Baby 9 maanden nogsteeds s’nachts wakker

donderdag 12 december 2019 om 08:05
Dag moeders,
Mijn zoon van 9 maanden wordt nog steeds (meerdere keren) s’nachts huilend wakker. Hij heeft een goed ritme en gaat om 19:00 uur slapen. Soms wordt hij 1 x wakker rond 04:00 uur, maar soms ook om 1:00 uur, 04.00 uur en 05.00 uur. Wij lopen na een minuutje dan naar zijn kamer, geven hem zijn speentje en dan slaapt hij weer rustig verder. Er is niet zo veel aan de hand, dus ik zit nu op het moment dat ik denk: moet ik hem laten huilen? In de hoop dat hij het afleert? Hij heeft nu duidelijk geleerd dat als hij huilt hij zijn speentje krijgt. Niet dat hij zichzelf kan troosten.
Hebben jullie ervaringen met laten huilen van je baby s’nachts? Werkte het? Hoe deden jullie dat? Ik ben best wel moe... en toe aan een nacht ongebroken slaap.
Mijn zoon van 9 maanden wordt nog steeds (meerdere keren) s’nachts huilend wakker. Hij heeft een goed ritme en gaat om 19:00 uur slapen. Soms wordt hij 1 x wakker rond 04:00 uur, maar soms ook om 1:00 uur, 04.00 uur en 05.00 uur. Wij lopen na een minuutje dan naar zijn kamer, geven hem zijn speentje en dan slaapt hij weer rustig verder. Er is niet zo veel aan de hand, dus ik zit nu op het moment dat ik denk: moet ik hem laten huilen? In de hoop dat hij het afleert? Hij heeft nu duidelijk geleerd dat als hij huilt hij zijn speentje krijgt. Niet dat hij zichzelf kan troosten.
Hebben jullie ervaringen met laten huilen van je baby s’nachts? Werkte het? Hoe deden jullie dat? Ik ben best wel moe... en toe aan een nacht ongebroken slaap.
donderdag 12 december 2019 om 16:37
Dat ‘misschien een paar minuutjes proberen’ kwam van mij. Ik ben bang dat het vivaforum anders eensgezind veilig thuis op me afstuurt. Daarom ben ik ook blij met jouw heldere reactie. Ik laat mijn kind ook wel eens huilen en zie daar absoluut geen kwaad in. Ik kan wel onderscheiden wanneer er wat aan de hand is en wanneer niet. En meestal is er niks aan de hand en is het voor mijn kind rustiger als we er niet heen gaan en hij na een paar minuutjes jengelen weer in slaap valt.nausicaa schreef: ↑12-12-2019 15:18Ik bedoelde niet per se jou hoor, maar de algemene gedachte hier is toch wel dat je een baby absoluut niet laat huilen. Kijk maar naar de verhouding tussen ‘dat moet je nooit doen’ en ‘misschien toch een paar minuutjes proberen?’ in de antwoorden hier.
En inderdaad, voor sommige kinderen zal het absoluut niet werken. Net als samen slapen of gedragen worden niet voor ieder kind werkt. Het zijn net mensen. En dan heb je groot gelijk dat je iets anders gaat proberen.
donderdag 12 december 2019 om 17:06
donderdag 12 december 2019 om 18:27
Hier sliep dochter tot 15 maanden ofzo bij ons in bed (eerste half jaar niet) en sliepen we vaak om en om op zolder. Ook wiegden we haar nog altijd in slaap.
Toen ze ‘s nachts niet meer rustig sliep, maar meer ging spoken, hebben we de 5-minutenmethode geprobeerd, met het idee: we stoppen direct als het niet goed voelt.
Dochter ‘s avonds in haar eigen bedje gelegd, 1 minuut heftig protesteren en dat was het.. Sindsdien slaapt ze volledig door. Nu wordt ze alleen elke dag om 5:00 wakker, dus we zijn nog steeds moe.
Maar als het dus vooral gaat om het speentje snel terugstoppen, zou ik baby lekker bij je in bed nemen geloof ik.
Toen ze ‘s nachts niet meer rustig sliep, maar meer ging spoken, hebben we de 5-minutenmethode geprobeerd, met het idee: we stoppen direct als het niet goed voelt.
Dochter ‘s avonds in haar eigen bedje gelegd, 1 minuut heftig protesteren en dat was het.. Sindsdien slaapt ze volledig door. Nu wordt ze alleen elke dag om 5:00 wakker, dus we zijn nog steeds moe.

Maar als het dus vooral gaat om het speentje snel terugstoppen, zou ik baby lekker bij je in bed nemen geloof ik.

donderdag 12 december 2019 om 21:39
Klinkt lullig, maar wat ben ik blij dit te lezen.. Hier ook dochter van 15 maanden en nu midden in een periode van ontroostbaar huilen 's nachts.Minik schreef: ↑12-12-2019 08:31Als ik je goed begrijp kost het je dus max drie keer per nacht 20 seconden om hem weer slapend te krijgen? Daar zou ik echt gewoon voor heen en weer lopen. Doodnormaal op die leeftijd.
Hier kind wat vanaf 5 maanden doorsliep, maar heeft steeds periodes van een paar weken dat het even waardeloos gaat. En dan heb ik het over vijf keer per nacht ontroostbaar wakker worden en dan dus een halfuur bezig zijn (inmiddels 15 maanden oud). Het hoort er allemaal bij! Dat van jou zou ik absoluut niet als een probleem zien, zou alleen inderdaad even oefenen met zelf speentje pakken.
Afgelopen nacht zo overstuur dat ze moest overgeven en ze zat al zeker een half uur op schoot/op mijn arm.
TO, wij gaan altijd naar haar toe als ze huilt. Ongeacht hoe vaak of hoe laat of waar en wanneer.
Wissel de nachtdiensten af en slaap in het weekend om en om uit
donderdag 12 december 2019 om 23:17
Ach arm kind! Mijn meisje kan ook zo hysterisch worden dat ze ervan gaat spugen. Echt heel sneu.Fruity-Pebbles schreef: ↑12-12-2019 21:39Klinkt lullig, maar wat ben ik blij dit te lezen.. Hier ook dochter van 15 maanden en nu midden in een periode van ontroostbaar huilen 's nachts.
Afgelopen nacht zo overstuur dat ze moest overgeven en ze zat al zeker een half uur op schoot/op mijn arm.
TO, wij gaan altijd naar haar toe als ze huilt. Ongeacht hoe vaak of hoe laat of waar en wanneer.
Wissel de nachtdiensten af en slaap in het weekend om en om uit
Het grappige is dat ik best wel van team ‘even laten huilen’ ben, ik sta nooit direct naast haar bed en ze heeft om in te slapen zelfs gewoon echt even vijf minuutjes jammeren/huilen nodig al vanaf dat ze geboren is, hoort gewoon bij haar. Maar ik hoor feilloos of ze huilt om in slaap te vallen ofzo of dat er écht iets is. En in het laatste geval sta ik er dus wel direct en dan kan het me ook niet schelen hoe lang het duurt en hoe vaak het is.
Natuurlijk ben ik ook weleens hartstikke moe en zit ik er doorheen, maar dit is nou eenmaal part of the deal denk ik dan. Als mijn meisje zo verdrietig is, dan wil ik er gewoon voor haar zijn. Ik besef wel dat ik geluk heb dat ze niet structureel slecht slaapt, dan zou ik het moeilijker vinden. Maar die periodes neem ik gewoon voor lief.
En wat TO schetst, ik snap echt wel dat het lekkerder is als je de hele nacht door kunt slapen, maar als t serieus met een speentje direct opgelost is, vind ik het echt een non issue dat je daar je druk om maakt... als t nou 20 keer per nacht is, is het echt irritant. Maar 1 tot 3 keer per nacht een handeling van 20 seconden uitvoeren, daar zou ik echt me totaal niet mee bezig houden.
donderdag 12 december 2019 om 23:31
Als het echt alleen maar die 3x per nacht speentje geven is kun je misschien ook gewoon nachten wisselen met je man? Kan je om en om een hele nacht slapen zonder je bed uit te hoeven.
En je inderdaad bedenken dat het heel veel erger kan. Niet lullig bedoeld hoor, maar het hielp mij vaak om even 5 min te klagen en daarna vooral te relativeren. Binnenkort leert je baby vast wel zelf die speen te pakken.
En je inderdaad bedenken dat het heel veel erger kan. Niet lullig bedoeld hoor, maar het hielp mij vaak om even 5 min te klagen en daarna vooral te relativeren. Binnenkort leert je baby vast wel zelf die speen te pakken.