Baby is erg onrustig wie herkent dit?

03-06-2025 07:43 97 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi allemaal,

Onze dochter is na een week geboorte zeer onrustig en schrikachtig. (Prematuur 35+6 geboren).

Ze doet de gebruikelijke schrikhouding: armen verspreid en benen verspreid. Opengesperde ogen en regelmatig ook strak kijken (angstige blik). Direct daarna maaien met haar armen en benen en zeer onrustig. Hard zuigen aan de speen.

Ook vreselijke darmkrampjes gehad. Urenlang overstrekken en maaien en soms huilen, behalve als we haar uitrekte door goed rechtop te houden en onder schouders omhoog te houden. Later werkte dit niet meer en begon ze ook steeds vaker en langer te huilen.

Ze houdt er niet van getroost te worden in de vorm van : aanraken en wrijven. Op die momenten wil ze ook niet echt tegen je aan liggen, ze is te onrustig en zoekt naar de borst. Blijft aanhappen, loslaten en draaien met haar hoofd op zoek naar de tepel (ook op de arm). Zelf lijkt ze het dus ook niet meer te weten.

Wisselend met periodes dat ze alleen maar sliep/voeding/sliep. Ze zou (6 weken nu) alerter moeten zijn, energieker en volgens CB ons moeten aankijken en volgen. Echter heb ik uitgelegd dat ze echt nog veel te oververmoeid is, overprikkeld en haar rust nodig heeft. Laat staan het vreselijke onderwerp tummytime. Geen tijd voor gehad. Het gaat namelijk zo;
Voeding (20-50 minuten), direct daarna omhoog houden, krampjes tot een uur met geluk 30 min slapen en weer honger. Ze komt elke 2 uur nog steeds en nu met regeldagen (vermoed ik) weer eerder.

Wij vermoeden dat ze met borstvoeding (ben nu ook flink aan het afbouwen) niet voldoende binnenkrijgt. Wel genoeg melk, ik heb zelfs flinke overproductie gehad, maar geen voedingstoffen. Ook zou het drinken haar meer energie kosten dan de fles. Ze hapte moeilijk aan bij 2e borst, dus gaf ook een tijd al 1 borst.

Echter zijn wij ondertussen radeloos en ook zeker bezorgd. Ze is zo onrustig als ze wel wakker is. Periodes gehad dat ze maar 3 uur op een dag sliep. Wij gebruiken nu probiotica mini en het lijkt iets te gaan werken. Ook sampex is onderweg.

Adviezen zijn opzich niet nodig (wat wij nu doen is proberen zoveel mogelijk voorspelbaar gedrag, ritme, zsm over op de flesvoeding, haar niet knuffelen onder spanning - wel huid op huid - op ons neerleggen - prikkels vermijden door geen visite en weinig de deur met haar uit behalve in kinderwagen en draagzak, in huis met draagzak lopen, veel speen aanbieden en alleen snachts in cosleeper).

Ik durf niet veilig te slapen met haar. In haar bedje ligt ze met een redelijk ontspannen houding, maar wel onrustige geluidjes en veel wakker. Ik reageer ook vaak niet, omdat ik echt doodop ben in de nacht en er doorheen slaap. Ze is dan een tijdje wel onrustig aan het worden ivm krampjes of honger). Echter komt ze zovaak, dat ik direct in slaap val na voeden.

Ik zoek vooral herkenning, want tot op heden herkent niemand dit bij zijn baby. Niet zo in extreme mate. Wij hebben een heel gevoelig meisje dat is duidelijk en misschien ook geboortetrauma.

Een voorbeeld; ik had gevoed aan de borst, ze viel in slaap. Luier vergeten en kleding aan - ze moest echt bedje in ivm zelf in slaap vallen. Dus haar luier verschoond en ze kreeg de grote gesperde ogen, maaien, zeer onrustig en angstige blik. Vreselijk huilen ook, ontroostbaar. Daarna 2 uur lang onrustig en overduidelijk zo moe, maar elke keer als ze in slaap viel, begon het maaien weer en gesperde ogen.

Osteopaat geeft aan geen reflux of verborgen. Weinig spanning nog voelbaar.

Eigenlijk wil ik weten of het bij anderen goee is gekomen. Dat er geen slaapstoornis is ontwikkeld of bijvoorbeeld baby altijd gespannen is gebleven, etc. Ze kan wel heel goed ontspannen ook, maar eenmaal gespannen kan dit weer uren/dagen aanhouden.
Drinkiz schreef:
03-06-2025 08:55

Draagzak gaat hier ook echt goed. Draagdoek krijgen wij haar er niet goed in. Draagconsulent heeft meegekeken, maar ze blijft zich zwaar overstrekken.
Bij m’n oudste ging inbakeren en draagzak alleen goed als ze rustig was. Als ze al huilde of onrustig was dan werkte het niet.

De jongste had daar geen last van.
Heeft er al een lactatiekundige meegekeken ivm de overproductie? Ik had bij oudste zodanig overproductie dat lactatiekundige het omschreef als een fles cola leegspuiten terwijl je plat op je rug ligt.

Toen ik met behulp van lactatiekundige mijn overproductie kon verminderen had baby stuk minder kramp.
Mangogo schreef:
03-06-2025 09:29
Heeft er al een lactatiekundige meegekeken ivm de overproductie? Ik had bij oudste zodanig overproductie dat lactatiekundige het omschreef als een fles cola leegspuiten terwijl je plat op je rug ligt.

Toen ik met behulp van lactatiekundige mijn overproductie kon verminderen had baby stuk minder kramp.
O ja, hier ook herkenbaar. De BV spoot soms al in kinds gezicht voordat ie überhaupt kon aanhappen. Hij verslikte zich dan ook vaak.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Snachts geef ik inderdaad nog de borst, wel heel vermoeiend door de krampjes en dat ze zo snel komt. Na dagen aanhoudende krampjes is ze zo oververmoeid dat ze soms 3 uur lang slaapt.

Ik ga nu ook s'ochtends slapen en partner rond 16.00 een paar uurtjes. Dus dat gaat redelijk :)

Familie/vrienden doen we bewust nog niet ivm overprikkeling.
Over CB zo staan wij er ook in. Ze is nog zo jong en alleen maar aan het overleven geweest.
Lactatiedeskundige heeft meegekeken. Weet ook van de stuwing alles af.
Die van mij is inmiddels 14, maar wel herkenbaar. Nog steeds hoogsensitief.

Bij ons was 6 weken het 'ergst' qua huilen en onrustigheid. Dus 0-6wk werd het steeds erger, daarna ging het beter. Hopelijk bij jou ook, maar mogelijk duurt het nog een week of 2 voor ze 'echt' 6 weken oud is ivm prematuur.

Wij zijn overgestapt op kunstvoeding omdat ik te weinig melk produceerde. Hadden we achteraf eerder moeten doen. Kijk naar je kind, als ze het beter doet op de fles, dan gewoon doen.

Rust in het gezin helpt ook voor rust voor het kind. Als jullie zo slecht slapen, zou ik proberen om daar iets aan tedoen. Dus bijvoorbeeld: Omstebuurt een nacht dienst en een nacht goed slapen in de logeerkamer met oordoppen (als je geen borstvoeding geeft).

Wij merkten dat kind echt moest slapen om de rust te vinden, en dat al ons "troosten" juist het kind wakker hield. Als we haar wat langer lieten huilen, viel ze wel in slaap en sliep ze ook door. We gingen dan na 1 min troosten, dan na 5 min, dan na 10 min, dan na 15 min... en dan sliep ze meestal. In plaats van dus een half uur met een kind op de arm zitten (dan viel ze niet in slaap en dat kon dan uren duren).

Echt de RRR: zij sliep niet in de draagzak of kinderwagen, dus boodschappen doen met een kind dat eigenlijk moet slapen ging niet. Strak een ritme aanhouden (misschien wel voeden op verzoek, maar na elke voeding hetzelfde doen). Duidelijk verschil in waken en slapen. Rust qua licht, geluid etc.

Inbakeren werkte goed. Ze schreeuwde tijdens het inbakeren dat ze het verschrikkelijk vond, maar zodra ze ingepakt was kwam die rust over haar. Dat deden we met een extra grote hydrofielluier (geen speciale inbakerdoek), met 1 armpje los.

Draagdoek wilde ze niet, we gebruikte de babybjorn en dat vond ze heerlijk.
Drinkiz schreef:
03-06-2025 09:36
Lactatiedeskundige heeft meegekeken. Weet ook van de stuwing alles af.
Maar heeft ze ook tips gegeven tegen de overproductie? Ik geloof dat juist het eerste deel wateriger was dus toen ik ivm overproductie eerste deel liet weglopen in een hydrofieldoek en baby daardoor langer dronk en ook de 'achterste' melk kreeg kwam er meer tijd tussen voedingen al was om de 2 uur hier heel gewoon de eerste maanden.

Oudste is wel nog steeds ongeduldig en randje wel/niet hoogbegaafd zeg maar. Dus ook stuk karakter.
legal-says-no schreef:
03-06-2025 08:53
Je baby is nog zo jong en dan ook nog eens prematuur. Heel kwetsbaar dus. Ik zou eerlijk gezegd niet afgaan op de adviezen hier op een forum of dat van een osteopaat, maar afgaan op adviezen van een arts.
Dit 100%

Besef je ook dat een osteopaat helemaal geen medische opleiding hoeft te hebben.

Als je je zorgen maakt ga dan naar de arts of het consultatiebureau.

Dat maaien met de armen kan je soms voorkomen met inbakeren.
Heb je al gekeken wat er gebeurd als jij 24 uur een zeg maar anti allergie dieet volgt, en dan volledig borstvoeding geeft?
Ons kleinkind had ongeveer dezelfde symptomen als die jij beschrijft en zij veranderde werkelijk van de een op de andere dag in een veel relaxter baby.
Dochter heeft het na overleg met de kinderarts geprobeerd, en toen het werkte via hem contact met een kinderdietiste gezocht.
Zij hadden al contact met de kinderarts in verband met ernstige allergie oudste kind, baby liep dus niet bij kinderarts.
Deze grafiek hielp mij trouwens ook wel door de piek van het huilen heen. Bij ons werd het na 6 weken echt een stuk minder.

Afbeelding

Bron: https://kindergeneeskunde.slingeland.nl/huilbaby-3
Ik had ook een hele onrustige baby (geboren met 36 wk, dysmatuur). Uiteindelijk is ze met 8 weken opgenomen in het ziekenhuis ter observatie. Hieruit bleek (gelukkig) medisch niks met haar aan de hand. Maar ze had veel baat bij rust ivm overprikkeling. Samen met de verpleging hebben we gekeken wat de beste aanpak was. In haar geval was dat slapen in een rustige kamer, inbakeren, speentje. En natuurlijk troosten bij huilen (hand op de buik bijv.), maar als ze rustig was gingen we de kamer uit.

Dit deed haar heel erg goed. Ik had een heel ander kind na die opname.
Reisverslaafde schreef:
03-06-2025 08:07
Ik herken het ook. Hij had veel krampjes en zuigen helpt bij de pijn. Echter met extra aanleggen kreeg hij extra voeding binnen wat weer krampjes veroorzaakte. Was dus echt een vicieuze cirkel. Op een gegeven moment ook enkel onrustig omdat hij oververmoeid was.
Ik probeerde dus iets langer tussen de borstvoedingsmomenten te laten. Maar vond het echt ontzettend moeilijk om te zien of hij kramp had en wilde zuigen of honger had.
Inbakenen en draagzak hielpen goed bij het slapen.
Geen tips maar wel herkenning:

Geen prematuur maar bewezen koemelkallergie en precies dit. Omdat we baby altijd omhoog hielden was zelf in slaap vallen er niet meer bij, heel lang als een roosje tussen ons in geslapen en slaapt nu bijna altijd door in eigen bed (4jr), zeker goed gekomen.

Klinkt pittig TO! Zo te lezen doen jullie het super met veel contact en ook ruimte geven als er teveel prikkels zijn. Je kunt overleggen met de doktersassistente of met je huisarts of er meer tips zijn voor jullie situatie.
Bedankt weer voor alle reacties. Het geeft echt hoop en veel herkenbaarheid wederzijds.

Ik ben gestopt met koolzuurhoudende dranken, vermijd zoveel mogelijk kruiden, geen zuivel meer al een week, ze krijgt geitenpoedermelk en ik neem geen extra vitamines meer in. Ze reageert er misschien wat beter op, maar wij zijn ook gestart met allerlei andere dingen, zoals borstvoeding afbouwen, probiotica toedienen, minder naar buiten, heel rustig oppakken en vertellen wat wij doen, minder aanraken, etc.

Dat in slaap laten vallen en uit de kamer gaan las ik toevallig gisteren via een ander forum. Ik heb daarna ook met partner afgesproken haar niet te snel uit bedje te halen bij ongemak. Wat ik zelf echt lastig vond. Maar volgens mij is het een hele sterke dame met helemaal al een eigen willetje (zeiden ze direct in het ziekenhuis), dus daar mag ik meer op vertrouwen en goed aanvoelen wanneer ze wel onze troost nodig heeft.

Inbakeren ga ik na al jullie berichten weer proberen. 1 arm er alleen in is ook een goede tip.

Geen tips gehad wat betreft overproductie, ik vermoed dat mijn lactatiedeskundige echt niet geloofd in de achterste moedermelk. Aangezien ik al aangaf te denken aan te weinig inname voedingsstoffen.

Iedereen zegt het dat het na 6 weken makkelijker wordt. Ik hoop het zo voor haar.

Maar wat ik fijn vindt om te lezen (voor mijzelf) is de herkenning van de snelle overprikkeling en ook deels de hoogsensitiviteit. Ik ben net als partner hoogsensitief en dus ook rust en regelmaat nodig. Ik werk in de zorg met een doelgroep die veelal hoogsensitief is ej waar je ziet waar zij mee struggelen in de maatschappij, alleen de ervaring met babies die had ik absoluut niet, laat staan met een baby die gevoelig is voor prikkels.

Wat betreft CB handelden ze wel goed qua doorverwijzing, dit had ik niet gemeld zie ik.

Zij wilden een gehooronderzoek laten plaatsvinden, maar wij hebben dit zelf afgewezen, omdat ze nog maar 4 weken was en totaal niet bezig met de wereld om haar heen, maar met overleven. Ze had toen non stop krampjes zowat. En ik was toen nog niet goed ingesteld op haar overprikkelende houding. En knuffelde haar dus non stop;). Een hele verliefde moeder hier.
Drinkiz schreef:
03-06-2025 11:08
Bedankt weer voor alle reacties. Het geeft echt hoop en veel herkenbaarheid wederzijds.

Ik ben gestopt met koolzuurhoudende dranken, vermijd zoveel mogelijk kruiden, geen zuivel meer al een week, ze krijgt geitenpoedermelk en ik neem geen extra vitamines meer in. Ze reageert er misschien wat beter op, maar wij zijn ook gestart met allerlei andere dingen, zoals borstvoeding afbouwen, probiotica toedienen, minder naar buiten, heel rustig oppakken en vertellen wat wij doen, minder aanraken, etc.

Dat in slaap laten vallen en uit de kamer gaan las ik toevallig gisteren via een ander forum. Ik heb daarna ook met partner afgesproken haar niet te snel uit bedje te halen bij ongemak. Wat ik zelf echt lastig vond. Maar volgens mij is het een hele sterke dame met helemaal al een eigen willetje (zeiden ze direct in het ziekenhuis), dus daar mag ik meer op vertrouwen en goed aanvoelen wanneer ze wel onze troost nodig heeft.

Inbakeren ga ik na al jullie berichten weer proberen. 1 arm er alleen in is ook een goede tip.

Geen tips gehad wat betreft overproductie, ik vermoed dat mijn lactatiedeskundige echt niet geloofd in de achterste moedermelk. Aangezien ik al aangaf te denken aan te weinig inname voedingsstoffen.

Iedereen zegt het dat het na 6 weken makkelijker wordt. Ik hoop het zo voor haar.

Maar wat ik fijn vindt om te lezen (voor mijzelf) is de herkenning van de snelle overprikkeling en ook deels de hoogsensitiviteit. Ik ben net als partner hoogsensitief en dus ook rust en regelmaat nodig. Ik werk in de zorg met een doelgroep die veelal hoogsensitief is ej waar je ziet waar zij mee struggelen in de maatschappij, alleen de ervaring met babies die had ik absoluut niet, laat staan met een baby die gevoelig is voor prikkels.

Wat betreft CB handelden ze wel goed qua doorverwijzing, dit had ik niet gemeld zie ik.

Zij wilden een gehooronderzoek laten plaatsvinden, maar wij hebben dit zelf afgewezen, omdat ze nog maar 4 weken was en totaal niet bezig met de wereld om haar heen, maar met overleven. Ze had toen non stop krampjes zowat. En ik was toen nog niet goed ingesteld op haar overprikkelende houding. En knuffelde haar dus non stop;). Een hele verliefde moeder hier.
het overgrote deel van kinderen met een koemelk allergie is ook allergisch voor geitenmelk, vroeger dacht men dat dat niet zo was, maar de samenstelling van het eiwit in geitenmelk lijkt heel erg op de samenstelling van die van koeienmelk. Het idee dus om door geitenmelk te vervangen is echt heel erg achterhaald. Als er een vermoeden is van koemelk allergie wil je echt opgeknipt eiwit (dat dus niet meer lijkt op koeienmelk eiwit).
>>Dat in slaap laten vallen en uit de kamer gaan las ik toevallig gisteren via een ander forum. Ik heb daarna ook met partner afgesproken haar niet te snel uit bedje te halen bij ongemak.

Wat bij ons ook werkte: troosten in bed. Dus als baby huilt, niet de baby uit bed halen maar een hand op de borst leggen en ssst... zeggen. dus wel troosten maar niet uit bed.

Het blijft een beetje proberen natuurlijk wat werkt.

Over de allergieen: Wij zijn overgestapt op hypoallergene flesvoeding, omdat we dachten aan koemelkallergie. Achteraf denk ik dat dat niet nodig was geweest, maar het bestaat. We deden ook aan inflacol tegen darmkrampjes, we hadden het idee dat dit hielp.
To wat naar.

Maar even 1 ding. Te weinig voedingsstoffen in de borstvoeding is extreem zeldzaam!
Kan wel zijn dat je kindje te weinig binnen krijgt..maar te weinig voedingsstoffen niet.

Natuurlijk prima dat je bent overgestapt op kunstvoeding. Ook dit is weer wennen. Wat waarschijnlijk krampjes op leverd enz.

Hopelijk wordt jullie kleintje snel rustiger.

Betreft tummy time dat komt echt wel joh. Ik had nog nooit van het woord gehoord toen mijn baby al lang en breed 4 maanden oud was 😂🤭 en ja tilde toen prima het hoofdje op. Baby nummer 2. Goefenend en die deed het dus niet. Dus maak je daar niet teveel zorgen over.

Ik vraag mij ook af of het cb de gecorrigeerde leeftijd wel aanhoud? Jij schrijft dat en baby 6 weken is. Maar het is toch nog maar krap 2 weken na je uitgerekende datum? Ik hoop toch echt dat ze dat aanhouden als ontwikkelings leeftijd.
Hier een baby die dysmatuur is. Vanwege verkorte
Tongriempjes(die zijn gelaserd boven en onder) was de start met drinkken uit de borst slecht. Gelijk kloven ook. Ik kolf vanaf het begin en geef fles. Dat gaat goed hier nu 4 maanden. Ik heb ook kunstvoeding duo balance uitgeprobeerd ivm lage productie maar nu over op pepti en eet/drink lactose vrij ivm borstvoeding.
Inbakeren vond hij verschrikkelijk en love2dream slaapzak werkte hier prima maar is hier niet meer nodig.
Met kolven zie je dat de eerste melk wat dunner is maar zitten ook zeker alle voedingsstoffen in. Je kan proberen met kolven als je de eerste melk niet geeft met fles of aan de borst of dat verschil maakt in doorslapen in de nacht misschien heeft de baby het te warm of koud dat kan ook. Mijn baby wil ook niet knuffelen maar wat wel goed werkt is hem in een kommetje houden en sussen. Zo leg ik hem ook weg heel rustig eerst met de billen. En ik draai hem op de zij of buik ivm voorkeurshouding. Wij hebben chiroprakter gehad na het laseren en nu kinder fysio. Als de baby veel onrust laat zien hebben de laatste 2 goed geholpen.
Vertrouw op jezelf. Je lichaam is gemaakt voor borstvoeding. Ik heb trouwens ook Eén lactatie deskundige laten komen na een week. Dat hielp me ook. Ik deed alles goed.
Ik slaap ook niet dor want hij komt zeker 2 keer in de nacht om 3 en 6 soms slaapt hij van 22 tot 3 maar meestal niet.
Droomflesje geven hielp ook met snel weer
Doorslapen. De eerst maanden zijn pittig.
Alle baby’s in me omgeving lijken door te slapen maar goed die van mij niet. Het is oke. Vermoeiend en ik mis slapen maar het word beter. Vraag hulp aan je partner of netwerk als je graag de nacht door wil slapen met voedingen uit handen geven.
In mijn omgeving verklaard iedereen me voor gek met de borstvoeding kolven en fles geven want het is veel
Werk. Geef jezelf een break ga over op kunstvoeding. Dat wil ik niet. Mijn keuze maar het isoleert me ook.
De mening van een ander is niet altijd helpend ook al bedoelen ze het goed. Laat me mijn eigen weg vinden in het moederschap. Ik vind het best zwaar soms. Al is me schatje heel lief en makkelijk op alle gebieden. Vrolijk ook en maakt veel contact dat maakt veel goed.
Ik heb trouwens een muziekdoosje met white nois en andere geluiden die vind hij fijn. Of ik zet pretty little baby van connie francis op repeat of all i have to do is dream. Ik zing deze liedjes ook vaak. Op papa dag is dit de oplossing als hij niet wil slapen. Na een paar minuten slaapt hij dan.
Ik ben ook hoog sensitief mijn partner adhd. Ik werk zelf in het basisonderwijs iedere dag een andere klas en 1 dag vrij. Vind werken nu een verademing. Kinderdagverblijf zit op me werk dus met kolven ideaal.
summeriscomming_ wijzigde dit bericht op 03-06-2025 12:02
Reden: Toevoeging
10.83% gewijzigd
kaartje1 schreef:
03-06-2025 11:37
To wat naar.

Maar even 1 ding. Te weinig voedingsstoffen in de borstvoeding is extreem zeldzaam!
Kan wel zijn dat je kindje te weinig binnen krijgt..maar te weinig voedingsstoffen niet.

Natuurlijk prima dat je bent overgestapt op kunstvoeding. Ook dit is weer wennen. Wat waarschijnlijk krampjes op leverd enz.

Hopelijk wordt jullie kleintje snel rustiger.

Betreft tummy time dat komt echt wel joh. Ik had nog nooit van het woord gehoord toen mijn baby al lang en breed 4 maanden oud was 😂🤭 en ja tilde toen prima het hoofdje op. Baby nummer 2. Goefenend en die deed het dus niet. Dus maak je daar niet teveel zorgen over.

Ik vraag mij ook af of het cb de gecorrigeerde leeftijd wel aanhoud? Jij schrijft dat en baby 6 weken is. Maar het is toch nog maar krap 2 weken na je uitgerekende datum? Ik hoop toch echt dat ze dat aanhouden als ontwikkelings leeftijd.
dat klopt niet, uit elk onderzoek blijkt dat borstvoeding potentieel perfect is, maar potentieel perfect is niet perfect. In termen van tekorten binnen de macronutrienten zie je dat in de westerse wereld relatief weinig, maar in termen van micro nutrienten komt het best nog wel voor. Dat hoeft allemaal niet meteen vreselijk problematisch te zijn, maar stellen dat het extreem zeldzaam is of gewoon niet kan, is niet correct
Mijn oudste kon ook zo overstrekken en niet ontspannen. Bij haar hielp de draagdoek heel goed. Niet meteen, want ze had moeite om zich eraan over te geven. Het werd enorm huilen. Dat duurde 10 minuten en dan viel ze in een diepe slaap. Soms wel 3 uur.
Voor je eigen gevoel duurt 10 minuten met een baby in de draagzak wel een uur en dan ben je heel snel al geneigd om het op te geven. Dus ik keek op de klok en als ik er helemaal gek van werd dan wist ik: 5 minuten onderweg, nog max 5 te gaan.

Die schrikreactie klinkt als moeite om in slaap te vallen. Eigenlijk wel willen, maar het lijf zegt dat er te weinig geborgenheid is, niet veilig, en dan schrikt ze weer wakker met een spierreflex. Draagzak of doek geeft die geborgenheid bij jou wel. Zeker zo'n prematuurtje kan er heel veel baat bij hebben om daar flink wat tijd in door te brengen.

Wat mijn dochter overigens ook had was een te kort tongriempje. Daardoor slikte ze veel lucht. Die gaat dwarszitten in de buik en dat zorgt voor alle overstrekken. Als je zelf veel lucht slikt en je gaat dan op je rug liggen dan voelt dat ook heel onprettig. Klieven heeft wel geholpen. De eerste lactatiekundige had het niet gezien want het was een verborgen tongriempje. Zoon had hetzelfde en toen wisten we meteen wat we moesten doen ipv na 3 maanden pas ontdekken wat het was. Dat was een rustigere babytijd. Je hebt een aantal tongriemklinieken die hierin gespecialiseerd zijn en gecertificeerde lactatiekundigen ook.
florence13 schreef:
03-06-2025 12:18
dat klopt niet, uit elk onderzoek blijkt dat borstvoeding potentieel perfect is, maar potentieel perfect is niet perfect. In termen van tekorten binnen de macronutrienten zie je dat in de westerse wereld relatief weinig, maar in termen van micro nutrienten komt het best nog wel voor. Dat hoeft allemaal niet meteen vreselijk problematisch te zijn, maar stellen dat het extreem zeldzaam is of gewoon niet kan, is niet correct
Daar heb je vast gelijk in.
Maar neem aan dat het bij to ook niet getest is.
Wel interessante informatie.
florence13 schreef:
03-06-2025 12:18
Hoewel ik dit niet direct terug kan vinden, kan ik me op zich voorstellen dat dit klopt. Desondanks heeft dat met de casus van TO weinig te maken, die geeft aan dat haar baby te weinig voedzame stoffen binnen zou krijgen omdat de baby snel weer honger heeft en vaak om voeding vraagt. Dat heeft met micronutrienten niets te maken, maar juist met de macronutrienten.
kaartje1 schreef:
03-06-2025 12:56
Daar heb je vast gelijk in.
Maar neem aan dat het bij to ook niet getest is.
Wel interessante informatie.
het wordt ook niet getest, in Nederland is het protocol dat niet te testen.

Reden waarom niet: in de westerse wereld is het tekort wat er eventueel is over het algemeen niet problematisch maar de test is wel duur. Er is echt super veel onderzoek gedaan naar vrouwen die bang zijn dat hun borstvoeding te weinig voedingswaarde heeft, en dat zijn er heel veel (dus angst, niet daadwerkelijk tekort) en die willen dan allemaal een test, en dat is onbetaalbaar en ook onnodig. Als er een structureel problematisch te kort is dan heeft de vrouw in kwestie daar ook last van (want dan heeft zij ook een groot te kort) dus dan komt het wel uit een bloedonderzoek dat gedaan wordt op basis van haar klachten. Bij niet-structurele tekorten (die vaak voorkomen) is het geen probleem, want dat is tijdelijk en gaat wel weer over(verkoudheid moeder, even hormonale disbalans etc). Dus op zich is er helemaal geen reden tot zorg. Waar het me om ging, was dat stellen dat het onmogelijk is, of extreem zeldzaam gewoon niet klopt.

Daarbij zien we internationaal dat de reden om te stoppen met borstvoeding voor het overgrote deel van de vrouwen de angst is dat hun melk niet voldoende nutricienten bevat, terwijl het niet zo vaak voorkomt als dat er vrouwen zijn die er bang voor zijn. Met testen voedt je die angst. Zeker in het globale zuiden is dat een probleem, want waar wij makkelijk kunnen overstappen op kunstvoeding als je geen borstvoeding wil geven, kunnen zij dat niet, die babies krijgen dan op te jonge leeftijd water en geprakt (vaak eenzijdig) eten. Wat dus vaak slechter voor ze is dan die kwalitatief sub-optimale borstvoeding.
De schrikreactie lijkt inderdaad uit een onveilig gevoel te komen, maar ze wil niet altijd die traditionele geborgenheid. Ik ben zelf onveilig gehecht en al jaren in verdiept en geef er soms een groep op werk over dit onderwerp. Echter ben ik erachter gekomen dat inderdaad je baby juist even alleen laten of even laten 'aanklooien' prima kan zijn. Ik heb er ingewikkeld in een grote hydrofiele doek. Het duurde nog 30 minuten ongeveer voor ze sliep. Ze was wel veel rustiger al. Goed om het toch weer geprobeerd te hebben. En ze ligt iets verder dan waar ik lig. Zodra ik praatte tegen haar voor haar onrust werd ze nog onrustiger.
Minik schreef:
03-06-2025 13:08
Hoewel ik dit niet direct terug kan vinden, kan ik me op zich voorstellen dat dit klopt. Desondanks heeft dat met de casus van TO weinig te maken, die geeft aan dat haar baby te weinig voedzame stoffen binnen zou krijgen omdat de baby snel weer honger heeft en vaak om voeding vraagt. Dat heeft met micronutrienten niets te maken, maar juist met de macronutrienten.
klopt, en problemen met macro nutrienten zie je bijna alleen bij vrouwen met anorexia, in gebieden met hongersnood, of met ernstige ziekten (of bepaalde medicijnen waarop duidelijk staat dat je geen borstvoeding moet geven). Dus de kans dat dit bij to het geval is, is practisch verwaarloosbaar. Dus dat is meteen een geruststelling voor TO.

Als het het zoekt, dit is het onderzoek: 10.1016/j.mehy.2017.12.020 (onderzoek uit 2017 in Boston)
Ik hoop dat wat ik nu ga schrijven goed geformuleerd is. Ik wil je namelijk geenszins beledigen of onzekerder maken dan je als net nieuwe moeder al bent. Ik lees namelijk dat je heel hard op zoek bent naar een goede oplossing en naar wat jouw dochter nodig heeft en dat doe je heel erg goed.

Wat ik ook lees is dat je best wel wat van je eigen issues op je dochter projecteert. Zo heb je het over hooggevoeligheid, onveilige hechting, zelf in slaap vallen etc. Dit meisje is pas net geboren en nog piepklein. Ik zou dit soort dingen er niet bijhalen bij zo’n kleintje. Je lijkt er haast een beetje vanuit te gaan dat dingen als hooggevoeligheid bij haar ook spelen. Maar dat kan je natuurlijk nooit zeggen bij zo’n kleintje. En dit soort dingen kan je ook sturen, als jij haar van kleins af aan al gaat behandelen als een kind dat last heeft van prikkels dan zal ze daar ook minder aan wennen. Waarbij ik niet zeg dat je nu ineens bezoek moet uitnodigen, rust regelmaat en reinheid zijn belangrijk voor zo’n kleine baby. Maar let op dat je niet teveel in je eigen gedachtes blijft zitten en je eigen karakter/moeilijkheden op haar projecteert.

Verder klinkt het alsof je het allerbeste voor haar wil en dat doe je heel goed. Het begin met zo’n kleintje is altijd even lastig en even zoeken naar de beste aanpak.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven