Baby 4 weken ineens ontevreden

02-09-2017 09:35 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ruim 4 weken geleden ben ik bevallen van een dochter.
De eerste 2 weken sliep ze bijna alleen maar. Overdag zelfstandig en s nachts vooral op de borst of naast ons. We hebben toen de puck a baby piep aangeschaft en toen sliep ze een kleine week best wel goed in der eigen bedje. Nu sinds een week is ze erg onrustig, huilt veel meer. Overdag wil ze eigenlijk alleen maar in de Draagzak of maxi cosy slapen na een auto ritje. S avonds en s nachts krijgen we er bijna niet stil. Afgelopen nacht is ze dan eindelijk na een paar uur wakker te zijn geweest aan de borst bij mij in slaap gevallen.
Mijn gevoel zegt dat ze ergens last van heeft, ze komt heel ontevreden over en drinkt heel onrustig aan de borst. Ik denk misschien aan (verborgen) reflux.
We zien het niet zitten dat ze elke nacht weer bij ons in bed slaapt en waarom ging het een kleine week wel goed? Kind overdag in de Draagzak vind ik nog wel te doen, maar die ik liever ook niet.
Vermoeidheid begint er nu echt in te hakken bij ons.
Graag jullie tips en adviezen
Het is heel normaal. Een baby wil niet alleen slapen, maar veilig en geborgen bij mama. In een draagzak, in je armen, aan je borst, veilig bij je ect. dat is heel natuurlijk en heel normaal en alleen in een bedje slapen is juist erg onnatuurlijk.
Je kindje heeft je nodig en wil dichtbij je zijn.
Het beste is om daarin mee te gaan en haar overdag lekker te laten slapen in de draagzak en s'nachts ook lekker bij je te nemen, daar hebben ze echt wel behoefte aan, zeker zo jong! Ook in slaap vallen aan de borst is heel normaal.
Ga mee in haar ritme en in haar behoefte en hou haar lekker bij je en het zal vast en zeker beter gaan, en zo heb jij ook de meeste slaap! :)
Probeer mee te gaan in haar ritme idd. Ze heeft behoefte aan geborgenheid. Mijn jongste heeft de eerste 6 a 8wkn ongeveer in de draagzak gewoond met mijn pink in haar mond. Inmiddels is ze 16wkn en doet ze bijna elk slaapje in haar eigen bed. Probeer het los te lateb en met haar mee te gaan, zo kom jij ook aan de meeste rust.
Mijn zoontje is 7 maanden en slaapt sinds ongeveer 2 weken in zijn eigen bedje. En dan heeft hij de afgelopen 2 dagen overdag alleen op mij geslapen. Valt ook nog steeds alleen aan de borst in slaap. Mijn advies: Go with the flow.

Het is echt heel normaal voor zo'n ukkie om veel behoefte aan nabijheid te hebben. Waarom probeer je geen co-sleeper?
Toch bij je nemen. COsleeper nemen als je die niet al hebt?

Advies van WHO is volgens mij een half jaar in dezelfde kamer als ouders dacht ik.
Sommige kinderen kunnen snel alleen slapen maar de meeste willen gewoon bij hun ouders. Dat is normaal en goed voor de hechting.

Ik vond samen slapen ( cosleeper) minder vermoeiend dan nacht aan nacht er uit omdat kind niet wilde slapen in andere kamer.
Ook met voeden veel minder gedoe. Zelfs met flesvoeding was op 1 kamer slapen veel handiger. Thermofles water of flessenwarmer naast bed en poeder erbij.

En een knuffel. 4 weken slecht slapen is vermoeiend. :hug: En meestal duurt dat nog maanden langer. Sorry.

Ow, bij verborgen reflux verslikken kinderen zich, lopen paars aan bij verslikken en ruiken zuur uit hun mondje. Bij gewone reflux geven ze mondjes terug of spugen veel. Ook daar ruiken ze uit hun mond zuur.
Mijn kinderen hadden dat vanaf de geboorte, pas na een jaar met medicatie sliepen ze eindelijk goed en hadden ze geen last meer.
Ze is nog zo piepklein. Dan is elke week, zelfs elke dag nieuw en verrassend. Ik zou ook gewoon meegaan met wat werkt voor haar. Waarom is samen slapen een bezwaar? Een draagzak? Als het werkt, werkt het. Ik vind de verlofperiode nou bij uitstek de periode waarin je juist inspeelt op de baby. Ze is nog maar vier week. Mijn baby is nu twaalf week, het wordt echt rustiger en beter voorspelbaar, gewoon go with the flow.

Tegen vermoeidheid zou ik overdag gaan slapen wanneer zij slaapt. Als je bv geeft kun je de voedingen lastiger uitbesteden. Slapen waar je kan dus :).
Ik zou lekker je kleine baby geven waar ze blij van wordt. Relaxte baby=relaxte ouders. Liever dat dan een ontevreden baby omdat je wilt dat het zus en zo gaat.
Frankies schreef:
02-09-2017 09:59
Ze is nog zo piepklein. Dan is elke week, zelfs elke dag nieuw en verrassend. Ik zou ook gewoon meegaan met wat werkt voor haar. Waarom is samen slapen een bezwaar? Een draagzak? Als het werkt, werkt het. Ik vind de verlofperiode nou bij uitstek de periode waarin je juist inspeelt op de baby. Ze is nog maar vier week. Mijn baby is nu twaalf week, het wordt echt rustiger en beter voorspelbaar, gewoon go with the flow.

Tegen vermoeidheid zou ik overdag gaan slapen wanneer zij slaapt. Als je bv geeft kun je de voedingen lastiger uitbesteden. Slapen waar je kan dus :).
Dat ook.
Fijn om te lezen dat het wel gewoon 'normaal' is en jullie ervaringen te lezen. Misschien moet ik inderdaad wat meer in haar ritme en behoefte mee gaan. Co sleeper hebben we al, daar heeft ze een kleine week goed in geslapen nu niet meer. De reden dat we haar liever niet bij ons in bed hebben is vanwege de veiligheid en we slapen zelf heel licht. Vanacht is ze ook van haar zij naar buik gedraaid en het hoofdje de andere kant op. Voor hetzelfde geld ligt ze dan met haar gezicht in het matras.
Verborgen reflux vermoeid ik vanwege heel vaak de hik, verslikken, rood aanlopen, onrustig drinken, onrustig na de voeding, meestal niet plat willen slapen.
Bedankt voor jullie berichten zover. Ik zal het wat meer loslaten.
Eens. Pas je aan aan haar. Dat werpt sneller zijn vruchten dan dat je geforceerd jouw ideeën op probeert te leggen. Je weet toch niet waar ze last van heeft, dus is het gemakkelijker om te doen wat zichtbaar wel helpt: draagzak, samen slapen etc.
Het is tijdelijk.
En bij borstvoeding kun je zelf gewoon slapen als je dat in bed doet.
Ohja, als je vermoedt dat ze reflux heeft, ga dan even naar de huisarts of kinderarts. Mijn jongste heeft ook (verborgen) reflux, daarom sliep ze ook t liefst in de draagzak, en stonk echt een uur in de wind naar zuur, verslikte zich, hikte zich een ongeluk, je hoorde de voeding met regelmaat omhoog komen, ging krijsen als ze werd neergelegd en wilde constabt ergens op zuigen. Nu redelijk onder controle met een medicijn. Dus als je het echt vermoed maak een afspraak bij de dokter :-)
En soms zijn babies/kinderen gewoon onrustig zonder dat daar een duidelijke aanwijsbare reden voor is. Ik weet dat door slaapgebrek accepteren en loslaten nóg moeilijker is.. Maar echt,het komt goed..
Als je twijfelt zou ik naar de huisarts gaan. Als het verborgen reflux is dan is er waarschijnlijk wel wat aan te doen. Mocht daar niks uitkomen zou ik naar een osteopaat gaan. Hielp bij ons erg goed. Zo'n bevalling is voor zo'n kleintje ook heel heftig en een hele workout. Misschien heeft het nekje wel scheef gezeten en daar last van. Kan van alles zijn.

Tot nu toe is mijn ervaring dat er vaker echt iets aan de hand is dan gedacht. Zo'n kleintje huilt niet zomaar maar kan het nog niet vertellen.

Ik snap daarnaast dat je liever niet samen slaapt en de baby heel de dag in de draagstoel hebt. Een vermoeiende ouder kan toch met minder zorg voor de kleine zorgen.

Wat hier ook goed helpt is volledig het ritme van dochter volgen. Zij gaat pas naar bed als zij aa geeft moe te zijn. En de eerste weken /maanden sliep ze overdag altijd in de box
anoniem_302915 wijzigde dit bericht op 02-09-2017 10:22
36.59% gewijzigd
Heb je het bedje al opgehoogd?
diene10 schreef:
02-09-2017 10:10
Fijn om te lezen dat het wel gewoon 'normaal' is en jullie ervaringen te lezen. Misschien moet ik inderdaad wat meer in haar ritme en behoefte mee gaan. Co sleeper hebben we al, daar heeft ze een kleine week goed in geslapen nu niet meer. De reden dat we haar liever niet bij ons in bed hebben is vanwege de veiligheid en we slapen zelf heel licht. Vanacht is ze ook van haar zij naar buik gedraaid en het hoofdje de andere kant op. Voor hetzelfde geld ligt ze dan met haar gezicht in het matras.
Verborgen reflux vermoeid ik vanwege heel vaak de hik, verslikken, rood aanlopen, onrustig drinken, onrustig na de voeding, meestal niet plat willen slapen.
Bedankt voor jullie berichten zover. Ik zal het wat meer loslaten.

Ik zou als ze rood aanlopen en verslikken echt goed ruiken aan de mond van je kindje, ruik je zuur bel je de HA.
Aan gewone relfux doen ze niks zolang kindje nog redelijk groeit. Dat hebben echt heel veel baby's.

Is vervelend maar bijna nooit schadelijk. Bij verborgen reflux blijft de melk en zuur in het keeltje steken en kan na verloop van tijd de slokdarm irriteren en aantasten, dat is echt pijnlijk.

Daar kan je vaak nog wel wat voor krijgen. Het is wel vaak zo dat HA moeilijk doen dus als je het echt niet vertrouwd zou ik een kinderarts vragen om second opinion als HA niets wil doen en je denkt echt dat je kindje pijn heeft en echt rood aanloopt. maar het kan dus ook gewoon normale reflux zijn, dat hebben heel veel baby's. En is vervelend maar gaat vanzelf over.

Ik zou wel bij zulke klachten mijn kindje bij me houden.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 02-09-2017 10:25
6.96% gewijzigd
Ik heb zo'n babynestje, daar slaat ons meisje heerlijk in. Ik heb dat in het begin ook wel eens naast me in bed gelegd, op de dekens zodat ze daar nooit onder kon komen. Het zal officieel niet mogen, maar ik vond het veiliger dan in bed inderdaad. Onze kraam zei overigens dat het wel gewoon mocht. Verder heb ik ook vaak rechtop geslapen. Ik onder de dekens, kussens rondom en baby in slaapzak op mijn buik/borst. Man sliep dan op de bank ;).

Het hikken en rood aanlopen etc herken ik ook wel, meisje spuugt ook soms of heeft krampjes. In mijn inschatting gewoon binnen de marge van wat hoort bij een babietje van zo klein. Voor jou kan ik dat natuurlijk niet inschatten, het CB bellen zou je kunnen proberen.
blablamana schreef:
02-09-2017 10:19
Heb je het bedje al opgehoogd?
Dat helpt echt geen bal. De kinderarts zei bij mijn kinderen al dat dat zulke achterhaald idee is. Maar mensen blijven denken dat zoiets helpt.

Bij gewoon mondjes terug helpt het om de kindjes na voeding een tijdje rechtop te houden.
Bij reflux maakt dat al bijna niets uit.

Dus bedjes moeten om echt effect te hebben op de mondjes terug en lichte reflux al zo schuin staan dat het bedje zowat verticaal moeten staan.
Fee-de-Goede schreef:
02-09-2017 10:23
Dat helpt echt geen bal. De kinderarts zei bij mijn kinderen al dat dat zulke achterhaald idee is. Maar mensen blijven denken dat zoiets helpt.

Bij gewoon mondjes terug helpt het om de kindjes na voedin een tijdje rechtop te houden.
Bij reflux maakt dat al bijna niets uit.

Dus bedjes moeten om echt effect te hebben op de mondjes terug en lichte reflux al zo schuin staan dat het bedje zowat verticaal moeten staan.
Mijn zoontje is meerdere malen opgenomen geweest met verborgen reflux, inclusief bloedspugen. Dus ik weet van het hoe en wat.
Maar bij sommige kindjes is dit wél al genoeg. Je kunt het op zn minst proberen, toch?

Mijn zoontje hielp het ook niks en die moest aan flinke medicatie en neocate etc etc etc.
anoniem_182272 wijzigde dit bericht op 02-09-2017 10:26
1.45% gewijzigd
Ik heb ook vaak halfzittend geslapen met een baby op mijn borst en een voedingskussen rondom me.
En een draagzak is juist ideaal, zeker voor overdag. Baby kan lekker slapen en jij hebt je handen vrij. Gewoon zoveel mogelijk bij je houden.
Fee-de-Goede schreef:
02-09-2017 09:56

Advies van WHO is volgens mij een half jaar in dezelfde kamer als ouders dacht ik.
Sommige kinderen kunnen snel alleen slapen maar de meeste willen gewoon bij hun ouders. Dat is normaal en goed voor de hechting.

Die regel is aangepast naar 1 jaar. Het eerste jaar bij de ouders is het beste. Is heel normaal en goed voor de hechting inderdaad, maar ook juist tegen wiegendood.
blablamana schreef:
02-09-2017 10:25
Mijn zoontje is meerdere malen opgenomen geweest met verborgen reflux, inclusief bloedspugen. Dus ik weet van het hoe en wat.
Maar bij sommige kindjes is dit wél al genoeg. Je kunt het op zn minst proberen, toch?

Mijn zoontje hielp het ook niks en die moest aan flinke medicatie en neocate etc etc etc.
Blijkbaar werkt dat dus bij geen een kindje. Maar idd. Ze kan het proberen.
Fee-de-Goede schreef:
02-09-2017 10:29
Blijkbaar werkt dat dus bij geen een kindje. Maar idd. Ze kan het proberen.
Bij mijn nichhtje hielp het wel. Maar goed, als jij zegt dat het geen enkel kindje helpt, dan niet. Prima. Was maar een suggestie.

Ze heeft momenteel geen medicatie voor haar kind, of een diagnose. Dus het leek me iets om in de tussentijd te proberen aangezien TO niet samen wil slapen.
Bedje ophogen heb ik vannacht gedaan, maar ze moest al huilen voordat ze der bedje aanraakte, dus echt geprobeerd heeft ze het niet. Baby nestje in bed werkt ook niet. Ze wil echt alleen bij ons.
Ook lijkt ze na een voeding nog steeds meer voeding te willen hebben. Blijft dan happen. Terwijl ze soms wel 3 kwartier/uur drinkt. Soms geef ik dan nog wat en soms een speentje. Als ze in de Draagzak in slaap valt, houdt ze het wel vol tot de volgende voeding, dus ik denk niet dat ze te weinig krijgt. Maar hoe zouden jullie hier mee om gaan?
Maandag moet ik naar het consultatiebureau dus ik ga daar het één en ander bespreken. Ik wilde ook even jullie ervaringen weten en ik zat er even door heen vandaar dit topic
Drinken voelt op het moment verzachtend voor haar als het reflux is, en daarnaast is het gewoon comfort ook.

Nadeel is alleen dat als het reflux is, 'teveel' of constant drinken die klachten ook weer erger kan maken.

Zou haar dus zoveel mogelijk in die draagzak houden nu.
Ik zou maandag dus wel even een afspraak maken bij de huisarts. Ruikt ze? Mijn jongste had altijd een hele zure walm om zich heen. En gaf meestal niet overdreven veel terug.
Als de huisarts er niks aan wil doen vraag dan om een afspraak bij een kinderarts. Wij kregen in eerste instantie medicatie van de huisarts, toen deze niet werkte werden we doorgestuurd naar de kinderarts.

Bedje ophogen is volgens onze kinderarts een fabel. Ook al hebben wij het bedje ook wat omhoog staan, gewoon om mezelf het gevoel te geven dat ik er alles aan doe voor haar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven