Bedtijd oudste kind

01-03-2026 18:22 78 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb twee kinderen, 5&8, en ben aan het tobben rondom de bedtijden.

Mijn kinderen gaan over het algemeen vroeg naar bed, meestal gaan ze 19.00 naar boven en 19.30 slapen. De oudste mag nu op vrijdag en zaterdag wat later naar bed, zo rond 19.45 en 20.00 slapen.

Oudste wil nu een latere bedtijd door de weeks en ik heb daar op zich ook wel begrip voor. Wat ik lastig vind zijn twee zaken:

1. Kind wil niet lezen en wil perse de tijd die ze langer wakker mag blijven beneden doorbrengen. Ze zou zo lang mogen lezen als dat ze zelf zou willen, maar dat weigert ze pertinent en gaat dan toch maar slapen.

2. Kind wordt niet later wakker ‘‘s ochtends. Allebei de kinderen worden over het algemeen 06.15 wakker, hoe laat ze ook gaan slapen. Ik hoor andere kinderen met latere bedtijden (zeker in het weekend), maar die slapen dan ook uit.

Ik vind het ook onhandig met een half uur later naar boven dat het hier vrij gehorig is en jongste ook “last” heeft van oudste die naar bed wordt gebracht en uiteindelijk allebei laat slapen (maar dan wel weer vroeg wakker).

Hoe gaan jullie hier mee om? Ik vind het ergens vervelend om dochter te dwingen te lezen (ze leest uitstekend overigens, maar vindt er niks aan), maar ik wil eigenlijk gewoon dat ze in haar bed ligt om lekker in slaap-modus te komen.

Hoe doen anderen dit?
Ik vind het een hele mooie tijd en wat fijn dat jullie er samen uit zijn gekomen!
Ik denk dat mijn kind op die leeftijd ook zo ongeveer om die tijd naar bed ging. Hij had gewoon echt zijn uren slaap nodig en was ook geen uitslaper.
Wel heel fijn dat ze nu wat langer beneden mag blijven.
Over niet willen lezen:

Mijn kind hield ook helaas niet van lezen.
Ik heb dozen met hele jaargangen Donald Ducks gekocht.

Zowel ‘‘s avonds als ‘s ochtends in bed urenlang vermaak
Hier kom ik nog op terug
Verder: vanaf een jaar of 13 zat ons kind vooral boven op de kamer.
En vanaf een jaar of 16 was het nauwelijks nog thuis ‘‘s middags en/of ‘s avonds

Toen miste ik de tijd dat we gezellig op bank televisie zaten te kijken of bv een Disney-film.
Het is de komende jaren wat van je me-time opgeven en tegelijkertijd kan je het ook knus en gezellig maken met een kop thee en lekker knuffelen.
Voor je het weet is die tijd (ook alweer) voorbij.
Hier kom ik nog op terug

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven