Baby 4,5 maand valt niet zelf in slaap

17-01-2021 14:59 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dat heeft ze ook nooit gedaan (ja, de eerste twee weken). Daarna kwam naar voren dat ze een KMA heeft en daar nu aangepaste voeding voor. Ook verborgen reflux. Dat hebben we nu goed onder controle, maar ja... dat slapen.

Situatie:

Baby van 4,5 maand kan niet zelfstandig in slaap vallen en blijven. Al maanden wiegen wij haar in slaap en zij slaapt dan op een van ons. Dit gaat (soms) met veel verzet. In de nacht sliep zij redelijk door (in haar eigen bedje, nadat we heeeeeel lang moeten wiegen) maar ook dit gaat de laatste weken wat rommeliger. Vaak eruit om het speentje er weer terug in te doen enzo.

Volgens het CB is de aanpak: laten huilen voor 2 minuutjes, dan geruststellen en dat 20 minuten lang herhalen. Dat doen we nu een aantal dagen maar ik vind het moeilijk. Dochter huilt niet direct in haar bed, ligt gewoon wakker te zijn of laat stress zien in de vorm van een nieuw huiltje wat ik nog niet ken. Een soort huuu huuu geluid, alsof ze hard gehuild heeft en net rustiger wordt (maar ze heeft dan niet hard gehuild).

De eerste 3 dagen werkte dit redelijk, al waren we alsnog 40 minuten bezig haar in slaap te laten vallen in haar eigen bed. Ze slaapt dan 45 minuten en is dan soms nog wel moe, maar het lukt haar niet in slaap te vallen.

Vandaag gaat het echter weer beroerd en ik vraag me af of we er wel goed aan doen.

Blijven wiegen is geen optie. Hele dagen in de slaapkamer en mijn rug kan het ook niet meer aan.

Dus hoe leer je een baby van 4 maanden in haar eigen bedje in slaap te vallen? Of in ieder geval zonder het wiegen? Wat was jullie aanpak? Ik lees overal dat laten huilen schadelijk is, maar inmiddels weet ik het ook niet meer!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij mijn eerste alles geprobeerd om haar te slapen en dat lukte nooit. Het was een constante bron van stress en frustratie, voor ons allebei. Bij mijn tweede heb ik het anders aangepakt. Mijn tweede viel aan de borst in slaap en sliep bij mij in bed, terwijl ik naast hem lag. Slapend, of met een boek. Nee, ik had geen avond of tijd alleen, maar wel rust en ontspanning. En uiteindelijk was dat heerlijk.

Sterkte :hug:
Alle reacties Link kopieren
Oh dat is lastig. Wij hadden er ook een die niet zelf in slaap viel maar die was na 5 à 10 minuutjes wiegen wel vertrokken. Ik ben zelf niet van het laten huilen... In de wagen een optie?
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
17-01-2021 15:06
Ik heb bij mijn eerste alles geprobeerd om haar te slapen en dat lukte nooit. Het was een constante bron van stress en frustratie, voor ons allebei. Bij mijn tweede heb ik het anders aangepakt. Mijn tweede viel aan de borst in slaap en sliep bij mij in bed, terwijl ik naast hem lag. Slapend, of met een boek. Nee, ik had geen avond of tijd alleen, maar wel rust en ontspanning. En uiteindelijk was dat heerlijk.

Sterkte :hug:
Was dat hier ook maar zo, dan had ik me erbij neer gelegd. Helaas is bij ons in bed leggen geen aanleiding tot slaap bij deze madam. Wiegen gaat al met verzet, maar uiteindelijk valt ze dan wel in slaap!
Alle reacties Link kopieren
MevrouwTomatensoep schreef:
17-01-2021 15:07
Oh dat is lastig. Wij hadden er ook een die niet zelf in slaap viel maar die was na 5 à 10 minuutjes wiegen wel vertrokken. Ik ben zelf niet van het laten huilen... In de wagen een optie?
Dank voor je reactie! Hier 5 tot 15 minuten wiegen overdag. Het laatste slaapje voor de nacht gaat met enorm veel verzet (ook bijzonder he)? En wegleggen na wiegen overdag wordt ze binnen 20 minuten weer wakker.

De wagen slaapt ze tegenwoordig ook niet meer in, eerst wel! Nu is er veel te veel te zien denk ik..
Alle reacties Link kopieren
Helpt het niet als je je baby op je borst legt en ademt in plaats van wiegt?
Alle reacties Link kopieren
Ach ja, rot is dat hè. Je wordt er zelf helemaal gaar van, maar voor zo'n kleintje is het ook zielig. :hug:

Die hele methode van gecontroleerd laten huilen geloof ik persoonlijk niet zo in, althans, niet onder de anderhalf ofzo. Zelf ging ik met baby's zitten; lekker warm vasthouden, beetje zingen of neuriën, niet aankijken, en dan kwam toch de slaap. Duurt eerst lang, en met veel verzet, maar toch na verloop van tijd (dagen/weken) wel sneller. En als het inslapen beter gaat, kun je proberen te gaan wegleggen.

Maar vooral: 4,5 maand is echt nog klein hè. De meeste baby's kunnen nog niet zelf slapen, in tegenstelling tot wat het CB allemaal beweert. Lekker bij je houden, geborgenheid bieden, en ze groeien vanzelf groter.

Is een draagzak voor overdag nog een optie voor je?
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
17-01-2021 15:11
Helpt het niet als je je baby op je borst legt en ademt in plaats van wiegt?
I wish! maar helaas
Alle reacties Link kopieren
Tunamelt schreef:
17-01-2021 15:11
Ach ja, rot is dat hè. Je wordt er zelf helemaal gaar van, maar voor zo'n kleintje is het ook zielig. :hug:

Die hele methode van gecontroleerd laten huilen geloof ik persoonlijk niet zo in, althans, niet onder de anderhalf ofzo. Zelf ging ik met baby's zitten; lekker warm vasthouden, beetje zingen of neuriën, niet aankijken, en dan kwam toch de slaap. Duurt eerst lang, en met veel verzet, maar toch na verloop van tijd (dagen/weken) wel sneller. En als het inslapen beter gaat, kun je proberen te gaan wegleggen.

Maar vooral: 4,5 maand is echt nog klein hè. De meeste baby's kunnen nog niet zelf slapen, in tegenstelling tot wat het CB allemaal beweert. Lekker bij je houden, geborgenheid bieden, en ze groeien vanzelf groter.

Is een draagzak voor overdag nog een optie voor je?
Ja ik vind het dus ook moeilijk en vraag me af of we er wel goed aan doen (al was 45 minuten beneden zitten terwijl zij boven sliep wel een heerlijke vrijheid ineens, de keer dat het lukte).
Alle reacties Link kopieren
pennenbak schreef:
17-01-2021 15:16
Ja ik vind het dus ook moeilijk en vraag me af of we er wel goed aan doen (al was 45 minuten beneden zitten terwijl zij boven sliep wel een heerlijke vrijheid ineens, de keer dat het lukte).
Ja, snap ik. Onze jongste is nu net één (jaar!) en nog steeds typ ik dit bericht vanuit de leunstoel in zijn kamertje, omdat een slaapje in bed vanmiddag niet lukte, maar bij mij op schoot wel...

Er is geen gouden regel voor slaapjes, helaas, je doet gewoon wat lijkt te werken en andersom, wat je steeds doet, gáát ook een beetje werken, uit routine. En soms denk je dat iets bijna werkt, en dan blijkt toch van niet...

Ik ben geen draag-fanaticus, maar toch: heb je dat al geprobeerd? Beter voor jouw rug dan wiegen, maar voor je kind wel die vertrouwde beweging en het bij jou zijn.

Is je kind eigenlijk ook wel eens bij opvang/oppas/oma etc (misschien niet nu, in lockdown)? Hoe gaat het slapen dan?
Alle reacties Link kopieren
Tunamelt schreef:
17-01-2021 15:21
Ja, snap ik. Onze jongste is nu net één (jaar!) en nog steeds typ ik dit bericht vanuit de leunstoel in zijn kamertje, omdat een slaapje in bed vanmiddag niet lukte, maar bij mij op schoot wel...

Er is geen gouden regel voor slaapjes, helaas, je doet gewoon wat lijkt te werken en andersom, wat je steeds doet, gáát ook een beetje werken, uit routine. En soms denk je dat iets bijna werkt, en dan blijkt toch van niet...

Ik ben geen draag-fanaticus, maar toch: heb je dat al geprobeerd? Beter voor jouw rug dan wiegen, maar voor je kind wel die vertrouwde beweging en het bij jou zijn.

Is je kind eigenlijk ook wel eens bij opvang/oppas/oma etc (misschien niet nu, in lockdown)? Hoe gaat het slapen dan?
Haha dus jij kent het nog goed, misschien ook gewoon verstandig je erbij neer te leggen. Draagzak vindt ze sinds een paar weken niet meer fijn, ook ik had daar niet veel plezier mee trouwens. Mopje is nog niet bij opvang geweest door Corona... ook heeft niemand van familie het voor elkaar gekregen haar in slaap te wiegen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben onze zoon ruim een jaar ofzo in slaap gewiegd. Ik was er ook enorm mee bezig dat hij moest leren om zelf in slaap te vallen maar dat bleek onzin. Opeens was hij er aan toe en sindsdien kan hij het wel.

Heb je wel eens een schommelstoel geprobeerd? Kan je die wellicht lenen? Dat was hier de redding voor onze rug :)

Succes! Het is zwaar maar wel doodnormaal op deze leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet voor gecontroleerd laten huilen dus ook niet twee minuten. Onze oudste viel alleen in slaapzak in slaap of aan de borst en lag in cosleeper. Jongste aan borst of op zijn buik. Wederom cosleeper. Nu ze bijna twee en bijna vier zijn liggen we er gewoon naast tot ze slapen. Is bij oudste binnen kwartier gelukkig. Jongste wisselt tussen 10 minuten en een uur vaak voor hij slaapt.

Ooit gaat het voorbij, maar deze kleintjes hebben nog geen besef van tijd en dan kan is twee minuten alleen huilen al heel lang voelen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een raar advies, laten huilen, optillen, weg leggen,laten huilen, optillen :nut:
Gewoon je gevoel volgen, het wezentje bestaat pas een paar maanden, ik denk dat een baby die zich geborgen voelt sneller alleen leert slapen dat een baby die doordraait van dat pakken en wegleggen.
Alle reacties Link kopieren
Heftig To.
Is accepteren een optie? Lukt het als je een rondje wandeld met de wandelwagen?
Of gewoon bovenop jou als je zit?
Mijn dochter is bijna 8 maanden en wil overdag ook niet in haar bed slapen.
Alle reacties Link kopieren
En een muziekje, en bewegend lampje, bedje iets omhoog zetten, doekje over het koppie ook niet?
Hier is het zoeken geweest naar dat ene moment van ontspanning. Ritueel hielp voor de nacht, maar we hadden ook het geluk dat ze niet op ons gingen slapen.

Als ze kma en reflux heeft was plat liggen niet fijn denk ik.
In een wippertje leggen met een projectielampje en jij ernaast?
Ik heb de oudste lang gebuideld in een badjas tijdens boer zoekt vrouw. Hij vond alleen zijn toen niks.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook verborgen reflux icm (waarschijnlijk) KMA. Baby is nu 2,5 maand en heb ik de eerste zes weken alleen maar in de draagzak gehad overdag. Nu sinds 8 weken aan het ‘trainen’ in bed. Gaat ‘s nachts veel beter dan overdags. Wat hier hielp: goed de ‘wakkertijden’ van baby’s proberen aan te houden. Na wakkerworden max 1-1,5 uur wakker (incl verschonen en voeden) en daarna weer naar bed. En: op de buik slapen! Dat werkt hier als een trein. Hoewel baby overdag nog wel veel kronkelt in haar bedje en ik er veelvuldig heen moet gaat het snachts erg goed. Ook heb ik nog een dreumes in de rondte lopen dus als die niet naar de oppas is heb ik baby overdags in de wandelwagen (ook op buik) en wiebel ik die heen en weer om in slaap te komen. Hopelijk heb je er wat aan, succes!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is nu 1 jaar maar ook wij hebben maandenlang de hele dag gewiegd (extreme huilbaby).

Wat hier hielp : duidelijk en niet te lang ritueel, white noise, op buik slapen, hand op zijn hoofdje.
De hand op zijn hoofd zijn we begonnen met soms wel uren naast hem zitten en dat steeds een stapje afgebouwd.
Ken je het boek baby in een droomritme? De schrijfster heeft zelf ook kinderen met kma en reflux gehad.
Alle reacties Link kopieren
Tja, dan ben ik vast de 'slechte' moeder maar ik heb methode consultatiebureau gevolgd. Toch laten huilen, even erheen om geeust te stellen en weer weg. Is even een weekje afzien maar oh wat heeftbiederen daar later profijt van fehad. Kind viel gewoon zelf in slaap, in haar eigen bedje na de eerste tekenen van vermoeidheid. En toen ging ze pas echt slapen en kregen we een snder kind. Dat altijd maar mee zeulen, vast houden, draagzak zorgde ervoor dat ze altijd heel licht sliep en ovrrprikkeld was.
Maargoed...dat is mijn persoonlijje ervaring

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven