Angst voor kraamtijd

28-07-2009 13:51 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net zwanger van de tweede. Toen ik nog niet zwanger was, dacht ik dat ik er wel klaar voor was, maar nu ik weer zwanger ben, ben ik zo bang voor de kraamtijd. Ik had toen heel veel last van mijn hormonen; hele enge dromen, ik voelde dat er wat 'mis' was in mijn hoofd. Na 2 weken ging het al beter. Heb geen depressie gehad of zo, maar het heeft wel ontzettend veel indruk op mij gemaakt. Wie kan mij vertellen hoe dat is na een tweede bevalling? Is dat minder, omdat je minder onzeker bent over de baby? Ik weet wel dat ik veel te weinig rust heb genomen en dat ik dat nu anders zou doen.
Ik vond de eerste weken ook best wel heftig. Denk dat het wel normaal is, er komt zoveel op je af!

Waarschijnlijk weet je bij een tweede wat beter wat je allemaal te wachten staat, en kun je er daardoor wel sneller aan wennen. Succes!
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik herken het wel een beetje, mijn eerste kraamtijd was ook geen lolletje en ik herken dat 'er was wat mis in mijn hoofd', en bij de tweede had ik dat helemaal niet.

Ik denk dat het bij een tweede minder heftig is, omdat je weet wat komen gaat. Je kunt beter je grenzen aangeven en je bént al moeder, je wordt het alleen nóg een keer. Een stuk minder heftig dus dan opeens moeder worden terwijl je het nog niet was

Het komt vast goed. Kijk naar wat er de vorige keer misging en maak daar afspraken over met je kraamhulp (geef dit ook aan!) en je man.

Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Misschien ook omdat je over de kraamtijd minder hoort, alles gaat over de zwangerschap en de bevalling. Nu weet je wat je te wachten staat. Ik hoop het maar!
Ik heb de kraamtijd ook niet goed aangepakt. Stond vanaf dag 1 alles zelf te doen. Eigen schuld, want mijn vriend en moeder stonden echt voor me klaar. Ik had altijd gedacht; iemand bevalt en daarna is alles weer normaal. Had ik het even mis.
Hoezo hoor je over de kraamtijd minder? Je wordt op elk forum en in elk zwangerschapsblad doodgegooid met dingen over de kraamtijd
Ik vind dat wel meevallen of misschien was ik er zelf minder mee bezig van te voren, omdat je eerst die bevalling door moet. Ik wist in ieder geval niet dat de kraamtijd zo kon zijn. Ik had wel eens gelezen over een donkere wolk i.p.v. een roze wolk. Dat had ik niet echt, ik werd echt overvallen door de hormoon schommelingen.
Mijn kraamhulp vond dat ik zo min mogelijk moest doen, daar was zij voor (en terecht eigenlijk).

Tijdens de tweede (en derde) kraamweek vroeg ik mij af waar we de eerste keer zo druk mee waren geweest. Voor mij gevoel was ik toen heel druk (met eerste keer badje en bv en ga zo maar door) en nu ging dat een stuk makkelijker.

De laatste keer heb ik mij van te voren bedacht dat het echt de laatste keer zou zijn, dus dat ik er goed van moest genieten (onze kraamhulp is nogal super zorgzaam!) want het zou nooit meer terug komen. Nu moest ik de eerste 4 dagen na de bevalling boven blijven ivm bekkenklachten en dat was achteraf maar goed ook. Met kleine kinderen in huis ben je geneigd zelf weer het huishouden over te nemen, is mijn ervaring. Maar 'onder dwang' goed genoten dus.
Toen ik bevallen was van onze 1e ben ik te enthousiast geweest: 2 à 3 keer per dag kraamvisite, ik was er zonder 'kleerscheuren' vanaf gekomen en stond na 2 dagen alweer in de Prénatal kleertjes te kopen, etc. etc.

En toen kwam de klap....!!!

Toen ik zwanger was van nr. 2 heb ik me gelijk voorgenomen om m'n rust te pakken. Dus we planden 1x per dag visite, en tussendoor dagen helemaal niks, ook dit keer had ik geen hechtingen o.i.d. maar tussen de middag kroop ik lekker in bed met een goed boek of tijdschriftje en de telefoon trokken we eruit. Deze kraamtijd was tig keer beter dan de eerste keer!
Ik had juist het gevoel dat in élk blad dat ik las en álle internetsites die ik bezocht gepraat werd over de kraamtijd en over hoe die zo leuk mogelijk te maken met bezoek, en lekker in je eigen bed liggen met je baby bij je, zo min mogelijk doen, borstvoedingstips, enzovoorts. Terwijl ik dus alleen thuis lag en een aantal keren per dag op en neer moest naar het ziekenhuis en bij de tweede de baby pas ná de kraamtijd voor het eerst mocht vasthouden. Dus misschien dat het me daardoor opviel hoor, al die tips en artikelen over de kraamtijd
Overigens hebben wij ook minder visite op een dag gedaan en bij voorkeur 's avonds zodat kind)eren aan zus/broer konden wennen.

Bij de derde loste zich dat vanzelf op...er was veel minder belangstelling
Goed om alle verhalen te lezen! Rust nemen is denk ik heel belangrijk.
Interessant topic: Waar ik persoonlijk dus best angst voor heb, is dat mijn partner na 2 dagen echt weer aan het werk moet, en pas na een plm. 3 maanden verlof kan op nemen - 1 dag p week. Ik sta er voor mijn gevoel echt eventjes alleen voor straks (met wel eigen bedrijf) en ben best wel al bezig hoe ik eea zo goed mogelijk ga organiseren. Ik heb nl ook de pech dat ik een slechte relatie met bv mijn moeder heb, die wil ik er echt niet bij al had dat misschien gescheeld.
Computer says nooooo
Hoi summer73, vervelende situatie. Ik denk dat het belangrijk is dat je in het begin genoeg rust neemt, ook al is dat misschien moeilijker met een eigen bedrijf. Jij en je kindje zijn nu belangrijker. Heb je een goede vriendin die je eventueel zou kunnen helpen?
Hi Franje, nee, eigenlijk niet. Ik heb genoeg goede vriendinnen -daar niet van- alleen wonen die echt niet in de buurt.

Ik heb eigenlijk "gewoon" alle vertrouwen in de kraamzorg gesteld, nu..

Het dubbele is ook dat als ik uberhaupt denk aan mezelf in kraamtijd met anderen dan summeman om me heen, denk ik dat ik liever niemand hier in huis heb, maar dat zal niet realistisch zijn. ben nogal privé aangelegd, ahw..

Maar als het echt moet heb ik een schat van een schoonmoeder, die komt met alle liefde een paar dagen bij ons logeren. Haar kan ik ook erg goed "velen" haha..

Wat ook scheelt is dat we een kraamfeestje willen geven, dat scheel in de kraamvisite.
Computer says nooooo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven