hebben jullie tips voor mij? Hoe doen jullie het zelf? Is 07:15 vroeg? Kan ik op de voorschoolse vragen of mijn dochter daar kan ontbijten? Wat voor gerechten maken jullie voor avondeten? Alle tips zijn welkom.

Ex man is niet in beeld en ik heb geen familie in de buurt. Ik moet het echt zelf doen, maar waar een wil is is ook een weg.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
22-09-2019 17:05
Maar wat zijn de gevolgen dan?
Bijvoorbeeld dat je nooit spontaan plannen kunt maken op je kookdag?
Ik heb ze vier jaar op twee locaties gehad. Na een tijdje krijg je daar vanzelf routine in. Ik had alleen bij bijzonderheden VSO dus alles was een uurtje later. Om 07.50 de deur uit, eerst naar het kdv (8 uur), en dan door naar school (08.15 uur). Klusjes hoefden ze toen nog niet te doen, maar indien mogelijk wel aangekleed en wel klaarstaan om 07.50 uur.
Het ochtendritueel is hier nog steeds het enige wat vlekkeloos gaat. ‘s avonds is het allemaal meer gedoe met koken, eten, opruimen, alles voor de volgende dag klaarleggen.
Ontbijten op de VSO was hier ‘niet de bedoeling’ maar daar trok ik me weinig van aan. Wij zijn allemaal geen ochtendmensen, dus die boterham kregen ze dan gewoon mee om op de VSO te eten. Ik betaalde er 12 euro voor (voor een uurtje!) dus dan maak ik zelf wel uit wanneer mijn kinderen eten :-)
Alle reacties Link kopieren
flexibel schreef:
22-09-2019 16:55
Ik heb 3 kinderen en alleenstaand (weduwe). Sta zelf om 6 uur op en ga douchen en doe mijn haren, dan om 10 voor half 7 maak ik mijn zoon wakker. Zoon is om half 7 klaar met douchen en kleden. De tweeling om half 7 uit bed, ene dochter onder de douche, de ander ontbijten met broer. Dan ene dochter douchen en de andere dochter ontbijten.
Om 10 voor 7 allemaal klaar, naar de opvang en 7.00 uur aanwezig.
Zondag maak ik voor 2 dagen stamppot, voor 2 dagen saus voor pasta’s, 2 dagen overschotel, dan eens nasi of bami voor 2 dagen. Plannen, is het toverwoord. Maandagavond samen met de tweeling hun kamer doen. Dinsdagavond ga ik naar een hobby en de tweeling naar turnen. Woensdagavond doe ik mijn slaapkamer en de badkamer. Zoon heeft dan sport. Op donderdagavond kamer van zoon.
Vrijdagavond de huiskamer en de keuken soppen.
De toiletten doe ik elke moment dat ik er zelf gebruik van maak.
Zaterdags zwemmen de tweeling en daarna boodschappen.
Zondags vrij en koken voor andere dagen.
Kan ik bij jou eens een cursus volgen? Wauw!
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
LadyLola schreef:
22-09-2019 16:27
Ik heb ook 4 kinderen, inmiddels nog maar een op de basisschool.

Toen ze klein waren, kdv, vso, tso, bso.
Ik maakte elke week een weekmenu en kookt op zondag voor maandag en dinsdag.
Veelal een pasta, ovenschotel, stamppot, soep. Ik kookte ruim en vroor ook vaak nog een portie in.
Op woensdag was indertijd mijn vrije dag en deed ik hetzelfde voor de donderdag en de vrijdag.
Met in het weekend, vaak iets makkelijks als pannenkoeken, broodje knak of een pizza.

Het waren best tropenjaren, maar eenmaal gewend prima te doen.
Ik had overigens wel een netwerk in geval van nood of een ziek kind.
Twee buurvrouwen waar ik op terug kon vallen en waar ik incidenteel gebruik van gemaakt heb.

Ontbijten deden we thuis, hier zaten we ook om 7.15 in de auto naar vso/kdv ( een gebouw )

Toen de kinderen ouder werden zeg 10/11 liet ik ze oefenen met alleen naar huis gaan ( school is hier echt om de hoek evenals bso ) en dat ging goed en dat breidde ik steeds meer uit.

Heb ze heel zelfstandig opgevoed ( moet wel je bent immers alleen en werkend dus minder tijd) Die ovenschotel werd al snel door de oudste in de oven geschoven en ook was als ik om 17.45 thuis kwam de tafel gedekt. Een pasta of stamppot konden ze ook opwarmen en zo breidde ik ook hun verantwoording uit naar zelf koken van een simpele maaltijd en werden mijn zondagen ook weer wat relaxter ( niet de halve dag maaltijden bereiden )

Ook deden en doen ze regelmatig een was halen een stofzuiger door het huis oftewel de tropenjaren worden steeds eenvoudiger en nu ze 23,18,15 en 10 zijn ( de oudste is het huis uit de 2e gaat voor bijna een jaar op stage ) denk ik weleens terug naar hun vroege kindertijd en hoe ik het gedaan heb, mijn hemel denk ik nu, maar het went en je weet op een gegeven moment niet anders en je kinderen ook niet.

Wel moet ik zeggen dat ik alles heel precies deed en veel voorbereiden was het sleutelwoord.

Kleding klaarleggen, in de avond douchen, broodtrommels in de avond maken.
Alles doen wat vooraf kan ook echt doen om in de morgen stress te voorkomen.
En je kinderen ook mee laten helpen met ieder jaar erbij een klusje erbij en dat hoeft echt geen enorme klus te zijn maar zelf een broodje smeren was in de mand enz kunnen ze al vrij snel hoor.

Ik leefde op lijstjes zeg maar, en nog wel een beetje.

Ik vind je een kanjer en echt hoor dit ga je fiksen!
Heel erg bedankt voor jouw reactie. Het kan dus wel.
Alle reacties Link kopieren
flexibel schreef:
22-09-2019 16:55
Ik heb 3 kinderen en alleenstaand (weduwe). Sta zelf om 6 uur op en ga douchen en doe mijn haren, dan om 10 voor half 7 maak ik mijn zoon wakker. Zoon is om half 7 klaar met douchen en kleden. De tweeling om half 7 uit bed, ene dochter onder de douche, de ander ontbijten met broer. Dan ene dochter douchen en de andere dochter ontbijten.
Om 10 voor 7 allemaal klaar, naar de opvang en 7.00 uur aanwezig.
Zondag maak ik voor 2 dagen stamppot, voor 2 dagen saus voor pasta’s, 2 dagen overschotel, dan eens nasi of bami voor 2 dagen. Plannen, is het toverwoord. Maandagavond samen met de tweeling hun kamer doen. Dinsdagavond ga ik naar een hobby en de tweeling naar turnen. Woensdagavond doe ik mijn slaapkamer en de badkamer. Zoon heeft dan sport. Op donderdagavond kamer van zoon.
Vrijdagavond de huiskamer en de keuken soppen.
De toiletten doe ik elke moment dat ik er zelf gebruik van maak.
Zaterdags zwemmen de tweeling en daarna boodschappen.
Zondags vrij en koken voor andere dagen.
Heel erg veel respect voor jou. Heel erg bedankt voor de tips.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
22-09-2019 16:56
Ach ja, de prinsjes en prinsesjes zijn er weer. De Godwin van de kinderpijler.
Zo'n flauwe, zeik uitdrukking inderdaad.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet op iedereen reageren. Ik wil jullie bedanken voor de tips en adviezen en de bemoedigende woorden.

De oudste 2 zijn 12 en 11. Zij kunnen niet voor mij koken maar ik ben wel van plan om ze een taakje te geven. Brood halen en stofzuigen als ik dat de avond ervoor niet heb gedaan.

Zij zullen wel alleen zijn na schooltijd. Niet echt de meest ideale situatie maar ik heb geen keuze. De oudste zit al op VO. Dus die kan huiswerk maken. Met mijn buurvrouw heb ik de afspraak gemaakt dat zij bij haar terecht kunnen als er iets is. Schoolpleinmoeders hebben ook hulp aangeboden maar ik wil daar zo minimaal gebruik van maken.

De kinderen hebben wel contact met hun vader, videobellen en af en toe neemt hij ze mee om te zwemmen of ergens te eten. Hij is zelfstandig ondernemer en veel weg. Hij werkt ook onregelmatig. Daarom kan ik niet op hem bouwen. Daarnaast heeft hij in de buurt wel een woning maar die is niet ingericht. En hij slaapt daar ook niet. Ik denk dat hij bij zijn vriendin woont maar ik kan dat niet bewijzen.

De reden dat ik wil gaan werken is om iets meer financiële ruimte te hebben maar ook voor mijn gezondheid. Het verdriet grijpt mij naar de keel. Ik zit huilend de was weg te vouwen. Als ik weer werk heb ik minder tijd om het verdriet toe te laten. En hopelijk ben ik zo gesloopt dat ik weer kan doorslapen.
Alle reacties Link kopieren
Super dat je deze stap zet, naar meer zelfstandigheid en onafhankelijkheid voor jezelf echt dat gaat je ten goede komen.

De 11 en 12 jarigen kunnen best inderdaad wat doen, die van mij hebben mij nooit hele dagen thuis gehad, ben altijd blijven werken denk wel dat dat scheelt zij zijn het van jongs af aan gewend mee te helpen en daardoor deden zij al wel wat klusjes op die leeftijd.

Koken deed ik wel zelf zie mijn post, op zondag en woensdag.

Vanaf dat mijn kinderen 15 zijn koken ze ook een dag, en dat werd dan op zondag besproken, wie doet wat wanneer deze week, afhankelijk van school, bijbaantje of stage.
Onderling ruilden zij ook klussen.

Mijn oudste zoon en jongste dochter zijn meer van het koken de oudste dochter draaide dan een wasje en of haalde de stofzuiger door het huis.

Natuurlijk doe je als ouder het leeuwendeel, maar met 5 personen en huisdieren kan iedereen een dag in de week iets doen en zo heb je de week rond.

Maar wat ik zei, toen ze klein waren, was het aanpoten, blik op oneindig alle ballen hooghouden en hopen dat alles weer loopt zoals de planning was.

Ik klop het af, maar ze zijn amper ziek geweest, en verder ook geen bijzonderheden, wel was ik in die tijd moe onwijs moe en heb ik echt weleens zitten janken van ellende maar vooral vermoeidheid hoe ik alles rond moest blijven breien, zonder in te storten.

Nu ik binnenkort alleen de 15 en 10 jarige nog thuis heb, is het wel makkelijker maar zoveel rustiger en stiller ( oké het scheelt veel was veel troep en veel boodschappen ) maar toch ik ga nummer 2 erg missen.
Want naast druk en vol is het ook onwijs gezellig die tafel vol de verhalen enz.

Onze jaarlijkse week in december is dan ook heilig dan zijn we samen, geen idee hoelang nog voor ze ook de feestdagen ( die ze al deels met vrienden vieren hoor ) echt niet meer geheel thuis zijn zie ik wel, maar tot die tijd ben ik blij om ze alle 4 aan de dis te hebben.

Wat ik zei ieder jaar wordt het makkelijker, tot het zo makkelijk wordt en dan vliegen ze uit ;-)
Alle reacties Link kopieren
De oudsten kunnen inderdaad makkelijk helpen. Hoeft echt geen grote verantwoordelijkheid te zijn. Maar handdoeken vouwen, sokken sorteren na de was, af en toe de huiskamer stofzuigen, een boodschapje doen bij de supermarkt, een brief posten, het gras maaien, soepballetjes draaien, de oven aanzetten met een ovenschotel die al klaar staat, het helpt allemaal.

Pas je een beetje op jezelf TO? Ik denk dat het goed is voor je eigenwaarde en het is fijn om ook anderen dan je kinderen te spreken, dus het gaat je zeker helpen. Maar hopelijk sloopt het je niet zoals je "hoopt". Ik hoop dat je op termijn weer wat rust in je hoofd krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Fijn topic om te lezen. Ik heb 2 kinderen en een man en begin binnenkort ook weer met 32 uur werken en maak me al druk :-[ goeie realitycheck. Overigens werkt mijn man meer dan fulltime en is het enige dat hij kan doen ze 1 dag van kdv halen. Dus het is een enorm geregel inderdaad.
melbourne88 schreef:
23-09-2019 17:48
Fijn topic om te lezen. Ik heb 2 kinderen en een man en begin binnenkort ook weer met 32 uur werken en maak me al druk :-[ goeie realitycheck. Overigens werkt mijn man meer dan fulltime en is het enige dat hij kan doen ze 1 dag van kdv halen. Dus het is een enorm geregel inderdaad.
Kan je man niet wat minder gaan werken?
Alle reacties Link kopieren
krulllenbol schreef:
22-09-2019 18:41

De reden dat ik wil gaan werken is om iets meer financiële ruimte te hebben maar ook voor mijn gezondheid. Het verdriet grijpt mij naar de keel. Ik zit huilend de was weg te vouwen. Als ik weer werk heb ik minder tijd om het verdriet toe te laten. En hopelijk ben ik zo gesloopt dat ik weer kan doorslapen.
Stoere Krullenbol, ik vind het moedig dat je ervoor kiest om weer vol aan de bak te gaan in plaats van thuis in de bijstand te blijven.
Je hebt goede tips gekregen van andere moeders die het alleen doen en hebben gedaan (hulde!)
Maar hoop ook dat je ook af en toe ruimte krijgt voor je verdriet.
Je moet zeker niet bij de pakken blijven zitten maar de scheiding ook verwerken.
Het komt goed maar je kunt niet alles wegstoppen en doorgaan.

Hoop dat je daar wel hulp in durft te aanvaarden van anderen.
Heel veel succes en sterkte! :hug:
Lady*Voldemort schreef:
23-09-2019 17:57
Kan je man niet wat minder gaan werken?
Dat kan niet in zijn functie... vermoed ik :-)
MinkeDeWit schreef:
23-09-2019 18:46
Dat kan niet in zijn functie... vermoed ik :-)
Grappig dat het altijd de mannen zijn bij wie dat het geval is. Het is nou nooit eens een vrouw die de wereld doet instorten als ze een dagje minder gaat werken.
Lady*Voldemort schreef:
23-09-2019 18:49
Grappig dat het altijd de mannen zijn bij wie dat het geval is. Het is nou nooit eens een vrouw die de wereld doet instorten als ze een dagje minder gaat werken.
Gek he? Tja wat zouden we moeten zonder mannen.
MinkeDeWit schreef:
23-09-2019 18:51
Gek he? Tja wat zouden we moeten zonder mannen.
Dus dan heb je een man, en dan ben je alsnog alleenstaande moeder.
Lady*Voldemort schreef:
23-09-2019 18:53
Dus dan heb je een man, en dan ben je alsnog alleenstaande moeder.
Het is wel zoals het vaak gaat. En dan denken ze ook nog dat ze vrijwillig voor deze verdeling hebben gekozen.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
23-09-2019 18:49
Grappig dat het altijd de mannen zijn bij wie dat het geval is. Het is nou nooit eens een vrouw die de wereld doet instorten als ze een dagje minder gaat werken.
Hier heb ik serieus vanmiddag wel even over zitten nadenken, na je vorige berichtje ;)

Hij verdiend sowieso meer, per uur ook duidelijk. En via zijn 2e baan (uit de hand gelopen hobby) komen ook nog welkome inkomsten binnen. We hebben flink wat uitgaves, waardoor werken voor mij wel wat meer lucht geeft. Hoop ik.
melbourne88 schreef:
23-09-2019 17:48
Fijn topic om te lezen. Ik heb 2 kinderen en een man en begin binnenkort ook weer met 32 uur werken en maak me al druk :-[ goeie realitycheck. Overigens werkt mijn man meer dan fulltime en is het enige dat hij kan doen ze 1 dag van kdv halen. Dus het is een enorm geregel inderdaad.

Waarom moet jij dat regelen? Ook dat regelen kun je verdelen natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven