Baby (5 maanden) doet opeens raar met fles

14-01-2013 17:37 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn dochtertje van 5 maanden doet sinds een dag of vier heel moeilijk met haar flessen. Daarvoor ging het drinken prima, dus ik weet niet waar het vandaan komt. Zodra de fles in haar mond zit, begint ze eigenlijk al te wriemelen en mopperen, ze duwt constant haar tong voor de speen en laat de helft van de melk uit haar mond lopen. Het wordt bij iedere voeding erger lijkt het wel en ze wil nu alleen nog maar drinken als ik haar plat op haar rug leg en dan de fles in etappes geef. Het gekke is dat ze wel dan wel met enthousiasme drinkt. Maar op een gegeven moment begint het gewriemel dan toch weer, moet ik stoppen, haar een speentje geven en dan later weer verder gaan met voeren. Ze verder wel ontzettend vrolijk en tevreden. Het lijkt er niet op dat ze ziek is of ergens pijn heeft ofzo.

Haar voorgeschiedenis: ze heeft vrij heftige verborgen reflux, waar we gelukkig snel na haar geboorte achter kwamen. We zijn toen, op advies van de kinderarts overgestapt op Enfamil A.R. flesvoeding en dat heeft goed geholpen. We hebben de reflux nu goed onder controle. Ze heeft al tijden geen zure oprispingen meer en kan ook gewoon prima op haar rug slapen. Enige vervelende is dat ze van de A.R. erg geconstipeerd raakt. Daarvoor gebruiken we twee keer per dag 3 ml lactulose, wat goed werkt (ze poept 1 of 2 keer per dag. Zonder lactulose kan ze echt niet poepen).

Ze dronk de laatste tijd heel goed, geen enkel probleem. Flessen gingen meestal leeg en ze had nergens last van. Maar sinds een dag of vier doet ze dus opeens heel moeilijk. Het lijkt niet te zijn dat ze geen honger heeft, want als ze dan drinkt gaat het dus wel met enthousiasme. Ze krijgt overigens nog geen vast voedsel.

Het is geen vreselijk probleem natuurlijk, maar het is wel een beetje lastig. De voedingen nemen op deze manier veel tijd in beslag en al dat gewriemel en moeilijke gedoe kan voor haarzelf ook niet leuk zijn, denk ik.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik heb het vandaag al op het CB gevraagd, maar die halen hun schouders op en komen niet met suggesties.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Heeft ze misschien last van doorkomende tandjes waardoor het pijn doet?
Kan ze spruw hebben?
Heb ik ook aan zitten denken, ja. Ik zie wel wat schemeren onder haar tandvlees, maar dat is al een hele tijd en het lijkt er verder niet op dat er echt iets zit door te komen. Maar je weet maar nooit, natuurlijk.
Spruw? Geen idee, daar heb ik eigenlijk geen moment bij stil gestaan. Ik zie geen witte aanslag in haar mondje.
Heb nog even gekeken, maar haar tong, lippen en wangen (aan de binnenkant) zien er volkomen schoon uit. Geen witte vlekken te zien.
Ik denk als eerste aan tandjes.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Dan dus geen spruw. Kan het zijn dat ze makkelijk afgeleid wordt door prikkels van geluid, maar ook bv oogcontact met degene die haar de fles geeft?
Deed mijn dochter (5.5 mnd) een maand geleden ook, heel onrustig aan de fles en steeds jammeren tussendoor. Is na een tijdje vanzelf overgegaan. Ik smeerde eerst met Dentinox, maar nog geen tand te zien.
Ze is ook ontzettend afgeleid ja, dat vergat ik er nog bij te zeggen. Ze hangt zowat op haar kop om alles te kunnen zien. Ik moet haar meestal in het pikkedonker boven op onze slaapkamer voeden, om er nog iets in te kunnen krijgen.
Dan zou je kunnen proberen om haar de fles te geven als ze met haar rug tegen jouw buik aanzit, niet tegen haar praten, deur dicht, geen geluidjes van speelgoedjes enzo in de buurt.
Ik lees geinteresseerd mee. Onze zoon van vierenhalve maand vertoont precies wat jij omschrijft. Ook geen spruw hier, volgens mij ook geen doorkomende tanden.
Het lastige is dat ik nog een zoon van 2 heb rondstuiteren, die ik overdag natuurlijk niet een uur alleen kan laten terwijl ik naar boven ga om dochter te voeden. Dus het zal over het algemeen toch in de woonkamer moeten, waar hij aan het spelen is.
Ga even eten, ben straks terug. Alvast bedankt voor de reacties!
Herkenbaar! Mijn zoontje, 13 weken te vroeg geboren, koemelkallergie, obstipatie en reflux, had dat ook op een gegeven moment. Gecorrigeerd ongeveer even oud als jou babytje.

Ik ben van speen veranderd, van 1e fase naar 2e fase. Toen ging het beter. Moest wel de Nutriton verhogen want anders verslikte hij zich.

Trouwens, rondom de obstipatie; hier ook steeds lactulose gebruikt maar sinds de start van kleine beetjes groente en fruit niet meer nodig gehad.

Wat zijn darmpjes (door KA en vele antibiotica die hij wegens vroeggeboorte heeft gehad) veel rust heeft gegeven is Orthiflor start, een probioticum. Ook dat heeft hem in alles meer rust gegeven.

Hoop dat je er iets aan hebt!
Chryssa kleine Zus heeft dat ook gehad een paar weken terug. Ongeveer dezelfde leeftijd als dribbeltje dus. Ze wilde alles zien en meemaken in de kamer. Zodra ik haar op mijn schoot zetten, gezicht de kamer in drinkt ze veel beter. Ik gooi het er maar op dat ze eigenlijk geen tijd heeft om te drinken. En al helemaal niet als echte baby half liggend.
Ik dacht ook aan een grotere speen, Chryssa. Misschien ongeduld met kleine speen icm nieuwsgierigheid?
kan inderdaad het speentje zijn als hij te lang gebruitkt is kan het gat te groot zijn en bij nieuwe speen zit het gat vaak dicht ff checken of er wat uit komt
Mijn zoontje is ook 5 maanden en doet dit ook ineens. Ik dacht zelf ook aan tandjes. Heb even naar het consultatiebureau gebeld. Zij vertelden mij dat ik een iets grotere speen kon proberen(zit nog op de kleinste speen) of een ander soort flesje. En anders eventueel pap geven met een lepeltje maar dat ging in mijn geval niet ivm koemelkallergie.
Het ligt zeker niet aan de speen. Er zit al een groter gat in, aangezien de Enfamil er anders niet goed doorheen komt. Er komt nu genoeg uit, met een goede snelheid.

Ik zal eens proberen haar met haar rug naar mij toe op schoot te zetten, wie weet helpt dat.
Die van mij is al iets ouder, maar doet soms ook zo moeilijk bij haar fles. Ze wil alles zien en is snel afgeleid als ze iets hoort of ziet. Alles is interessanter dan haar fles. Rust in de kamer is voor haar de oplossing. Geen mensen die heen en weer lopen of praten. Als ik alleen met haar ben en niet tegen haar praat tijdens het drinken gaat het het beste momenteel. Niet zo gezellig, maar wel even nodig.
Nou, ik heb er vanochtend krap 50 ml in weten te persen en de rest was een drama. Ze ligt alleen maar te geinen, om zich heen te kijken, probeert zich om te rollen, you name it. Op mijn schoot zetten met haar gezicht de kamer in helpt niet. Zelfs man en zoon naar boven sturen en het licht uit doen zet geen zoden aan de dijk. Geruststellend tegen haar praten ook niet, dan gaat ze alleen maar breed naar me lachen. De melk loopt in stralen haar nek in en ze ligt maar te wriemelen en te doen. Ik weet even niet meer wat ik er mee moet, hoor.

Ik heb ook al geprobeerd haar met een lepeltje te voeren, maar dat snapt ze niet. Ze laat de melk dan gewoon uit haar mond lopen.
Hoi Chryssa,

Ik ben heel benieuwd of je ondertussen al een "oplossing" gevonden hebt?!

Onze dochter van 5 maanden heeft hetzelfde "probleem", bij haar speelt het nu echter al een week of 3! Afgelopen vrijdag hebben wij haar na 1,5 week ziekenhuis weer mee naar huis mogen nemen, maar het is meteen weer raak...

Ze heeft in het ziekenhuis gelegen omdat ze door haar slechte drinkgedrag (lees; totaal ca. 400 cc per dag) nauwelijks groeide. Aangezien ons dametje al op de -2 lijn zat vanaf geboorte en nu ook ging afbuigen naar -2,5 is ze opgenomen geweest. Nu krijgt ze calorierijkere voeding zodat ze beter groeit, maar eenmaal thuis is het geëmmer dus weer begonnen. (In het ziekenhuis ging het iets beter, maar nog niet zoals het was/ hoort)

Ik krijg er met moeite 400 cc in per dag...prikkels verminderen allemaal al geprobeerd. (Behalve op haar kamertje gaan "wonen")

Ben ook wel benieuwd naar ervaringen van anderen die dit ook hebben meegemaakt; hoe lang duurde deze periode?
Volgens mij hoort het bij deze leeftijd.

Mijn zoon van 5,5 maand doet het ook al een paar weken.

Hij speelt meer met zn fles en als hij een slok neemt laat hij het gewoon langs zijn mond lopen.

Verder is hij erg vrolijk dus ik maak mij maar geen zorgen.(gelukkig krijgt hij wel meer dan 400cc binnen anders zou ik mij ook wel zorgen gaan maken)

Ik denk echt dat het een fase is.

Heel veel succes
Even een update: het gaat nog niet veel beter. We moeten ontzettend ons best doen om haar te laten drinken. Als we haar zelf haar gang zouden laten gaan, zouden we de 400 ml niet eens halen, denk ik. We geven haar dus nu twee flessen terwijl ze slaapt, dan merkt ze het niet echt en drinkt ze wel redelijk. De andere twee duren vaak een uur of anderhalf uur om naar binnen te krijgen en dan moeten we nog vaak met theelepeltjes en spuitjes aan de gang. Ik denk niet dat het een kwestie is van dat het bij de leeftijd hoort. Onze zoon begon ook wel onrustiger te drinken rond deze tijd, maar weigeren deed hij niet en als hij honger had, dan dronk hij gewoon. Onze dochter heeft duidelik honger, maar drinkt toch niet.

We zijn nu twee keer bij de huisarts geweest, maar die blijft ons naar huis sturen met 'kijk het nog maar even aan'. Ik ga vandaag starten met Pepti, om te kijken of het misschien kma is. Ze zit namelijk ook onder het eczeem. Ze heeft altijd wel een onrustige huid gehad, maar de laatste tijd wordt het steeds erger en haar gezicht en armen zitten nu onder de rode, kapotte ringen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven