Basisschool kiezen
woensdag 21 augustus 2019 om 11:23
Ik kan niet geloven dat het al zo ver is maar komend najaar verwachten wij gezien onze woonplaats het aanmeldformulier voor plaatsing op basisscholen in de bus.
Mijn zoontje is 2 jaar. En ik ben me dus aan het inlezen op scholen hier in de buurt maar ben heel benieuwd waar andere ouders op letten bij de keuze voor een school.
Tot nu toe heb ik een paar voorkeuren:
1. Het moet een openbare basisschool zijn. Ik wil geen religieuze basisschool of basisschool met religieuze inslag uit principe.
2. Ik wil graag montessori/jenaplan/OGO-onderwijs voor mijn kind. Zelf ben ik een montessori-kind en heb een geweldige basisschooltijd gehad. Ik wil het liefst meerdere jaarlagen in een klas en zelfstandig werken, je eigen interesses ontdekken/exploreren en dat het ontwikkelen van sociale en motorische vaardigheden op school net zo belangrijk worden gevonden als de cognitieve vaardigheden.
3. De school moet op een realistische locatie liggen, qua reistijd en brengen/halen. En hij moet plaats hebben (wat nog maar de vraag is).
4. Ik wil geen vrije school. Uit principe.
5. Ik wil een leuk schoolplein, niet zo’n gevangenisbuitenplaatsachtig geval.
Goed, so far, so good.
Maar ik heb ook vragen, dus hoor graag van ervaringsdeskundigen.
- Ik wil graag ervaringen van mensen horen wiens kinderen op een jenaplan/OGO-school zitten, om dat beter te kunnen vergelijken met mijn eigen ervaringen met montessori-onderwijs.
- Ik ben benieuwd wat andere mensen belangrijk vinden bij het uitzoeken van een school, waar jullie op gelet hebben (en ik besef dat wij in Amsterdam een zeer ruime keus hebben en dat voor veel mensen simpelweg er maar 1 of 2 opties zijn, maar toch ben ik benieuwd waarom jullie dan voor school a zijn gegaan en niet voor school b).
- Bestaan er nog scholen waar er geen LVS/CITO wordt gebruikt? Ik heb geen toets gemaakt in mijn hele basisschooltijd behalve de entreetoets, maar zelfs op de site van mijn oude basisschool lees ik dat ze daar tegenwoordig 2x per jaar de CITO afnemen vanaf groep 3. Ik ben eigenlijk tegen al die CITO-toetsen vanaf jonge leeftijd en zou dus het liefst zien dat zoon naar een school ging zonder al dat getoets en gecijfer.
- En ten slotte: op hoeveel scholen ben je gaan kijken? Ik heb er zo 10 waar ik zou willen kijken, maar dat lijkt me ook weer wat veel.
Ik besef dat ik een lastige klant ben qua school, maar ik ben eigenlijk niet zo te spreken over de buurtschool hier, terwijl ik het kdv dat eraan vast zit echt heel fijn vind (oké niet 100% mijn wensen maar dat heb je ws nergens, dat hoeft ook echt niet). Dus ik wil hem eigenlijk niet de meest ‘logische’ overstap laten maken.
Ben benieuwd naar jullie input!
Mijn zoontje is 2 jaar. En ik ben me dus aan het inlezen op scholen hier in de buurt maar ben heel benieuwd waar andere ouders op letten bij de keuze voor een school.
Tot nu toe heb ik een paar voorkeuren:
1. Het moet een openbare basisschool zijn. Ik wil geen religieuze basisschool of basisschool met religieuze inslag uit principe.
2. Ik wil graag montessori/jenaplan/OGO-onderwijs voor mijn kind. Zelf ben ik een montessori-kind en heb een geweldige basisschooltijd gehad. Ik wil het liefst meerdere jaarlagen in een klas en zelfstandig werken, je eigen interesses ontdekken/exploreren en dat het ontwikkelen van sociale en motorische vaardigheden op school net zo belangrijk worden gevonden als de cognitieve vaardigheden.
3. De school moet op een realistische locatie liggen, qua reistijd en brengen/halen. En hij moet plaats hebben (wat nog maar de vraag is).
4. Ik wil geen vrije school. Uit principe.
5. Ik wil een leuk schoolplein, niet zo’n gevangenisbuitenplaatsachtig geval.
Goed, so far, so good.
Maar ik heb ook vragen, dus hoor graag van ervaringsdeskundigen.
- Ik wil graag ervaringen van mensen horen wiens kinderen op een jenaplan/OGO-school zitten, om dat beter te kunnen vergelijken met mijn eigen ervaringen met montessori-onderwijs.
- Ik ben benieuwd wat andere mensen belangrijk vinden bij het uitzoeken van een school, waar jullie op gelet hebben (en ik besef dat wij in Amsterdam een zeer ruime keus hebben en dat voor veel mensen simpelweg er maar 1 of 2 opties zijn, maar toch ben ik benieuwd waarom jullie dan voor school a zijn gegaan en niet voor school b).
- Bestaan er nog scholen waar er geen LVS/CITO wordt gebruikt? Ik heb geen toets gemaakt in mijn hele basisschooltijd behalve de entreetoets, maar zelfs op de site van mijn oude basisschool lees ik dat ze daar tegenwoordig 2x per jaar de CITO afnemen vanaf groep 3. Ik ben eigenlijk tegen al die CITO-toetsen vanaf jonge leeftijd en zou dus het liefst zien dat zoon naar een school ging zonder al dat getoets en gecijfer.
- En ten slotte: op hoeveel scholen ben je gaan kijken? Ik heb er zo 10 waar ik zou willen kijken, maar dat lijkt me ook weer wat veel.
Ik besef dat ik een lastige klant ben qua school, maar ik ben eigenlijk niet zo te spreken over de buurtschool hier, terwijl ik het kdv dat eraan vast zit echt heel fijn vind (oké niet 100% mijn wensen maar dat heb je ws nergens, dat hoeft ook echt niet). Dus ik wil hem eigenlijk niet de meest ‘logische’ overstap laten maken.
Ben benieuwd naar jullie input!
lux- wijzigde dit bericht op 21-08-2019 11:33
0.79% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
woensdag 21 augustus 2019 om 11:53
Thanks, heb ik wat aan.sprietgras schreef: ↑21-08-2019 11:50Kort lijstje waar ik op heb gelet
- dichtbij
- profiel (we hebben hier bijv een school met extra aandacht voor taal en rekenen, een school met Science, een school met extra kunst en cultuur etc).
- continurooster en tijden (wilde graag wel dat de lunch op school was. Maar ook graag korte woensdag).
- gekoppelde bso’s (kwaliteit en locatie)
- toon van de directeur bij voorlichting en van de juf bij meekijken in de les).
- afspiegeling wijk (wilde geen helemaal zwarte of helemaal witte school, ben voorstander van dat mijn kinderen omgaan met kinderen met verschillende achtergronden).
Achteraf zou ik graag doorgevraagd hebben op hoeveelheid huiswerk per jaar en andere ouders daarnaar hebben gevraagd incl de rol van Cito/andere toetsen (worden overal gemaakt volgens mij, maar de rol die dat speelt verschilt wel per school. Dan heb ik het niet over rol bij vervolgonderwijs, maar gewoon in de andere groepen).
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
woensdag 21 augustus 2019 om 11:54
Montessori en Vrijeschool in Amsterdam zijn spierwitte conclaves waar kinderen Lente, Sterre of Julia heten en waar goedverdienende ouders zogenaamd verantwoord leven met biologisch voer enzo maar wel naar Bali en of Peru op vakantie gaan. Op een openbare school is er meer divers publiek en brullen moeders en vaders wel ergere dingen dan klojo en komen je kinderen thuis met scheldwoorden als “ zemmel”. Wel is dit een realistische afspiegeling vd samenleving en leert je kind met iedereen omgaan. Ik zou altijd voor laatste optie gaan. Ik heb een hekel aan monoculturen.
anoniem_385112 wijzigde dit bericht op 21-08-2019 11:55
0.17% gewijzigd
woensdag 21 augustus 2019 om 11:55
Ik zat ook op zo’n schooltje idd. Montessorischolen hier in de buurt zijn erg massaal (bijna net zoveel leerlingen als er op mijn gymnasium zaten) en dat vind ik wel een minpuntje.lilalinda schreef: ↑21-08-2019 11:49Behoorlijk idyllisch schooltje hoor. Erg klein: 6 klassen (2x onderbouw, 2x middenbouw, 2x bovenbouw) . Kinderen kenden elkaar dus.
Enorm schoolplein, deels met gras en enorme bomen. Met mooi weer in het gras overblijven.
(en natuurlijk, staat of valt het ook, met Wie er voor de klas staat, en waren er soms wat veel wisselingen etc. Het gewone Onderwijs-gezeik, had je er net zo goed)
woensdag 21 augustus 2019 om 11:55
ohja, flashback.sprietgras schreef: ↑21-08-2019 11:50
- toon van de directeur bij voorlichting en van de juf bij meekijken in de les).
We waren scholen kijken: tijdens de rondleiding gaf 1 directeur gaf in het voorbij gaan een jongen een tik tegen het achterhoofd. Dat vond ik bizar
(verder was het ook een behoorlijk lulverhaal wat hij hield).
woensdag 21 augustus 2019 om 11:56
woensdag 21 augustus 2019 om 11:57
Ik zal het eens vragen als ik op die scholen ga kijken, maar snap je wat ik bedoel met dat het niet voelt als een ‘agendapunt’ bij een school met zo’n plein?3thee schreef: ↑21-08-2019 11:52Dan zouden ze iets verder weg kunnen gaan naar een parkje of zo? Als ik kijk op de school van mijn kinderen is daar ook niet echt natuur waar je iets van kunt leren, dus dat doen ze dan volgens mij ook niet dáár. De peuters en kleuters gingen er voor naar het bos. Daarna niks meer.
Ja, ze hadden wel een eikenprocessierupsboom op het schoolplein...
woensdag 21 augustus 2019 om 11:58
Precies. Je kunt ook toetsen zonder te vertellen dat het een toets is. Dan maakt een kind gewoon nog een werkje.
Het hebben van een leerlingvolgsysteem is wettelijk verplicht, dus dat zul je sowieso hebben. Maar scholen mogen zelf kiezen welke ze gebruiken en hoe ze de toetsen presenteren naar hun leerlingen.
Mijn zoon zit op een Christelijke school en het is een heel prettige school, ondanks het feit dat ik liever had gewild dat het een openbare school zou zijn. Het schoolplein is fijn, met ook bomen, struiken en planten erop, ze nemen de moeite om teken- en schilderwerk van de leerlingen mooi uit te stallen en er heerst een prettige vorm van saamhorigheid.Wolverg88 schreef: ↑21-08-2019 11:45Bij ons zijn er 6 scholen waarvan 5 religieus.
Wij zijn zelf niet christelijk dus eerst bij de openbare school gaan kijken. Dit viel erg tegen, zo groot, chaotisch, klassen rond de 32 leerlingen en volgehangen klaslokalen, er was geen stukje muur te ontdekken.
Dus toch gaan kijken bij de religieuze scholen. Bij een er van hadden we gelijk een goed gevoel,relatief kleine klassen rond de 20 a 25 kinderen, mooie rustige lokalen. En ondanks een vrij kleine school toch 3 ingangen, 1 voor de kleuters, 1 voor de onderbouw en 1 voor de bovenbouw.
Voor ons zoontje die heel prikkelgevoelig is de ideale keuze.
Verdeling christelijke en niet gelovige kinderen is rond de 60/40 %
Soms lastig om dingen die hij op school leert te verklaren, je kan ook niet zeggen het is onzin. Maar toch blij met de keuze.
Ik zou zeggen ga vooral de sfeer proeven, en kijk goed naar je eigen kind waar past hij het best tussen.
Ze vertellen daar wel dingen waar ik me niet in kan vinden. Maar hij leert ook over allerlei andere religies en daardoor is het heel gemakkelijk uit te leggen dat mensen verschillen in hun ideeen en dat ik anders denk over dingen dan veel mensen op zijn school.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
woensdag 21 augustus 2019 om 12:00
Ja, ik snap je. Ik bedacht me alleen ineens 'hoe doen ze dat op 'onze' school dan? haha, beetje laat. Ik vrees dat het alleen in themaweken een agendapunt was. Ze zijn vaker het bejaardenhuis in geweest dan de natuur, want dat was op loopafstand en de natuur, die is ver weg.
woensdag 21 augustus 2019 om 12:02
Hier ook na het rondleiden geconcludeerd dat directeur enorme eikel was en daarom niet voor die school gekozen, terwijl school verder echt leuk leek. Zo een man of vrouw is toch bepalend voor algemene sfeer, ook al heb ik erg weinig contact gehad met directeur in 8 jaar basisschool.
Ik had (&heb) het beste met mijn kinderen voorSugarspice schreef: ↑21-08-2019 11:54Montessori en Vrijeschool in Amsterdam zijn spierwitte conclaves waar kinderen Lente, Sterre of Julia heten en waar goedverdienende ouders zogenaamd verantwoord leven met biologisch voer enzo maar wel naar Bali en of Peru op vakantie gaan. Op een openbare school is er meer divers publiek en brullen moeders en vaders wel ergere dingen dan klojo en komen je kinderen thuis met scheldwoorden als “ zemmel”. Wel is dit een realistische afspiegeling vd samenleving en leert je kind met iedereen omgaan. Ik zou altijd voor laatste optie gaan. Ik heb een hekel aan monoculturen.
Hoefde niet, over hun rug, politiek correct de meest volkse school te kiezen.
Heb degene gekozen die het best bij ons past:
wij schelden niet, roken niet, en komen niet met honkbalknuppels ons gelijk halen
Ik leef in een bubbel, en dat is heerlijk.
Als ze wat ouder zijn kunnen ze veel eerder zelf naar school en zelf terug van vriendjes. Echt, dichtbij is een stuk makkelijker.lux- schreef: ↑21-08-2019 11:41Hm ja met de fiets verwacht ik niet veel problemen. In Amsterdam is enige reistijd naar school niet echt ongebruikelijk en het is nogal een bakfietsstad dus dat komt vast wel goed.
Wb schoolplein: ik vind het belangrijk als een school, vooral een basisschool, het ook belangrijk vind om regelmatig naar buiten te gaan en iets te leren over natuur, duurzaamheid, etc. En dat gevoel heb ik dan niet bij een school waar alleen maar een stuk asfalt met een voetbaldoel en 1 glijbaan voor de deur ligt, zeg maar.
nouschi wijzigde dit bericht op 21-08-2019 12:24
0.21% gewijzigd
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Dat vond en vind ik ook. Ik ben misschien wel iets minder dan 100% overtuigd van mijn gelijk.
Met nog meer belangrijke criteria viel het niet mee om vast te houden aan mijn principe. Onze gemeente is maar één openbare school rijk en na wat sfeer proeven wilde ik mijn kinderen dat echt niet op hebben. Ik had moeten verhuizen om mijn kinderen op een geschikte openbare school te krijgen.
Ze zijn uiteindelijk naar de katholieke school gegaan. Waar ongeveer nog 1/5 tot 1/10 werkelijk naar de kerk gaat. Van de leerkrachten is nog maar 1/3 zelf enigszins gelovig.
Het viel reuze mee met het gekochte aspect. Kerst ging dan wel over kindje Jezus, maar verder weinig van gemerkt.
Wel mooie normen en waarden.
woensdag 21 augustus 2019 om 12:03
Nouja daar ben ik dus ook een beetje bang voor gezien de eh.. nogal stedelijke omgeving waar we wonen3thee schreef: ↑21-08-2019 12:00Ja, ik snap je. Ik bedacht me alleen ineens 'hoe doen ze dat op 'onze' school dan? haha, beetje laat. Ik vrees dat het alleen in themaweken een agendapunt was. Ze zijn vaker het bejaardenhuis in geweest dan de natuur, want dat was op loopafstand en de natuur, die is ver weg.
Al vind ik het ook heel goed als ze naar het bejaardenhuis gaan hoor
woensdag 21 augustus 2019 om 12:07
Dat over die toetsen is fijn om te horen! Dat wist ik niet.DG2015 schreef: ↑21-08-2019 11:58Precies. Je kunt ook toetsen zonder te vertellen dat het een toets is. Dan maakt een kind gewoon nog een werkje.
Het hebben van een leerlingvolgsysteem is wettelijk verplicht, dus dat zul je sowieso hebben. Maar scholen mogen zelf kiezen welke ze gebruiken en hoe ze de toetsen presenteren naar hun leerlingen.
Mijn zoon zit op een Christelijke school en het is een heel prettige school, ondanks het feit dat ik liever had gewild dat het een openbare school zou zijn. Het schoolplein is fijn, met ook bomen, struiken en planten erop, ze nemen de moeite om teken- en schilderwerk van de leerlingen mooi uit te stallen en er heerst een prettige vorm van saamhorigheid.
Ze vertellen daar wel dingen waar ik me niet in kan vinden. Maar hij leert ook over allerlei andere religies en daardoor is het heel gemakkelijk uit te leggen dat mensen verschillen in hun ideeen en dat ik anders denk over dingen dan veel mensen op zijn school.
En wat betreft christelijke scholen: ik geloof echt dat er hele goede, fijne, open minded christelijke scholen zijn, en het klinkt als een leuke school. Maar ik ben net zo pro scheiding van kerk en school als ik pro scheiding van kerk en staat ben. Ik heb echt principiële bezwaren tegen religieuze scholen. Ondanks dat een individuele religieuze school vast heel leuk kan zijn. Misschien het merendeel zelfs wel.
woensdag 21 augustus 2019 om 12:07
Schoolplein werd hier ook 'groen'. Spekgladde klimtoren, geen ruimte meer voor overlopertje etc. Alleen
maar boompjes, planten en struiken.
Ik vond het niks, dochter ook niet. Kinderen waren met 2 keer planten water geven er ook wel klaar mee.
maar boompjes, planten en struiken.
Ik vond het niks, dochter ook niet. Kinderen waren met 2 keer planten water geven er ook wel klaar mee.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
woensdag 21 augustus 2019 om 12:11
Tja. Ik zat op de meest elitaire, witte middelbare school van Amsterdam en ze produceerden idd stuk voor stuk naieve, idealistische Groenlinksstemmertjes.Sugarspice schreef: ↑21-08-2019 11:54Montessori en Vrijeschool in Amsterdam zijn spierwitte conclaves waar kinderen Lente, Sterre of Julia heten en waar goedverdienende ouders zogenaamd verantwoord leven met biologisch voer enzo maar wel naar Bali en of Peru op vakantie gaan. Op een openbare school is er meer divers publiek en brullen moeders en vaders wel ergere dingen dan klojo en komen je kinderen thuis met scheldwoorden als “ zemmel”. Wel is dit een realistische afspiegeling vd samenleving en leert je kind met iedereen omgaan. Ik zou altijd voor laatste optie gaan. Ik heb een hekel aan monoculturen.
Maar ach, je hebt nog je hele volwassen leven om dat cynisme vervolgens op te bouwen. Ze waren iig wel heel politiek correct en je werd niet bepaald geprezen om je meer gegeneraliseerde, ongefundeerde opvattingen.
woensdag 21 augustus 2019 om 12:14
Is niet zo gek toch, hoe meer verschillen hoe moeilijker. Ik las een tijd geleden ergens dat mensen gelukkiger zijn/ worden van het feit dat ze maar uit 2 smaken ijs kunnen kiezen dan uit 20 smaken omdat ze dan het idee krijgen misschien toch verkeerd gekozen te hebben, dat die andere smaak toch lekkerder wasBetty_Slocombe schreef: ↑21-08-2019 11:44Hier zijn op alle scholen rokende zwangere moeders en schreeuwende vaders.
Ik vind het altijd bijzonder dat hoe meer keuze mensen hebben, hoe moeilijker de keuze lijkt te worden.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
woensdag 21 augustus 2019 om 12:15
De enige school die hier echt om de hoek is, daar voel ik me echt niet goed bij. Ik vind dat echt geen leuke school. De kinderen zijn niet leuk, het schoolplein wordt als parkeerplaats gebruikt, er is heel veel aandacht voor religie daar (geen openbare basisschool) en er zijn grote, massale groepen. Die school wil ik eigenlijk al niet eens naar binnen. Dus het wordt sowieso, hoe dan ook, fietsen/met de auto voor hem. Of het dan 10 of 15 minuten is maakt niet meer zoveel uit denk ik.
Maar ik zie het idd niet direct heel erg zitten om hem in west op school te doen (hoewel ik daar een hele leuke school zag).
woensdag 21 augustus 2019 om 12:18
Heeft niet zoveel met politiek correct te maken. Ik ben zelf verre van politiek correct. Ik zou niet voor een zwarte school kiezen, maar wel voor een gemengde school. Je moet je kinderen toch voorbereiden op een samenleving zoals die is? Ik vind in je bubbel leven best kwalijk. Je kinderen schrikken zich rot als ze later op de middelbare zich tussen van alles staande moeten houden. Want daar kan je niet meer kiezen, in Amsterdam.
woensdag 21 augustus 2019 om 12:22
Nou ja de sfeer tussen de kinderen is niet leuk, vind ik. Veel gescheld op elkaar, elkaars broek naar beneden trekken op het schoolplein, ballen in elkaars gezicht gooien terwijl de begeleiding in een hoekje staat te roken ipv te kijken naar de kinderen.
Dus nee. Komt op mij niet over als een plek waar ik mijn kind wil achterlaten.
woensdag 21 augustus 2019 om 12:23
Ik vind ook een heleboel kinderen niet leuk, is dat raar?
woensdag 21 augustus 2019 om 12:23
Ik zou gewoon gaan kijken... hier wilde ik perse niet montessori omdat dat niet bij ons en onze kinderen past... en vrienden die er wel zaten hadden op bepaald punt dat hun kind met 45 kinderen in de klas zat omdat ze een klas geschrapt hadden en ineens toch meer aanmeldingen kregen. Zelf wat minder goede ervaringen met openbare scholen en die zaten ook aanzienlijk verder weg. Uiteindelijk gegaan voor speciaal onderwijs maar dit jaar stromen we alsnog in op de school van keuze. Verschil met andere school vond ik de rust in de gangen (andere school was vol overal zaten kinderen). En nu kind dus een tijd wat verder weg op school heeft gezeten merk ik dat dat aanzienlijk meer tijd kost en vriendjes etc zijn toch erg lastig.... hij speelt wel met kinderen meet heeft geen vriendjes buiten schooltijd en ben dus heel blij dat hij straks gewoon bij kinderen in de buurt op school zit.
woensdag 21 augustus 2019 om 12:24
lux- schreef: ↑21-08-2019 12:22Nou ja de sfeer tussen de kinderen is niet leuk, vind ik. Veel gescheld op elkaar, elkaars broek naar beneden trekken op het schoolplein, ballen in elkaars gezicht gooien terwijl de begeleiding in een hoekje staat te roken ipv te kijken naar de kinderen.
Dus nee. Komt op mij niet over als een plek waar ik mijn kind wil achterlaten.
Snap ik helemaal.