Baby slaapt buiten, gezond of vragen op verkoudheid?

26-11-2008 17:08 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op de creche slaapt mijn zoontje (6mnd) regelmatig buiten in een kinderwagen te slapen. Ik weet dat buitenlucht gezond is, maar zoonlief is de laatste weken vaak behoorlijk verkouden. Helpt het buitenslapen hier aan mee of is het juist gezond voor hem om even uit de baby-bacillenlucht te zijn?
@ jente, lees mijn vorige post... je wordt alleen verkouden/ziek van virussen en bacterieen en niets maar dan ook niets anders!
quote:sandra1960 schreef op 26 november 2008 @ 18:58:

[...]

Dat hebben ze even gedacht ja, maar schijnt dat koude lichaamsdelen je verkouden maken. Dat is wat ik er laatst over gelezen heb.Of dat waar is geloof ik niet zo, maar al zou het zo zijn, die kindjes die buiten slapen doen dat niet in hun nakie hoor, dus met die koude lichaamsdelen zal wel meevallen!
Jente, zoonlief bij mij vond het buiten slapen alleen maar heel fijn. Dus mijn ervaring is heel positief. Maar als je het idee hebt dat het jouw zoontje op het moment geen goed doet, dan zou je dat toch aan kunnen geven op het kdv? Wie weet gaat het beter als hij een paar weken binnen slaapt en misschien ook wel niet. Dan zie je vanzelf of het wel of niet te maken heeft met het buiten slapen. Kun je je eigen onderzoek verrichten
Wat jammer dat mijn kinderen al volwassen zijn. Als ik dat toen al wist hadden ze vast wel een middagdutje gedaan. Ik denk dat mensen in hun kindertijd meteen de kinderbescherming hadden opgebeld.

Mij lijkt het super gezond en goed voor de weerstand.
@ jente, ik kan je alleen vertellen dat bij ons KDV de kids niet buiten sliepen maar mijn zoon is het eerste jaar alleen maar ziek geweest of verkouden en volgens mij komt dat omdat al die kids elkaar steeds aansteken, ik was in die periode ook steeds ziek/zwak enzo maar ik sliep/slaap echt niet buiten!
Ik zou willen dat dochter lekker buiten kon slapen. Ze heeft nu al weken bronchitis en wordt ook niet beter omdat ze drie dagen per week op de crêche tussen de andere 'snotneuzen' zit. Ik denk dat het haar goed zou doen.

Daarom wandel ik lekker veel met haar op het moment. EN mag ze als ik aan het rijden ben (met paard) ook lekker in de wieg buiten liggen.
Ik zou willen dat ze dat bij ons ook deden. Alhoewel, onder de rook van Schiphol....

Maar ik laat mijn zoon ook vaak buiten staan in de kinderwagen als ik met hem gelopen heb. Dan ligt hij ook buiten te slapen. Of als ik naar het winkelcentrum loop, toch een uurtje op en neer, dan slaapt hij ook buiten. Volgens mij is frisse lucht beter dan die bedompte binnenlucht van een slaapkamer. Ik heb ook weleens gelezen dat als je verkouden bent, je vooral met het raam open moet slapen, schijnt beter te zijn voor je luchtwegen.
quote:Teigetje29 schreef op 26 november 2008 @ 19:07:

@ jente, lees mijn vorige post... je wordt alleen verkouden/ziek van virussen en bacterieen en niets maar dan ook niets anders!Dat beweer je nu heel stellig Teigetje, maar op onder andere deze site beweren ze toch echt dat dat anders zit. Kou heeft er wel degelijk mee te maken.
Het virus heeft koude, DROGE lucht nodig...ik weet niet wat jij op het moment van het weer vind, maar het is allesbehalve droog :P In kou verspreid het virus zich wat makkelijker, maar wil natuurlijk nog niet zeggen dat het beter is om warm binnen te zitten. Op die manier kan je je dan nergens meer vertonen. Binnen kan het virus zich natuurlijk ook nog gewoon verspreiden, maar wat minder makkelijk. Zit je erg dicht op elkaar dan is het weer wel wat makkelijker. Het hangt van verschillende factoren af. Maar die griepprik...uhm, daar ben ik het niet echt mee eens. De griepprik bevat namelijk maar 1 "soort" waartegen je dan wordt ingeënt. Die soort is bepaald op de griep van vorig jaar, en niet op die van dit jaar. Daar kan verandering in zitten en dan wordt je dus alsnog ziek met die prik. Bovendien hoor ik bij ons in de apotheek nog weleens mensen die de hele winter kwakkelen met de gezondheid en de griep zet niet echt door. Doet deze dat wel ben je er in 2 weken vanaf. Het is maar net wat je zelf lekker vind, kwakkel-winter of 2 weken ziek en verder lekker de winter door
quote:evi19822 schreef op 26 november 2008 @ 17:16:

Zoonlief sliep op de creche ook buiten. Ik moest er wel voor tekenen. Schijnt dat sommige ouders dat niet deden omdat die ook bang waren voor verkoudheid. Bij ons hadden ze speciale soort slaaphuisjes met een horretje ervoor. Hij is er bij mijn weten nog nooit verkouden door geworden en sliep er veel lekkerd er dan binnen. Inderdaad wat Lien ook zegt, als ze voldoende aan hebben dan is het prima. Ze bouwen buiten meer weerstand op en het schijnt goed te zijn voor de ontwikkeling van de longetjes.Je kunt niet verkouden worden van kou. Je kunt hoogstens op de tocht liggen en je daarna grieperig voelen (want stijve spieren), maar het verkoudheidsvirus kun je alleen maar oplopen doordat iemand met het verkoudheidsvirus jou daarmee besmet.
Whatever, I do what I want
quote:Ivetje schreef op 26 november 2008 @ 20:16:

Het virus heeft koude, DROGE lucht nodig...ik weet niet wat jij op het moment van het weer vind, maar het is allesbehalve droog :P

So what? Je verschuift de doelpalen.

Ik had het niet over het weer van NU, ik had het over Teigetjes stellige bewering dat kou hélemaal niks te maken had met ziek worden. Kou heeft er wél mee te maken, al weet men nog niet precies hoe dat verband in elkaar zit. Een andere mogelijkheid is dat koude slijmvliezen gevoeliger zijn voor het oppikken van een virus.
Van de site www.lutjepotje.nl .

In de jaren dertig is de huisarts Posthumus uit Eenrum op het idee gekomen om kinderen op een verantwoorde manier buiten te laten vertoeven.

In die tijd waren de meeste huizen kil en vochtig. Sommige kleine kinderen waren vaak ziek. Ook hadden de moeders meestal te weinig tijd om steeds op hun kinderen te letten, en een wandelingetje schoot er vaak bij in.

Dokter Posthumus ontwierp samen met een timmerman een huisje waarin de baby gezond en veilig buiten kon slapen, in de buurt van de moeder. Via de kruisvereniging werd reclame gemaakt voor deze huisjes, en er werden bouwtekeningen uitgedeeld.

In veel tuinen op het Groninger platteland zie je nu nog steeds huisjes staan.

Mijn moeder wilde ook zo'n huisje voor ons bestellen, maar mijn vader was heel stellig: "Mien klaainkind gaot nait in een kenienenhok !"
quote:Morrie schreef op 26 november 2008 @ 19:23:

Ik zou willen dat ze dat bij ons ook deden. Alhoewel, onder de rook van Schiphol....

Maar ik laat mijn zoon ook vaak buiten staan in de kinderwagen als ik met hem gelopen heb. Dan ligt hij ook buiten te slapen. Of als ik naar het winkelcentrum loop, toch een uurtje op en neer, dan slaapt hij ook buiten. Volgens mij is frisse lucht beter dan die bedompte binnenlucht van een slaapkamer. Ik heb ook weleens gelezen dat als je verkouden bent, je vooral met het raam open moet slapen, schijnt beter te zijn voor je luchtwegen.

Dat klopt. Mijn kinderen hebben alle 3 met regelmaat pseudokroep (gehad). De eerste dokter die we daarmee bezochten (want eerste kind, 9 maanden jong en dan voor het eerst pseudokroep en je denkt echt dat ie erin blijft) adviseerde stomen. Heb de hele nacht naast de douche gezeten en het hielp geen drol.

Later adviseerde een doktersassistente de buitenlucht op te zoeken. Nou zie ik dat niet zitten midden in de nacht, maar wat we nu doen is het raam en gordijn (wijd) open (kind dik ingepakt natuurlijk, in pyjama, dikke slaapzak en dubbele deken zo nodig) en het bed iets verhogen onder het hoofdeinde. Binnen een half uur is de aanval over en hoesten ze alleen nog maar. Werkt als een trein dus.
ik slaap trouwens altijd met een open raam en mijn kinderen ook. Met het raam dicht heb ik geheid koppijn de volgende ochtend.
12 december 2007 - Griep komt vooral in de winter voor. Uit recent onderzoek blijkt dat het griepvirus koude, droge lucht nodig heeft om zich te kunnen verspreiden. De onderzoekers denken daarom dat mensen buiten eerder besmet zullen raken dan binnen.

Jarenlang dachten wetenschappers juist dat we elkaar binnen makkelijker konden aansteken. Wij gaan in de winter immers allemaal dicht op elkaar zitten. Het lijkt logisch dat het griepvirus zich dan sneller kan verspreiden.

Voor het onderzoek dat nu gedaan is, zijn cavia's gebruikt. Deze dieren zijn geschikt omdat ze niet alleen zelf ziek worden van het menselijke griepvirus, maar ze kunnen ook elkaar besmetten. Tijdens het experiment woonden de cavia's in kooien met verschillende temperaturen. De lucht in de kooien was droog of vochtig.

Het griepvirus voelt zich het lekkerst bij een temperatuur van ongeveer 5°C. Hier is ook een verklaring voor. Ons neusslijmvlies maakt de lucht die wij inademen schoon. Bij een lage temperatuur trillen de haartjes van het neusslijmvlies minder hard. Hierdoor wordt de ingeademde lucht minder goed schoongemaakt en krijgen we sneller griep.

Als de temperatuur laag is, is er niet alleen meer kans dat we ziek worden. Waarschijnlijk blijven we ook ongeveer twee dagen langer ziek dan als de temperatuur hoger is. Dit geeft het virus dus meer tijd om zich te verspreiden.

Ook met droge lucht is het virus erg blij. Griep verspreidt zich namelijk in kleine druppeltjes die wij uitademen. Wanneer de lucht vochtig is, nemen deze druppeltjes water op. Daardoor worden de druppeltjes heel zwaar en vallen snel op de grond.

Maar bij droge lucht verdampt water juist uit de druppeltjes. Eigenlijk blijft er dan alleen een lege kern over, waarin het virus zit. Zo'n leeg druppeltje is veel lichter dan een gevuld druppeltje, waardoor het langer door de lucht kan 'zweven'.

Om griep te voorkomen zou het dus kunnen helpen om de huiskamertemperatuur rond de 20°C te houden en de lucht vochtig. Maar helemaal zeker is dit natuurlijk nooit. Wetenschappers zien de jaarlijkse griepprik nog steeds als het enige alternatief voor mensen die vatbaar zijn voor griep.

Elles Lalieu

@ellen2

Ik heb je artikel even gekopieerd.

Ik geloof heus wel wat erin staat maar dat betekent dan nog niet dat je van kou ziek wordt. Je wordt alleen maar ziek van het virus. Het zal best dat het virus zich bij kou makkelijk verspreid, maar als er geen virus is om zich te verspreiden wordt je dus ook niet ziek. Met andere woorden: niet de kou maakt je ziek maar het virus, de kou doet het virus alleen sneller verspreiden.
@ moppetoet: mijn vader lag vroeger ook altijd in zo'n hokje.
Crini daarom mocht het van mij dus ook wel. Omdat ik niet bang was voor verkoudheid.
hoi,

Lekker buiten laten slapen, klinkt misschien raar als je zelf niet zo`n buiten mens bent, maar normaal gesproken wandel je toch ook elke dag wel een poosje met je baby? (boodschappen doen, even naar de kinderboerderij enz..)

Dan ligt je kind toch ook vrij lang in de buitenlucht!

Helemaal niet gek dus!
quote:crini schreef op 26 november 2008 @ 20:34:

Ik geloof heus wel wat erin staat maar dat betekent dan nog niet dat je van kou ziek wordt. Je wordt alleen maar ziek van het virus. Het zal best dat het virus zich bij kou makkelijk verspreid, maar als er geen virus is om zich te verspreiden wordt je dus ook niet ziek. Met andere woorden: niet de kou maakt je ziek maar het virus, de kou doet het virus alleen sneller verspreiden.Ehhh, zucht..heb ik ergens iets anders beweerd dan?
Ik heb op een KDV gewerkt waar we ook van die 'lutjepotjes' hadden.

De ouders moesten toestemming geven (schriftelijk) voordat we een kindje daarin lieten slapen.

Verder hadden we ook allerlei regels, m.b.t. het aankleden van de kinderen bij verschillende weersomstandigheden. We hadden zelfs speciale thermo-slaapzakjes voor wanneer het buiten onder een bepaald aantal graden was! (weet t niet meer precies, volgens mij wanneer het onder de 15 graden was ofzo...)

Verder bij storm, en onder een bepaalde temperatuur mochten(die temp. weet ik niet precies meer) mochten de kindjes er niet in, en moesten we de 'lutjepotjes' altijd zo zetten dat ze niet in de wind stonden.

Mijn ervaring is dat de kinderen altijd veeeel beter sliepen in een lutjepotje als in een gewoon bed! Lekkere frisse lucht, weinig/geen last van geluiden van andere kinderen. (in een gewone slaapkamer weerkaatst het geluid, hier waait het weg) en lekkere rustgevende 'achtergrondruis', zoals het waaien van de bomen, soms regen die op het dakje van het lutjepotje viel..

En voor de veiligheid; Wij moesten de lutjepotjes altijd voor een raam/deur zetten, zodat ze constant in het zicht waren, en ze mochten niet aan de straatkant staan zeg maar...

Ik denk ook wel dat het beter is voor de gezondheid enzo, mits je het kind goed aankleedt. maar ik ben geen arts...

Maar als ik ooit kinderen krijg, mogen ze zo in een lutjepotje!! heerlijk!
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Op het kdv van mijn kinderen hadden ze ook van die konijnenhokken, helemaal prima. Tenzij ze buiten in de uitlaatgassen liggen natuurlijk, maar dat was daar niet het geval. Toen ze nog in de kinderwagen lagen en ze tijdens een tochtje in slaap vielen, liet ik de wagen bij thuiskomst ook gerust nog een uurtje op een beschut plekje staan om ze door te laten slapen. Over het verkoudheidsvirus is al e.e.a. geschreven, ik heb ook altijd geleerd dat griep en verkoudheid door allerlei virussen worden verspreid, en niet door kou. Ik slaap zelf het best in een koele tot koude slaapkamer, als een baby goed wordt ingepakt kan het overdag best lekker buiten slapen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven