Basisschool keuze

18-10-2017 11:14 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat gaf bij jou/jullie de doorslag? Wat was voor jullie belangrijk?
We zijn nu bij 3 scholen geweest en we twijfelen. We komen er niet uit. Alle 3 hebben voor- en na delen.
Ik zet ze even op een rijtje. Misschien hebben jullie inzichten waar wij nog niet aan gedacht hebben.

School 1 is een kleine school, ongeveer 250 leerlingen. Erg modern, denk aan touch screens, en Ipads. Doen veel aan sport. School ziet er schoon en netjes uit. Het is een RK school, maar alle religies zijn welkom. Geven geen les met de bijbel op schoot. Kind kan niet op hetzelfde kdv blijven voor naschoolse opvang want te ver uit de buurt, dus als kind hier naar school zou gaan zou hij ook aan een ander kdv moeten wennen (= groot minpunt). Er zit een drukke weg tussen, maar is zelfsctandig bereikbaar lopend of met de fiets vanaf een jaar of 8/9/10. Buiten spelen op de speelplaats.

School 2 is een hele grote school, 780 leerlingen. Modern, maar niet zoveel als de eerste. Krijgen ook les op computers, maar leren meer uit boeken en maken notities met de pen. School ziet er schoon en netjes uit. Het is een OPENBARE school, aan elke religie wordt aandacht geschonken. Kind kan op hetzelfde kdv blijven maar school heeft ook eigen naschoolse opvang. School is echter niet zelfstandig bereikbaar, is te ver uit de buurt. De sfeer in de school sprak me heel erg aan, meer dan school 1. Buiten spelen in het groen, met buitenklasjes en dieren.

School 3 is een gemiddelde school met 400 leerlingen. Montessori. Niet erg modern gebouw. Alhoewel ik achter hun leermethode sta vond ik de groepen erg rommelig en leeftijden 4,5,6 zelfs erg chaotisch overkomen. School is op loop afstand, straat uit en je bent er, kind zou vanaf een jaar of 6 zelf naar de school kunnen lopen. Kind kan niet op dezelfde kdv blijven, maar ze hebben zelf naschoolseopvang. Hebben schoolzwemmen (= plus). Buitenspelen in donkere bosachtige speelplaats.

Hoe hebben jullie de keuze gemaakt? Ik vind het zo moeilijk.
anoniem_255299 wijzigde dit bericht op 18-10-2017 12:20
Reden: Geen vrije school maar openbare school
0.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat ik dus zwaar vind wegen is buiten kunnen spelen met meer dan 1 grasspriet die tussen de tegels vandaan piept. Rennen, klimmen, en klauteren, natuur. Het liefst ook nog met dieren (heeft hij nu op kdv namelijk wel).
ICT zou mijn kind heel leuk vinden, hij loopt weg met opa's telefoon en oma's Ipad. Ik zelf probeer hem vooral NIET met de Ipad te laten spelen omdat ik hem daar te jong voor vind en hij zichzelf moet leren vermaken en niet 24/7 vermaakt kan worden met een digitaal ding. Maar ICT is wel de toekomst. Ik werk zelf ook in de ICT.
Ik heb een heel outgoing kind, lacht, praat, en speelt met iedereen. Maar kan ook rustig op zichzelf zijn. Boekjes lezen, puzzelen.
Beide scholen 1 & 2 liggen trouwens niet echt in mijn buurt, dus met kindjes spelen zal ook niet in onze buurt zijn. Wat dan wel weer jammer is mbt spelen met vriendjes.
Asinum schreef:
19-10-2017 15:05
Beide scholen 1 & 2 liggen trouwens niet echt in mijn buurt, dus met kindjes spelen zal ook niet in onze buurt zijn. Wat dan wel weer jammer is mbt spelen met vriendjes.
Dat weet je toch nog niet?
Misschien wonen er wel kinderen in de buurt die ook op een van die scholen zitten.
Alle reacties Link kopieren
Klopt, maar dat zou dus geen doorslag kunnen geven op mijn dilemma ;)
Wij vonden het ook erg lastig om te kiezen. We hebben net zo lang doorgezocht tot we een school hadden gevonden die 'goed voelde'. Bij de school die het uiteindelijk is geworden werd uitgebreid de tijd voor ons genomen. Zoontje mocht direct bij groep 1 meespelen zodat wij even met de 'ouder-coördinator' konden praten. Toen we hem gingen ophalen was ie heerlijk aan het spelen. De sfeer voelde goed, de samenstelling van de groepen voelde goed en daarnaast vonden we het ook heel erg leuk dat er vakleerkrachten zijn voor vakken als muziek, dans, drama etc. (Hierdoor maakt ie wel langere schooldagen, maar tegelijk denk ik dat kinderen die zichzelf ook op zulke wijze mogen uitdrukken uiteindelijk beter in hun vel zitten dan wanneer het alleen maar leren is)

Toch blijft het spannend hoor. Ik ben blij dat ons zoontje nu al zijn eerste wendagen erop heeft zitten, pas nu begin ik er écht gerust op te worden dat we de juiste school hebben gekozen.
Na het lezen van al je posts zou ik voor school 2 kiezen.
School 3 zou meteen afvallen. Een fijne school (dus niet rommelig en chaotisch) vind ik belangrijker dan een die naast huis ligt.
Een kleine school is fijn maar een grote school biedt vaak meer mogelijkheden. Openbaar zou mijn voorkeur hebben boven RK, en al helemaal gezien de achtergrond van je man. Alleen touch screens en iPads hoeft voor mij niet.
En erg belangrijk: je had er een goed gevoel over. De sfeer sprak je aan en goede mogelijkheden tot buiten spelen.
Asinum schreef:
19-10-2017 15:11
Klopt, maar dat zou dus geen doorslag kunnen geven op mijn dilemma ;)
Je kind blijft niet klein toch?
Op een gegeven moment kan hij er zelf op uit gaan om vriendjes op te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Lastig. Persoonlijk vind ik dat Montessori echt bij je kind moet passen. Dat kunnen wij niet beoordelen.
En modern is fijn, maar werkt school 1 echt alleen maar met iPads? Omdat je bij school 2 specifiek benoemt dat ze notities maken met een pen. Ik ben een groot voorstander van (veel) gewoon écht handmatig schrijven. Met gadgets omgaan leren ze toch wel snel, maar goed, leesbaar en snel kunnen schrijven heeft voordelen waar geen techniek tegenop kan.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
19-10-2017 14:39
Daar laat je je schoolkeuze toch niet van afhangen? o_o
TO noemde schoolpleinen als punt bij de afweging, ik nam ze als voorbeeld omdat wat je als ouder leuk vindt -een bosachtig schoolplein, bijvoorbeeld- niet per se hoeft te zijn wat je kind ook leuk vindt.
Dat t meespeelt vind ik trouwens ook niet raar. Mijn kinderen brengen heel wat uurtjes door op hun schoolplein.
karin12345 schreef:
18-10-2017 11:46
Het "past" bij geen enkel kind, het past bij de ouders.

Kiezen: school 1 met stip.
Mijn dochter zit op een vrije school. Dat past niet perse echt bij ons. Ze is ook op een andere school gestart. Maar die bleek niet zo bij haar te passen. Dus nu zit ze op de vrije school die dus wel bij haar past.
Ik hoop dat ik je kan helpen!

Wij hebben hier vijf scholen in de buurt.

1. De vrije school. Letterlijk niemand die z'n kind erheen stuurt al is het maar 280m verderop. De buurt hier staat altijd vol met auto's, ik weet niet hoe dat met Montessori zit maar zou rekening houden met dat afspreken met andere kinderen dan misschien lastiger wordt.

2. Basisschool in het bos. Openbaar, 1,2 km. Gaat bijna de hele buurt heen, vooral kinderen van artsen en juristen. Staat goed bekend al is het wel op sommige plekken wat lastig oversteken. Veel h/v advies maar ook vmbo-basis.
2 klassen per jaargroep, volgens mij wel redelijk groot.

3. Andere basisschool in het bos. Christelijk, 1,2 km. Ik heb ooit op een raam een papier gezien met dat deze school een voorstelling geeft. Geen idee eigenlijk waarom dit geen populaire school is. Op internet is te vinden dat deze school een hoog uitstroomniveau heeft, wellicht is hier een speciaal soort klimaat.
1 klas per jaargroep.

4. Basisschool in de stad. Openbaar, 750 meter. Toen ik erop zat werden er veel hoge adviezen (havo/vwo) uitgedeeld maar veel kinderen zakten af naar het vmbo, zelfs met cito 549 en een vwo advies. Kinderen die na de mavo doorgingen op de havo had je hier eigenlijk niet. Er werd veel gepest, we hadden al meer dan 10 jaar geleden problemen met geweld tussen leerlingen en dat soort onzin, kortom eigenlijk best een slechte school. Mijn schooladvies was trouwens wel goed. Oja, we hadden helemaal niet zoveel "allochtonen" op school zitten, dus daar ligt het ook niet aan. (Van de 30 leerlingen in de klas misschien 5 niet-Westers)
Op deze basisschool had ik overigens heel veel klasgenootjes die instroomden van andere scholen, omdat die scholen het niet zo goed deden, en de ouders mijn basisschool dan uitkozen omdat hier dan nog niet heel de klas "zwart" was. Dus het is ook zeker niet zo dat dit een hele slechte school was, wel eerder een met een rare samenstelling van leerlingen of zo. Ook belachelijk veel auto's voor en na schooltijd rondom de school, dit komt mede doordat in een aantal wijken er alleen nog maar zware scholen en witte volksscholen zijn die het heel slecht doen. Maar er woonden ook niet zoveel kinderen echt heel dicht bij school.
Ik ben zelf ook een instromer omdat ik op een "witte volksschool" zat die het ook niet zo goed deed.
Het was overigens een grote school met 300 leerlingen en soms twee klassen per jaar. Van expertise en zo nooit iets gemerkt, iig niet met de leerlingen die daar zaten.


5. Andere openbare basisschool in de stad, verbonden met andere basisschool in de stad. Als je je aanmeldt voor deze school bepaalt de directie op welke vestiging je komt. Deze basisschool is overigens 1,6km van mijn woning en ik begrijp wel waarom ouders niet voor deze school kiezen. Je mag geen voorkeur opgeven, de directie bepaalt of je 750m of 1,6km per dag moet gaan fietsen naar school. Er zit een heel lastig en druk kruispunt op de weg, en hoewel een kind in groep 8 de afstand prima zelfstandig moet aankunnen is het dus als je in mijn wijk woont geen aanrader. Verder is het volgens mij wel een betere en nettere school dan de vestiging waar ik op zat. Rottigheid met kinderen die met eten gingen gooien en waarvan iedereen wist dat zij naar een bureau moesten tijdens schooltijd voor de LWOO/OPDC-test had je daar niet. Die kinderen zaten allemaal op mijn vestiging...
Ongeveer 150-200 leerlingen, een klas per jaar.

Volgens mij zitten er inmiddels in mijn wijk helemaal geen kinderen meer op de school met de twee vestigingen die in 4 of 5 worden genoemd. Begrijpelijk, vestiging 4 is zo'n school dat als je er met mensen over praat ze schrikken vanwege het imago, vestiging 5 is gewoon te ver weg/te onhandig.

Als ik terugkijk op mijn basisschoolperiode hadden mijn ouders mij eigenlijk moeten aanmelden op die school op 1,2km of "pech" moeten hebben en mij plaatsen op de andere vestiging van mijn vroegere school op 1,6km.
anoniem_357278 wijzigde dit bericht op 22-10-2017 21:03
8.50% gewijzigd
Ik zit trouwens al 10 jaar niet meer op de basisschool, maar sommige gebeurtenissen hebben zo'n impact gehad dat er nog steeds thuis veel over gepraat wordt. Mijn moeder zei laatst dat ze me na 1 jaar eigenlijk al op een andere basisschool had moeten zetten voor de laatste 2 jaar, omdat we een nogal zweverige juf hadden die heel raar deed en eigenlijk een pestkop was.

Wat je keuze ook mag zijn: als het tegenvalt, laat je niet door emotionele redenen als "het kind is nieuw op deze school" of "het is nog maar twee jaar" tegenhouden om naar een andere school te gaan, soms neemt een kind wel problemen mee maar is een andere school echt beter. En iedereen maakt weleens verkeerde keuzes, je moet het recht hebben om die later recht te kunnen zetten.
Alle reacties Link kopieren
Thanks ZaraAchmed! Ik ben zelf vroeger ook gepest op school, en ik had toen ik 7 was een hele nare lerares. Ik had toen echt van school gehaald moeten worden door mijn ouders. Ik zal hier dan ook erg waakzaam op zijn bij mijn kind. Op die grote school die ik omschrijf, hebben we dan nog kans dat het naar een andere klas overgeplaatst kan worden ipv echt een andere school.
We zijn er nog steeds niet uit, dit is wel 1 van de vragen die we aan beide scholen (1 en 2) willen stellen. We hopen op nog wat meer vragen te komen zodat de antwoorden daarop uitsluitsel kunnen geven.

Iemand nog tips van vragen die we kunnen stellen?
zecora schreef:
19-10-2017 21:42
Mijn dochter zit op een vrije school. Dat past niet perse echt bij ons. Ze is ook op een andere school gestart. Maar die bleek niet zo bij haar te passen. Dus nu zit ze op de vrije school die dus wel bij haar past.
Dat dachten wij indertijd ook.
Maar oh boy, wat hadden wij het mis!
karin12345 schreef:
24-10-2017 11:01
Dat dachten wij indertijd ook.
Maar oh boy, wat hadden wij het mis!
Oh vertel eens, wij overwegen ook de vrije school dus ik ben benieuwd naar ervaringen!
Koffiekop schreef:
24-10-2017 11:10
Oh vertel eens, wij overwegen ook de vrije school dus ik ben benieuwd naar ervaringen!
Er zijn genoeg bestaande topics over te vinden
Even naar zoeken dus.
Koffiekop schreef:
24-10-2017 11:10
Oh vertel eens, wij overwegen ook de vrije school dus ik ben benieuwd naar ervaringen!
Er zijn genoeg bestaande topics over te vinden
Even naar zoeken dus.
T
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 15:56
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
School 1! Een grote school is vaak onpersoonlijk (beetje een middelbare school).

Een school die in de buurt zit is belangrijk. Dat je kind vriendjes heeft in zijn eigen omgeving. Dat hij op termijn zelf naar school kan. En dat jij er makkelijk heen kunt (onderschat 2x per dag 5 dagen per week niet
Asinum schreef:
24-10-2017 10:57
Thanks ZaraAchmed! Ik ben zelf vroeger ook gepest op school, en ik had toen ik 7 was een hele nare lerares. Ik had toen echt van school gehaald moeten worden door mijn ouders. Ik zal hier dan ook erg waakzaam op zijn bij mijn kind. Op die grote school die ik omschrijf, hebben we dan nog kans dat het naar een andere klas overgeplaatst kan worden ipv echt een andere school.
We zijn er nog steeds niet uit, dit is wel 1 van de vragen die we aan beide scholen (1 en 2) willen stellen. We hopen op nog wat meer vragen te komen zodat de antwoorden daarop uitsluitsel kunnen geven.

Iemand nog tips van vragen die we kunnen stellen?
Vergis je daar niet in! Op mijn school waren toentertijd twee groepen 7. Ik had een onprettige juf die ik voor het tweede jaar kreeg. Niemand mocht overgeplaatst worden naar de andere klas en dat leidde ertoe dat een meisje door haar ouders van school is gehaald. Hadden mijn ouders ook moeten doen, ook omdat de groepsdynamiek erg slecht was en de klas eigenlijk uit elkaar had moeten worden. (Mengen met de andere klas bijvoorbeeld)
Bij ons was het zo erg dat in groep 8 meerdere leerlingen spijbelden van her afscheidskamp en dat met de musical voor de vakantie iedereen blij was dat het is afgelopen en niemand huilde... (wat dus op andere scholen wel schijnt te gebeuren)

Maar goed, dit hoeft natuurlijk op jouw school 2 niet zo te zijn. Misschien is dat wel een prettige school die naar oplossingen zoekt en meedenkt. En die ook ingrijpt bij dit soort rare taferelen.
Koffiekop schreef:
24-10-2017 11:10
Oh vertel eens, wij overwegen ook de vrije school dus ik ben benieuwd naar ervaringen!
Ik zat er niet op, had op de middelbare school een klasgenoot die er zat. Die was blij dat ze een schrift elke ochtend niet meer had want ze vond dat erg vervelend. De middelbare school was regulier en omschreef ze als “chill” vergeleken met de basisschool, ik weet verder niet wat ze ermee bedoelde.
Ik heb vroeger op een clubje met twee meiden van die school gezeten en die vertelden dat ze elk jaar naar hetzelfde verhaal met kerst moesten luisteren en gaven de indruk dat de school meer veel creatief bezig is dan echt met voorbereiden op de middelbare school en de maatschappij. Een onafhankelijk bureau gaf een van die meiden een Lwoo-advies terwijl de school later vond dat het een atheneumadvies moest worden.
Maar dit gaat dan steeds over de school in mijn wijk. (Die stond in 2009 op de lijst slechtste scholen van Nederland volgens de onderwijsinspectie, zeer zwakke scholen.)

Ik hoor trouwens wel vaak dat “kinderen met een vlekje” op scholen als jenaplan, montessori en vrije school niet de juiste hulp kregen. Laatst nog zat ik ergens te wachten en vertelde een meisje aan iemand dat ze op een nieuwe school zit omdat de jenaplan haar niet goed begeleidde met dyslexie.
Dat hoeft zeker niet voor iedereen een probleem te zijn, maar ik heb wel vaker gelezen dat kinderen die “bijzonder” zijn meer gebaad zijn bij regulier onderwijs met klassikale lessen. (Behalve misschien als dat zo’n school is waar je een nummertje bent)

Een vriendin van mij is ooit van de jenaplan gestuurd omdat ze “dom” zou zijn. Die heeft toen 3 jaar Sbo, daarna vmbo, daarna mbo4 en daarna hbo gedaan. Tsja, hoe zou het zijn gegaan op een niet-jenaplan school, dus een reguliere school zonder al die bijzondere leersystemen?
Nog een eigen ervaring: ik zat dus eerst op de witte volksschool tot groep 5, en ik snap denk ik wel waarom op die school juist veel kinderen een te laag advies kregen. Het was heel snel dat er tegen kinderen werd gezegd “je bent goed zoals je bent, je hoeft niet te presteren, kom ga op je eigen niveau werken.”
Als een kind slecht was met rekenen ging die tijdens rekenen maar meedoen met de andere klas in plaats van dat er wordt geprobeerd het rekenen op gewenst niveau te krijgen.
Nu zie je in de maatschappij dat we willen naar inclusief onderwijs waar ieder kind op eigen niveau gaat werken in plaats van dat er normen komen per jaar/leeftijd, maar uit eigen ervaring weet ik dat dat niet zomaar een goed idee is.
Veel oud-schoolgenoten zijn echt getraumatiseerd omdat ze soms wel 2 of 3 niveaus te laag zijn geplaatst (en dan vaak opgeklommen en na een mbo doorleren op het volgende niveau) en nooit zijn aangemoedigd om eens serieus schoolwerk te maken in plaats van wat te lanterfanten.
Een vriendin van me die daar js gebleven kreeg een kader-advies en zat in het tweede jaar van de middelbare op havo/vwo waarna ze netjes de havo heeft afgerond.

Dat die school vanaf 2006 nauwelijks nog aanmeldingen kreeg en rond 2010 is opgeheven vanwege te weinig leerlingen en zes jaar lang inspectietoezicht zonder verbetering is dan ook niet zo vreemd.

Maar juist vanwege die maatschappelijke veranderingen zou ik heel erg gaan letten op of de school let op dat kinderen de normen halen of dat het heel snel is van “het is goed zo.”
Wij hebben gekeken of een school extra uitdaging kon bieden zoals een plusklas.
Ook gekeken naar rapporten van de onderwijsinspectie. Wij vonden het belangrijk
om te weten hoe een school scoort. Dit zegt toch iets over de kansen die de kinderen
krijgen, hoe het leerklimaat is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg openbaar. Waarom?

1. Hier in de wijk waar ik nu woon staan een katholieke en een openbare school letterlijk tegenover elkaar. De katholieke school is helemaal zwart, zelfs de docenten dragen hoofddoeken, en de openbare is gewoon normaal gemengd. Op de katholieke school krijgt ook bijna elk kind een vmbo advies en de openbare ook vaak havo of vwo. Dat klopt toch niet? (Het zijn gewoon scholen met een ouderbijdrage van een paar tientjes, in dezelfde straat is iets verderop een dure Scholenvereniging waar voornamelijk etters op zitten)
2. Ik heb ooit eens een krantenartikel gelezen dat openbare scholen Christelijker lijken te zijn dan katholieke. Dit wordt geconcludeerd uit dat op Katholieke scholen - kennelijk - meer ongewenst gedrag wordt getolereerd. Helaas kan ik het nu niet meer vinden. Er stond ook in dat artikel dat katholieke ouders die willen dat hun kind wat leert over het geloof liever hun kind op de openbare of protestante school zetten omdat ze daar meer aandacht besteden aan (christelijk) geloof.

Eigen ervaring:
Ik zat op de middelbare school op een plaats met alleen een katholieke en een openbare school. Eerst zat ik op de katholieke. Daar gebeurden allemaal rare dingen als dat leerlingen uit de eerste al leraren uitscholden voor "kankerhoer" als die zei dat de klas stil moest zijn (en dan raar kijken als ze eruit worden gestuurd), leraren grepen nooit in, veel vechtpartijen op de gang in de pauze, ook regelmatig politie en dat was niet eens een zwarte school, eerder een hele witte...
Na twee jaar ging ik naar de openbare school en dat was de beste keuze ooit. Veel rustiger, leerlingen scholden niet heel de dag, en, docenten grepen hier wel in bij wangedrag. Als er iets aan de hand was werd er wel gekeken naar hoe dat op te lossen en het zal niemand verbazen dat de openbare school de school was met een streng regime van vrij snel leerlingen schorsen of naar een rebound sturen. De scholen waren even groot maar die katholieke was echt een puinhoop en als kinderen al consequenties ervaren van hun gedrag als een rebound of een verwijdering was dat vaak ook pas na 2-3 jaar...

Het kan natuurlijk per plaats verschillen, maar juist omdat ik erop ging googelen een tijd terug en die artikelen vond over dat het algemeen bekend zou zijn dat katholieke scholen vaak niet zo netjes zijn, zou ik juist bij de katholieke school erg kritisch zijn.

Ik ben overigens zelf katholiek opgevoed, om die reden had ik ook gekozen voor de katholieke middelbare school, maar dat bleek achteraf toch wel een erg domme reden om juist die school te kiezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven