andermans kind op sleeptouw...

28-09-2009 11:37 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man zorgt voor de kids (huisman) en ik werk 4 dagen per week. Ik heb een vaste vrije dag en wil op die dag dan ook graag de kinderen van school halen en brengen. Vooral omdat ik dat anders gewoon niet kan vanwege werk. Nou heeft mijn man met een andere moeder uit de buurt afgesproken dat een van haar kinderen elke dag mee kan met het naar school brengen omdat zij dat zelf niet zou kunnen (gezondheidsredenen). De school is net iets te ver om dat kind alleen te laten gaan. Dus, zo'n 4 x per dag brengt en haalt mijn man niet alleen onze kinderen maar ook die van een ander naar school. Hij vindt dat niet vervelend en doet het graag maar ik ben er niet echt kapot van. Ik heb maar 1 dag per week de mogelijkheid om mijn kinderen te halen en brengen van school en zit dan uitgerekend nog eens met andermans kind "opgescheept". Misschien heel erg overdreven maar ik wil dan gewoon gezellig met mijn eigen kids zijn en vrij zijn om te doen wat ik wil. Voor mijn gevoel maak ik al te weinig van ze mee en wil ik juist van die simpele dingen gewoon met mijn kinderen genieten ! Wat vinden jullie ? Gewoon zeggen tegen die moeder dat ze naar een andere oplossing moet zoeken ?
.
Ik zal wel de enige zijn maar ik begrijp heel goed het punt wat TO heeft. Als je je structureel vastlegt op zo'n punt dan vind het niet meer dan normaal dat je daar de voors en tegens van bekijkt.

Mijn partner heeft een andere baan genomen toen bleek dat hij al een jaar lang niet op school was geweest om de kinderen op te halen of te brengen. Ik begrijp dat heel goed en haal het niet in mijn hoofd om nu op zijn vrije middag iets structureels te plannen waar hij ook maar 1 minuuut aan kwijt zal zijn. Dat is zijn vrije middag met z'n meiden en die richt hij in zoals hij dat wil. Uiteraard zijn er dingen die we als gezin ondernemen ook op die vrije middag mocht ik toevallig ook vrij zijn. En wil je iemand uit de brand helpen en iets voor ze doen dan kan dat uiteraard altijd maar je structureel vastleggen is iets heel anders en dat is volgens mij ook waar TO geen zin in heeft.

Ik heb zo vaak iets gepland vanuit school op mijn vrije dag met de meiden. Heel vaak gaan ze spontaan spelen met vriendinnetjes en zie ik ze de hele middag niet,.... of fietsen we even door naar de kapper,....gaan met wat andere ouders de speeltuin in of richting het strand. Als jouw eigen vrije middag,..waar TO dus op andere dagen meer uur voor draait om die vrij te zijn met haar kinderen élke week een ander kind bij aanwezig is of iets voor moet worden geregeld kan ik me voorstellen dat dat voelt als op sleeptouw.

Ik hoop dat je dit nog leest Beerebeertje want ik las dat je al klaar bent met deze discussie.
quote:Beerebeertje schreef op 28 september 2009 @ 18:08:

Overigens vind ik deze discussie nu wel mooi genoeg geweest... tijd om er een eind aan te breien.Je had mijn vraag nog niet beantwoord: waarom brengt/haalt jouw man de kinderen niet als hij toch fulltime thuis zit? Dan hoef jij dat op je enige vrije dag toch niet ook nog 'ns te doen?
Believe it or not el, TO vindt het leuk om op haar vrije dag de kinderen naar school te brengen en ze op te halen.
quote:loomii schreef op 29 september 2009 @ 10:44:

Believe it or not el, TO vindt het leuk om op haar vrije dag de kinderen naar school te brengen en ze op te halen.Maar manlief zou wel het buurkind kunnen halen en brengen zodat TO vrij is om te gaan en te staan waar ze wil.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Daarom zei ik eerder in de discussie ook, laat je man het met de andere moeder oplossen.
Psies, ik zei het gisteren ook al, hij heeft dit afgesproken, TO heeft dit probleem doordat hij dit afspreekt, laat hij het oplossen.
En verder moet ie natuurlijk gewoon een leuk pak aan.
Ik heb niet alles gelezen weet dus niet wat anderen voor mij vinden.

Wat ik wel weet is dat ik als het mogelijk is wel altijd iets voor een collega moeder doe. Als ik eens een noodgeval heb zijn er ook genoeg andere moeders die ik dan even kan bellen om te vragen of ze mijn kids even mee kunnen nemen. Die van mij zijn inmiddels een stuk groter, kunnen zelf naar huis gaan, maar in geval van nood kunnen ze bij vele anderen terecht en dan daar ook nog eten. Als jij eens iets voor een ander kan doen dan wil men ook graag eens iets voor jou doen, en geloof me die momenten gaan komen dat je ze een keertje nodig hebt. Als het niet nu is met school dan komt dat nog wel met bijvoorbeeld halen of brengen naar een sportvereniging ofzo.
Ik vraag me af wat je kinderen ervan vinden dat je een keer in de week dat andere kindje niet thuis wil brengen. Misschien vinden je kinderen het wel heel gezellig om met dat kindje om te gaan. Daarnaast zou ik het een kleine moeite vinden om te doen als het ook echt nodig is.Als iemand misbruik zou maken van me, zou ik het niet meer doen.
quote:Supersmollie1 schreef op 29 september 2009 @ 10:48:

En verder moet ie natuurlijk gewoon een leuk pak aan.

En zo is het!

Iets doen voor een ander is natuurlijk haske mooi en er zullen ook vast momenten zijn dat je zelf goed de hulp van andere ouders komt gebruiken. Maar ik snap TO's bezwaren wel. Ik heb zelf ook een tijd fulltime gewerkt toen het grut klein was en dan vond ik het ook heel prettig om op door de weekse vrije dagen geen verplichtingen te hebben. Bij ons in Kutkrabbeveen was geen BSO en geen overblijf op school mogelijk, dus de ouders waren er zeer aan gewend om de koters bij elkaar aan te laten schuiven wanneer dat zo uitkwam. Maar men had er ook alle begrip voor als daar een grens aan zat.

Het zou mij verbazen als er op die hele school verder geen ouders rondliepen die alleen, of met een paar mensen, die vrijdag over zouden kunnen nemen.
quote:Supersmollie1 schreef op 29 september 2009 @ 10:46:

[...]

Maar manlief zou wel het buurkind kunnen halen en brengen zodat TO vrij is om te gaan en te staan waar ze wil.

Sta je dus samen op het schoolplein,...."Hoi Pap,...oh,...het is niet de bedoeling dat ik met jou meega vandaag, toch,..welke dag is het oh,.....Hoi Mam,......"

Zoiets?
Ik ben toch wel benieuwd: wie van julie neemt er op wekelijkse basis,...neehee,..niet als noodgeval maar gewoon iedere week, een kind mee van school die niet van jezelf is?
De meeste weken hebben we hier 1 middag per week een vriendinnetje van mini2 over de vloer omdat de ouders dan nog niet thuis zijn. Da's geen vaste regeling, ze bellen gewoon aan het begin van de week of het kan. En dat kan eigenlijk altijd. Als ze erg laat zijn eet het vriendinnetje hier ook mee.
quote:lilalore schreef op 28 september 2009 @ 21:28:

[...]

Nou ja, het stond er niet heel erg genuanceerd, één zo'n zinnetje in reactie op de openingspost waarin expliciet om advies voor een heel ander probleem werd gevraagd. Toen ik het las ging mijn wenkbrauw in ieder geval precies zo omhoog als die van het poppetje dat je plaatst...

Oh dus je leest eigenlijk wat je wilt lezen...ik snap eerlijk niet zo goed wat er niet genuanceerd aan is.
het gaat TO ws niet om die 10 minuten maar om de verplichting en dat kan ik me heel goed voorstellen!
In mijn omgeving was er een ouder die gezien de tekorten van plaatsen op de BSO een afspraak met de buren hadden gemaakt. Dinsdag mijn kind mee met jou,..doinderdag die van jou mee met mij,...iets van die strekking. Kan niet fout gaan toch,..zou je denken?

Op een middag bleek de vader van het kind gewoon thuis te zijn terwijl het de buurvrouw "haar dag" was op te halen. Niets mis mee,..afspraak was afspraak maar daar stond ze toch wel even raar van te kijken. Als ze namelijk zelf thuis is op de dag dat de buurman haar kind zou meenemen volgens afspraak dan zou ze laten weten dat opvang die dag niet noodzakelijk is en zelf naar school gaan. De buurman dacht daar blijkbaar heel anders over en liet zijn kind, ondanks dat ie zelf beschikbaar was, ophalen door de buurvrouw en bij haar thuis de middag doorbrengen. Nou,..en daar was de regeling niet voor bedoelt maar ja,...blijkbaar hadden ze daar niet de juiste afspraken over gemaakt.
leuke vader
quote:traincha2 schreef op 29 september 2009 @ 11:36:

[...]

Oh dus je leest eigenlijk wat je wilt lezen...ik snap eerlijk niet zo goed wat er niet genuanceerd aan is.omdat het een oplossing was die gewoon niet mogelijk is. TO moet fulltime werken om voldoende brood op de plank te krijgen voor iedereen. Dat ze daar van baalt is nog geen reden om minder te gaan werken, want dat kan blijkbaar gewoonweg niet. Financieel gezien dan.
quote:La India schreef op 29 september 2009 @ 11:12:

[...]

Sta je dus samen op het schoolplein,...."Hoi Pap,...oh,...het is niet de bedoeling dat ik met jou meega vandaag, toch,..welke dag is het oh,.....Hoi Mam,......"

Zoiets?ja precies, dit lijkt me erg gek, en bovendien zou ik dit als zieke moeder zijn al helemaal niet willen, als iemand ons al 4 dagen zou helpen, dit dan ook nog een vijfde dag doen terwijl de vader normaal gesproken dan dus niet naar school hoeft.
quote:loomii schreef op 29 september 2009 @ 11:25:

De meeste weken hebben we hier 1 middag per week een vriendinnetje van mini2 over de vloer omdat de ouders dan nog niet thuis zijn. Da's geen vaste regeling, ze bellen gewoon aan het begin van de week of het kan. En dat kan eigenlijk altijd. Als ze erg laat zijn eet het vriendinnetje hier ook mee.

Hieruit blijkt duidelijk dat de verantwoordelijkheid dus bij de ouder ligt die het kind door een ander wil laten ophalen. In het geval van TO was het juist omgekeerd en werd het haar verantwoordleijkheid en moest zij aangeven dat het haar op welke datum dan ook niet uitkomt en daar wringt de schoen,...

.....als je het mij vraagt,....
quote:La India schreef op 29 september 2009 @ 11:12:

[...]

Zoiets?Ja, raar, helemaal eensch. Maar ja... Moet papa die toezegging maar niet doen. Precies zoals jij in je eigen post zegt, geen haar op je hoofd die zou overwegen om op de vrije middag van je lief een afspraak te maken die hem tot iets verplicht.
quote:loomii schreef op 29 september 2009 @ 11:25:

De meeste weken hebben we hier 1 middag per week een vriendinnetje van mini2 over de vloer omdat de ouders dan nog niet thuis zijn. Da's geen vaste regeling, ze bellen gewoon aan het begin van de week of het kan. En dat kan eigenlijk altijd. Als ze erg laat zijn eet het vriendinnetje hier ook mee.Dit vind ik wel wat anders. Dit is een vriendinnetje. Zie het niet zitten om mijn kind met een ander kind te moeten laten spelen onder het motto "dan heeft mama tenminste een goede daad gedaan". Ik vind dat mijn kind vrij moet zijn in welke vriendjes hij heeft en met wie hij gaat spelen.
quote:Supersmollie1 schreef op 29 september 2009 @ 12:27:

[...]

Ja, raar, helemaal eensch. Maar ja... Moet papa die toezegging maar niet doen. Precies zoals jij in je eigen post zegt, geen haar op je hoofd die zou overwegen om op de vrije middag van je lief een afspraak te maken die hem tot iets verplicht.

Maar, dit kan natuurlijk ook weer ongedaan gemaakt worden. Net als dat je ook ontslag neemt bij je baas als je daar niet meer wilt werken o.i.d.

Beerebeertje, kom je nog eens terug om te vertellen hoe je het gaat oplossen?
India en smollie, idd is mijn vriendinnetjesopvang heel wat anders en ik zou het ook nooit willen op de manier waarop de man van TO het geregeld heeft. Andersom gaat mini2 ook elke op een vaste dag lunchen bij een vriendinnetje, maar dat is ook geen vaste afspraak; als ik er een keer die dag niet ben, bel ik altijd om de ouders te vragen of het uitkomt dat ze komt lunchen, if not blijft mini over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven