Basisschool kiezen

21-08-2019 11:23 285 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet geloven dat het al zo ver is maar komend najaar verwachten wij gezien onze woonplaats het aanmeldformulier voor plaatsing op basisscholen in de bus.

Mijn zoontje is 2 jaar. En ik ben me dus aan het inlezen op scholen hier in de buurt maar ben heel benieuwd waar andere ouders op letten bij de keuze voor een school.

Tot nu toe heb ik een paar voorkeuren:

1. Het moet een openbare basisschool zijn. Ik wil geen religieuze basisschool of basisschool met religieuze inslag uit principe.
2. Ik wil graag montessori/jenaplan/OGO-onderwijs voor mijn kind. Zelf ben ik een montessori-kind en heb een geweldige basisschooltijd gehad. Ik wil het liefst meerdere jaarlagen in een klas en zelfstandig werken, je eigen interesses ontdekken/exploreren en dat het ontwikkelen van sociale en motorische vaardigheden op school net zo belangrijk worden gevonden als de cognitieve vaardigheden.
3. De school moet op een realistische locatie liggen, qua reistijd en brengen/halen. En hij moet plaats hebben (wat nog maar de vraag is).
4. Ik wil geen vrije school. Uit principe.
5. Ik wil een leuk schoolplein, niet zo’n gevangenisbuitenplaatsachtig geval.

Goed, so far, so good.

Maar ik heb ook vragen, dus hoor graag van ervaringsdeskundigen.

- Ik wil graag ervaringen van mensen horen wiens kinderen op een jenaplan/OGO-school zitten, om dat beter te kunnen vergelijken met mijn eigen ervaringen met montessori-onderwijs.
- Ik ben benieuwd wat andere mensen belangrijk vinden bij het uitzoeken van een school, waar jullie op gelet hebben (en ik besef dat wij in Amsterdam een zeer ruime keus hebben en dat voor veel mensen simpelweg er maar 1 of 2 opties zijn, maar toch ben ik benieuwd waarom jullie dan voor school a zijn gegaan en niet voor school b).
- Bestaan er nog scholen waar er geen LVS/CITO wordt gebruikt? Ik heb geen toets gemaakt in mijn hele basisschooltijd behalve de entreetoets, maar zelfs op de site van mijn oude basisschool lees ik dat ze daar tegenwoordig 2x per jaar de CITO afnemen vanaf groep 3. Ik ben eigenlijk tegen al die CITO-toetsen vanaf jonge leeftijd en zou dus het liefst zien dat zoon naar een school ging zonder al dat getoets en gecijfer.
- En ten slotte: op hoeveel scholen ben je gaan kijken? Ik heb er zo 10 waar ik zou willen kijken, maar dat lijkt me ook weer wat veel.

Ik besef dat ik een lastige klant ben qua school, maar ik ben eigenlijk niet zo te spreken over de buurtschool hier, terwijl ik het kdv dat eraan vast zit echt heel fijn vind (oké niet 100% mijn wensen maar dat heb je ws nergens, dat hoeft ook echt niet). Dus ik wil hem eigenlijk niet de meest ‘logische’ overstap laten maken.

Ben benieuwd naar jullie input!
lux- wijzigde dit bericht op 21-08-2019 11:33
0.79% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-08-2019 11:39
wij niet, uit principe, ik vind dat godsdienst niet thuis hoort in de samenleving. Dat is 100% prive
Op de openbare school in mijn woonplaats wordt ook gewoon het kerstfeest en pasen gevierd en het suikerfeest. Dat vieren bestaat meestal uit een vreet festijn.

Dan heb ik toch liever dat mijn kind maar een christelijke school gaat waar de reden waarom die feesten bestaan wordt uitgelegd.

Een beetje algemene kennis over het geloof kan geen kwaad. Al wil ik ook niet dat mijn kind daadwerkelijk gelovig wordt.

Wat op school verteld wordt en wat thuis verteld wordt leidde bij mijn destijds 5 jarige en zijn vriendje tot eeninteressante discussie over dat ze niet in God geloofden maar in de evolutie theorie en die naadloos over ging in dat moeders een speciaal kamertje in hun buik hadden waar baby's woonden.
Sugarspice schreef:
21-08-2019 12:18
Heeft niet zoveel met politiek correct te maken. Ik ben zelf verre van politiek correct. Ik zou niet voor een zwarte school kiezen, maar wel voor een gemengde school. Je moet je kinderen toch voorbereiden op een samenleving zoals die is? Ik vind in je bubbel leven best kwalijk. Je kinderen schrikken zich rot als ze later op de middelbare zich tussen van alles staande moeten houden. Want daar kan je niet meer kiezen, in Amsterdam.

Nee hoor, gaat doorgaans echt helemaal prima.
Star² schreef:
21-08-2019 12:23
Ik vind ook een heleboel kinderen niet leuk, is dat raar?
Nee, ik ben ook niet per se gek op mensen. Maar dat is dan algemeen geldend en ik ben me er bewust van dat ik een moppermonster ben.
Dat op school x alle kinderen niet leuk zijn en op school y alle kinderen wel, dat kan ik me niet voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn inloopochtenden op scholen, in de komende weken. Althans, hier wel. Ga daarheen. Dan proef je sfeer en heerst er rust of chaos. Wij waren zeker van de openbare school, en gingen voor de vorm nog even naar de inloopochtend en voorlichtingsavond van de rk-school.....en gelukkig maar. Daarvoor gekozen en geen moment spijt! De religie is nog maar een heel klein onderdeel en ik vertel mijn dochter thuis dat het kerstverhaal en de doop en later communie iets is waar sommige mensen in geloven en sommige niet. En weer anderen geloven in andere dingen. Ik vertel haar waarom de ramadan en het suikerfeest is en sommige kindjes dan niet op school zijn. En ook dat sommige mensen dat geloven en sommige niet. En je er ook allemaal niet in kunt geloven, dat ze dat zelf mag weten. En iedereen dat zelf mag weten, er geen goed of fout in is. Maar niemand je ooit mag dwingen om hetzelfde te geloven.
lux- schreef:
21-08-2019 12:22
Nou ja de sfeer tussen de kinderen is niet leuk, vind ik. Veel gescheld op elkaar, elkaars broek naar beneden trekken op het schoolplein, ballen in elkaars gezicht gooien terwijl de begeleiding in een hoekje staat te roken ipv te kijken naar de kinderen.

Dus nee. Komt op mij niet over als een plek waar ik mijn kind wil achterlaten.
Dat is zorgelijk. Ik denk wel dat de school daar iets aan moet doen, die kinderen zijn niet intrinsiek slecht, wat mij betreft. Maar ik zou mijn kind niet blootstellen aan een sociaal experiment.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ook aan het rondkijken voor onze peuter. In de wijk zijn 3 scholen (openbaar, protestants en katholiek) en een van die drie moet het worden want ik wil perse dichtbij. We gaan op alle drie kijken en dan kiezen we. Ik heb al heel wat ouders uit de buurt uitgehoord en hoor over alledrie de scholen alleen maar positieve dingen.

Wel vind ik het jammer dat er geen keuze voor jenaplan is. Zelf heb ik op een jenaplan basisschool en middelbare school gezeten en vond dat heel fijn. Daarbij kan ik wel verschillen zien tussen mensen die daar hebben gezeten en ander soort onderwijs hebben gehad op het gebied van samenwerken, sociale situaties, etc. Al zal dat ook deels karakter zijn natuurlijk, als je niet past op een jenaplan dan is het vast verschrikkelijk al dat samenwerken en 3 jaarlagen samen. Onze peuter had er denk ik heel goed gepast, die is het allerliefst samen met anderen, wil alles met andere kinderen doen maar kan ook veel leren van soms de oudste en soms de jongste zijn. Maargoed, ik wil er niet voor uitwijken naar een andere wijk want vriendjes in de buurt vind ik nog belangrijker.
Daarbij zal op de andere scholen vast ook regelmatig samengewerkt worden dus daar zal ze ook wel blij worden.
Wat betreft toetsing heb ik me niet zo mee bezig gehouden. Schoolplein is samen met alledrie de scholen dus weinig keus. BSO is in het gebouw voor alledrie de scholen dus prima.
Het wordt vooral een gevoelskwestie denk ik!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gekeken naar "niveau begrijpend lezen" en uitstroomgemiddeldes etc. in vergelijking tot andere scholen in de scholengids die we kregen opgestuurd toen zoon een jaar of 2 was.
Daarna ben ik van de dichtstbijliggende scholen de visiestukken gaan lezen, waarna er eigenlijk al gelijk eentje afviel (te Christelijk) en eentje gelijk naar voren kwam (openbare Dalton).
Daar naar een intro ochtend geweest en vooral ook gevraagd hoe ze omgingen met "straffen en belonen", ongewenst gedrag etc. (En hun verhaal klonk mij uitstekend in de oren, passend bij hoe wij er zelf tegenaan keken op dat moment.)
De school zelf had een fijne sfeer (wel druk en chaotisch): leerkrachten kennen bijna alle kinderen bij naam, er werden veel leerjaaroverstijgende projecten gedaan, de onderbouw zat duidelijk apart van de bovenbouw waardoor het niet zo massaal aanvoelt...
En gunstige ligging.

Dus zoon gelijk ingeschreven.

En toen werd dat nieuwe lotingssysteem ingevoerd... (en zoon was net 4 dagen later geboren dan de "vanaf-datum".)

Dus weer onderzoek gaan doen en er nog met pijn en moeite 4 andere scholen bij bedacht.

Gelukkig is hij op de nummer 1 school terecht gekomen (ligt ook in het voorkeursgebied) en ik ben daar nog altijd heel erg blij mee.
Hij heeft er echt geen hele makkelijke tijd achter de rug. Is vorig jaar zelfs van klas en locatie veranderd. Maar de school heeft het zo fijn aangepakt allemaal en zoon is nu weer behoorlijk blij met school en gaat er heel graag heen.
sugarmiss schreef:
21-08-2019 12:26
Op de openbare school in mijn woonplaats wordt ook gewoon het kerstfeest en pasen gevierd en het suikerfeest. Dat vieren bestaat meestal uit een vreet festijn.

Dan heb ik toch liever dat mijn kind maar een christelijke school gaat waar de reden waarom die feesten bestaan wordt uitgelegd.

Een beetje algemene kennis over het geloof kan geen kwaad. Al wil ik ook niet dat mijn kind daadwerkelijk gelovig wordt.

Wat op school verteld wordt en wat thuis verteld wordt leidde bij mijn destijds 5 jarige en zijn vriendje tot eeninteressante discussie over dat ze niet in God geloofden maar in de evolutie theorie en die naadloos over ging in dat moeders een speciaal kamertje in hun buik hadden waar baby's woonden.
Als er op een religieuze school aandacht aan (de meest voorkomende) verschillende religies zou worden besteed, in ongeveer gelijke mate, dan zou die school op mijn lijstje komen. Maar helaas werkt het zo niet.
anoniem_382756 wijzigde dit bericht op 21-08-2019 12:38
1.85% gewijzigd
Betty_Slocombe schreef:
21-08-2019 12:29
Nee, ik ben ook niet per se gek op mensen. Maar dat is dan algemeen geldend en ik ben me er bewust van dat ik een moppermonster ben.
Dat op school x alle kinderen niet leuk zijn en op school y alle kinderen wel, dat kan ik me niet voorstellen.

Hoe er op een schoolplein met elkaar omgegaan wordt vind ik persoonlijk een prima beeld geven.
Alle reacties Link kopieren
Sugarspice schreef:
21-08-2019 12:18
Heeft niet zoveel met politiek correct te maken. Ik ben zelf verre van politiek correct. Ik zou niet voor een zwarte school kiezen, maar wel voor een gemengde school. Je moet je kinderen toch voorbereiden op een samenleving zoals die is? Ik vind in je bubbel leven best kwalijk. Je kinderen schrikken zich rot als ze later op de middelbare zich tussen van alles staande moeten houden. Want daar kan je niet meer kiezen, in Amsterdam.
Ik leef niet in een omgeving waar men elkaar aanspreekt met klojo en ‘zemmel’, dus ik heb niet het idee dat een school waar dat gebruikelijk is een afspiegeling is van de samenleving. Maar dat zal die bubbel wel zijn. Dan blijf ik daar ook liever in, eigenlijk.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Er zal misschien geen één school zijn die aan al je wensen kan voldoen. Ik zou dus een wensenlijstje maken in volgorde van belangrijkheid. En uiteindelijk moet je dan misschien een compromis maken.

De top drie van mijn lijstje was destijds:
-binnen onze woonplaats
-continurooster
-niet religieus

De enige school met continurooster was de meest religieuze school in ons dorp. Van de rondleiding van de openbare school kwam ik heel teleurgesteld thuis. Zonder auto vond ik een school buiten onze gemeente te ver. (20 of 30 minuten fietsen)

Ik moest dus gelijk al mijn wensenlijstje aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
Een school is zo goed als de juf die voor de klas staat.

Alle mooie plannen en pedagogische visies ten spijt. De juf moet het uitvoeren en die trekt haar eigen plan.

Dus mijn ervaring is dat het ene jaar de school een topschool is en het jaar daarop met een mindere juf mwah.

Ik heb gelet op het uitstroom niveau. Ik wil niet dat mijn kind naar een school gaat waar leerlingen voornamelijk op het vmbo eindigen.

Gelukkig bedacht ik mij net op tijd dat een school waar ze ook aandacht hebben voor handvaardigheid, tekenen, gym en muziek toch ook wel fijn zou zijn voor mijn kind.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
21-08-2019 12:31
Dat is zorgelijk. Ik denk wel dat de school daar iets aan moet doen, die kinderen zijn niet intrinsiek slecht, wat mij betreft. Maar ik zou mijn kind niet blootstellen aan een sociaal experiment.
Eens. Maar ik ga dat niet mijn probleem maken. Of liever gezegd, dat van mijn zoon.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
21-08-2019 12:40
Een school is zo goed als de juf die voor de klas staat.
Klopt
en niet te veel verschillende juffen. Ik gun iedereen zijn PT-dag, maar heb voor mijn kinderen het liefst 1 vast juf, die minstens 4 dagen voor dezelfde klas staat
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
21-08-2019 12:37
Hoe er op een schoolplein met elkaar omgegaan wordt vind ik persoonlijk een prima beeld geven.
Doorslaggevend, vond ik het
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
21-08-2019 12:40
Er zal misschien geen één school zijn die aan al je wensen kan voldoen. Ik zou dus een wensenlijstje maken in volgorde van belangrijkheid. En uiteindelijk moet je dan misschien een compromis maken.

De top drie van mijn lijstje was destijds:
-binnen onze woonplaats
-continurooster
-niet religieus

De enige school met continurooster was de meest religieuze school in ons dorp. Van de rondleiding van de openbare school kwam ik heel teleurgesteld thuis. Zonder auto vond ik een school buiten onze gemeente te ver. (20 of 30 minuten fietsen)

Ik moest dus gelijk al mijn wensenlijstje aanpassen.
Nee dat snap ik ook hoor, daarom zet ik dat ook expliciet in mijn OP. Maar ik wil dus ook juist graag andere mensen hun overwegingen horen om iets wel of niet te kiezen, dat leidt wellicht tot wel geheel nieuwe inzichten, toch?
Ik besef door dit topic en het allemaal op te schrijven ineens ook dat de buurtschool gewoon echt geen optie is, bijvoorbeeld. Telkens denk ik: 'misschien valt het wel mee, misschien moet ik er toch gaan kijken.' Maar ik heb er dus de schoolpleinervaring van Lilalinda en ik hoef er eigenlijk geen argumenten bij te verzinnen, dat past gewoon écht niet bij ons. Punt. En dat mag.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
sugarmiss schreef:
21-08-2019 12:40


Ik heb gelet op het uitstroom niveau. Ik wil niet dat mijn kind naar een school gaat waar leerlingen voornamelijk op het vmbo eindigen.
Op het moment dat je dat leest, zit je kind nog niet op school - het kan over 8 jaar heel anders zijn.
Zo was het voordat ik mijn oudste daar op school deed, slechts 1 naar vwo en idd de meesten naar vmbo (van havo weet ik het niet meer,mar zeg een stuk of 3.) Van de klas van mijn oudste is meer dan de helft naar havo of vwo uitgestroomd, een stuk of 15 dus, tegen 3-4 van de klas 8 jaar ervoor.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-08-2019 12:49
Klopt
en niet te veel verschillende juffen. Ik gun iedereen zijn PT-dag, maar heb voor mijn kinderen het liefst 1 vast juf, die minstens 4 dagen voor dezelfde klas staat
Onder andere dat spreekt me ook zo aan aan Montessori/Jenaplanonderwijs. Dan hebben ze 3 jaar lang dezelfde juffen/meesters. Ik vind dat een van de allerbelangrijkste dingen, juist voor mijn zoon, die echt geen allemansvriend is maar even de tijd nodig heeft om tot bloei te komen, een paar maanden de kat uit de boom wil kijken voor hij iemand in zijn hart sluit. Daarom wil ik het liefst ook een kleine school voor hem, niet teveel nieuwe gezichten elke keer. En dat is dan juist weer lastig bij de montessorischolen in de buurt. Dilemma's dilemma's :P
lux- wijzigde dit bericht op 21-08-2019 12:54
6.17% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bij 2 scholen in de wijk gaan kijken. Allebei katholiek onderwijs. Er wordt daar niet echt op in gegaan behalve dat ze het kerstverhaal vertellen.

Uiteindelijke doorslag was dat de andere school rommeliger, vrijer en chaotischer was. Maar dan dus in de zin van: in de klas de muren niet meer zien zoveel dingen op de muren etc. Ik werd er gillend gek.
Plus daarbij ervaringsverhalen dat ouders hun kind er niet meer heen zouden doen als ze weer konden kiezen

De school waar zoon nu zit bevalt erg goed. Er is ritme en regelmaat. De leraren vindt ik sterk overkomen, ze weten wat ze doen.
lux- schreef:
21-08-2019 12:53
Onder andere dat spreekt me ook zo aan aan Montessori/Jenaplanonderwijs. Dan hebben ze 3 jaar lang dezelfde juffen/meesters. Ik vind dat een van de allerbelangrijkste dingen, juist voor mijn zoon, die echt geen allemansvriend is maar even de tijd nodig heeft om tot bloei te komen, een paar maanden de kat uit de boom wil kijken voor hij iemand in zijn hart sluit. Daarom wil ik het liefst ook een kleine school voor hem, niet teveel nieuwe gezichten elke keer.

Maar met het huidige lerarentekort is dat helaas geen garantie meer. Hier mazzel gehad, een aantal andere klassen niet, continu geklooi.
Alle reacties Link kopieren
In ons dorp een jenaplan en dat wilden wij dus absoluut niet heen.
Bij de scouting pikt de leiding meteen de kids die jenaplan volgen eruit. Omdat ze wat chaotischer zijn
mabelle wijzigde dit bericht op 21-08-2019 13:04
2.62% gewijzigd
lux- schreef:
21-08-2019 12:53
Onder andere dat spreekt me ook zo aan aan Montessori/Jenaplanonderwijs. Dan hebben ze 3 jaar lang dezelfde juffen/meesters. Ik vind dat een van de allerbelangrijkste dingen, juist voor mijn zoon, die echt geen allemansvriend is maar even de tijd nodig heeft om tot bloei te komen, een paar maanden de kat uit de boom wil kijken voor hij iemand in zijn hart sluit. Daarom wil ik het liefst ook een kleine school voor hem, niet teveel nieuwe gezichten elke keer. En dat is dan juist weer lastig bij de montessorischolen in de buurt. Dilemma's dilemma's :P
Ik snap je idee erachter. Maar besef ook dat je het net slecht kan treffen en dan dus 3 jaar "opgescheept" kan zitten met een leerkracht waar je, of nog erger, je kind, totaal geen klik hebt.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
21-08-2019 12:53
Onder andere dat spreekt me ook zo aan aan Montessori/Jenaplanonderwijs. Dan hebben ze 3 jaar lang dezelfde juffen/meesters. Ik vind dat een van de allerbelangrijkste dingen, juist voor mijn zoon, die echt geen allemansvriend is maar even de tijd nodig heeft om tot bloei te komen, een paar maanden de kat uit de boom wil kijken voor hij iemand in zijn hart sluit. Daarom wil ik het liefst ook een kleine school voor hem, niet teveel nieuwe gezichten elke keer. En dat is dan juist weer lastig bij de montessorischolen in de buurt. Dilemma's dilemma's :P
Mijn kinderen hebben werkelijk nog nooit drie jaar lang dezelfde leerkracht gehad. Ik was al blij, als 1 leerkracht het een jaar lang volhield.
Het kwam vaker voor, dat er gedurende het jaar meerdere wisselingen waren
Star² schreef:
21-08-2019 12:37
Hoe er op een schoolplein met elkaar omgegaan wordt vind ik persoonlijk een prima beeld geven.
En hoe het personeel daar mee omgaat. Maar ik geloof nog steeds dat die stomme kinderen op een betere school iets minder stom zouden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
21-08-2019 12:55
Maar met het huidige lerarentekort is dat helaas geen garantie meer. Hier mazzel gehad, een aantal andere klassen niet, continu geklooi.
Da's waar, da's ook nog een probleem. Ben op kdv al 2 jaar gezegend met dezelfde 3 leidsters en dat schijnt ook best wel uitzonderlijk te zijn. Ben dan ook zo zo blij dat zoon op een verticale groep zit en niet ineens over moest naar een peutergroep, want het gaat nu gewoon heel goed en hij is van nature best onzeker en timide en vindt nieuwe dingen gewoon heel erg spannend en moeilijk. Dus laat hem maar lekker in zijn vertrouwde groep waar hij nu helemaal in zijn element is. In plaats van weer opnieuw moeten beginnen.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven