Baby wel of niet besnijden?
maandag 13 april 2020 om 12:51
Ik heb nog even te gaan in mijn zwangerschap, maar partner en ik hebben toch al enige discussie over het volgende punt.
We krijgen een zoon en partner wil dat zoon besneden wordt. Partner komt uit de US en daar is het vrij normaal voor mannen om besneden te zijn. Ik heb altijd tegen partner gezegd dat ik het fijn vind dat hij besneden is, ik vind het mooier en schoner.
Maar, om mijn gezonde baby zo'n ingreep aan te doen vind ik weer een heel ander ding. Ik wil deze beslissing niet nemen voor mijn kind,want wie weet vindt mijn zoon het later heel vervelend om besneden te zijn . Aan de andere kant snap ik partners argumenten ook wel, ook al zijn deze voornamelijk cultureel bepaald.
Ik heb een beetje gegoogled over het onderwerp en kan ook niet goed vinden waar je deze ingreep eventueel uit kan laten voeren. Ik begrijp dat het zonder medische reden niet in het ziekenhuis kan en dat je dan al snel in een soort particuliere kliniek komt waar ze voornamelijk religieuze besnijdenissen doen.
In dit topic ben ik op zoek naar meningen, maar vooral ook ervaringen. Wie heeft zijn zoon laten besnijden uit niet religieuze overweging? En waar is dit gedaan? En hoe heftig is de ingreep?
We krijgen een zoon en partner wil dat zoon besneden wordt. Partner komt uit de US en daar is het vrij normaal voor mannen om besneden te zijn. Ik heb altijd tegen partner gezegd dat ik het fijn vind dat hij besneden is, ik vind het mooier en schoner.
Maar, om mijn gezonde baby zo'n ingreep aan te doen vind ik weer een heel ander ding. Ik wil deze beslissing niet nemen voor mijn kind,want wie weet vindt mijn zoon het later heel vervelend om besneden te zijn . Aan de andere kant snap ik partners argumenten ook wel, ook al zijn deze voornamelijk cultureel bepaald.
Ik heb een beetje gegoogled over het onderwerp en kan ook niet goed vinden waar je deze ingreep eventueel uit kan laten voeren. Ik begrijp dat het zonder medische reden niet in het ziekenhuis kan en dat je dan al snel in een soort particuliere kliniek komt waar ze voornamelijk religieuze besnijdenissen doen.
In dit topic ben ik op zoek naar meningen, maar vooral ook ervaringen. Wie heeft zijn zoon laten besnijden uit niet religieuze overweging? En waar is dit gedaan? En hoe heftig is de ingreep?

donderdag 7 mei 2020 om 17:29
De overheid is bang voor smerige achterkamertjes? En dat geloof jij serieus echt? Dan zouden ze wel meerdere dingen moeten legaliseren denk je niet, als ze " zo bang zijn".Positivevibes schreef: ↑29-04-2020 20:18Als het geen mishandeling is, waarom zijn alle artsen organisaties in Nederland dan stellig tegen besnijdenis?
De enige reden dat het niet wettelijk verboden is, is dat men bang is voor operaties in smerige achterkamertjes en daardoor nog meer leed.
donderdag 7 mei 2020 om 18:17
zaterdag 9 mei 2020 om 00:17
Deze reactie begrijp ik niet. Het ís toch gewoon zo, dat veel dingen juist gelegaliseerd zijn omdat de overheid bang is voor smerige achterkamertjes? Prostitutie, drugs, abortus en besnijdenis horen wat dat betreft in eenzelfde rijtje thuis.
zaterdag 9 mei 2020 om 07:08
Lees nou eens die link die ik plaats dan kun je letterlijk lezen dat de KNMG tegen een verbod is gezien de zorg dat de ingreep dan ondergronds gaat.
En idd, dat gedogen doen we hier met prostitutie en drugs. Abortus wordt niet gedoogd maar gewoon gezien als een recht voor de vrouw, overigens. Valt onder het recht op zelfbeschikking.
Datzelfde recht op zelfbeschikking ontneem je kleine jongensbaby’s als je ze laat besnijden. Daarom is er dus een fel standpunt tégen.
Nog maar eens de link, dan hoef je niet terug te zoeken:
https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/ ... jdenis.htm
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
zaterdag 9 mei 2020 om 08:23
KNMG is (uiteraard) tegen, maar ik ben naar websites gegaan van verschillende politieke partijen en die zeggen er niks over. Wel over meisjesverminking, maar niet over jongens. Dat valt me vies tegen van ze. Ik had verwacht dat de meeste partijen wel tegen zouden zijn - muv de christelijke - maar ik denk dat ze hun vingers er niet aan willen branden door het zwart op wit op de website te zetten?lux- schreef: ↑09-05-2020 07:08
Datzelfde recht op zelfbeschikking ontneem je kleine jongensbaby’s als je ze laat besnijden. Daarom is er dus een fel standpunt tégen.
Nog maar eens de link, dan hoef je niet terug te zoeken:
https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/ ... jdenis.htm
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
zaterdag 9 mei 2020 om 08:29
Eerlijk gezegd denk ik dat ze het gewoon niet belangrijk genoeg vinden om - positieve of negatieve - punten mee te scoren. Helaas.tonkje schreef: ↑09-05-2020 08:23KNMG is (uiteraard) tegen, maar ik ben naar websites gegaan van verschillende politieke partijen en die zeggen er niks over. Wel over meisjesverminking, maar niet over jongens. Dat valt me vies tegen van ze. Ik had verwacht dat de meeste partijen wel tegen zouden zijn - muv de christelijke - maar ik denk dat ze hun vingers er niet aan willen branden door het zwart op wit op de website te zetten?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
zaterdag 9 mei 2020 om 08:45
Dat kan natuurlijk ook.
Ik ben lid van de Partij voor de Dieren en zij hebben wel een duidelijk standpunt over ritueel slachten en godslastering:
De vrijheid van godsdienst of andere levensbeschouwingen is een groot goed dat bescherming verdient. Deze vrijheid is echter niet absoluut. Het Europees verdrag van de rechten van de mens en onze grondwet beperken deze vrijheid indien handelingen in strijd zijn met de wet, openbare orde en veiligheid of openbare zeden. De PvdD is daarom van mening dat er een verbod op onverdoofd slachten dient te komen. De PvdD is voor het loslaten van de strafbaarstelling van godslastering. Een dergelijk verbodsartikel is niet in lijn met de vrijheid van meningsuiting en niet in lijn met het uitgangspunt dat er een scheiding dient te zijn tussen kerk en staat.
En ook over besnijdenis bij meisjes:
Het besnijden van meisjes en jonge vrouwen is een verminking van het lichaam en een schending van de meest fundamentele rechten. De Verenigde Naties spreken van marteling, waar wij het volledig mee eens zijn. Voor zover bekend komt genitale verminking van meisjes niet in Nederland voor, maar kan het wel gebeuren als zij het land van herkomst van hun familie bezoeken (voornamelijk Somalië, Egypte, Ethiopië, Eritrea, Soedan en Irak).
De Partij voor de Dieren is van mening dat alles op alles moet worden gezet om deze gruwelijke praktijken te voorkomen. Indien er toch sprake is geweest van genitale verminking moet er in ieder geval slachtofferhulp worden geboden en de dader(s) opgespoord en vervolgd.
Maar niks over jongensbesnijdenis. Misschien moet ik ze daar eens over mailen.

zaterdag 9 mei 2020 om 09:51
En dat is maar goed ook, want in de koran staat helemaal niet dat jongetjes besneden moeten worden.
zaterdag 9 mei 2020 om 10:07
Zou ik zeker doen.tonkje schreef: ↑09-05-2020 08:45Dat kan natuurlijk ook.
Ik ben lid van de Partij voor de Dieren en zij hebben wel een duidelijk standpunt over ritueel slachten en godslastering:
De vrijheid van godsdienst of andere levensbeschouwingen is een groot goed dat bescherming verdient. Deze vrijheid is echter niet absoluut. Het Europees verdrag van de rechten van de mens en onze grondwet beperken deze vrijheid indien handelingen in strijd zijn met de wet, openbare orde en veiligheid of openbare zeden. De PvdD is daarom van mening dat er een verbod op onverdoofd slachten dient te komen. De PvdD is voor het loslaten van de strafbaarstelling van godslastering. Een dergelijk verbodsartikel is niet in lijn met de vrijheid van meningsuiting en niet in lijn met het uitgangspunt dat er een scheiding dient te zijn tussen kerk en staat.
En ook over besnijdenis bij meisjes:
Het besnijden van meisjes en jonge vrouwen is een verminking van het lichaam en een schending van de meest fundamentele rechten. De Verenigde Naties spreken van marteling, waar wij het volledig mee eens zijn. Voor zover bekend komt genitale verminking van meisjes niet in Nederland voor, maar kan het wel gebeuren als zij het land van herkomst van hun familie bezoeken (voornamelijk Somalië, Egypte, Ethiopië, Eritrea, Soedan en Irak).
De Partij voor de Dieren is van mening dat alles op alles moet worden gezet om deze gruwelijke praktijken te voorkomen. Indien er toch sprake is geweest van genitale verminking moet er in ieder geval slachtofferhulp worden geboden en de dader(s) opgespoord en vervolgd.
Maar niks over jongensbesnijdenis. Misschien moet ik ze daar eens over mailen.
zaterdag 9 mei 2020 om 10:17
Mijn excuus dan als het niet in de Koran staat maar wel dat het binnen de islam verplicht is.
Ik neem aan dat die verplichting ergens beschreven staat?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zaterdag 9 mei 2020 om 10:45
Ja, in de Soenna. Het is sterk aangeraden binnen de islam je zoon te verminken besnijden.
https://www.trouw.nl/nieuws/besnijdenis ... ~bf4e2c7b/
zaterdag 9 mei 2020 om 12:06
Hoe zouden de tegenstanders het doen als ze in een land zouden wonen waar 100% van de jongetjes besneden worden?
Hier is het een cultureel ding, meestal als ze zo rond de twee jaar oud zijn. Gelukkig gebeurt het nu meestal wel in het ziekenhuis, en daarna is het groot feest met kadootjes.
Wat ik van mijn zoon hoor, is dat een klasgenootje van buitenlandse ouders niet besneden is, en daar behoorlijk mee geplaagd word, en ze het ook wel zielig vinden voor hem.
Geen idee wat ik zelf gedaan zou hebben als ik die keuze had moeten maken.
Hier is het een cultureel ding, meestal als ze zo rond de twee jaar oud zijn. Gelukkig gebeurt het nu meestal wel in het ziekenhuis, en daarna is het groot feest met kadootjes.
Wat ik van mijn zoon hoor, is dat een klasgenootje van buitenlandse ouders niet besneden is, en daar behoorlijk mee geplaagd word, en ze het ook wel zielig vinden voor hem.
zaterdag 9 mei 2020 om 12:09
Ik zou dat op school en met de ouders van die pestkoppen zéér stevig aanpakken.sakamanga schreef: ↑09-05-2020 12:06Hoe zouden de tegenstanders het doen als ze in een land zouden wonen waar 100% van de jongetjes besneden worden?
zaterdag 9 mei 2020 om 12:15
+1Positivevibes schreef: ↑09-05-2020 12:09Ik zou dat op school en met de ouders van die pestkoppen zéér stevig aanpakken.
Je gaat je zoon toch niet besnijden omdat ie gepest wordt

zaterdag 9 mei 2020 om 13:18
Met mijn eigen Nederlandse achtergrond? Dan zou ik idd contact opnemen met school en andere ouders. En bovendien zou hij van mij een prachtig cadeau kunnen krijgen voor het voorrecht dat zijn lichaam gaaf en intact blijft, tot het moment dat hij zelf anders kiest.sakamanga schreef: ↑09-05-2020 12:06Hoe zouden de tegenstanders het doen als ze in een land zouden wonen waar 100% van de jongetjes besneden worden?
Dat is mijns inziens namelijk meer een feestje waard.

zaterdag 9 mei 2020 om 14:04
Ik reageer hier voor het eerst in dit topic, wel alles meegelezen.
Heb hier echt op mijn handen gezeten de hele tijd trouwens.
Aub TO; laat jouw baby NIET besnijden!
Besnijdenis is nergens voor nodig en zeker niet omdat het hygienischer zou zijn.
Iedereen beschikt toch over een douche! EN zo niet, toch over water en zeep anno 2020.
Dat besnijden werd héél vroeger gedaan om hygienische redenen maar we leven echt niet meer in 1900!
Heb hier echt op mijn handen gezeten de hele tijd trouwens.
Aub TO; laat jouw baby NIET besnijden!
Besnijdenis is nergens voor nodig en zeker niet omdat het hygienischer zou zijn.
Iedereen beschikt toch over een douche! EN zo niet, toch over water en zeep anno 2020.
Dat besnijden werd héél vroeger gedaan om hygienische redenen maar we leven echt niet meer in 1900!

zaterdag 9 mei 2020 om 17:53
zaterdag 9 mei 2020 om 17:56
dinsdag 12 mei 2020 om 08:01
Maar in de VS wordt inmiddels lang niet meer elke baby besneden, dus áls dat kind straks al in de VS woont en naar school gaat, zit hij statistisch gezien waarschijnlijk in een klas waar minder dan de helft besneden is.sakamanga schreef: ↑09-05-2020 12:06Hoe zouden de tegenstanders het doen als ze in een land zouden wonen waar 100% van de jongetjes besneden worden?
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
dinsdag 12 mei 2020 om 08:14
Dit is een goed argument voor TO. Ik ben benieuwd wat ze uiteindelijk gaat doen, maar ze komt vast niet terug.
dinsdag 12 mei 2020 om 10:32
Nee, ik bedoelde niet TO. Maar in het algemeen, als je in een land woont waar ieder jongetje wel besneden is.