Baby groeit bijna niet, ervaring??

02-01-2019 00:46 321 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van nu 3,5 maand groeide haar eerste 5 weken super goed, netjes middelste lijntje van de curve. Daarna ging het langzaam steeds iets minder en kwam ze minimaal aan, zo’n 100 gram per week. Ze krijgt volledig bv en ik voed haar 7 tot 8 keer per dag. De laatste maand huilde ze ‘s avonds minstens drie uur lang, elke avond. Ik probeerde haar dan zo veel mogelijk aan te leggen maar dan hapte ze wel en liet vrij snel weer los om het weer op een brullen te zetten.
Een week geleden heb ik haar ‘s avonds een fles gegeven met afgekolfde melk (had ik gespaard in twee dagen met kolven) en daarna viel ze tevreden in slaap. Mijn conclusie was dus: ‘s avonds heeft ze honger en blijkbaar krijgt ze niet wat ze wil uit de borst.
Kolven lukt al vanaf het begin niet goed, ik krijg slechts kleine hoeveelheden eruit en kan dus niet dagelijks genoeg voeding bijkolven om dat haar ‘s avonds te geven.
Daarom kv aangeschaft en afgelopen week elke avond een flesje daarvan aangeboden na de laatste voeding als ze bleef huilen. Ze drinkt dan 60-100cc en huilt bijna niet meer en gaat tevreden slapen. Tot zo ver prima.
Maar, op het cb bleek dat ze in de laatste twee weken slechts 35 gram gegroeid is. Haar curve buigt al langer af, maar is nu bijna vlak geworden en ze zit op de onderste lijn (in de who curve valt ze er zelfs onder).
Ik snap er niks van, ze is gewoon tevreden, poept en plast normaal, ziet er prima uit, maar groeit dus amper.
Ik moet volgende week weer naar cb om extra te wegen maar ben nu erg onzeker over wat ik moet doen (familie die niet zo voor bv is en roept dat ik daar direct mee moet stoppen helpt ook niet mee)
Ik heb nu het gevoel dat mijn melk gewoon niet voedzaam genoeg is maar als ik Google vind ik alleen maar dat dat een fabeltje is... waar kan het aan liggen dat ze niet goed groeit? Wat kan ik nu nog doen? Moet ik toch echt overstappen op kv?
Voel me er behoorlijk onzeker over en dat helpt natuurlijk ook niet. Zijn er hier moeders met ervaring van minder goed groeiende baby’s waarbij het toch goed kwam met bv?
Cb heeft nog niet echt alarm geslagen maar ik ben bang dat als het volgende week weer niet goed is, ze dan ook gaan aandringen op kv...
Alle reacties Link kopieren
Kolven om productie te bepalen schijnt sowieso weinig zin te hebben, omdat een baby nou eenmaal beter melk eruit krijgt dan een kolf..

Om te proberen of kv wel werkt zou het in principe kunnen, maar aangezien kolven bij mij tot op heden niet zo goed wil lukken, loopt dan mijn productie zeker terug.

En ik laat haar echt geen honger lijden, bied nu steeds de fles aan als ze huilt na een voeding.
Je productie loopt na ruim 3 maanden voeden echt niet in een week zo ver terug dat het na een weekje niet meer op te krikken is hoor. Zeker niet als je er gewoon bij blijft kolven. Echt... zo’n lactatiekundige... je zou ze toch wat...

Ga je nog naar een kinderars TO? Dat lijkt me wat belangrijker dan de borstvoedingsvraag.
En nog wat info: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ho ... ~b49441c1/
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop1 schreef:
02-01-2019 23:47

Ga je nog naar een kinderars TO? Dat lijkt me wat belangrijker dan de borstvoedingsvraag.
Misschien naïef van mij, maar je kunt toch niet zomaar naar een kinderarts? Moet ik dan niet doorverwezen worden?
Alle reacties Link kopieren
Hier een ervaringsdeskundige. Ik heb speciaal een account aangemaakt om te reageren op jouw bericht. Desalnietemin twijfel ik of ik mijn reactie hier wil posten, want ik wil je absoluut niet bang maken. Ik zou je willen adviseren om niet twee weken langer door te blijven modderen met allerlei goedbedoelde voedingsadviezen, maar via de huisarts om een doorverwijzing naar de kinderarts te vragen. Mijn zoon groeide de eerste weken prima op borstvoeding, na een week of 8 vlakte zijn groei af en niet snel daarna zakte de groei onder de onderste lijn en boog deze echt af. Wij zijn maandenlang met allerlei voedingsadviezen van deskundigen naar huis gestuurd, maar uiteindelijk bleek er iets heel anders aan de hand te zijn. Hij bleek een hartafwijking te hebben en had daardoor niet meer de ‘kracht’ om te groeien. De kans dat dit bij jullie aan de orde is, is gelukkig heel erg klein, maar als een baby afbuigende groeicurves laat zien is er alle reden om hier grondig door een kinderarts naar te laten kijken.
Alle reacties Link kopieren
Huilde jouw kind ook van de honger newgirlintown? Ik kan mij zo voorstellen dat jouw kind door de hartafwijking niet de energie had om te drinken en daardoor niet groeide.

Het kind van to heeft wel de energie omte drinken, huilt van de honger maar de borsten van to zijn gewoon leeg.

Dan moet je dus gewoon de fles geven en dan is het probleem opgelost.

Dat to te weinig of te weinig voedzame melk aanmaakt is echt waarschijnlijker dan dat haar kind een hartafwijking heeft

Al kan je medische oorzaken natuurlijk ook nooit zo maar uitsluiten.

Dat ongeloof dat moedermelk wel eens niet het beste kan zijn en dat een kind gewoon groeit op flessenvoeding bewijst maar weer eens hoe geïndoctrineerd moeders worden door de borstvoedingsmaffia.

Ja maar het is nog niet bewezen dat ze van de flesvoeding wel gaat groeien.

Tuurlijk wel
Kind huilt van de honger. Je gaat meer eten geven = kind gaat groeien.
Alle reacties Link kopieren
Is de vader van je kind het eens met nog 2 weken proberen? Ik kan me niet voorstellen dat hij, niet beïnvloed door hormonen, dit allemaal maar okee vindt.
En wat vindt het cb of huisarts van het plan van de lk? Ik zou hierbij niet afgaan op alleen het advies van de lk. Het is je kind hè, niet één of ander experimentje. Je schrijft dat na de eerste 5 weken haar groei al afnam. Ze is nu 3,5 maand, dus jullie zijn al 10 weken zo bezig, alleen omdat jij dat bv momentje zo belangrijk vindt. Ik vind het schokkend.
Minik schreef:
03-01-2019 00:05
Misschien naïef van mij, maar je kunt toch niet zomaar naar een kinderarts? Moet ik dan niet doorverwezen worden?


Ja. Dan bel je de huisarts, zeg je dat je kind al weken slecht of niet groeit en dat je je vreselijk zorgen maakt en met spoed naar de kinderarts wil. Er is geen huisarts die dat weigert bij een zo jonge baby met zulke groeilijnen.

Ik vind dat je het wel een beetje onderschat eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Newgirlintown, wat erg! Ik denk en hoop natuurlijk niet dat mijn kind dit heeft, maar wel goed om te weten dat zoiets dus ook nog kan. Hopelijk gaat het nu goed met jouw zoon. Als mijn dochter komende week helemaal niet gegroeid is, ga ik zeker om een doorverwijzing vragen.

Janna-Sophie de vader is het er zeker wel mee eens, hij vindt het ook fijn als ik haar zelf kan voeden. Cb heeft nog geen alarm geslagen, ze zeiden alleen maar dat ik komende week weer moet komen wegen, dus blijkbaar is het dan toch nog niet erg genoeg.. dat is ook de reden dat ik zelf nog niet bij de kinderarts sta, aangezien zelfs cb het nog rustig even aan wilde kijken. Zij hebben ook niet gezegd dat ik fles bij moet geven
Wat wordt er selectief gelezen. TO blijft de komende twee weken bijvoeden met kunstvoeding terwijl ze haar productie probeert op te krikken.
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
02-01-2019 20:16
Dit is niet helemaal waar. Een kindje met een lage bloedsuikerspiegel door te weinig voeding kan te moe zijn om wakker te worden terwijl voeding wel nodig is.
Maar dan wordt het kind suf wakker, of helemaal niet meer wakker.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
rosings schreef:
03-01-2019 08:20
Wat wordt er selectief gelezen. TO blijft de komende twee weken bijvoeden met kunstvoeding terwijl ze haar productie probeert op te krikken.

Een flesje per dag.. of als kind nog huilt na bv... als het kind lijdt aan stille ondervoeding sukkelt het in slaap na de inspanning van de bv en zal het niet huilen. Net zoals het ‘s nachts niet huilt..

Laten we even terug naar de realiteit met zijn allen: TO moet gewoon zsm naar een kinderarts gaan en ophouden met googelen en fora’s. Iedereen blaat wat over bv en kv maar het gaat allereerst om de gezondheid van een baby van 3,5 maand oud.

Stille ondervoeding of een onderliggende aandoening zijn geen grappen of onderwerpen voor het internet
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop1, ze valt eigenlijk nooit in slaap na de voeding hoor, alleen als ze ‘s nachts om voeding vraagt. Anders is ze gewoon helder wakker, lachen, spelen, alles... en ‘s nachts/‘s ochtends wordt ze ook gewoon uit zichzelf wakker voor voeding en laat ze zich echt prima horen, gewoon helemaal helder wakker. Dus stille ondervoeding is het echt niet. Als ze honger blijft houden, gaat ze huilen en krijgt ze een fles.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het advies om naar de kinderarts te gaan dan weer wat overdreven. Mij lijkt het zinniger om eerst eens een week idd alleen flesvoeding te geven en dan eens te wegen, tenzij kind duidelijk veel blijft huilen van de honger.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Mosterd
janna-sophie schreef:
03-01-2019 08:01
Is de vader van je kind het eens met nog 2 weken proberen? Ik kan me niet voorstellen dat hij, niet beïnvloed door hormonen, dit allemaal maar okee vindt.
En wat vindt het cb of huisarts van het plan van de lk? Ik zou hierbij niet afgaan op alleen het advies van de lk. Het is je kind hè, niet één of ander experimentje. Je schrijft dat na de eerste 5 weken haar groei al afnam. Ze is nu 3,5 maand, dus jullie zijn al 10 weken zo bezig, alleen omdat jij dat bv momentje zo belangrijk vindt. Ik vind het schokkend.

Dit. Er wordt te lang geklungeld. Ga op zijn minst langs je ha voor advies.
Alle reacties Link kopieren
Nee dat is het ook juist.. ik dacht dat het prima ging, het enige wat iets anders zegt, is de weegschaal.
Ze ziet er niet mager uit, ze is ontzettend vrolijk, heel helder wakker, gewoon poep en veel plas, ontwikkelt normaal, ze rolt nu al bijna van rug naar buik, pakt dingen vast, echt niks vreemds.
Ze blijft alleen klein
Minik schreef:
03-01-2019 08:44
Nee dat is het ook juist.. ik dacht dat het prima ging, het enige wat iets anders zegt, is de weegschaal.
Ze ziet er niet mager uit, ze is ontzettend vrolijk, heel helder wakker, gewoon poep en veel plas, ontwikkelt normaal, ze rolt nu al bijna van rug naar buik, pakt dingen vast, echt niks vreemds.
Ze blijft alleen klein

En ze heeft wekenlang uren gehuild na de voeding.
En het is je eerste kind. En het gaat niét goed want ze zakt onder de curve. Dat is anders als het (tijdelijk) afvlakken wat veel bv babies doen.
Maar goed, je opent een topic voor adviezen en gaat die vervolgens allemaal weerleggen.

Dus wat wil je nu precies?
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde graag weten of het met bv alsnog goed kan komen, of er mensen waren met ervaring daarin. Daar kreeg ik gelukkig veel reacties van. Maar vervolgens ontstond er een discussie over dat ik mijn kind nu vreselijk tekort doe, en dat probeer ik te weerleggen omdat ik echt niet denk dat ik dat doe. Zeker aangezien cb ook nog niet echt aan de bel trekt.
- zip -
anoniem_638fbb62d66fa wijzigde dit bericht op 29-07-2019 13:58
98.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
03-01-2019 08:55
Ik wilde graag weten of het met bv alsnog goed kan komen, of er mensen waren met ervaring daarin. Daar kreeg ik gelukkig veel reacties van. Maar vervolgens ontstond er een discussie over dat ik mijn kind nu vreselijk tekort doe, en dat probeer ik te weerleggen omdat ik echt niet denk dat ik dat doe. Zeker aangezien cb ook nog niet echt aan de bel trekt.
Je wilt niet weten OF het met bv nog goed kan komen, je wilt horen DAT het met bv nog goed kan komen.
En natuurlijk is er best wel iemand te vinden waarbij het vergelijkbaar ging en waar het goed kwam, maar de meeste reacties geven toch aan dat zo'n extreme daling in de groeigrafiek reden tot zorg is en je die bv wel als laatste prioriteit zou moeten zien.
Maar blijkbaar wil je dat eigenlijk niet horen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
To, is het geen optie om na ELKE voeding een fles aan te bieden van bijvoorbeeld 100 ml, die ze dan naar behoefte kan drinken? Met het kleinste speentje zodat ze zichzelf niet overdrinkt. En dat jij dan na elke voeding 10 minuten kolft. Om productie op te krikken. Als je perse bv wilt blijven geven is het echt verstandig om ook snachts te voeden of kolven. Dat helpt enorm met productie. Je geeft aan dat te zwaar te vinden, dan zou ik stoppen. Zou ik in jouw situatie sowieso doen, maar als je dan perse wilt doorgaan, zul je zelf ook alles op alles moeten zetten.
Ik hoop dat TO het bij elke voeding wegen wil oppakken. Zo’n weegschaal is gewoon te huur. En als je wel of niet gelooft dat kolven de productie op kan krikken. De weegschaal liegt niet. Als er voor en na de borstvoeding maar 80 gram verschil is, dan is dat praktisch gelijk aan 80 milliliter. En dat is gewoon te weinig. En als je baby wel elke 4 uur zo’n 200-220 gram aankomt na de BV, dan weet je dat het niet aan het volume melk ligt maar aan wat anders.

En als je je baby al weken savonds aan de borst hebt, en het was vanwege honger, dan heeft al dat clusteren helaas niet veel geholpen. Soms is het gewoon op, ondanks je beste wensen en inspanningen. Daar weet ik alles van.

Meten is weten.
Dan kun je tegen de kinderarts zeggen hoeveel ze drinkt (in gram aankomt per voedingsbeurt), net zoals bij puur flesgevoede kinderen zichtbaar is. Maar nu weet je niks. Ja dat ze niet groeit.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
02-01-2019 23:47
Kolven om productie te bepalen schijnt sowieso weinig zin te hebben, omdat een baby nou eenmaal beter melk eruit krijgt dan een kolf..

Om te proberen of kv wel werkt zou het in principe kunnen, maar aangezien kolven bij mij tot op heden niet zo goed wil lukken, loopt dan mijn productie zeker terug.

En ik laat haar echt geen honger lijden, bied nu steeds de fles aan als ze huilt na een voeding.
Dit is toch te triest voor woorden!Geef dat kind gewoon flesvoeding en get over it dat je de borstvoeding moet stoppen. Man man man.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven