Baby loopt achter in ontwikkeling

12-12-2019 13:47 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen ben ik met mijn zoon van bijna 9 maanden bij het consultatiebureau geweest.

Waar hij qua groei de eerste maanden keurig op de middellijn zat, is hij nu teruggezakt naar bijna -2, zowel qua lengte als gewicht. Hij is nu net geen 68 cm en weegt 7,8 kilo. Zijn zus was op dezelfde leeftijd 5,5 cm langer en 700 gram zwaarder en man en ik zijn beiden bovengemiddeld lang, dus er is geen erfelijke reden die zou verklaren waarom hij nu wat kleiner is.
Nu is het wel zo dat hij sinds hij 6 maanden is, moeilijk doet met eten/drinken. Hij weigert regelmatig de fles en z’n groente/fruit hap of eet/drinkt maar de helft op.

Ook loopt hij achter qua motoriek. Hij rolt nog steeds niet om van rug naar buik en ligt het liefst plat op z’n rug. Hij kan niet los zitten en het testje waarbij hij in elke hand een blokje moest pakken, ging op het consultatiebureau ook niet goed. Ter vergelijking: zijn zus tijgerde op deze leeftijd door de kamer.

De verpleegkundige gaf aan dat hij inderdaad wat achterloopt, maar dat dit ook nog steeds een fase kan zijn waar hij zelf overheen groeit. Ook voor het slechte eten had ze niet echt een antwoord.
Als z’n ontwikkeling bij de volgende controle echter nog steeds achterblijft, wil ze hem wel doorsturen naar een kinderarts.

Ik begin me nu toch wel zorgen te maken en vraag me af of we niet nu al moeten uitzoeken of er wellicht iets aan de hand is. Aan de andere kant, als de verpleegkundige aangeeft dat het op dit moment nog niet direct zorgwekkend is, wil ik ook niet de overbezorgde moeder uithangen.

Wie heeft dit ook meegemaakt? Is er toen een oorzaak gevonden voor de achterstand? Is je kind eroverheen gegroeid?
Alle reacties Link kopieren
Kun je iets vertellen over het karakter van je kind? Is het een blije baby? Maakt hij contact met jou of anderen? Heeft hij een krachtige spierspanning als hij bv boos is?
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een zoon die altijd achterliep bij CB. Kon nooit wat ze wilde met die testjes, om het vervolgens een week later wel te kunnen. Ook een zus die altijd ver vooruit liep. Bij haar dacht ik altijd bij die testjes maar dat kan de al maanden..... onze zoon had een hele moeilijke start en we hebben uiteindelijk de kinderfysio ingeschakeld. Maar binnen 2 jaar niks meer te merken qua motoriek en achterstand. Qua praten liep hij juist weer heel erg voor. Nu een heerlijk gezond mannetje van bijna 8. Ik herken het zorgen maken, maar ze doen gewon niet allemaal alles op hetzelfde moment. Wacht deze ronde af en als het dan nog zo is dan ben je er vroeg genoeg bij.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook afspreken om de volgende controle wat eerder te zetten

Verder. Wat is jouw gevoel? Heb je zelf het idee dat er wat is, trek dan maar gewoon aan de bel

Ik had 1 kindje wat later was met dingen en het cb wilde telkens extra controles maar ik voelde dat het goed zat (omdat ik haar dagelijks zag en wel degelijk vooruitgang zag ondanks idd veel langzamer) en bleek allemaal goed tr zitten

Ik zou zeggen. Volg je gevoel wel in deze
Ga sowieso niet te veel vergelijken met je dochter. Ieder kind ontwikkelt zich anders, en ik geloof dat er ook wel wat verschillen tussen jongens en meisjes zijn.
Als je je écht zorgen maakt, zou ik vast een doorverwijzing vragen. Of maak een extra afspraak met de arts van het consultatiebureau.
Alle reacties Link kopieren
dansenindewind schreef:
12-12-2019 13:50
Kun je iets vertellen over het karakter van je kind? Is het een blije baby? Maakt hij contact met jou of anderen? Heeft hij een krachtige spierspanning als hij bv boos is?
Mijn zoon was dus geen blije baby (huilbaby) maakte weinig contact en hele krachtige spierspanning (altijd vuistjes dicht), we hebben het idee gehad dat het huilen hem zo veel energie kostte dat hij gewoon geen puf had om zich beter te ontwikkelen. Pas nadat het huilen ophield ging het beter, maar eerste jaar was echt een drama.
Alle reacties Link kopieren
Het zijn richtlijnen, en ieder kind ontwikkelt zich uniek. De ene wat sneller of langzamer dan de ander.

Het CB werkt met richtlijnen van wanneer er doorgestuurd moet worden. En vaak is het eerst gewoon afwachten, want het kan een fase zijn.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Mijn oudste rolde om met 6 maanden, ging met 10 maanden zelfstandig zitten en zei papa en mama en 2 weken later stond ze en liep ze langs de box.

M'n jongste rolde pas om met 8 maanden, kon met 11 maanden los zitten, ging staan met 12 maanden en liep 1 week later langs de box. Dat is ineens heel snel gegaan. Ze ging van niets in hele korte tijd naar alles doen. Je zoon is pas 9 maanden, ik zou me nu echt nog geen zorgen gaan maken.

Beide kinderen hebben overigens geen beste start gehad.
Het klinkt nog niet heel zorgelijk volgens mij. Misschien heeft hij Zometeen ineens een groeispurt.

Hier rolde ze overigens allebei nog niet om met 9 mnd. Maar ze liepen allebei los voor het eerste levensjaar. Ineens was er een ontwikkelingsspurt. Met 10 mnd gingen ze kruipen dat deden ze 2 weken en daarna gelijk staan en lopen.

De baby van een vriendin van mij deed helemaal niets, ze ging pas lopen met 2 jaar. Het CB vond het allemaal zorgelijk en het kind zou enorm achterlopen qua ontwikkeling. Uiteindelijk blijkt het een heel slim meisje te zijn met een hoog IQ.
Alle reacties Link kopieren
dansenindewind schreef:
12-12-2019 13:50
Kun je iets vertellen over het karakter van je kind? Is het een blije baby? Maakt hij contact met jou of anderen? Heeft hij een krachtige spierspanning als hij bv boos is?
Mijn zoon kan erg schommelen qua stemming. Het ene moment is hij een vrolijk lachebekkie, de andere dag kan hij alleen maar mopperen en is hij snel enorm boos (inderdaad inclusief spierspanning). Hij kan zich moeilijk even zelf vermaken in de box en wordt het liefst op de arm rondgedragen (niet in draagzak, dat is brullen) of rondgereden in de kinderwagen.
Alle reacties Link kopieren
Het doet me goed om te lezen dat het in veel gevallen gewoon helemaal goed komt qua ontwikkeling.

Ik was altijd een vrij relaxte moeder, maar merk nu dat dat heel makkelijk is zolang je kind maar braaf de curven volgt.

Ik zou het alleen erg vinden als er achteraf toch iets aan de hand blijkt en we dat pas te laat opmerken.
Alle reacties Link kopieren
Procne schreef:
12-12-2019 14:13
Ik zou het alleen erg vinden als er achteraf toch iets aan de hand blijkt en we dat pas te laat opmerken.
Logisch, maar over 2 maanden ben je ook nog vroeg erbij :) .

Ik denk dat een kinderarts je namelijk hetzelfde advies zou geven: even kijken hoe de komende maanden gaat. Baby's nemen namelijk vaak inderdaad ineens een spurtje.

Tenzij je zelf heel erg alarmbellen voelt. Dan zou ik dat moedergevoel serieus nemen en nu al doorzetten. Maar zoals ik je lees is dat niet zo.
Procne schreef:
12-12-2019 14:08
Mijn zoon kan erg schommelen qua stemming. Het ene moment is hij een vrolijk lachebekkie, de andere dag kan hij alleen maar mopperen en is hij snel enorm boos (inderdaad inclusief spierspanning). Hij kan zich moeilijk even zelf vermaken in de box en wordt het liefst op de arm rondgedragen (niet in draagzak, dat is brullen) of rondgereden in de kinderwagen.
Ik vind dit normaal klinken hoor. Mijn oudste kon ( en nu nog steeds) zichzelf moeilijk vermaken. Zijn jongere broertjes doen het iets beter, maar die hebben weer elkaar.
Alle reacties Link kopieren
De focus van het topic ligt mijn inziens verkeerd: zijn ontwikkeling valt niets over te zeggen, de ene is snel de andere langzaam en op vierjarige leeftijd zie je geen verschil.

Maar in een paar maanden 2 lijntjes zakken qua groei, zou ik wel graag de kinderarts naar laten kijken. Dat is namelijk wel vreemd. In combinatie met ineens slecht eten. Misschien is daar wel iets aan de hand.

Misschien ook niet, maar ik zou wel willen dat iemand daar naar keek. Zieke kindjes ontwikkelen zich namelijk ook niet goed.

Kindje van bekenden had een allergie en daardoor buikpijn. Toen dat erkend was, trok ook qua ontwikkeling alles in een paar weken bij.
Dropdrop schreef:
12-12-2019 15:18
De focus van het topic ligt mijn inziens verkeerd: zijn ontwikkeling valt niets over te zeggen, de ene is snel de andere langzaam en op vierjarige leeftijd zie je geen verschil.

Maar in een paar maanden 2 lijntjes zakken qua groei, zou ik wel graag de kinderarts naar laten kijken. Dat is namelijk wel vreemd. In combinatie met ineens slecht eten. Misschien is daar wel iets aan de hand.

Misschien ook niet, maar ik zou wel willen dat iemand daar naar keek. Zieke kindjes ontwikkelen zich namelijk ook niet goed.

Kindje van bekenden had een allergie en daardoor buikpijn. Toen dat erkend was, trok ook qua ontwikkeling alles in een paar weken bij.
Dit. Ik zou eigenlijk wel vragen of een kinderarts hiernaar kan kijken.
Alle reacties Link kopieren
Vindt ie het niet fijn om op zijn buik te liggen?

Mijn oudste vond dat echt een verschrikking. Hij ging dan wel vrij snel zitten maar alle zaken met dingen die je op je buik moet en kan doen heeft ie overgeslagen.
Later bleek ook waarom: hij heeft dcd - developmental coordination disorder. Het koste hem daardoor extra veel inspanning om zo te liggen. Dit is pas vastgesteld toen ie 6 was en dat is helemaal geen ramp. Wel lag ie toen ie liep voortdurend op zijn snufferd. Hij is ook dyslectisch. Er zijn vermoedens dat kinderen die ontwikkelingsstappen overslaan grotere kans op dyslectie hebben omdat er bij elke ontwikkelingsstap meer neuronen worden aangelegd in de hersenen en dat aantal is dus lager of eenzijdiger wanneer bepaalde stappen niet genomen worden. Let op, het is nog steeds niet bewezen of dat zo is. Ik denk dat het in geval van mijn zoon goed zo kan zijn.

Wat je ook even kan doen is een kinderfysio inschakelen die ook met hem oefent om te rollen en zitten ed. Die kan dan meteen ook zien hoe het met zijn spierspanning is en of dat soort zaken voor hem veel fysieke inspanning kosten. Dat is misschien wat laagdrempeliger dan een kinderarts.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou idd zelf misschien wel naar een kinderfysio gaan, dat kan zonder verwijzing.

Op het cb checken ze mijlpalen op het moment dat 90% van de kindjes die bereikt hebben. Jouw kind kan dus best nog gewoon bij de wat langzamere 10% horen, dus het is op zich niet direct zorgwekkend idd.
Alle reacties Link kopieren
de richtlijnen zijn erg gemiddeld..Dus het gemiddelde kind voldoet aan die richtlijnen. Maar er zijn dus ook kinderen die er onder of boven zitten. Ik zou me nu nog niet druk maken
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er vanaf over welke richtlijnen je het hebt.
Zoals ik net al zei: de richtlijnen die ze hanteren qua mijlpalen zijn niet de gemiddelden, maar de momenten waarop 90% van de kindjes het kan (p90).

Dus als je een kind hebt dat zich gemiddeld ontwikkelt, zul je bij het cb elke keer denken: oooow dat deed hij/zij maanden geleden al!
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter rolde met 9 maanden nog helemaal niet, welke kant dan ook op. Tijgeren ook totaal niet Zitten kon ze wel, maar alleen als je haar rechtop zette, zelf gaan zitten absoluut niet. En met 10 maanden kon ze in twee dagen ineens als een malle rollen, ging zelf zitten en kroop ineens keurig op de knietjes razendsnel de kamer door. Daarover zou ik me voorlopig totaal geen zorgen maken.

De plotseling sterk afbuigende groei zou en iets minder lekker zitten, ook omdat hij niet goed eet. Een kind buigt wel eens ineens af omdat het bijvoorbeeld is gaan lopen of kruipen, en dat plotseling veel meer energie kost. Dat is niet erg, zeker als ze wel gewoon goed eten. Maar als hij én niet goed eet, én niet goed groeit én daar geen ontwikkelingsstap als oorzaak voor is, zou ik dat toch wel goed in de gaten houden. Ook dat kan allemaal volkomen onschuldig zijn, maar het is wel gek.
Alle reacties Link kopieren
Procne schreef:
12-12-2019 14:13
Het doet me goed om te lezen dat het in veel gevallen gewoon helemaal goed komt qua ontwikkeling.

Ik was altijd een vrij relaxte moeder, maar merk nu dat dat heel makkelijk is zolang je kind maar braaf de curven volgt.

Ik zou het alleen erg vinden als er achteraf toch iets aan de hand blijkt en we dat pas te laat opmerken.
Luister naar je gevoel! Als er een stemmetje in je hoofd zit dat zegt dat er iets is, luister daar dan naar. Iedereen (ook hier) heeft de neiging je gerust te stellen en dat is fijn om te horen. Mijn dochter liep ook achter op die leeftijd, iedereen bleef me maar geruststellen, maar mijn gevoel zei iets anders. En ik had gelijk... dat wil niet zeggen dat dat bij jou ook zo is, maar luister naar je gevoel en laat je niet te snel door allerlei cliches het zwijgen opleggen!

Daarbij wil ik wel zeggen dat mijn dochter echt erg passief was, maar dat ze toch pas na 1 jr ontwikkeling wilden onderzoeken. Dat doen ze eigenlijk nooit voor 1 jr, en dat is al jong. Dus wat dat betrefr kun je prima nog even wachten. Hoewel ze toen bij ons wel op zoek zijn gegaan naar een diagnose, kreeg ze nadat ontw achterstand was vaatgestled ook alleen fysio en logo (en die hadden we zelf al opgestart daarvoor. Logo voor slikken vooral, nog niet voor taal). Dingen die je zelf ook op kunt starten zonder arts. Ook na diagnose veranderde dat niet gelijk (tot 2 zeker niet, daarna speciale peutergroep). Dus voor behandeling is het niet nodig af te wachten of bang te zijn dat je te laat bent.

Ik zou me wel zorgen maken om dat gewicht en daar wel bovenop willen zitten (vaker meten en wegen bij weeguurtje cb?) En idd naar de kinderarts laten verwijzen.
Alle reacties Link kopieren
Voor zijn afbuigende gewicht zou ik echt een verwijzing willen naar de kinderarts.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga toch nog maar eens het CB bellen voor een verwijzing naar een kinderarts.
Alle reacties Link kopieren
Als het cb geen verwijzing wil geven, dan kun je ook naar de huisarts gaan. Ik hoop dat je snel duidelijk hebt wat er aan de hand is qua eten en groeien.

Waarschijnlijk handig om vanaf nu bij te houden wat hij eet en drinkt en alle andere dingen die je opvallen. Dan kun je dat aan de kinderarts laten zien.
Alle reacties Link kopieren
*eerste deel weggehaald, af en toe moet ik wat beter lezen*

Zoontje hier deed ook bepaalde dingen pas later.
Zitten en kruipen ging hij pas doen toen hij kon lopen (vlak voor zijn 1e verjaardag).
Als je je oprecht zorgen maakt en het gevoel hebt dat er iets mis is zou ik langs de huisarts gaan. (In mijn geval deed zij veel meer dan het CB)
Anders lekker laten gaan, al die regels en richtlijnen.. Ik snap dat ze er zijn maar ze kunnen je ook heel onzeker maken.

Hier ook een periode gehad van slecht eten. Kwam hier vooral door de tandjes, heeft ie nog steeds veel last van, komen echt 1 voor 1 super zielig.
Door het fruithapjes kruimelde ik een liga koek en toen at hij het opeens wel weer goed.

Succes met alles en laat je niet gek maken. Het komt allemaal wel goed!
nm1717 wijzigde dit bericht op 12-12-2019 22:32
24.18% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven