Baby weigert fles

21-11-2020 17:51 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tips zijn welkom! Onze baby van 6 maanden krijgt borstvoeding en weigert uit de fles te drinken. Vanaf week 6 geregeld geoefend met de fles. Ging vanaf het begin moeizaam maar ze kan het wel. Op en af ging het wat beter. Ze is deze week wezen wennen op de kinderopvang en heeft de fles helemaal geweigerd. Nu thuis ook. Ze drinkt dan zo urenlang niks. We hebben al een pre-logopedist aan huis gehad. Haar advies was 24u lang geen borstvoeding geven en alleen de fles aanbieden zodat ze uiteindelijk wel gaat drinken. Ik vind het niet zo'n baby vriendelijke manier dus ben aan het zoeken naar alternatieven. Vanuit werken naar de opvang gaan is geen optie. Ik wil sowieso de borstvoeding gaan afbouwen (in ieder geval overdag). Dus alles indikken en als papje geven lijkt me ook niet zo'n goede optie. Wel wil ik gaan oefenen met een bekertje. Maar voordat ze hele voedingen kan drinken uit een bekertje zijn wel wel wat maanden verder denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denk ik ook oefenen met pap met de lepel geven. Mijn 6 maanden oude flesweigeraar eet nu wel 60-70cc pap per keer.
Alle reacties Link kopieren
Bess, ja ze is bijna 10 kilo inmiddels denk ik :facepalm: Bij de eerste ging de fles heel goed maar toen heb ik zelfs borstvoeding al lopend en wiegend gegeven, haha. Maar zij was een stuk lichter.

Kaartje, ja ik heb nu rijstebloem besteld. Maak jij daar ook pap mee? Hopelijk wil ze dat wel! In ieder geval handig voor de dagen dat ik er niet ben.
Alle reacties Link kopieren
Lastig he!
Mijn zoontje begon ook al snel de fles te weigeren. Echt álles geprobeerd, maar hij bleef weigeren. Hij leek het gewoon echt niet te snappen.
Voor hem bleek uiteindelijk een 360 graden beker (van Munchkin) de oplossing. Hij dronk hier met 5,5 maand heel goed uit. Vanaf de eerste keer dat ik het probeerde ging het meteen goed.

Succes! Ik weet hoe frustrerend het kan zijn ;)
Alle reacties Link kopieren
Ja heel frustrerend Anna... Geef jij (of kdv) hem dus overdag melk uit dat bekertje? Die heb ik net gekocht:-) Moest haar vandaag weer eerder ophalen omdat ze niks dronk. Ze raakte al overstuur zodra ze de fles zag.

Nu denk ik dat het probleem niet zozeer alleen die fles is. Ze wil eigenlijk uberhaupt niet drinken als het niet precies gaat zoals altijd. Ze wil alleen drinken boven op bed, met slaapzak en gordijnen dicht. Anders weigert ze 9 van 10 keer of drinkt een heel klein beetje. Ik ging maandag met haar weg en moest ze smiddags elders drinken, gewoon borstvoeding, maar dat weigerde ze ook. Het is een heel hardnekkig script denk ik voor haar. We zullen dit toch moeten doorbreken. Of nieuwe gewoonte aanleren met die beker (gewoon beneden en oefenen op verschillende plekken, verschillende mensen). Vrees dat ze door Corona gewoon niet zoveel verandering gewend is (of ze is gewoon eigenwijs, haha!). Even met m'n man (en kdv) een plan maken van hoe we dit gaan aanpakken..
Alle reacties Link kopieren
Ja wij gaven hem overdag kunstvoeding uit die beker en daarnaast gaf ik zelf borstvoeding. Ik heb nooit gekolfde voeding geprobeerd in die beker eigenlijk, ik dacht dat het makkelijker zou zijn voor hem als hij die voeding niet aan mij zou koppelen. Geen idee of dat zo is haha, was meer mijn gevoel.

Het advies wat ik achteraf aan mezelf had willen geven, was om er geen strijd van te maken. We werden allebei gefrustreerd en het hielp niks. Wat mij ook hielp was de gedachte dat hij het niet expres deed, maar het gewoon echt niet snapte.

Hopelijk werkt de beker bij jullie ook!

Mijn zoontje ging toen nog niet naar de opvang (hij is inmiddels al 1) en was daardoor ook heel veel bij mij. Ook al oefenden we regelmatig met de fles, ik denk dat hem dat niet echt hielp.
Ik heb eigenlijk niet echt advies voor je tweede situatie die je schrijft. Bij ons werd hij makkelijker toen hij wel naar de opvang ging, maar toen was hij al 1 dus toen hadden we sowieso niet meer te maken met borst/kunst voeding. Maar jouw dochter gaat dus al naar de opvang ;)
Alle reacties Link kopieren
Gaf je dan de beker om te oefenen? Of alleen als je er zelf niet was?

Ze gaat inderdaad net naar de opvang. Cb ook gesproken en die zei dat er best veel baby’s zijn die niet echt uit de fles drinken (na / tijdens bv). Dus of de melk indikken, of uit de beker geven of vaste hapjes opvoeren en wat melk bijdoen.
Vandaag die 360graden beker geprobeerd en dat vond ze helemaal leuk! Gewoon beneden aan tafel. Er liep nog wel veel langs maar ze kreeg ook wel wat binnen:) Dus maar even goed oefenen.
Alle reacties Link kopieren
Ik gaf die beker 2x per dag op een vaste tijd/vast voedingsmoment. Ik liet het anderen ook aanbieden, maar deed het ook gewoon zelf. En eigenlijk ging het vanaf de eerste keer meteen goed, daarna ook nooit problemen mee gehad.
Voordat hij uit de beker kon drinken, maakte ik ook een papje met rijstebloem. En ook weleens extra fruit met beetje water ofzo. Hij haalde het drinken altijd wel weer in als ik er was.

Zou fijn zijn als ze met de beker in ieder geval wat binnenkrijgt!
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden ook een flesweigeraar.
Alle soorten flessen en spenen geprobeerd.
Uiteindelijk dronk hij uit de MAM spenen met een Avent fles.
( platte speen).
Chicco latex speen met een avent fles kon ook.
Nu drinkt ie supermakkelijk uit een rietjesbeker van munchkin.
Alle reacties Link kopieren
Pff nou het gaat toch echt totaal niet op de opvang. Vandaag weer halverwege opgehaald. Ze drinkt geen slok, ook niet uit die 360 graden beker. Fruit liet ze ook uit haar mond lopen. En nu wilde ze ook niet slapen... En van vermoeidheid en honger ook niet meer spelen. Weet nu echt niet zo goed meer wat te doen. Ik denk niet dat het te maken heeft met het soort fles.

ZOu ik dan toch die 24 geen borst moeten proberen? Echt liever niet maar ik weet het ook niet meer.. Anderen die daar goede ervaring mee hebben?
Alle reacties Link kopieren
Nijn-tje schreef:
30-11-2020 12:54

ZOu ik dan toch die 24 geen borst moeten proberen? Echt liever niet maar ik weet het ook niet meer.. Anderen die daar goede ervaring mee hebben?

Ik heb niet al te lang geleden een topic met deze vraag en kreeg al bevestigd wat mijn gevoel zei, niet doen. Het is (bijna nooit) onwil van de baby, ook al laten ze zien het in andere situaties wel te kunnen.
Op ons kdv hebben ze uiteindelijk melk toegediend met een spuitje. Het was gekkenwerk, het ging echt per mL de eerste keren maar daar is een redelijke routine in gekomen voor zo lang het noodzakelijk was. Je kunt vragen of ze dat willen proberen. Hier deden ze dat met meerdere flesweigerende kindjes. Ze bleven overigens altijd eerst de fles aanbieden en soms zat er een toevalstreffer tussen dat het een keer lukt.

Succes
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jouw topic even gelezen patatje. Hoe drinkt jullie baby nu op het kdv?
Ze wil nu dus ook niet slapen daar, wat ik wel snap met een lege maag. Maar zo kan ze dus geen hele dagen naar de opvang, niet etend EN niet slapend.
Misschien toch maar kijken of ik op m'n werk gebruik kan maken van m'n kolfrecht tot 9 mnd, en haar dan eerder ophalen...
Alle reacties Link kopieren
Nijn-tje schreef:
30-11-2020 14:56
Ik heb jouw topic even gelezen patatje. Hoe drinkt jullie baby nu op het kdv?
Ze wil nu dus ook niet slapen daar, wat ik wel snap met een lege maag. Maar zo kan ze dus geen hele dagen naar de opvang, niet etend EN niet slapend.
Misschien toch maar kijken of ik op m'n werk gebruik kan maken van m'n kolfrecht tot 9 mnd, en haar dan eerder ophalen...
Ze heeft denk ik van maand 4 tm maand 7 alleen melk met het spuitje gedronken op kdv. Daarna is ze af en toe (bij sommige leidsters) de fles gaan drinken. Water drinkt ze sinds maand 7 nu uit een tuitbeker of 360 beker, maar lukte eerder ook niet. Melk accepteert ze trouwens niet uit die bekers.
Nu weigert ze nog steeds de fles en zeker bij leidsters die ze niet kent (en thuis ook), dus dan maken ze er pap van en die krijgt ze met de lepel.

Ik ben alleen de eerste week heen en weer gegaan voor voedingen (ik werk toch thuis), maar besloten het toch op de andere manieren te blijven proberen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet proberen, die 24-u.
Hier heb ik het een paar uur geprobeerd, maar ik kreeg er zoveel stress van, dat ik spontaan geen melk meer had. Dus toen dronk ze én niet uit de fles én mijn borsten gaven geen melk meer.
Toen raakte ze uitgedroogd. Het ging echt nét op tijd weer goed.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Patatje, wat een gedoe dan he.. Zijn jullie de fles altikd blijven aanbieden? Nu nog? Weet niet hoe oud jullie baby inmiddels is.
Heb laatst ook pap geprobeerd maar san moet ze behoorlijk wat pap eten om echt wat melk binnen te krijgen!

Snouts, wow wat heftiger zeg! Ik ben dus net beginnen met afbouwen bv, maar dus ook bang dat ze dan straks niks drinkt overdag. Was begonnen met de middag maar nu haal ik dus een zeer hongerige baby uit de opvang op en kan ik de borst niet weigeren. Dus afbouwen nog niet echt succesvol..
Alle reacties Link kopieren
Afbouwen zou ik nu niet doen. Alleen maar meer stres. En je baby heeft natuurlijk ook eten nodig.
Hoe ver is het kdv van het werk af?
En anders idd toch eerder naar huis. Niet leuk voor je werk maar je kunt er ook niks aan doen. Je mag 25% van je werktijd gebruiken. Eventueel je pauze er aan vastplakken. Je doet dit ook niet expres.
Hoeveel dagen per week werk je?

Verder helpt het misschien om te denken (tenminste mij wel) je baby is al 6 maanden. Over een paar maanden gaat het echt beter. Elke dag blijven oefenen met pap en ander vast voedsel. En tot die tijd maar even aanpassen aan de situatie.
Maar heftig is het wel. Dat niet slapen op de opvang klinkt mij bekend in de oren.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel pap eet jou baby nu? Dochter hier 50-60cc max in 1x. Kdv zou eventueel elke 2 uur pap kunnen geven? Echt een kwestie van uit proberen?
En in de draagzak op de opvang?
Alle reacties Link kopieren
Nou en dan post drie. Sorry to.
Maar ik dacht misschien heb je er nog wat aan mijn schema dit is op werkdagen
06:30 borstvoeding
09:30 fruithap aansluitend 50cc pap
11:30-12:00 ik kom live voeden.
In de middag krijgt dochter vaak nog 1x 50 cc pap en en een groente hapje.
Rond 16:30 weer ophalen en meteen laten drinken.
Hopelijk snel nog meer succes met de pap en andere vaste voeding.
Alle reacties Link kopieren
Nijn-tje schreef:
30-11-2020 21:19
Dank je Patatje, wat een gedoe dan he.. Zijn jullie de fles altikd blijven aanbieden? Nu nog? Weet niet hoe oud jullie baby inmiddels is.
Heb laatst ook pap geprobeerd maar san moet ze behoorlijk wat pap eten om echt wat melk binnen te krijgen!

Snouts, wow wat heftiger zeg! Ik ben dus net beginnen met afbouwen bv, maar dus ook bang dat ze dan straks niks drinkt overdag. Was begonnen met de middag maar nu haal ik dus een zeer hongerige baby uit de opvang op en kan ik de borst niet weigeren. Dus afbouwen nog niet echt succesvol..
Op kdv wordt idd nog elke keer de fles aangeboden, af en toe een toevalstreffer en dat is uiteindelijk wel de snelste manier om te voeden. Thuis proberen we het niet meer. Onze baby is nu 9 maanden, maar doet het nog erg rustig aan met vaste voeding. Ik kan nu eindelijk beginnen met afbouwen bv.
De porties pap die we op kdv geven zijn gebaseerd op 90ml melk, dat is dus geen volledige voeding voor haar leeftijd, maar dan heeft ze in ieder geval vocht binnen en zit ze bovendien niet te vol voor de andere maaltijden.
Alle beetjes zijn meegenomen, ik vond het compenseren in de nacht met voedingen best pittig tijdens die eerste maanden kdv.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Kaartje en Patatje! Ik probeer ook te bedenken dat ze al 6 maanden is en dat de melkvoedingen steeds iets minder belangrijk worden. Ik ben nu nog flexibel met werk maar vanaf januari niet meer. Maar dan is ze al bijna 8 maanden. Dat is vast alweer een heel verschil met nu. Ik ga 3 dagen werken maar verspreid over 2 banen. Dus als ik nog 25% van m'n werktijd opneem blijft er niet veel over;-) En heb een solistische functie. Maar goed, als het niet anders is moet het maar. ZO'n 30 min rijden werk/ opvang. Liefst hou ik naar nu gewoon thuis tot ze 1 is :-|

En jullie dus ook geen pap porties van 150 ml ofzo;-) Als ze maar wat binnen krijgt. Ik mag nu wel life voeden gaf ze aan. Mocht tijdelijk niet ivm Corona, daarna heeft het zich niet meer voorgedaan.

Kaartje, hoe gaat het slapen nu op de opvang? Gisteren is ze dus 6-7 uur wakker geweest o_o Viel direct in slaap in de auto.

En die nachten vind ik ook wel pittig. Ze heeft erg moeilijk geslapen rond maand 3-4 zowel overdag als snachts. Slapen ging net iets beter en nu dit. Maandenlang is ze elke 2 uur wakker geweest snachts. Dus nu ze snachts gaat inhalen blijft dat wel erg pittig.
Alle reacties Link kopieren
Het is er even niet meer van gekomen om te reageren. Hier wil dochter idd ook geen grote hoeveelheden pap. Max 50-60cc. Afgelopen donderdag heeft de gastouder haar uit een beker lagen drinken en dat ging hartstikke goed! Hopelijk blijft dat zo.
Slapen ging afgelopen donderdag ook goed. Maar de weken ervoor was het hier soms ook heel slecht met de slaap. 10 minuutjes slaap op 6 uur opvang.
Hoe gaat het bij jou Nijntje?
Alle reacties Link kopieren
Oh wat fijn dat het goed gaat met de beker Kaartje! Dat zet vast door:) En fijn dat het slapen ook goed ging. 10 minuutjes wel heel weinig..

Hier zit er een stijgende lijn in! Ze drinkt zo nu en dan +- 60 ml uit de fles!! Soms wat meer soms wat minder. Maar ben helemaal blij dat ze iets drinkt. Slapen wel moeizaam. Soms slaapje van 10 min. Nu ook 1x bijna een uur. Haal haar nu eerder op zodat ze nog even een namiddag thuis kan doen. Ze is wel echt doodmoe als ik haar ophaal. Maar slapen gaat misschien ook wel beter tzt. Ze is wel
Voor het eerst zelf gaan zitten daar, Haha. Gelukkig gaat ze maar 2 dagen anders mis ie zelf echt alle mijlpalen;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven