Baby met eczeem

21-09-2012 08:25 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi mede forummers!



Mijn zoontje is 5 maanden en heeft vanaf zijn geboorte een zeer droge huid. Telkens als hij werd verschoond of verkleed " sneeuwde" het... Ik smeerde hem dagelijks in met zwitsal gevoelig huidje. Maar na een paar weken werd het erger. Bij het eerste bezoek aan het CB, schreef de kinderarts een vette zalf voor. Die heb ik meteen bij de apotheek gehaald en dagelijks gebruikt. Dat hielp, maar niet tegen de extreme plekken. Deze zitten op zijn gezicht en zijn vuurrood, ruw en droog. De vellen hangen eraan.

We zijn naar de huisarts geweest, en hebben de lichtste hormoonzalf gekregen. Deze moesten we op de ergste plekken smeren en dan hopen dat het rustig wordt en de plekken op zijn lijf ook rustig werden. Helaas is dat niet het geval. Vorige week zijn we weer naar de huisarts geweest en hebben we een sterkere hormoonzalf gekregen. Deze moeten we 2 weken non-stop smeren in de hoop dat zijn huid opknapt.

Ik smeer dus 1 keer per dag de hormoonzalf (alleen gezicht) de rest van zijn lichaam 2-3 per dag met vette zalf.

Nu is mijn vraag; wat kan ik nog meer doen om zijn huid te laten opknappen? Ik gebruik geen wasverzachter, probeer hem zo luchtig mogelijk en in katoen te kleden, knip en vijl zijn nagels om de dag (hij krabt tot bloedens toe) 2 x per week in bad met Neutral olie.

Hebben jullie verder nog tips of adviezen?

Over 2 weken moeten we terug naar de huisarts om te kijken wat deze hormoonzalf heeft gedaan. Mocht het resultaat tegenvallen dan moet hij naar de kinderarts. Ik ben echter niet van plan om lange tijd hormoonzalf te moeten gebruiken, dus ben bang wat er gebeurd na deze 2 weken zonder hormoonzalf...
Alle reacties Link kopieren
Heb je iemand in je omgeving die goed is met het maken van kledin? Ik had een pak (door de buurvrouw gemaakt) waarmee ik echt niet kon krabben.



Bij mij was het overigens ook allergie, ik zat echt onder en nu is het weg, soms heel licht op mijn hand bij droog, koud weer.
Alle reacties Link kopieren
@fiorah, dat soort pakken kun je bij de apotheek bestellen, heet iets met silk, ben even de naam kwijt. Bij mij werd het destijds vergoed.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
quote:Belle73 schreef op 23 juni 2015 @ 20:24:

@fiorah, dat soort pakken kun je bij de apotheek bestellen, heet iets met silk, ben even de naam kwijt. Bij mij werd het destijds vergoed.Oh wat goed! Toen ik baby was bestond dat denk ik nog niet
Alle reacties Link kopieren
Is het Dermasilk? Want dan had ik wel echt iets anders. Dikkere (maar wel koele) stof, ruim zittend en de mouwen dicht bij de handjes.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft het ook gehad.

Volgende tips ;



Wasmiddel neutraal , dus absoluut geen andere merken .

Hormoonzalf twee keer daags dun insmeren .

Vette zalf is het beste merk lanettecreme met 20 % vaseline .

Olie van neutraal in badje.

Heel weinig in bad doen ! Liefst 1 keer per week .

Katoenen kleding.



Contact opnemen met thuiszorg en vragen om consultatie van een astmaverpleegkundige , eczeem



Het klinkt nu veel , maar binnen een paar weken was mijn zoon stukken beter en nu niks meer ... 😀



Sterkte , ze hebben er last van en worden er moe van . Ik gebruik liever ook geen hormoonzalf, maar goed ... Zelf ook vroeger eczeem gehad.
Mijn zoontje had pakjes van Padicare, maar na een tijdje was hij wel zo slim dat hij doorhad dat je de mouwtjes gewoon weer om kon vouwen en dan naar hartelust door kon krabben.



Uiteindelijk gewoon een te groot dun katoenen shirt gekocht en de mouwen dicht genaaid.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan je aanraden parabeenvrije middelen te gebruiken, dat heeft bij onze baby en bij die van meerdere vrienden van ons super goed geholpen. Wij gebruiken alleen nog maar producten van Grahams Skincare, onder andere de eczeemcreme en de shampoo. Eigenlijk moet je eerst de huid insmeren met badolie en dit in laten trekken en daarna eczeemcreme aanbrengen. Dat hebben wij in het begin ook gedaan, maar nu smeren we er gelijk creme op.



Je kunt het kopen in de winkel bij De Tuinen bijvoorbeeld, maar is daar wel erg duur. Wij kopen het altijd bij www.huidzorgvoordeel.nl

Scheelt een hoop geld en is altijd snel binnen. Ik hoop dat je er iets aan hebt!
Leven en laten leven
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd of een van de tips heeft geholpen voor de topic opener. Hier een kind van 2,5 met eczeem. begonnen sinds we in een huis met een tuin wonen. Het kan ook verband houden met hooikoorts, pollen allergie. sinds we een prachtige groene grasmat hebben zit ie onder. Pro biotia kan helpen, Grahams hielp zeker enorm met verminderen en wij wonen aan de kust, nu met de hittegolf zat hij 3 dagen in het zeewater en het is niet weg maar het irriteert niet meer. verder schijnt paardenmelk probiotica te bevatten wat goed is voor een gezonde darmflora en allergieën. Ik heb een paardenslager die mij paardenvet heeft gegeven en het lijkt qua vetheid op cocosvet. De combinatie van grahams en paardenvet doet het voorlopig bij mijn kleine mannetje. Het is niet weg maar zijn huid is rustig, zodra ik stop met smeren zit hij onder.
Groninger bad olie ophalen voor in bad. Een doorverwijzing eisen naar de dermatoloog en daar pyjama's vragen gemaakt van zilvergaren. Verder in bad doen met dode zee zout. Zakken koop je voor ¤1,69 bij de kruitvat. Daar doe je voor een kind van die leeftijd 1/5e van in een badje. Kind minimaal een half uur erin laten zitten. Niet te vaak met de vette zalf smeren. Koelzalf vragen aan de dokter. Vaseline paraffine 60/80% vragen. Werkt hier perfect in de zomer. Na het badderen insmeren mrt vaseline als het kind nog nat is. De rest van het lichaam afdeppen. Nooit wrijven! Zsm proberen te kappen met die hormoon troep.
quote:welie schreef op 05 juli 2015 @ 23:13:

Ik ben benieuwd of een van de tips heeft geholpen voor de topic opener. Hier een kind van 2,5 met eczeem. begonnen sinds we in een huis met een tuin wonen. Het kan ook verband houden met hooikoorts, pollen allergie. sinds we een prachtige groene grasmat hebben zit ie onder. Pro biotia kan helpen, Grahams hielp zeker enorm met verminderen en wij wonen aan de kust, nu met de hittegolf zat hij 3 dagen in het zeewater en het is niet weg maar het irriteert niet meer. verder schijnt paardenmelk probiotica te bevatten wat goed is voor een gezonde darmflora en allergieën. Ik heb een paardenslager die mij paardenvet heeft gegeven en het lijkt qua vetheid op cocosvet. De combinatie van grahams en paardenvet doet het voorlopig bij mijn kleine mannetje. Het is niet weg maar zijn huid is rustig, zodra ik stop met smeren zit hij onder.Als je denkt aan een allergie zou je eens aan de huisarts een antihistamine kuur kunnen vragen.
quote:lipglossenluiers schreef op 06 juli 2015 @ 12:50:

Groninger bad olie ophalen voor in bad. Een doorverwijzing eisen naar de dermatoloog en daar pyjama's vragen gemaakt van zilvergaren. Verder in bad doen met dode zee zout. Zakken koop je voor ¤1,69 bij de kruitvat. Daar doe je voor een kind van die leeftijd 1/5e van in een badje. Kind minimaal een half uur erin laten zitten. Niet te vaak met de vette zalf smeren. Koelzalf vragen aan de dokter. Vaseline paraffine 60/80% vragen. Werkt hier perfect in de zomer. Na het badderen insmeren mrt vaseline als het kind nog nat is. De rest van het lichaam afdeppen. Nooit wrijven! Zsm proberen te kappen met die hormoon troep.

Klinkt leuk, kappen met die hormoontroep, voor mijn zoon zijn je eerstgenoemde tips niet afdoende.



Liever dan hormoonzalf dan een kind wat ligt te huilen van de jeuk en de pijn, en ieder half jaar aan de antibiotica moet vanwege een huidinfectie.
quote:Penelope_ schreef op 06 juli 2015 @ 12:59:

[...]



Klinkt leuk, kappen met die hormoontroep, voor mijn zoon zijn je eerstgenoemde tips niet afdoende.



Liever dan hormoonzalf dan een kind wat ligt te huilen van de jeuk en de pijn, en ieder half jaar aan de antibiotica moet vanwege een huidinfectie.Ga eens even de gevolgen op lange termijn na. Dan toch liever op zoek naar natuurlijke alternatieven voor zover dat kan als m'n peuter vol met hormonen smeren.
wij hebben er veel aan gehad om bij een dermatoloog langs te gaan. Ik denk dat niemand het echt leuk vindt om zijn kinderen medicijnen te geven, maar om nou te doen of hormoonzalven de duivel zelve zijn is ook wat overdreven. Ik vertrouw er dan liever op dat een dermatoloog me een goed advies geeft, met oog voor de gevolgen op korte EN op lange termijn. Bij ons heeft een goed smeerschema met hormoonzalf en vervolgens onderhoud met een vette zalf goed gewerkt..
Alle reacties Link kopieren
quote:MallePietje75 schreef op 06 juli 2015 @ 20:29:

wij hebben er veel aan gehad om bij een dermatoloog langs te gaan. Ik denk dat niemand het echt leuk vindt om zijn kinderen medicijnen te geven, maar om nou te doen of hormoonzalven de duivel zelve zijn is ook wat overdreven. Ik vertrouw er dan liever op dat een dermatoloog me een goed advies geeft, met oog voor de gevolgen op korte EN op lange termijn. Bij ons heeft een goed smeerschema met hormoonzalf en vervolgens onderhoud met een vette zalf goed gewerkt..+1, waarom zou een dermatoloog mijn kind kwaad willen doen? Smeerschema werkt hier ook het beste, I.c.m. anti histamine.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:lipglossenluiers schreef op 06 juli 2015 @ 13:11:

[...]





Ga eens even de gevolgen op lange termijn na. Dan toch liever op zoek naar natuurlijke alternatieven voor zover dat kan als m'n peuter vol met hormonen smeren.



Legio natuurlijke dingen geprobeerd, er werkt niks.



Maar goed, het is duidelijk dat je er weinig verstand van hebt en maar wat in de ruimte lult.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind heeft overigens ook hooikoorts klachten, dus 'natuurlijk' maakt het bij haar alleen maar erger.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Kolki schreef:
21-09-2012 08:25
[...]
Hoi,

Onze dochter heeft ook last van eczeem sinds haar geboorte.
We hebben ook vette zalf gebruikt en hormoonzalf wanneer het heel erg was.
Dit hielp allemaal tijdelijk en niet voldoende.
Wat bij ons echt heel goed werkt is de crème fluid van Louis widmer, ongeparfumeerd .
Sinds we haar daarmee insmeren is haar huid helemaal opgeknapt. Geen vette zalf en hormoonzalf meer nodig gehad.
Sterkte ermee.

Groetjes van Sharon
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-10-2018 09:50
Reden: OP gequote, maatregelen genomen
62.32% gewijzigd
Mijn dochtertje zat met 4 maanden volledig onder de rode vurige plekjes. Had ook echt jeuk....

Ik ben echt razend enthousiast over de zalf Lipikar Baume van La Roche Posay. Van dezelfde lijn ook de badolie.

Eerst goed hormoonzalf smeren: hydro hielp niet voldoende dus ze kreeg triamcinolonzalf.
Het is heel belangrijk om niet TE KORT te smeren! Ik smeerde dan 3 dagen en dan stopte ik. Steeds kwam het eczeem weer terug.
Je moet echt een afbouwschema volgen.
Ik deed: 1 week smeren (1x per dag), 5 dagen smeren 2 dagen niet, 4 dagen smeren 3 dagen niet, enzovoort.

Het eczeem kan wel weg zijn, maar zit nog in de huid. Dus erg belangrijk om nog even door te smeren.
Zodra ik volledig afgebouwd had, met de Lipikar zalf gaan smeren. Is een zeer vette zalf, en hydrateert vooral enorm. Dochter gaat max 2 keer pw in bad, met de badolie erin. Komt er poedelzacht uit.

Verder kreeg ik een rare tip, die echt werkt: Niet dagelijks schone kleertjes aan doen. Huid maakt een vetlaagje aan in de binnenkant vd kleertjes, elke dag schone kleertjes droogt de huid nog meer uit.
Ik laat het rompertje nu minstens 2 dagen aan. Hielp erg goed.

Ook was ik tegenwoordig alles met Neutral en was haar ook niet meer met Zwitsal (droogt erg uit) maar met Neutral.

Ze is volledig eczeemvrij! :) Toen mijn lipikarzalf op was, ben ik gaan smeren met Lanettecreme en Cetomacrogolcreme. Maar het eczeem kwam terug.
Weer met de lipikar gaan smeren en alles trok weer weg. Echt heel enthousiast erover.

Voeding is zelden de oorzaak van eczeem. Als het wel aan voeding ligt, is het eczeem zeer extreem.
Alle reacties Link kopieren
Zwitsal is berucht qua allergische reactie inderdaad...
Lipikar van La Roche Posay vind ik goed (kun je ook proefmonstertjes van krijgen bij de apotheek zodat je eerst kunt proberen) en voor in bad Balneum Hermal badolie terugvettend en/of jeukstillend.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Ja Zwitsal is erg slecht voor de droge en gevoelige huid.
De lipikar is idd duur, maar via internet bestellen goedkoper als bij apotheek. Ik bestel altijd bij mijnhuidonline.nl

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven