Autostoeltje achter lange bestuurder

17-01-2021 15:07 59 berichten
Even een vraag in de hoop dat iemand het antwoord weet. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat we de enige zijn met dit probleem ...

Binnenkort verwachten we onze tweede. Hiervoor hebben we natuurlijk een autostoeltje nodig. Nu is het zo dat onze dochter van 2 in verband met beenruimte al achter de bijrijder zit (Maxi Cosi Tobi in autogordel) Het autostoeltje van de baby zou dus achter de bestuurder geplaatst worden.

Echter mijn vriend is lang, 195cm, en de Maxi Cosi cabriofix met base past daar niet.
Dan kan mijn man niet meer rijden omdat het anders met zijn knieën tegen het stuur aan zit.

Wie weet een stoeltje dat wat minder ruimte inneemt? Voor kleine stukjes is het wel een optie voor mij om op de achterbank plaatst te nemen, maar aangezien de familie aan de andere kant van het land woont, moeten we soms ook ruim twee uur in de auto. In verband met wagenziekte kan ik dan niet achterin. Ook vriendlief kan niet achterin. Dan zit hij met zijn hoofd tegen het dak; ook niet echt veilig.

We hebben een Toyota Auris Touring Sport, volgens mij geen extreem kleine auto ...

Hadden eerst het idee om te gaan passen bij de winkels, maar die zijn voorlopig nog dicht. Daarnaast is het sowieso wel handig dat we weten welke stoeltje een optie zijn. Dan hoef ik straks niet hoogzwanger tig stoeltjes te gaan testen.

HELP!
Alle reacties Link kopieren
Kan niet een van de zitjes in het midden? In plaats van achter de bestuurder? Zo willen wij dat gaan doen met de tweede. Wij maken de Maxi Cosi trouwens gewoon met een gordel vast en niet met de base.
Je kan toch in het midden zitten ivm wagenziekte?
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
17-01-2021 15:10
Kan niet een van de zitjes in het midden? In plaats van achter de bestuurder? Zo willen wij dat gaan doen met de tweede. Wij maken de Maxi Cosi trouwens gewoon met een gordel vast en niet met de base.
Dit dus, wij hadden 1 stoel in midden en 1 achter de andere stoel. En een lange auto hielp ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet; mijn man is 197 centimeter maar wij hebben nooit last gehad, terwijl kind ook hele lange benen heeft. Wij hebben wel een grote Volvo, misschien dat dat wat scheelt.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Een grotere/langere auto kopen? Als het al 'n probleem is als je kinderen nog geen beenruimte nodig hebben, dan is deze auto toch veel te krap voor mensen die lang zijn?
Alle reacties Link kopieren
Geen tips, maar opeens moet ik weer denken aan toen ik vroeger op mijn 9e met een vriendinnetje en haar ouders naar de Efteling ging. Kon ik weer achter haar vader in de auto zitten en anderhalf uur lang claustrofobisch opgekropt zitten. Normaal zat zij daar en haar broer achter haar moeder. Waarom die mensen toch nooit een grotere auto kochten snapte ik niet want op mn 13e zat ik daar weer.
Alle reacties Link kopieren
Als dochter van 2 al niet achter hem kan zitten ivm beenruimte, dan zit hij dus met zijn stoel zowat tegen de achterbank aan? Of staat zijn rugleuning erg schuin naar achteren? Mijn zwager van 1.95m past zelfs nog in onze Opel Karl en dan kan dochter van 9 er nog achter. En jullie hebben dan al een station O_O of het is echt een ontzettend krappe auto qua ruimte op de achterbank, of zijn stoel staat raar afgesteld. Anders past daar toch echt wel een kindje van 2 tussen? Maar anders een 7-zitter overwegen zodat je dus een 3e zitrij hebt en daar 1 kind op kwijt kan? Of in het midden inderdaad, is sowieso de veiligste plek. Overigens wordt aangeraden om tot 4 jaar achterwaarts te vervoeren, dus op zich zou beenruimte nog geen probleem moeten zijn.
Wauw, nu al zoveel reacties!

In het midden een stoeltje is geen optie. Dat mag niet volgens de handleiding van de auto.

Zelf in het midden zitten, hebben we geprobeerd. Zou voor korte stukken prima kunnen. Lange stukken niet. Die plaats is niet zo breed. Ik zit dan met mijn schouder/arm tegen het stoeltje dat wel op de achterbank staat aan. Voor een half uurtje natuurlijk geen probleem, maar niet ideaal voor twee uur.

Ik ben op dit moment eerst opzoek naar een budgetvriendelijke optie. Een andere auto kopen is meteen wel een hele grote uitgave. Deze hebben we 1,5 jaar en nog niet aan vervanging toe. Ook dit is al een station dus je zou zeggen dat het wel mogelijk moet zij .

Aanvulling: de overgebleven beenruimte op de achterbank is achter mijn vriend 18 cm (even nagemeten)

Bedenk me nu dat een kleinere peuterstoel natuurlijk ook een optie is. Dan kan de Maxi Cosi achter mij.

Link naar foto van de overgebleven beenruimte al vriend zijn stoel in de stand zet die hij normaal ook doet

https://postimg.cc/R3vyNkTT
anoniem_63c6c986449ae wijzigde dit bericht op 17-01-2021 15:59
9.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het al helpt om te kijken naar een lagere stoel. Doordat de voorstoel meestal wat schuin naar achteren staat is er lager meer beenruimte op de achterbank. Maar de meeste kinderstoelen zitten juist hoog.

Wij hebben zelf een multimac in onze relatief kleine auto. En de lange benen van onze oudste passen nu veel beter dan toen ze nog in een reguliere stoel zat.
Zijn rugleuning iets rechterop zetten? Stoel iets hoger zetten?
Het is wel een station maar het blijft oneerbiedig gezegd een jappenbak.. Dus het heeft niet het formaat voor mensen van 190 cm.

Voor de volgende keer zou ik (en dat heb ik ook gedaan want ik had eerst een Alfa en dat is ook geen auto voor grote mensen) een auto kiezen van een West-Europese fabrikant of Skoda.
Sandragon schreef:
17-01-2021 15:36
Wauw, nu al zoveel reacties!

In het midden een stoeltje is geen optie. Dat mag niet volgens de handleiding van de auto.

Zelf in het midden zitten, hebben we geprobeerd. Zou voor korte stukken prima kunnen. Lange stukken niet. Die plaats is niet zo breed. Ik zit dan met mijn schouder/arm tegen het stoeltje dat wel op de achterbank staat aan. Voor een half uurtje natuurlijk geen probleem, maar niet ideaal voor twee uur.

Ik ben op dit moment eerst opzoek naar een budgetvriendelijke optie. Een andere auto kopen is meteen wel een hele grote uitgave. Deze hebben we 1,5 jaar en nog niet aan vervanging toe. Ook dit is al een station dus je zou zeggen dat het wel mogelijk moet zij .

Aanvulling: de overgebleven beenruimte op de achterbank is achter mijn vriend ongeveer 20 cm.

Bedenk me nu dat een kleinere peuterstoel natuurlijk ook een optie is. Dan kan de Maxi Cosi achter mij.

Link naar foto van de overgebleven beenruimte al vriend zijn stoel in de stand zet die hij normaal ook doet

https://postimg.cc/R3vyNkTT

Weet je dat zeker? :whistle:

Maar daar kan toch gewoon een Maxi Cosi tussen?
Kun jij niet gewoon rijden?
Als je huidige auto nog maar 1,5 jaar is krijg je er vast 'n goeie inruilwaarde voor.
Majime schreef:
17-01-2021 15:55
Kun jij niet gewoon rijden?
Blijft het probleem toch hetzelfde, maar dan aan de bijrijders kant.
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde probleem. Wij hebben een Mercedes busje, dus een westerse auto maar ook hier past zowel de maxi cosi tobi als de maxi cosi niet. Wij hebben het opgelost door de maxi cosi voorin te zetten. Omdat we 3 stoelen voorin hebben past de bijrijder er nog naast, maar in een 'gewone' auto zou je dan zelf achterin kunnen zitten.
lotte_joy wijzigde dit bericht op 17-01-2021 17:47
6.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
17-01-2021 15:55
Kun jij niet gewoon rijden?
Idd. Of peuter voorin (even voor jouw auto kijken hoe het zit met airbags) en jij achterin in het midden naast baby.
redbulletje schreef:
17-01-2021 15:56
Als je huidige auto nog maar 1,5 jaar is krijg je er vast 'n goeie inruilwaarde voor.
Ze heeft 'm 1.5 jaar. Gezien de foto ziet ie er niet uit als 1,5 jaar.
Star3 schreef:
17-01-2021 15:52
Weet je dat zeker? :whistle:

Maar daar kan toch gewoon een Maxi Cosi tussen?
Dat dachten wij ook maar het uiteinde van de Maxi Cosi, daar waar het hoofd van de baby zit, komt over het zitgedeelte van de achterbak heen. Dus helaas niet.

Nog eens naar de zitpositie van dochter van 2 gekeken. Haar beentjes zijn nog vrij kort en buigen nog niet naar beneden. Die steken dus nog recht naar voren en raken dus de stoel van vriend als haar stoeltje daarachter staat.
Majime schreef:
17-01-2021 15:55
Kun jij niet gewoon rijden?
Man kan niet achterin.
Sandragon schreef:
17-01-2021 15:58
Dat dachten wij ook maar het uiteinde van de Maxi Cosi, daar waar het hoofd van de baby zit, komt over het zitgedeelte van de achterbak heen. Dus helaas niet.

Nog eens naar de zitpositie van dochter van 2 gekeken. Haar beentjes zijn nog vrij kort en buigen nog niet naar beneden. Die steken dus nog recht naar voren en raken dus de stoel van vriend als haar stoeltje daarachter staat.
En als hij nou ietsje naar voren gaat dan?
Star3 schreef:
17-01-2021 15:58
Ze heeft 'm 1.5 jaar. Gezien de foto ziet ie er niet uit als 1,5 jaar.
Ik had de foto nog niet gezien, maar idd, die ziet er niet nieuw uit.

Naar mijn idee had je vroeger standaard meer ruimte tussen de stoelen en bank dan nu in auto's? Dit is wel heel claustrofobisch.
Star3 schreef:
17-01-2021 16:01
En als hij nou ietsje naar voren gaat dan?
Dan kan ie toch z'n benen niet kwijt.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-01-2021 15:57
Blijft het probleem toch hetzelfde, maar dan aan de bijrijders kant.
Als bijrijder kan de stoel waarschijnlijk verder naar voren. Hij kan daar zijn benen beter kwijt dan op de plek van bestuurder waar hij goed moet zitten voor de pedalen enzo. Ik vind het als bijrijder ook niet zo erg om verder naar voren te zitten. Als bestuurder kan ik dan niet rijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven