Basisschool keuze

18-10-2017 11:14 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat gaf bij jou/jullie de doorslag? Wat was voor jullie belangrijk?
We zijn nu bij 3 scholen geweest en we twijfelen. We komen er niet uit. Alle 3 hebben voor- en na delen.
Ik zet ze even op een rijtje. Misschien hebben jullie inzichten waar wij nog niet aan gedacht hebben.

School 1 is een kleine school, ongeveer 250 leerlingen. Erg modern, denk aan touch screens, en Ipads. Doen veel aan sport. School ziet er schoon en netjes uit. Het is een RK school, maar alle religies zijn welkom. Geven geen les met de bijbel op schoot. Kind kan niet op hetzelfde kdv blijven voor naschoolse opvang want te ver uit de buurt, dus als kind hier naar school zou gaan zou hij ook aan een ander kdv moeten wennen (= groot minpunt). Er zit een drukke weg tussen, maar is zelfsctandig bereikbaar lopend of met de fiets vanaf een jaar of 8/9/10. Buiten spelen op de speelplaats.

School 2 is een hele grote school, 780 leerlingen. Modern, maar niet zoveel als de eerste. Krijgen ook les op computers, maar leren meer uit boeken en maken notities met de pen. School ziet er schoon en netjes uit. Het is een OPENBARE school, aan elke religie wordt aandacht geschonken. Kind kan op hetzelfde kdv blijven maar school heeft ook eigen naschoolse opvang. School is echter niet zelfstandig bereikbaar, is te ver uit de buurt. De sfeer in de school sprak me heel erg aan, meer dan school 1. Buiten spelen in het groen, met buitenklasjes en dieren.

School 3 is een gemiddelde school met 400 leerlingen. Montessori. Niet erg modern gebouw. Alhoewel ik achter hun leermethode sta vond ik de groepen erg rommelig en leeftijden 4,5,6 zelfs erg chaotisch overkomen. School is op loop afstand, straat uit en je bent er, kind zou vanaf een jaar of 6 zelf naar de school kunnen lopen. Kind kan niet op dezelfde kdv blijven, maar ze hebben zelf naschoolseopvang. Hebben schoolzwemmen (= plus). Buitenspelen in donkere bosachtige speelplaats.

Hoe hebben jullie de keuze gemaakt? Ik vind het zo moeilijk.
anoniem_255299 wijzigde dit bericht op 18-10-2017 12:20
Reden: Geen vrije school maar openbare school
0.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De grootte van de klassen is max 30 kinderen. Maar bij die grote OPENBARE school (dus niet vrije school, sorry voor de verwarring) zijn er groep 1a, 1b, en 1c... En dan 2a enz.
De openbare school sprak me meer aan maar lijkt mij ook niet praktisch.
Er zijn trouwens wel 10 scholen in ons "dorp". We zijn er expres maar bij 3 gaan kijken.
1 dichtbij, 1 klein, en 1 groot (met dezelfde BSO)
Alle reacties Link kopieren
Hier voor het gevoel gegaan en denkend wat het beste is voor onze zoon. Vond het ook echt lastig en moet zeggen dat ik in mijn geval toch wel altijd een twijfel zal hebben. Maar in dit geval een christelijke school gekozen, zijn beide niet eens gelovig. Maar het totaalplaatje sprak ons wel erg aan. Twee andere scholen waren anders, een openbare onderwijs en de andere was een katholieke. Partner was niet te spreken over de openbare onderwijs, ook erg groot en geen goede vibe. De katholieke vonden we wel een hele leuke directrice alleen het kwam heel druk en rommelig over. Uiteindelijk toch de keus gemaakt en we gaan het wel zien hoe hij het gaat doen daar.
Alle reacties Link kopieren
Mijn keuze gemaakt op gevoel en paar belangrijke dingen. Schooltijden en blijven eten op school was belangrijk voor me. Daarnaast hielp het dat de school ging verhuizen en mijn kind daar halverwege het jaar ging instromen. Dus het was voor alle kinderen wennen. Het onderwijssysteem stond ik achter (bijzonder onderwijs school) en ik had een enorme klik met zowel de directeur als de juffrouw die me een rondleiding gaf.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen tegenover twee scholen. Een openbare en een katholieke.

Twee rondleidingen gepland, maar na de rondleiding bij de openbare school hebben we de andere rondleiding afgezegd.

Wij hebben er niet te zwaar aan getild. Een school in de buurt (vind ik belangrijk, vooral met het oog op evt vriendjes), sfeer was goed, openbaar vind ik een plus, daarnaast gemengd (betere weerspiegeling van de maatschappij).

Niet speciaal gelet op de grootte van de school of de resultaten.

Ik zou op je gevoel afgaan. Stel dat het een verschrikkelijk slechte keus blijkt, kun je altijd nog wisselen.
School 2
Ik zou voor 3 gaan, mits ze redelijk in de cijfers staan en de klimaatbeheersing op orde hebben. Dan zou ik denk ik 'de chaos' op de koop toenemen.

Dichtbij (ook handig met vriendjes etc) en een voor jouw aansprekende methodiek, een schaduwrijke bosachtig schoolplein lijkt me prachtig en schoolzwemmen is ook super.

Grappig dat iedereen verder voor 1 of 2 zou gaan.
Wij konden voor vier scholen hier om de hoek kiezen. Een werd het zo wie zo niet want gereformeerd. Bij de andere drie geweest. De openbare vonden wij veel te groot met van elke groep 3. Voelde niet goed. Ondanks dat daar veel kinderen vanuit de straat naar toe gaan.

De andere twee voelde goed, maar gekozen voor een ander soort onderwijs omdat het beste bij ons en de kinderen past. We hebben nu een kleinere school waar naar het kind gekeken wordt.
Nee.
anoniem_356955 wijzigde dit bericht op 30-08-2018 22:54
99.67% gewijzigd
Nee.
anoniem_356955 wijzigde dit bericht op 30-08-2018 22:55
98.72% gewijzigd
School 2. Liefst heb ik een kleine school, maar openbaar vind ik belangrijker. Sfeer en een goede buitenspeelruimte geven de doorslag.
Alle reacties Link kopieren
Hier zelfde 'dilemma'.Kind is nu 3,5 en we hebben maar liefst 5 scholen binnen een straal van 2km, varierend van 200 - 700 leerlingen, allerlei religies, modern vs meer traditioneel onderwijs... kortom elke school heeft zijn voor- en nadelen. Schooltijden zijn overal hetzelfde. Locatie is sowieso onzeker want we zijn van plan over 3-5 jaar weer te verhuizen, misschien binnen dezelfde plaats maar misschien ook niet. In elk geval is de kans klein dat de 'dichtstbijzijnde wijkschool' over 5 jaar nog de dichtstbijzijnde is.

Uiteindelijk gekozen voor de school die het verst weg is (ca 2km). De kleinste van allemaal. 2 reden: echt iedereen die ik spreek is razendpositief over de school. Geen slecht woord over te vinden. We zijn hier nieuw komen wonen, dus ik vraag gewoon iedereen die ik tegenkom naar hun tips en ervaringen. Verder wil mijn zoontje heel graag daarheen omdat de school naast zijn kdv zit, en hij de kleuters daar kent (ze delen het schoolplein). Nu zouden we daar niet heel veel waarde aan hechten als er verder twijfels zou zijn bij de school, maar dat is nu niet aan de orde en vinden we het juist fijn voor hem dat het al een beetje vertrouwd is, na alle verhuizingen die hij al heeft moeten doorstaan (dit is het 3e kdv wat hij bezoekt).

Op basis van TOs info zou ik kiezen voor school 1, mits niet te religieus. Wij kiezen nu voor een RK school maar van wat ik begrijp wordt er eigenlijk niets aan gedaan behalve stilstaan bij de religieuze feestdagen. Een andere goede school in de buurt is protestants en daar doen ze dagelijks gebedjes, christelijke liedjes etc. en dat willen wij niet, dus die valt bij voorbaat af.
nootboek wijzigde dit bericht op 18-10-2017 20:11
13.18% gewijzigd
Hoe ver zit school 2 qua afstand?
En zie jij het zelf zitten om kind 8 jaar lang elke ochtend te brengen en elke avond te halen?

Voordeel met 780 kinderen lijkt mij veel juffen en veel expertise in eigen huis moest je kind hulp nodig hebben.


Ik zou school 1 dan weer absoluut niet zien zitten.
Voor mij echt geen katholieke school.
En hypermodern moet een school wat mij betreft ook niet zijn.


Misschien es horen in de buurt waarom mensen wel / niet voor de Montessori-school (elke Montessori-school heeft nog altijd zijn eigen kenmerken) kiezen?
En voor diegenen die er kinderen hebben zitten ... hoe het er werkelijk gaat?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen dus misschien dubbel. Maar ga eens als de school uitgaat sfeer proeven op het schoolplein. Of loop eens langs 's morgens voor de school begint.
Alle reacties Link kopieren
School 1 is 1.2 km (12 minuten lopen), 1 grote sloot en 1 groot kruispunt over met voetgangers lichten, recht toe recht aan route.
School 2 is 1.5 km (19 minuten lopen), 2 grote sloten, 1 ontzettend grote gevaarlijke rotonde, veel links en rechts.
School 3 is maar 350 meter lopen (4 minuten) 1x links 1x rechts en je bent er.

School 1 staat alleen stil bij de RK feestdagen. En geeft geen les met de bijbel op schoot. Ik heb zelf ook op een RK school gezeten en geen hinder van ondervonden. Mijn man heeft op een protestantse school gezeten en daar kiezen we absoluut niet voor. Op deze school zitten ook niet RK kinderen. Ons kind is ook niet gedoopt of iets dergelijks.

School 2 staat stil bij alle religieuze feestdagen. Wat ik dan wel weer fijn vind. Mijn man heeft ook Joodse roots en daar wordt dan ook aandacht aan besteed. Ik denk dat het in deze samenleving juist van belang is dat je elkaar beter begrijpt, dus meer informatie krijgt over andere religies, volkeren, enz.



Bij Montessori zeiden ze dat ze wel aandacht er aan besteden, dat kinderen wel weten wat er met Pasen gevierd wordt en dat het niet om de Paashaas gaat.

Er valt dus overal wel wat over te zeggen.


Bedankt voor je input Janiek. Daar was ik ook benieuwd naar, hoe goed je je kan aanpassen op een normale school in het voortgezet onderwijs. Er zijn hier namelijk geen Montessori VO's in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn dus 3 jaar geleden in dit dorp komen wonen. We kennen vrijwel niemand met schoolgaande kinderen. Mijn broer woont aan de andere kant van het dorp en zijn dochters gaan naar een school aan die kant. Wat voor onze zoon het helemaal onmogelijk maakt om ooit zelfstandig naar school te gaan.
Mijn oudste ging vanaf groep 7 naar een dependance op ca 1,5 km afstand. Zelfstandig op de fiets, grotendeels op een apart fietspad maar ook over twee drukke rotondes. Dat was in het begin best even eng, maar het is altijd goed gegaan. School 2 houdt dus waarschijnlijk in dat je een paar jaar moet brengen en halen, maar dat doe je bij school 3 waarschijnlijk ook in de onderbouw.
Ik zou dit geen lastige beslissing vinden. Sfeer en omgang met de kinderen is het belangrijkste criterium.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het rapport van de onderwijsinspectie lezen hoe zij denken dat de school het doet. Wordt er goed onderwijs gegeven of staat de school als zwak genoteerd. Dit kun je doen via deze link https://www.zoekscholen.onderwijsinspectie.nl
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk! Het is erg fijn als ze op een bepaald moment zelf naar school kunnen, dus dat zou voor mij wel zwaar wegen (en het is ook een van de voornaamste redenen dat we voor de school hier om de hoek gekozen hebben, maar soit, het is een school die goed aangeschreven staat en waar veel kennissen/vrienden tevreden over zijn).

Wel wil ik nog even kwijt dat een kleine school heel leuk klinkt, maar dat een grote(re) school ook zeker zijn voordelen heeft. Grotere scholen hebben vaak meer expertise in huis (denk aan IB'ers, psychologen en orthopedagogen) wat de stap naar hulp, mocht dat nodig zijn, laagdrempeliger maakt. Ze hebben vaak ook meer budgetruimte voor dingen als een schooltuin. Daarnaast zitten kinderen het grootste gedeelte van de dag in hun eigen klas met hun eigen juf(fen)/meester(s); ik zou eerder kijken naar de gemiddelde klassengrootte dan naar grootte van de school zelf.

Succes met kiezen!
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
De montessori school is in de buurt, maar komen de kinderen die er zitten ook uit de buurt, of zijn er ook veel kinderen die ver weg wonen, met ouders die extra reistijd over hebben voor het montessori systeem? Ofwel: zijn speelafspraakjes straks in de buurt of moet je daarvoor toch taxi-en? Dat vind ik zelf in de praktijk eigenlijk nog belangrijker dan halen en brengen rond schooltijd.


Is er bij school 2 een alternatieve route die de rotonde vermijdt?
Alle reacties Link kopieren
Ja bij nader inzien (gezien de afstanden die ik eerder vermeldde) denk ik dat hij vanaf een jaar of (geen idee vanaf hoe oud dat verantwoordelijk is?) 10 zelf wel naar school kan bij beide scholen. School 3 zou wel een paar jaar eerder kunnen denk ik.
De klassen zijn allemaal even groot. Max 30 leerlingen.
Alhoewel school 1 wat meer high-tech is, heeft school 2 weer meer budget voor een grote buiten tuin met buiten klasjes.
Alle scholen in de omgeving hebben voldoende van de inspectie. Niet 1 die er onder of bovenuit springt.
Alle reacties Link kopieren
Wat past het beste bij je kind(eren)? Een kind dat graag voetbalt wordt misschien wel gelukkiger van een betegelde stadsspeelplaats dan van een bosachtig speelplein. Mijn kind is heel blij met de manier waarop it-middelen gebruikt worden op school: ze rekenen op een tablet (waardoor het makkelijk differentiëren is naar niveau) en ze krijgen programmeerles. Ieder uur knutselen is hem juist weer een uur te veel - terwijl ze daar echt een geweldige juf voor hebben met wie de hele school wegloopt. Hoe goed dat knutselen ook is opgezet, hem doe je er geen plezier mee.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
19-10-2017 14:38
Wat past het beste bij je kind(eren)? Een kind dat graag voetbalt wordt misschien wel gelukkiger van een betegelde stadsspeelplaats dan van een bosachtig speelplein. Mijn kind is heel blij met de manier waarop it-middelen gebruikt worden op school: ze rekenen op een tablet (waardoor het makkelijk differentiëren is naar niveau) en ze krijgen programmeerles. Ieder uur knutselen is hem juist weer een uur te veel - terwijl ze daar echt een geweldige juf voor hebben met wie de hele school wegloopt. Hoe goed dat knutselen ook is opgezet, hem doe je er geen plezier mee.
Daar laat je je schoolkeuze toch niet van afhangen? o_o
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Asinum schreef:
19-10-2017 12:29
Wij zijn dus 3 jaar geleden in dit dorp komen wonen. We kennen vrijwel niemand met schoolgaande kinderen. Mijn broer woont aan de andere kant van het dorp en zijn dochters gaan naar een school aan die kant. Wat voor onze zoon het helemaal onmogelijk maakt om ooit zelfstandig naar school te gaan.
Je hoeft mensen toch niet supergoed te kennen om naar hun mening te vragen? Ik woon hier 3 maanden en omdat het keuzemoment voor de deur staat, vraag ik gewoon echt iedereen die ik tegenkom. Buren, moeders bij de peutergym/kdv, de groenteboer, kapster etc. Dan krijg ik ook vaak antwoorden in de trant van 'ik heb zelf geen schoolgaande kinderen, maar heb zus en zo gehoord...'

Verder kan het helpen om tijdens speelkwartier bij het schoolplein te gaan kijken. Hoeveel kinderen zijn er buiten, wat doen ze en hoe is het toezicht. Waar zie jij je kind straks lopen? Vond ik nog best verschillen tussen zitten.
I
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 24-10-2017 11:05
99.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
19-10-2017 14:39
Daar laat je je schoolkeuze toch niet van afhangen? o_o
Het is maar een klein dingetje natuurlijk, maar ik kan me best voorstellen dat het een pluspunt kan zijn. Dat gave uitdagende natuurspeelplein. Of juist een waanzinnig mooi voetbal/sportveld.

Allemaal dingen die mee kúnnen spelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven