Angstige peuter ~goede reactie??

28-08-2011 19:56 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn peuter van 3,5 is sinds kort met regelmaat bang en angstig voor dingen, met name voor harde geluiden... harde regen, wind, een plotseling blaffende hond (daar heeft hij sowieso niet zoveel mee, honden), onweer, een luide motor, hij schrikt er erg van en begint vaak te huilen.

Ik maak me daarover niet zo'n zorgen, het past bij hem en zijn leeftijd en zal vanzelf wel minder worden. Ik vraag me echter wel eens af wat nou een goede manier van reageren is.

Vanavond bijvoorbeeld, begon het vanuit het niets flink te regenen. Bij ons in de bijkeuken klinkt dat enorm hard. Hij begon dus te huilen en zei: "De regen moet stoppen, ik schrok er van!"

Is het dan goed om te zeggen: 'er is niets aan de hand, de regen maakt veel lawaai maar er gebeurt niets.' of 'je hoeft er niet van te schrikken'.

En wanneer hij een krokodil op zijn kamer heeft (ik vraag me altijd af waarom dat beest niet in de badkamer zit ) reageer ik vaak door hem 'weg te jagen'. Een andere keer zeg ik dat het echt niet mogelijk is dat er een krokodil onder zijn bed zit omdat krokodillen de trap niet op kunnen lopen.

Van de ene kant wil ik zijn angsten niet wegpoetsen en wel serieus nemen, van de andere kant wil ik hem niet bevestigen in zijn angst.

Hoe reageren jullie in dit soort gevallen? En wat werkt het beste bij een kind van deze leeftijd?
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Alle reacties Link kopieren
quote:tof schreef op 28 augustus 2011 @ 21:44:

[...]

Hier helpen duidelijke, realistische uitleggen over fenomenen ook erg goed. Zal vast van het kind afhangen, maar inderdaad wolken die langs elkaar wrijven, wolken die vol met water zijn en dat het daarom gaat regenen, waarom de boomblaadjes in de herfst verkleuren etc.

(Tot en met met verschil in snelheid van luchtpassage langs de bovenkant en onderkant van een vliegtuigvleugel, en dat een vliegtuig daarom kan vliegen. Haha, het eindeloze waarom-gevraag was meteen over )Ha, daar houdt mijn kennis op, natuurkundig ben ik slecht onderlegd maar inderdaad, wolken vol met water en de verkleurende herfstblaadjes zijn hier ook al langsgekomen (en de strepen die vliegtuigen maken dan weer wel, zover kwam ik nog nét - maar daar is ze niet bang van dus eigenlijk OT)
Wen dat boekje is echt niet eng. Want de krokodil is een beetje een sul.

Ik leg ook alles uit zoveel mogelijk uit. Tot nu toe vindt dochter het onweer nog schitterend. Ze staat meestal enthousiast 'boemerdeboem' mee te schreeuwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven