Angst over een ander laten rijden met je baby

08-10-2019 19:50 43 berichten
Mijn moeder past op woensdag op onze dochter (3 maanden oud).
Nu woont zij in een andere plaats dan wij en zou zij in plaats van bij ons thuis te zitten of in ons dorp erop uit te gaan, onze dochter graag meenemen naar haar dorp.

Ten eerste vind ik dit niet echt prettig omdat ik gewoon graag wil weten waar mijn dochter is, ik dichtbij ben en haar graag in haar eigen omgeving met haar spullen houd. Ten tweede vind ik dat mijn moeder heel onvoorzichtig rijd. Dit is al vaker tegen haar gezegd, door meerdere mensen, maar zij geeft aan goed te rijden en nog nooit een ongeluk veroorzaakt te hebben. Ik ben hier niet door overtuigd en krijg er al de kriebels bij dat zij haar meeneemt in de auto en rijdt.

Dit gevoel heb ik overigens niet perse bij anderen. Mijn vader rijdt bijvoorbeeld netjes en voorzichtig en met hem zou ik mijn dochter zo mee durven geven. Dit is alleen helaas niet mogelijk ivm werk.

Mijn moeder vindt dat ik mij aanstel en zegt dat ze anders wel niet meer oppast. Nu vraag ik mij af: stel ik mij aan?

Stel ik mij aan wat betreft het rijgedrag van mijn moeder met mijn dochter in de auto?

Totaal aantal stemmen: 106

Ja (36%)
Nee (64%)
Alle reacties Link kopieren
LindaRP schreef:
08-10-2019 19:50
Mijn moeder past op woensdag op onze dochter (3 maanden oud).
Nu woont zij in een andere plaats dan wij en zou zij in plaats van bij ons thuis te zitten of in ons dorp erop uit te gaan, onze dochter graag meenemen naar haar dorp.

Ten eerste vind ik dit niet echt prettig omdat ik gewoon graag wil weten waar mijn dochter is, ik dichtbij ben en haar graag in haar eigen omgeving met haar spullen houd. Ten tweede vind ik dat mijn moeder heel onvoorzichtig rijd. Dit is al vaker tegen haar gezegd, door meerdere mensen, maar zij geeft aan goed te rijden en nog nooit een ongeluk veroorzaakt te hebben. Ik ben hier niet door overtuigd en krijg er al de kriebels bij dat zij haar meeneemt in de auto en rijdt.

Dit gevoel heb ik overigens niet perse bij anderen. Mijn vader rijdt bijvoorbeeld netjes en voorzichtig en met hem zou ik mijn dochter zo mee durven geven. Dit is alleen helaas niet mogelijk ivm werk.

Mijn moeder vindt dat ik mij aanstel en zegt dat ze anders wel niet meer oppast. Nu vraag ik mij af: stel ik mij aan?

Ik vind niet dat je je aanstelt. Ik zou dat meenemen in de auto ook niet fijn vinden. Voor mij zou dan denk ik gelden: als moeder een ongeluk krijgt door een gevaarlijke rijstijl zou ik het mezelf nooit vergeven. Als vader kind meeneemt in de auto en krijgt een ongeluk dan zou dat natuurlijk vreselijk zijn maar kan ik mezelf niet verwijten mijn kind niet goed beschermd te hebben.
Alle reacties Link kopieren
En o ja, als dat betekent dat je samen niet tot een oplossing kunt komen breng je je kind naar een kdv. Het moet voor alle partijen prettig zijn.
Je geeft aan dat er ook al door andere mensen tegen je moeder is gezegd dat ze niet goed rijdt en dat zij vol blijft houden dat ze prima rijdt. Ik vind dat eerlijk gezegd een hele, vreemde instelling. Los van jouw kind, kan oma ook brokken maken op de weg waar anderen bij betrokken raken.
Weet je waarom ze zo eigenwijs is? Als ik zoiets van meerdere kanten zou horen, dan ging ik toch even achter m’n oren krabben of er wellicht een kern van waarheid in zat. En voor de zekerheid wat rijlesjes nemen.
Ik ga er vanuit dat jij (en die anderen) het goed zien en ik zou als ik jou was never nooit m’n kind bij oma in de auto laten. Dan maar een dagje extra naar het kdv.
Waarom wil je moeder naar haar eigen huis?
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
08-10-2019 19:52
Niet per se dat je je aanstelt, maar ik vind wel dat je moeder ook voorwaarden mag stellen aan het oppassen. Kun je de baby niet naar haar huis brengen?
Dit.
Ten eerste vind ik dit niet echt prettig omdat ik gewoon graag wil weten waar mijn dochter is, ik dichtbij ben en haar graag in haar eigen omgeving met haar spullen houd.


Bovenstaande is gemiep. Je moet blijkbaar wat loskomen van je dochter. Dat kan, maar als je dit wilt, moet je niet gaan werken. Want hoe dichtbij ben je nu?

Wat je vertelt over slecht rijgedrag is geen gemiep. Als het echt zo is? Vond je dit voor je zwangerschap ook al? Dat je moeder wat meer wil kunnen snap ik goed. In andermans huis ben je toch op visite.
Blijenvrij schreef:
08-10-2019 20:57
Ten eerste vind ik dit niet echt prettig omdat ik gewoon graag wil weten waar mijn dochter is, ik dichtbij ben en haar graag in haar eigen omgeving met haar spullen houd.


Bovenstaande is gemiep. Je moet blijkbaar wat loskomen van je dochter. Dat kan, maar als je dit wilt, moet je niet gaan werken. Want hoe dichtbij ben je nu?

Wat je vertelt over slecht rijgedrag is geen gemiep. Als het echt zo is? Vond je dit voor je zwangerschap ook al? Dat je moeder wat meer wil kunnen snap ik goed. In andermans huis ben je toch op visite.
Dat bovenste, daar zou ik mij dan ook over heen kunnen zetten, voor mij is dat niet de voornaamste reden om dit allemaal niet te doen.

En ja, voor mijn zwangerschap vond ik het ook al vervelend om bij haar in de auto te zitten en dit heb ik ook toen al naar haar uitgesproken. Meerdere mensen zien het en benoemen dit maar toch trekt ze zich er niks van aan.
Alle reacties Link kopieren
Je moeder hoeft zich ook helemaal niets van die anderen aan te trekken. En ook niet van jou.

En jij moet voor jezelf beslissen hoe jij daar mee omgaat.

Mijn schoonvader, fantastische man trouwens, rijdt als een idioot.
Áltijd te hard, áltijd bumperkleven, Maxverstaooenwannabeemétmidlifecrisisenvasteenmicropenis, dat werk. Binnen drie minuten wagenziek.
Inderdaad nog nooit een ongeluk gehad. Meer geluk dan wijsheid. Of misschien dat elke levende ziel op aarde van verre kan zien dat er een mafklapper achter het stuur zit waardoor iedereen heeeel goed gaat opletten om ongelukken te voorkomen.

Lang verhaal kort: mijn kinderen gingen er wel bij in de auto. Voelde niet goed, voelt zelfs achteraf niet goed, willen ze ook niet meer (want wagenziek en inmiddels mondig). Maar ze leven nog steeds. Pffffffffff
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Luister naar je eigen gevoel in deze kwestie.
Als jij je er niet goed bij voelt, doe je het niet zo, simpel. Meegemaakt met mijn (schoon)ouders, beiden hadden een vijver en ik vond dat met een ondernemende peuter niet veilig. Ene oma heeft een hekje er om heen gezet, andere oma vond het onzin, want ze lette echt wel goed op. Was voor mij reden om oma 2 niet meer te laten oppassen op kind in haar huis. Waren een hoop mensen het niet mee eens, jammer dan, ik was verantwoordelijk voor de veiligheid van mijn kind en vond het niet veilig op die manier.
Ariellle schreef:
08-10-2019 21:51
Als jij je er niet goed bij voelt, doe je het niet zo, simpel. Meegemaakt met mijn (schoon)ouders, beiden hadden een vijver en ik vond dat met een ondernemende peuter niet veilig. Ene oma heeft een hekje er om heen gezet, andere oma vond het onzin, want ze lette echt wel goed op. Was voor mij reden om oma 2 niet meer te laten oppassen op kind in haar huis. Waren een hoop mensen het niet mee eens, jammer dan, ik was verantwoordelijk voor de veiligheid van mijn kind en vond het niet veilig op die manier.
Groot gelijk.
Alle reacties Link kopieren
Je stelt je niet aan. Ik geef je groot gelijk.
Alle reacties Link kopieren
Je moeder zal gerust wel wat rustiger rijden met een baby in de auto, verder hoor ik je niet over je moeder klagen dus dikke kans dat je kindje bij haar een liefdevol plekje heeft. Je kan haar toch geregeld herinneren aan een veilige rij stijl?
Niet te zwaar maken allemaal, zoveel babietjes worden niet aangereden.
Tuttuttut schreef:
08-10-2019 22:19
Je moeder zal gerust wel wat rustiger rijden met een baby in de auto, verder hoor ik je niet over je moeder klagen dus dikke kans dat je kindje bij haar een liefdevol plekje heeft. Je kan haar toch geregeld herinneren aan een veilige rij stijl?
Niet te zwaar maken allemaal, zoveel babietjes worden niet aangereden.
Ik denk niet dat dit het geval is. Als ze dat niet doet met anderen in de auto die bang zijn voor een ongeluk, waarom zou ze dat dan wel doen met een baby die haar niet herinnert aan een veilige rij stijl? Ik zit op dat moment natuurlijk niet in de auto om haar daaraan te herinneren...
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar heeft mijn oma voor mij en mijn oudste gezorgd toen ik zwanger was van de jongste maar no way dat ik haar liet rijden met dochter in de auto. Zelf stap ik al niet meer bij haar in de auto sinds ik mijn rijbewijs heb en mijn dochter durfde ik al helemaal niet aan haar mee te geven. Ik vind dus niet dat je je aanstelt en als het voor jou niet goed voelt moet je het gewoon niet doen.
"Nee" is ook een antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
08-10-2019 21:51
Als jij je er niet goed bij voelt, doe je het niet zo, simpel. Meegemaakt met mijn (schoon)ouders, beiden hadden een vijver en ik vond dat met een ondernemende peuter niet veilig. Ene oma heeft een hekje er om heen gezet, andere oma vond het onzin, want ze lette echt wel goed op. Was voor mij reden om oma 2 niet meer te laten oppassen op kind in haar huis. Waren een hoop mensen het niet mee eens, jammer dan, ik was verantwoordelijk voor de veiligheid van mijn kind en vond het niet veilig op die manier.
Groot gelijk.
Om op de kwestie van TO terug te komen: ik zou me niet alleen zorgen maken om iemands rijstijl, maar ook om andere zaken die om oplettendheid vragen. Bijv. het autostoeltje. Zou je moeder dit goed vastzetten en kind er goed in bevestigen? Riempjes niet te los, geen dikke winterjas aan ondertussen? Want niet alleen een goede rijstijl maar ook veilig en goed zitten kunnen het verschil maken tussen leven en dood.
En toch blijkt zo'n 75% van de (groot)ouders het kind niet goed te bevestigen in het zitje.
mater_matuta schreef:
13-10-2019 22:02
Groot gelijk.
Om op de kwestie van TO terug te komen: ik zou me niet alleen zorgen maken om iemands rijstijl, maar ook om andere zaken die om oplettendheid vragen. Bijv. het autostoeltje. Zou je moeder dit goed vastzetten en kind er goed in bevestigen? Riempjes niet te los, geen dikke winterjas aan ondertussen? Want niet alleen een goede rijstijl maar ook veilig en goed zitten kunnen het verschil maken tussen leven en dood.
En toch blijkt zo'n 75% van de (groot)ouders het kind niet goed te bevestigen in het zitje.
Zowel mijn moeder als mijn schoonmoeder reageerden verbaasd dat ik een autostoeltje nodig vond.
Mijn moeder vond het zelfs heel overdreven dat ik voor de 5 minuten vanaf het station de baby niet op schoot wilde houden.
Daar ging dus geen onmondig kind logeren.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat erg. Nee natuurlijk hou je je baby niet op schoot in de auto! Als je een aanrijding krijgt vliegt je kind door de voorruit, ik snap niet dat je moeder dat niet ziet/snapt.

Hoewel mijn eigen moeder ook dacht dat los in de kinderwagenbak een goede manier van vervoeren is, kan beeb tenminste lekker liggen :facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven