Baby 9 maanden nogsteeds s’nachts wakker

donderdag 12 december 2019 om 08:05
Dag moeders,
Mijn zoon van 9 maanden wordt nog steeds (meerdere keren) s’nachts huilend wakker. Hij heeft een goed ritme en gaat om 19:00 uur slapen. Soms wordt hij 1 x wakker rond 04:00 uur, maar soms ook om 1:00 uur, 04.00 uur en 05.00 uur. Wij lopen na een minuutje dan naar zijn kamer, geven hem zijn speentje en dan slaapt hij weer rustig verder. Er is niet zo veel aan de hand, dus ik zit nu op het moment dat ik denk: moet ik hem laten huilen? In de hoop dat hij het afleert? Hij heeft nu duidelijk geleerd dat als hij huilt hij zijn speentje krijgt. Niet dat hij zichzelf kan troosten.
Hebben jullie ervaringen met laten huilen van je baby s’nachts? Werkte het? Hoe deden jullie dat? Ik ben best wel moe... en toe aan een nacht ongebroken slaap.
Mijn zoon van 9 maanden wordt nog steeds (meerdere keren) s’nachts huilend wakker. Hij heeft een goed ritme en gaat om 19:00 uur slapen. Soms wordt hij 1 x wakker rond 04:00 uur, maar soms ook om 1:00 uur, 04.00 uur en 05.00 uur. Wij lopen na een minuutje dan naar zijn kamer, geven hem zijn speentje en dan slaapt hij weer rustig verder. Er is niet zo veel aan de hand, dus ik zit nu op het moment dat ik denk: moet ik hem laten huilen? In de hoop dat hij het afleert? Hij heeft nu duidelijk geleerd dat als hij huilt hij zijn speentje krijgt. Niet dat hij zichzelf kan troosten.
Hebben jullie ervaringen met laten huilen van je baby s’nachts? Werkte het? Hoe deden jullie dat? Ik ben best wel moe... en toe aan een nacht ongebroken slaap.

donderdag 12 december 2019 om 09:18
Hij is 9 maanden! Het zou mij verbazen als hij de hele nacht zou doorslapen...
En hij slaapt ook weer snel in. Ik zou er direct voor tekenen!
Misschien kan je zelf een uurtje eerder naar bed? Of omstebeurt een nacht doen, 1 van jullie in de logeerkamer slapen? Dan kan in iedergeval iemand een hele nacht doorslapen.
Misschien een nachtlampje dat aangaat door geluid zodat hij zelf zijn speentje kan pakken?
Ik zou met deze tips aan de slag gaan en niet laten huilen. Voor je het weet zijn deze nachten ook weer over en slaapt hij door.
Misschien kan je zelf een uurtje eerder naar bed? Of omstebeurt een nacht doen, 1 van jullie in de logeerkamer slapen? Dan kan in iedergeval iemand een hele nacht doorslapen.
Misschien een nachtlampje dat aangaat door geluid zodat hij zelf zijn speentje kan pakken?
Ik zou met deze tips aan de slag gaan en niet laten huilen. Voor je het weet zijn deze nachten ook weer over en slaapt hij door.
donderdag 12 december 2019 om 09:30
Onze baby van 9 maanden is ook nog veel wakker nachts. Inmiddels gelukkig nog maar 2x drinken. We laten haar niet huilen.
Wat voor ons wel scheelt is dat ze zelf haar speen kan pakken. Dit hebben we tijdje met haar geoefend (rond 6/7 maanden) Met 9 maanden kunnen ze dat vaak wel leren. Je kunt hem overdag leren om zn speen te pakken. En je kan ook nachts als je naar hem toe gaat niet het speentje in zn mond doen maar hem in zn handje geven. Zodat hij het zelf in zn mond gaat stoppen.
Meerdere glow in the dark spenen helpt ook!
Succes!
Wat voor ons wel scheelt is dat ze zelf haar speen kan pakken. Dit hebben we tijdje met haar geoefend (rond 6/7 maanden) Met 9 maanden kunnen ze dat vaak wel leren. Je kunt hem overdag leren om zn speen te pakken. En je kan ook nachts als je naar hem toe gaat niet het speentje in zn mond doen maar hem in zn handje geven. Zodat hij het zelf in zn mond gaat stoppen.
Meerdere glow in the dark spenen helpt ook!
Succes!
donderdag 12 december 2019 om 09:32
Same here!mafalda schreef: ↑12-12-2019 08:20Zet je dus schrap want ik heb mijn baby's nooit laten huilen en zeker niet in de nachten dat zou ik niet over mijn hart kunnen krijgen. En dan nu het antwoord waar je niet op zit te wachten, de eerste keer dat ik doorsliep van 24.00 tot 6 waren ze 3 jaar en 8 maanden, een tweeling dus. En misschien was daarvan de oorzaak wel dat ik ze niet liet huilen, wie zal het zeggen. Maar als ik het over mocht doen zou ik precies hetzelfse doen.
Wat soms hielp was heel zachtjes een luister cd met met liedjes en later jip en janneke. En voor de rest ondergaan.

donderdag 12 december 2019 om 09:43
Hier ook een tweeling die pas sinds kort door slaapt (bijna 4) en wij zijn veel te laat begonnen met er aan toegeven.mafalda schreef: ↑12-12-2019 08:20Zet je dus schrap want ik heb mijn baby's nooit laten huilen en zeker niet in de nachten dat zou ik niet over mijn hart kunnen krijgen. En dan nu het antwoord waar je niet op zit te wachten, de eerste keer dat ik doorsliep van 24.00 tot 6 waren ze 3 jaar en 8 maanden, een tweeling dus. En misschien was daarvan de oorzaak wel dat ik ze niet liet huilen, wie zal het zeggen. Maar als ik het over mocht doen zou ik precies hetzelfse doen.
Wat soms hielp was heel zachtjes een luister cd met met liedjes en later jip en janneke. En voor de rest ondergaan.
In het begin hebben we zoveel 'fout' gedaan; laten huilen, koste wat kost in eigen bedjes, wel/geen avondfles, etc
Heeft ons twee jaar misère gekost.
Voor anderen werkt het wellicht wel om de kinderen te trainen dmv verschillende methodes, maar als ik het over zou kunnen doen zou ik er niet meer aan beginnen en me overgeven aan hun ritme.

donderdag 12 december 2019 om 09:49
Nou, genoeg babies die wel gewoon met 9 maanden in ieder geval regelmatig de nacht doorslapen.toeffie schreef: ↑12-12-2019 09:18Hij is 9 maanden! Het zou mij verbazen als hij de hele nacht zou doorslapen...

donderdag 12 december 2019 om 09:54
En heel veel baby's niet. Die van to dus ook niet.Rhododendron schreef: ↑12-12-2019 09:49Nou, genoeg babies die wel gewoon met 9 maanden in ieder geval regelmatig de nacht doorslapen.
donderdag 12 december 2019 om 10:06
Dit! Onze zoon heeft ook heel lang gespookt 's nachts. De latenhuilen stijl past niet zo bij ons, dus, en ja, op ons tandvlees vaak, ernaar toe, hem knuffelen of bij ons pakken. Hij is nu 20 maanden en het tij begint te keren, we hebben weer nachten van 8 uur. Het is dus echt een (soms megalange) fase. Neemt niet weg dat het wel gewoon heel zwaar kan zijn, dikke knuffel dus

donderdag 12 december 2019 om 11:44
Komt vanzelf goed! Hier duurde het ook echt lang voordat baby zelf de speen ging terugpakken (ook ruim 9 maanden). Ik zorgde dat er meerdere spenen in haar bedje lagen, zodat de kans dat ze er zelf 1 zou vinden zo groot mogelijk was.Lunalena2018 schreef: ↑12-12-2019 08:11Ik zet mij schrap..
Hij kan zelf zijn speentje niet pakken nee. Of nouja, dit doet hij blijkbaar niet.
Wanneer kwam het bij jou goed justagirly?
Toen baby speen zelf kon terugpakken kwam er nog een fase waarbij ze ‘s nachts weer een fles nodig had.
Ik heb er aan toegegeven, en ook getroost (wel soms even paar minuten afwachten met gaan kijken, afhankelijk van hoe het huilen klonk). En zomaar opeens sliep ze hele nachten door.

donderdag 12 december 2019 om 11:54
Hier een dochter van 11 maanden, die geregeld even wakker wordt 's nachts. Ze 'mummelt' dan even of geeft een verdwaalde gil. Soms houdt het aan en geef ik haar haar speentje. Maar 99,9% van de 'herrie' die ze maakt doet ze in haar slaap, soms mét speen in haar mond en sta ik dus voor niets naast mijn bed. De laatste tijd zijn man en ik eraan gewend en slapen we er dwars doorheen en/of laten we haar dus gaan en gaan er niet heen.
Uitzondering als huilen, ziek e.d daargelaten. Ik geloof dat het voor ons kind niet prettig is als we bij elk kikje er naast staan. Heb het idee dat we haar daarmee wakkerder maken ipv slaperig houden. Flesvoeding/flesje krijgt ze trouwens al sinds 4 maanden niet meer. Enkel een paar slokje water in geval van buikgriep o.i.d.
Uitzondering als huilen, ziek e.d daargelaten. Ik geloof dat het voor ons kind niet prettig is als we bij elk kikje er naast staan. Heb het idee dat we haar daarmee wakkerder maken ipv slaperig houden. Flesvoeding/flesje krijgt ze trouwens al sinds 4 maanden niet meer. Enkel een paar slokje water in geval van buikgriep o.i.d.

donderdag 12 december 2019 om 12:12
Dat is zo herkenbaar! Áls wij al bij dochterlief naar binnen gaan is het met wat wij noemen de 'ninja-tactiek', zo ongemerkt mogelijk heen en weer sluipen en zonder al te veel verdere aanrakingen het speentje in har mond te doen :p Uiteraard anders als ze echt huilerig of ziek is of bijv. gedroomd heeft.ClaireSophie schreef: ↑12-12-2019 11:54Uitzondering als huilen, ziek e.d daargelaten. Ik geloof dat het voor ons kind niet prettig is als we bij elk kikje er naast staan. Heb het idee dat we haar daarmee wakkerder maken ipv slaperig houden. Flesvoeding/flesje krijgt ze trouwens al sinds 4 maanden niet meer. Enkel een paar slokje water in geval van buikgriep o.i.d.

donderdag 12 december 2019 om 12:15
donderdag 12 december 2019 om 12:17
Onze 'baby' van 2 jaar doet dit nog steeds
en denk dat dat ook niet zomaar over is, oudste dochter werd ook nog lang een paar keer per nacht wakker.
Gebeurt het een nacht niet, dan is dat een uitzondering. Meestal moet ik of man er ook nog een keer of 2/3 uit per nacht, speentje geven of slokje water.
Ik heb er bij oudste niks mee gedaan en bij jongste ook niet, houd vanzelf een keer op. Ben allang blij dat het korte momentjes zijn en dat ze daarna (bijna altijd) weer verder slaapt.
Vervelend en vermoeiend is het soms wel, maar het is zoals het is.

Gebeurt het een nacht niet, dan is dat een uitzondering. Meestal moet ik of man er ook nog een keer of 2/3 uit per nacht, speentje geven of slokje water.
Ik heb er bij oudste niks mee gedaan en bij jongste ook niet, houd vanzelf een keer op. Ben allang blij dat het korte momentjes zijn en dat ze daarna (bijna altijd) weer verder slaapt.
Vervelend en vermoeiend is het soms wel, maar het is zoals het is.
donderdag 12 december 2019 om 12:32
Hier precies hetzelfde met mijn zoontje. Het komt vanzelf goed.Pien252 schreef: ↑12-12-2019 11:44Komt vanzelf goed! Hier duurde het ook echt lang voordat baby zelf de speen ging terugpakken (ook ruim 9 maanden). Ik zorgde dat er meerdere spenen in haar bedje lagen, zodat de kans dat ze er zelf 1 zou vinden zo groot mogelijk was.
Toen baby speen zelf kon terugpakken kwam er nog een fase waarbij ze ‘s nachts weer een fles nodig had.
Ik heb er aan toegegeven, en ook getroost (wel soms even paar minuten afwachten met gaan kijken, afhankelijk van hoe het huilen klonk). En zomaar opeens sliep ze hele nachten door.
donderdag 12 december 2019 om 12:59
Haha, ik lees heel vaak een post waarvan ik denk: ja, zo gaat het bij mij ook, niet onmiddellijk bij alles er uit etc. En 9/10 keer is het een post van jouClaireSophie schreef: ↑12-12-2019 11:54Hier een dochter van 11 maanden, die geregeld even wakker wordt 's nachts. Ze 'mummelt' dan even of geeft een verdwaalde gil. Soms houdt het aan en geef ik haar haar speentje. Maar 99,9% van de 'herrie' die ze maakt doet ze in haar slaap, soms mét speen in haar mond en sta ik dus voor niets naast mijn bed. De laatste tijd zijn man en ik eraan gewend en slapen we er dwars doorheen en/of laten we haar dus gaan en gaan er niet heen.

Ik ben dus wel van het laten huilen, omdat mijn kind heel vaak in haar slaap even huilt. Als ik haar dan wakker maak, maak ik het alleen maar erger. Als ik niks doe, slaapt ze na 15-20 minuten onrust weer gewoon lekker verder.
Overigens is ze ook wel eens wakker midden in de nacht zonder gehuil. Dat merkte ik pas toen ik laatst een keer zelf ziek was, en dus s nachts wakker zonder dat ik haar hoorde. Zag ik haar op de babyfoon rustig in haar bedje met haar knuffel zitten spelen

Natuurlijk laat je een kind niet huilen als het echt hysterisch gilt, ziek is, je het idee hebt dat het pijn heeft enz. Maar gewoon een beetje huilen omdat het wakker is, tja. Ik vind het dan weer heel bijzonder dat iedereen meteen roept dat ze wel kunnen leren dat mama meteen komt als ze huilen, dus veiligheid, maar dat ze niet zouden kunnen leren dat ze ook gewoon weer kunnen gaan slapen als ze wakker worden als er niks aan de hand is.
Van mij mag iedereen die dat wil bij het eerste kikje naast een bedje gaan staan, maar dan zou het leuk zijn als geaccepteerd zou worden dat ik dat dus niet doe.
donderdag 12 december 2019 om 13:00
Zo mega herkenbaar.TijdvoorTaart schreef: ↑12-12-2019 09:43Hier ook een tweeling die pas sinds kort door slaapt (bijna 4) en wij zijn veel te laat begonnen met er aan toegeven.
In het begin hebben we zoveel 'fout' gedaan; laten huilen, koste wat kost in eigen bedjes, wel/geen avondfles, etc
Heeft ons twee jaar misère gekost.
Voor anderen werkt het wellicht wel om de kinderen te trainen dmv verschillende methodes, maar als ik het over zou kunnen doen zou ik er niet meer aan beginnen en me overgeven aan hun ritme.
Ik heb me ook verzet hoor tegen die nachten en de avonden, wilde zo graag weer een beetje mijn normale leven weer oppakken. En iedereen om ons heen leek wel makkelijk lekker slapende baby's te krijgen, met lange slaapjes op de dag zodat je even kon bijtanken of iets in het huishouden kon doen. Van die babys die om 19.00 naar bed gaan zodat je in de avond een tv programma kon zien of even met iemand afspreken. Maar dit alles zo was het gewoon dus niet, het leek ons gewoon niet te lukken. Ik was gewoon 24 uur per dag met baby's bezig of allebei tegelijk of in ieder geval met 1 die je stil probeerde te houden omdat bij gods gratie de andere sliep.
Na een jaar tobben en oplossingen zoeken en gefrustreerd zijn hebben we ons eraan overgegeven.. het is zo. Ledikanten verplaatst naar onze slaapkamer en om en om gingen we vroeg naar bed en de nachten tsja drama.
Moment van overgave was ook het moment dat ik het aankon.
De eerste keer dat ik doorsliep schrok ik gewoon hahahah.
Zijn nu trouwens de leukste puber jongens van de wereld❣

donderdag 12 december 2019 om 13:16
Mijn dochter sliep door vanaf 5 maanden, maar helaas is het nu al een tijdje raak elke nacht (ze is nu net 1). Zodra ze wakker wordt gaat ze eerst huilen en dan pas kijken of haar speen er ligt. Ik ga er dus niet direct naar toe. Als ze blijft huilen ga ik er wel heen, want dat zit haar speen weer voor de zoveelste keer in haar slaapzak ergens bij haar voeten. Het voornaamste probleem is dat ze met haar oudere zus op één kamer ligt en deze heel snel wakker wordt. Dus heel veel gebroken nachten en ben daardoor ook doodmoe. De baby heeft de eerste 10 maanden in de wieg op onze slaapkamer gelegen en mijn man en ik lagen noodgedwongen al die tijd op de bank. Zodra we in bed gingen liggen was het direct huilen en dat stopte ook niet tot we de kamer uit waren, dus ik ben al blij dat ze überhaupt samen op één kamer kunnen nu, anders hadden we echt een probleem. Samen slapen is helaas niet altijd een optie.
donderdag 12 december 2019 om 13:45
Hier ook al bijna een jaar gebroken nachten, rond de 7 maanden werd hij elke 45 minuten wakker met steeds een andere reden dus niet alleen een speentje oid.
Nu is hij bijna 1 jaar en word hij alsnog elke 1.5/2 uur wakker, in de avond en ook in de nacht. Helaas ben ik alleenstaand en heb geen partner waar ik het mee kan afwisselen, door dit slaapgebrek ben ik helemaal op en ga morgen naar de HA.
Ik wens je veel sterkte want het is ontzettend zwaar.
Nu is hij bijna 1 jaar en word hij alsnog elke 1.5/2 uur wakker, in de avond en ook in de nacht. Helaas ben ik alleenstaand en heb geen partner waar ik het mee kan afwisselen, door dit slaapgebrek ben ik helemaal op en ga morgen naar de HA.
Ik wens je veel sterkte want het is ontzettend zwaar.

donderdag 12 december 2019 om 13:52
Ik geloof niet dat iemand dat niet accepteert. Het werkt alleen niet voor iedereen zo.
Eerder in mijn reactie schrijf ik ook over de dingen die wij fout deden, waarin ik 'fout' bewust met aanhalingstekens schrijf, omdat ze voor ons verkeerd waren, maar uiteraard niet voor iedereen.
In mijn geval ging het ook niet om een lieflijk huiltje, maar gingen meteen alle remmen los. Een speenvarken was er niets bij... Nou, dan ga je wel op zoek naar een andere manier

Dat ik het nooit meer zo zou doen zegt dus iets over mijn eigen situatie, maar is geen algemene regel en ik denk dat de meeste er zo over denken.

donderdag 12 december 2019 om 13:57
Oh, ja, dat om en om slapen. Ben er nog steeds van overtuigd dat ze het express deden...mafalda schreef: ↑12-12-2019 13:00Zo mega herkenbaar.
Ik heb me ook verzet hoor tegen die nachten en de avonden, wilde zo graag weer een beetje mijn normale leven weer oppakken. En iedereen om ons heen leek wel makkelijk lekker slapende baby's te krijgen, met lange slaapjes op de dag zodat je even kon bijtanken of iets in het huishouden kon doen. Van die babys die om 19.00 naar bed gaan zodat je in de avond een tv programma kon zien of even met iemand afspreken. Maar dit alles zo was het gewoon dus niet, het leek ons gewoon niet te lukken. Ik was gewoon 24 uur per dag met baby's bezig of allebei tegelijk of in ieder geval met 1 die je stil probeerde te houden omdat bij gods gratie de andere sliep.
Na een jaar tobben en oplossingen zoeken en gefrustreerd zijn hebben we ons eraan overgegeven.. het is zo. Ledikanten verplaatst naar onze slaapkamer en om en om gingen we vroeg naar bed en de nachten tsja drama.
Moment van overgave was ook het moment dat ik het aankon.
De eerste keer dat ik doorsliep schrok ik gewoon hahahah.
Zijn nu trouwens de leukste puber jongens van de wereld❣
Nu bijna 4 en iedereen zegt: "Lastig, hé, dat ze naar de basisschool gaan? Nu moet je ze los gaan laten."
Nou, ik laat ze met liefde gaan. Heb hun eerste schoolweek vrij genomen en ga genieten van alle rust en stilte in huis

donderdag 12 december 2019 om 15:18
Ik bedoelde niet per se jou hoor, maar de algemene gedachte hier is toch wel dat je een baby absoluut niet laat huilen. Kijk maar naar de verhouding tussen ‘dat moet je nooit doen’ en ‘misschien toch een paar minuutjes proberen?’ in de antwoorden hier.TijdvoorTaart schreef: ↑12-12-2019 13:52Ik geloof niet dat iemand dat niet accepteert. Het werkt alleen niet voor iedereen zo.
Eerder in mijn reactie schrijf ik ook over de dingen die wij fout deden, waarin ik 'fout' bewust met aanhalingstekens schrijf, omdat ze voor ons verkeerd waren, maar uiteraard niet voor iedereen.
In mijn geval ging het ook niet om een lieflijk huiltje, maar gingen meteen alle remmen los. Een speenvarken was er niets bij... Nou, dan ga je wel op zoek naar een andere manier![]()
Dat ik het nooit meer zo zou doen zegt dus iets over mijn eigen situatie, maar is geen algemene regel en ik denk dat de meeste er zo over denken.
En inderdaad, voor sommige kinderen zal het absoluut niet werken. Net als samen slapen of gedragen worden niet voor ieder kind werkt. Het zijn net mensen

donderdag 12 december 2019 om 15:52
De grootste vlag ging uit toen ze naar de kleuterschool gingen, had nog net niet de fanfare gehuurd.TijdvoorTaart schreef: ↑12-12-2019 13:57Oh, ja, dat om en om slapen. Ben er nog steeds van overtuigd dat ze het express deden...
Nu bijna 4 en iedereen zegt: "Lastig, hé, dat ze naar de basisschool gaan? Nu moet je ze los gaan laten."
Nou, ik laat ze met liefde gaan. Heb hun eerste schoolweek vrij genomen en ga genieten van alle rust en stilte in huis![]()
Heb de eerste week thuis wel een miljoen keer hèhè gezegd en maar voor me uit staren, alsof ik 4 jaar lang de marathon had gelopen
Om eerlijk te zijn.begon.de roze wolk bij mij toen ze gingen kleuteren.
Weer wat tijd voor mezelf, lekker lang douchen, huis aan kant, terrasjes pakken, alleen boodschappen doen en als ik ze weer moest ophalen had ik weer energie voor 10.
Jij ook alvast genietse straks met de rust!
donderdag 12 december 2019 om 16:18
Ik geloof trouwens dat even laten jammeren best kan helpen hoor. Toen ik stopte met voedingen ‘s nachts is mijn vriend haar gaan troosten. Eerste nacht 2-3 keer, tweede nacht 1 keer, derde nacht sliep ze door. Maar niet uit bed gehaald, aai over de bol en speentje geven en dan weer rustig gaan. En als ze beetje jengelende, Keke we het even aan. Als het overging naar echt huilen, gingen we wel troosten, maar jengelen werd steeds vaker zichzelf troosten. Het is het proberen waard. Ze slaapt nu 12 uur aan een stuk (geen garanties haha).
donderdag 12 december 2019 om 16:23
Dat mensen het zelf niet doen betekent toch niet dat het niet geaccepteerd wordt dat jij het wel doet?nausicaa schreef: ↑12-12-2019 15:18Ik bedoelde niet per se jou hoor, maar de algemene gedachte hier is toch wel dat je een baby absoluut niet laat huilen. Kijk maar naar de verhouding tussen ‘dat moet je nooit doen’ en ‘misschien toch een paar minuutjes proberen?’ in de antwoorden hier.
En inderdaad, voor sommige kinderen zal het absoluut niet werken. Net als samen slapen of gedragen worden niet voor ieder kind werkt. Het zijn net mensen. En dan heb je groot gelijk dat je iets anders gaat proberen.
Ik liet mijn baby ook nooit huilen. Druiste tegen al mijn moedergevoel in, ik kon het gewoon niet aanhoren. Alleen al daarom vind ik het heel logisch dat veel mensen niet van het laten huilen zijn. Ik stond binnen 5 minuten zelf ook te huilen

Maar ik vind er verder heel weinig van als jij dat wel doet hoor. Als het voor jullie werkt, prima toch. Maar dat de verhouding qua antwoorden zo ligt snap ik wel.