Baby groeit bijna niet, ervaring??

02-01-2019 00:46 321 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van nu 3,5 maand groeide haar eerste 5 weken super goed, netjes middelste lijntje van de curve. Daarna ging het langzaam steeds iets minder en kwam ze minimaal aan, zo’n 100 gram per week. Ze krijgt volledig bv en ik voed haar 7 tot 8 keer per dag. De laatste maand huilde ze ‘s avonds minstens drie uur lang, elke avond. Ik probeerde haar dan zo veel mogelijk aan te leggen maar dan hapte ze wel en liet vrij snel weer los om het weer op een brullen te zetten.
Een week geleden heb ik haar ‘s avonds een fles gegeven met afgekolfde melk (had ik gespaard in twee dagen met kolven) en daarna viel ze tevreden in slaap. Mijn conclusie was dus: ‘s avonds heeft ze honger en blijkbaar krijgt ze niet wat ze wil uit de borst.
Kolven lukt al vanaf het begin niet goed, ik krijg slechts kleine hoeveelheden eruit en kan dus niet dagelijks genoeg voeding bijkolven om dat haar ‘s avonds te geven.
Daarom kv aangeschaft en afgelopen week elke avond een flesje daarvan aangeboden na de laatste voeding als ze bleef huilen. Ze drinkt dan 60-100cc en huilt bijna niet meer en gaat tevreden slapen. Tot zo ver prima.
Maar, op het cb bleek dat ze in de laatste twee weken slechts 35 gram gegroeid is. Haar curve buigt al langer af, maar is nu bijna vlak geworden en ze zit op de onderste lijn (in de who curve valt ze er zelfs onder).
Ik snap er niks van, ze is gewoon tevreden, poept en plast normaal, ziet er prima uit, maar groeit dus amper.
Ik moet volgende week weer naar cb om extra te wegen maar ben nu erg onzeker over wat ik moet doen (familie die niet zo voor bv is en roept dat ik daar direct mee moet stoppen helpt ook niet mee)
Ik heb nu het gevoel dat mijn melk gewoon niet voedzaam genoeg is maar als ik Google vind ik alleen maar dat dat een fabeltje is... waar kan het aan liggen dat ze niet goed groeit? Wat kan ik nu nog doen? Moet ik toch echt overstappen op kv?
Voel me er behoorlijk onzeker over en dat helpt natuurlijk ook niet. Zijn er hier moeders met ervaring van minder goed groeiende baby’s waarbij het toch goed kwam met bv?
Cb heeft nog niet echt alarm geslagen maar ik ben bang dat als het volgende week weer niet goed is, ze dan ook gaan aandringen op kv...
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd denk ik niet dat fruithapjes de honger gaan stillen. Je baby is pas 3,5 maand, voordat ze hoeveelheden eet die een beetje zoden aan de dijk zetten ben je maanden verder....
Ik zou op deze leeftijd toch eerder extra melk geven, en of dat nou KV of afgekolfde BV is maakt bij een hongerige baby wiens groei ernstig afbuigt mijns inziens weinig uit. Ik hoop dat je met een LK de borstvoeding door kunt zetten. Maar mocht het ondanks al je inspannen niet lukken, onthou dan: KV is niet de duivel, en het maakt je ook geen mindere moeder. Petje af voor je doorzettingsvermogen, je lijkt me een hele lieve moeder. Ik hoop dat het snel beter gaat, welke oplossing er ook komt.
Alle reacties Link kopieren
Dat melk uit de borst goed is voor de hechting is dikke onzin. Er zit echt niets in de melk wat de hechting bevordert.

Wat wel heel goed is voor de hechting en voor de hersenontwikkeling is huid op huid contact.

Je zou ook bij flesvoeding je blote baby op je blote borst kunnen leggen. Ook al

Of lekker knuffelen op de bank of bed zonder te voeden.

Daarnaast is hechting vooral het gevolg van een moeder die adequaat op haar kind reageert.
Alle reacties Link kopieren
SinRostro schreef:
02-01-2019 13:21
Wat vervelend dat het zo moeizaam verloopt. Wacht gewoon de lactatiekundige even af en bepaal daarna wat je wilt gaan doen. Komt ze langs? lijkt me heel zinvol als ze ook meekijkt en dan kan je bij haar je vragen kwijt.
Dat je graag wilt doorzetten maakt je nog geen slechte moeder. Hoe lang geef je nu een extra flesje kunstvoeding? groeit ze sindsdien weer beter of blijft het gelijk? Misschien dat je daar wat meer uit kunt halen over of het aan de voedingswaarde ligt of dat er misschien iets is met de opname van voedingsstoffen.

Misschien helpt het om een beslissing te nemen als er meer duidelijk is over wat de mogelijke oorzaak zou kunnen zijn.
En als ze tevreden is en goed groeit met overdag borstvoeding en voor het slapen kunstvoeding kan dat ook gewoon de oplossing zijn toch?
In eerste instantie wordt het een telefonisch consult, wellicht komt ze daarna alsnog, dat weet ik nog niet. Ik geef die extra fles nu een ruime week, en in de laatste twee weken groeide ze dus maar 35 gram, minder dan ooit daarvoor. Het enige positieve verschil was dat ze veel en veel minder huilt. Misschien kan ik volgende week met het wegen op cb beter inschatten of de fles inderdaad wel helpt.. Nogal suf om over te stappen op fles als ze daar ook niet van aankomt natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
02-01-2019 13:34
Dat melk uit de borst goed is voor de hechting is dikke onzin. Er zit echt niets in de melk wat de hechting bevordert.

Wat wel heel goed is voor de hechting en voor de hersenontwikkeling is huid op huid contact.

Je zou ook bij flesvoeding je blote baby op je blote borst kunnen leggen. Ook al

Of lekker knuffelen op de bank of bed zonder te voeden.

Daarnaast is hechting vooral het gevolg van een moeder die adequaat op haar kind reageert.
Dat snap ik, maar het is inderdaad het huid op huid contact wat je met bv automatisch hebt. Natuurlijk kan dat ook door gewoon een blote baby te knuffelen, maar hoe vaak kom je daar nou echt aan toe? Met bv gaat dat vanzelf en daar wordt zij rustiger van en ik geniet daar ook heel erg van.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
02-01-2019 13:50
Dat snap ik, maar het is inderdaad het huid op huid contact wat je met bv automatisch hebt. Natuurlijk kan dat ook door gewoon een blote baby te knuffelen, maar hoe vaak kom je daar nou echt aan toe? Met bv gaat dat vanzelf en daar wordt zij rustiger van en ik geniet daar ook heel erg van.
Uhm, daar kom je aan toe als je de fles geeft? Ik roep maar wat...
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
02-01-2019 13:48
In eerste instantie wordt het een telefonisch consult, wellicht komt ze daarna alsnog, dat weet ik nog niet. Ik geef die extra fles nu een ruime week, en in de laatste twee weken groeide ze dus maar 35 gram, minder dan ooit daarvoor. Het enige positieve verschil was dat ze veel en veel minder huilt. Misschien kan ik volgende week met het wegen op cb beter inschatten of de fles inderdaad wel helpt.. Nogal suf om over te stappen op fles als ze daar ook niet van aankomt natuurlijk.
Misschien is het handig om al je vragen op te schrijven zodat je het niet vergeet?
Een rustigere baby is ook heel belangrijk natuurlijk. Kolf je na het flesje de voeding eigenlijk nog die je anders gegeven zou hebben? anders gaat er nog meer tijd tussen de voedingen zitten en zo bouw je nog wat voorraad op.

Verder sluit ik me aan bij meisje1980, ik zou eerder extra melk geven dan fruit maar als ze beter groeit op kunstvoeding is het echt geen schande om daarop over te stappen.

@sugarmiss, wat een nare veroordelende toon heb jij zeg. Ik lees een paar keer borstvoedingsmaffia, dat vind ik wel meevallen. Ik vind de veroordelingsmaffia veel erger.
Alle reacties Link kopieren
SinRostro, ik heb inderdaad mijn vragen goed op een rijtje gezet zodat ik niks vergeet.

En ik kolf inderdaad dan na dat flesje alsnog, maar dan komt er dus letterlijk niets uit, ik krijg ook geen tsr, zelfs niet als ik de kolf heel lang op de tsr stand laat staan. Motivatie daarvoor begint dan ook wel een beetje te dalen.

En Hastadepasta, elke keer baby uitkleden en mezelf voor de fles?? Het idee vind ik goed, maar praktisch zie ik dat echt niet zo voor me.. maar als ik volledig over zou gaan op kv zou ik wel naar andere momenten zoeken voor huid op huidcontact.
Alle reacties Link kopieren
Even een voetnoot over toeschietreflex:
Bij mij kwam het enkel en alleen op gang als ik aan alles dacht behalve baby + borstvoeding. Heb fulltime gekolft en met een foto/filmpje/livebeelden van baby perste ik er met moeite een paar druppels uit. Op moment dat ik neerplofte en Netflix aanzette zodat ik dom kon wegkijken, stroomde mijn melk.

Ik denk dat je er wijs aan doet om vooral niet teveel te moeten van jezelf.
merl0t wijzigde dit bericht op 05-04-2019 05:54
1.30% gewijzigd
Hips, hopsakee en pierlala.
Hoi TO, wat vervelend. Ik lees dat je aan een combi bv en kv denkt, dat zou ik zeker proberen. Zeker als je kindje nu al zoveel tevredener is na een flesje. Zou meerdere flesjes kv per dag aanbieden, naast de bv. Dan zie je vanzelf wel wat ze nog uit je borst wil/ wat er overblijft aan productie. Misschien kun je nog wel een poos bv geven voor het knusse gevoel en haalt ze daarnaast wat extra power uit de kv.
De reacties van sugarmiss vind ik wat fel, maar ben het inhoudelijk wel met haar eens.. Het gaat erom dat je een tevreden en groeiende baby hebt toch, dat lijkt me belangrijker dan vooral- maar-niet- kunstvoeden.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel tijd ben je kwijt met dat kolven waarbij er niet of nauwelijks iets uit de borst komt. Kolf weer schoonmaken.

Die tijd had je dus al lekker met je baby kunnen knuffelen.

Hoeveel tijd ben je al kwijt met je zorgen maken of baby wel genoeg groeit gedachten die de babytijd er niet leuker of makkelijker op maken.
Ik heb alle reacties van TO gelezen maar niet alle reacties van anderen.

Hier mijn ervaring:
Borstgevoedde Baby was met drie maanden in de avond ook heel onrustig met veel en lang huilen. Wat bleek was dat tussen de eerste en derde maand mijn productie niet omhoog was gegaan. Omdat kind in tussentijd gegroeid was kreeg kind van ‘meer dan genoeg’ naar ‘net genoeg om te leven maar te weinig om goed te groeien.’
Kind liet de borst ook los omdat de borst gewoon compleet leeg was. Kind had dondersgoed in de gaten dat er niets te halen viel en liet daarom los. Kind ging geen energie verspillen aan zuigen, terwijl er geen melk kwam.

Ik ben alle borstvoedingen gaan aanvullen met flesvoeding. Het gevolg was een blije zeer actieve baby die met 10 maanden al liep. Het huilen in de avond was direct voorbij en de nachten verliepen veel rustiger. Door de flesvoeding liep de productie uiteindelijk wel terug maar ik heb tot bijna een half jaar zelf kunnen voeden.

Ik heb geprobeerd de productie te verhogen net kolven toen kind 5 maanden was. Echt clusteren onder leiding van ervaren lactatiekundige. Het lukte niet en ik zie de stress als een grote oorzaak. Lichamelijk en emotioneel was ik best n wrak dus wat had ik nog te geven?

Stress was sowieso wel een ding met de borstvoeding. Door het vele huilen in de eerste maanden maar niet weten wat het is ... honger of kramp. Met flesvoeding kon ik honger uitsluiten en dat was zooooo’n opluchting.

Bij baby twee kwam de borstvoeding niet op gang. 10 druppels in 3 uur tijd. Met dezelfde lactatiekundige aan de slag met monsterlijk kolfschema want ik wilde zo graag ...

En op de derde avond tijdens de zoveelste clustesessie met de kolf (een uur lang elke 5 min op en af), keek ik over mijn wallen heen naar de box waar volledig flesgevoedde baby heerlijk lag te slapen. Toen heb ik de kolf met 20 druppels uit huis geflikkerd.

Wat ik heb geleerd:
Het gaat er niet om hoe graag je borstvoeding wilt geven, wat je ervoor doet, wat je ervoor laat, wat je kunt bedenken om het te laten slagen. Soms werkt niets en dat ligt niet aan de inzet of wens vannde moeder. Het is echt k*t om voor je gevoel tekort te schieten. Maar het is zoals het is. En gelukkig woon je in een mooi land, met geld op de bankrekening en flesvoeding in directe omgeving te koop.

Je hebt een keuze.
De keuze is of je je kinder honger laat hebben of niet. Je bent een goede moeder wanneer je het belang van het kind voorop stelt aan de eigen wensen omtrent borstvoeding.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie ananas! Hoe merkte je dat je productie niet omhoog was gegaan? Oordeel van de lactatiekundige? Of kun je dat op een manier meten?

Ik kan me voorstellen als de knoop eenmaal doorgehakt is, dat het dan ook super veel rust geeft
Minik schreef:
02-01-2019 11:54
Het is vooral dat ik overal lees dat 'te weinig melk' of 'te weinig voedzame melk' niet zou bestaan, terwijl ik toch de indruk heb dat ik dat mogelijk heb. Ik was benieuwd of andere moeders daar ervaring mee hebben.

Dat bestaat zeker wel!! Dat is dus de bv maffia die dat op sites als borstsvoeding.com en la leche league zetten. Ik had ook veel te weinig melk, en met weken nacht/power/clusterkolven werd het geen milimeter meer.
Twee volledig gediplomeerde lactatiekundigen bij geweest die beiden zeiden dat ik moest stoppen. Ik vond het ook zo moeilijk om op te geven en was er heel emo over. Achteraf denk ik “jemig, dat ik me zó heb laten beinvloeden en meeslepen”.

Dus daarom die schop onder je kont. Bv is níet heilig, niet onmisbaar en levert zeker na 3 maanden echt geen meerwaarde op boven flesvoeding.

Probeer het gewoo uit. Geef je kind een week volledig de fles en kolf ernaast zodat je productie op peil blijft en kijk wat dat met haar groei doet. Als het niet uitmaakt kan je altid nog terug naar de borst.
Minik schreef:
02-01-2019 15:09
Hoe merkte je dat je productie niet omhoog was gegaan? Oordeel van de lactatiekundige? Of kun je dat op een manier meten?
Ik ben geen Ananas, maar in antwoord op deze vraag: je baby vlak voor en na een voeding wegen. Dan weet je precies hoeveel ze gedronken heeft. Een babyweegschaal kun je via de thuiszorgwinkel lenen.

Dan: je bent geen slechte moeder als je stopt met borstvoeding. Beter een rustige moeder en kunstvoeding, dan een gestresste moeder en borstvoeding. Je kunt het ook proberen te combineren: na elke borstvoeding nog een flesje aanbieden.

Als je het toch nog een kans wilt geven:
Ga langs bij een lactatiedeskundige. Niet alleen telefonisch, maar laat ook iemand kijken hoe je kindje hapt en drinkt.

Ben je onlangs actiever geworden (weer gaan werken, sportend oid)? Hierdoor kan je productie flink teruglopen.

Als je denkt dat je te weinig melk aanmaakt - en het is qua ondersteuning van je omgeving te regelen - dan kun je je ook een paar dagen met baby in je bed terugtrekken. Niets doen, alleen laten drinken en slapen. Laptop mee om te netflixen of zo tegen de verveling. En dan inderdaad om het uur aanleggen, ook als ze niet om voeding vraagt.

Dit laatste vergt wel veel van je. Dus alleen doen als je er 100% achter staat, voldoende hulp om je heen hebt (man? andere kinderen?), en vooral er niet nog gestresster van raakt.
Koffiekop1 schreef:
02-01-2019 15:47
Dat bestaat zeker wel!! Dat is dus de bv maffia die dat op sites als borstsvoeding.com en la leche league zetten. Ik had ook veel te weinig melk, en met weken nacht/power/clusterkolven werd het geen milimeter meer.
Twee volledig gediplomeerde lactatiekundigen bij geweest die beiden zeiden dat ik moest stoppen. Ik vond het ook zo moeilijk om op te geven en was er heel emo over. Achteraf denk ik “jemig, dat ik me zó heb laten beinvloeden en meeslepen”.

Dus daarom die schop onder je kont. Bv is níet heilig, niet onmisbaar en levert zeker na 3 maanden echt geen meerwaarde op boven flesvoeding.

Probeer het gewoo uit. Geef je kind een week volledig de fles en kolf ernaast zodat je productie op peil blijft en kijk wat dat met haar groei doet. Als het niet uitmaakt kan je altid nog terug naar de borst.
Het kan inderdaad, al is het uitzonderlijk, juist daarom die gediplomeerde lc er zsm bij halen. Te lang doorgaan als het er gewoon niet is is ruk, stoppen terwijl het wel had gelukt is ook jammer.

Ondertussen zelf ook genoeg drinken!
Alle reacties Link kopieren
Nee zo uitzonderlijk is het helemaal niet. Dus hou eens op met dat nee je hoeft natuurlijk geen borstvoeding te geven maar eigenlijk zou je het wel moeten doen want eigenlijk kan het niet hoor dat je te weinig hebt.

Het is ronduit belachelijk hoeveel tijd en moeite, bloed, zweet en tranen moeders bereid zijn om te investeren in borstvoeding.

Ze willen niet opgeven hoe kansloos het ook is.

Er zijn zoveel moeders die zeggen achteraf was het aemaal niet de moeite waard. Maar ja ik werd zo onder druk gezet om het wel te doen.

Of moeders die zich alleen maar niet schuldig voelen omdat ze echt ver over hun eigen grenzen zijn gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Ondanks de mss wat onsympathieke toon ben ik het wel eens met sugarmiss.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Als to aangeeft er geen zin meer in te hebben en te willen stoppen wens ik haar succes met afbouwen en veel geluk met haar kindje. Maar dat doet ze niet.

Ik ben team 'baas van eigen borst
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de reacties na de eerste pagina niet gelezen.

Mijn gevoel zegt dat een hongerige baby niet doorslaapt. Dat doet jouw kindje wel.

Onze jongste groeide de eerste 2 maanden heel hard, toen 1 maand 'normaal' en daarna 7 maanden nauwelijks. Hij kelderde van boven de +2,5 lijn naar de -1. Dit ook met bv. Hij ontwikkelde zich verder razendsnel en was vrolijk dus ik maakte me geen zorgen. Het is onze tweede en de eerste groeide ook ongeveer zo. We moesten bij het cb wel extra vaak komen wegen. Nu is het een vrolijke spekkige dreumes van 13 maanden die pas sinds deze week 2x soort van heeft doorgeslapen.

Als ze met een beetje kv wel tevredener lijkt, doe je dat toch. Stoppen met de bv hoeft niet als je dat niet wilt. Jij bent de moeder, volg je gevoel. Jijkent je kindje het beste.
Ik wil alleen even reageren op de opmerking dat bv zo goed is voor de hechting. Wat een onzin. Ik kom me pas hechten aan mijn baby toen ik gestopt was met die ellendige borstvoeding. En het gezellige moment samen opgekruld op de bank met een kleine roze meisjesflesje bleef heel intiem. Ik als mama die mijn baby voedde. Ook wel leuk dat ze mij in de ogen kon kijken plaats van dat ze mijn tiet aanstaarde. Nooit ziek geweest overigens. En groeide eindelijk, en stopte eindelijk met huilen, en ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Minik wat lastig dat je dochter niet goed groeit.
Ik heb net het topic (snel) doorgelezen en vroeg me nog af hoelang je moederschapsrust nog duurt. Want mocht het kolven zo'n strijd blijven en je gaat over een paar weken weer werken, zou ik dit ook mee in rekening brengen bij je beslissing.

Plus mengeling van borst en kunstvoeding is ook prima. Je hoeft niet het één of het ander te doen. Combi kan prima werken
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
02-01-2019 16:47
Als to aangeeft er geen zin meer in te hebben en te willen stoppen wens ik haar succes met afbouwen en veel geluk met haar kindje. Maar dat doet ze niet.

Ik ben team 'baas van eigen borst
To wil niet stoppen. Dat klopt. Als ze stopt voelt ze zich schuldig. Is ze bang on haar kind te kort te doen. Dat wordt haar aangepraat door mensen als jij.

Dat schuldgevoel is zo vreselijk onterecht.

Het is zo jammer dat een kraamperiode overschaduwd wordt door die konstante zorgen van krijgt ze wel genoeg binnen. Groeit ze wel hard genoeg. Extra wegen, extra kolven

En waarvoor. Het is zo zinloos.
sugarmiss schreef:
02-01-2019 17:48
To wil niet stoppen. Dat klopt. Als ze stopt voelt ze zich schuldig. Is ze bang on haar kind te kort te doen. Dat wordt haar aangepraat door mensen als jij.

Dat schuldgevoel is zo vreselijk onterecht.

Het is zo jammer dat een kraamperiode overschaduwd wordt door die konstante zorgen van krijgt ze wel genoeg binnen. Groeit ze wel hard genoeg. Extra wegen, extra kolven

En waarvoor. Het is zo zinloos.
En jouw reacties zorgen ervoor dat vrouwen stoppen met borstvoeding terwijl dat niet nodig is. Je respect is ver te zoeken. Ik ben in deze discussie steunend geweest naar to in haar wens, maar zeker geen mafia.
.conclusie blijft hetzelfde: wil je verder? Professionele hulp inschakelen
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
02-01-2019 17:55
En jouw reacties zorgen ervoor dat vrouwen stoppen met borstvoeding terwijl dat niet nodig is. Je respect is ver te zoeken. Ik ben in deze discussie steunend geweest naar to in haar wens, maar zeker geen mafia.
.conclusie blijft hetzelfde: wil je verder? Professionele hulp inschakelen

Sommige vrouwen zouden echt beter stoppen maar voelen zich daar heel rot over, door dit soort opmerkingen. Het “Blijf nou maar proberen” aanmodderen. Het kind van to groeit niet (goed), dat moet je zo snel mogelijk oplossen. Het lijkt alsof sommige vrouwen niet meer logisch kunnen nadenken door alle druk en het ideaal plaatje wat andere moeders ze voor houden. Een baby moet groeien en aankomen, en als dat met bv niet lukt geef je fv. Zo makkelijk is het (even los van allergieën en medische zaken bij baby).
Hastadepasta18 schreef:
02-01-2019 18:26
Sommige vrouwen zouden echt beter stoppen maar voelen zich daar heel rot over, door dit soort opmerkingen. Het “Blijf nou maar proberen” aanmodderen. Het kind van to groeit niet (goed), dat moet je zo snel mogelijk oplossen. Het lijkt alsof sommige vrouwen niet meer logisch kunnen nadenken door alle druk en het ideaal plaatje wat andere moeders ze voor houden. Een baby moet groeien en aankomen, en als dat met bv niet lukt geef je fv. Zo makkelijk is het (even los van allergieën en medische zaken bij baby).
De volgende stap is dan ook: als professionele hulp het probleem niet rap oplost, kv geven. Dat leek me vanzelfsprekend.

Als vrouwen uit mijn berichten een schuldgevoel krijgen dan vind ik dat erg jammer. Ik zal overwegen meer disclaimers en logische verdere stappen dan ook op te schrijven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven