Beetje rare vraag over eisprong

21-04-2009 11:30 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik hebben besloten om voor nummer 2 te gaan als ons mannetje een jaar is (dat zal zijn in augustus). Nu is het zo dat ik geen voorbehoedsmiddel gebruik maar om mijn vruchtbare dagen heen plan. Afgelopen maand hebben we het een week voor (waarschijnlijke) eisprong en week na eisprong gedaan (jaja. weet het, geen bijzonder actieve maand geweest ). Heb zeer regelmatige cyclus, altijd 30 dagen, dus dacht dat mijn eisprong wel makkelijk te berekenen zou zijn (doe het altijd met de online biologische klok). Nu ben ik aan het terugrekenen in mijn agenda en zie dat ik al op dag 34 zit. Ik weet dat ik nu de reacties krijg van koop een zwangerschapstest en je weet het (zou ik zelf ook zeggen), en dat ga ik morgen (als ik het nog niet ben geworden) ook echt wel doen, maar mijn vraag is of het überhaupt mogelijk is zwanger te worden week voor of na vermoedelijke eisprong. Mocht het zo zijn dan is het hartstikke mooi en ben ik heel erg blij, maar dan had ik toch wat beter moeten opletten tijdens mijn biologieles vroeger .
Iljaaa, ik ben geen biologe maar weet wel dat ook bij een regelmatige cyclus de dag van de eisprong (sterk) kan varieren. Als je op basis van periodieke onthouding niet wilt zwanger worden, zou ik je eerder aanraden een Persona of losse ovulatietesten elke maand te gebruiken, dan steeds dezelfde week in de gaten te houden...
Ik geef biologieles op een middelbare school, zal ik even je kennis opfrissen?

Je eicel blijft maar zo'n 24 uur in leven, maar zaadcellen kunnen wel een paar dagen overleven. Stel dat je dus je eisprong iets eerder hebt gehad dan precies berekend, dan kan het zo zijn dat er nog levende zaadcellen aanwezig waren. Hoe regelmatig je cyclus ook is, variaties komen zeker voor. Het lijkt me dus niet bepaald denkbeeldig dat je zwanger bent.

Zoals je zelf al zegt: testen!

Succes ermee
Er is geen enkele dag dat je NIET zwanger zou kunnen worden, dus wacht gewoon de test even af.
quote:sassafras schreef op 21 april 2009 @ 11:35:

Ik geef biologieles op een middelbare school, zal ik even je kennis opfrissen?

Je eicel blijft maar zo'n 24 uur in leven, maar zaadcellen kunnen wel een paar dagen overleven. Stel dat je dus je eisprong iets eerder hebt gehad dan precies berekend, dan kan het zo zijn dat er nog levende zaadcellen aanwezig waren. Hoe regelmatig je cyclus ook is, variaties komen zeker voor. Het lijkt me dus niet bepaald denkbeeldig dat je zwanger bent.

Zoals je zelf al zegt: testen!

Succes ermee

Haha, dank je wel voor deze korte opfriscursus! En dan te bedenken dat biologie mijn sterkste vak was.. .

Ben er altijd vanuit gegaan dat zaadcel maximaal 72 uur blijft leven en dat de eisprong min of meer vaststaat. Word plotseling een beetje nerveus en krijg spontaan zere borsten .
sorry, maar dit vind ik echt oerdom.

Iedereen ouder dan 12 zou toch moeten weten dat je met ovulatie timen gewoon zwanger kan worden en dat dit zeer onveilig is.

nou is dit eventuele kind gelukkig welkom, maar dom blijft het.
*verbaast zich over de hoeveelheid 'eisprong'topics de laatste tijd* Kunnen we geen sticky maken met de betreffende biologieles er in?
RosieRo, eerste keer is een ellenlang en zeer zwaar traject geweest, dus het idee van spontaan zwanger worden, daar durfde ik eigenlijk niet eens op te hopen.. Zou toch wat zijn..

En dan te bedenken dat ik 4 jaar medicijnen heb gestudeerd, voel me nu helemaal mega blond...
quote:iljaaaaaaa schreef op 21 april 2009 @ 11:46:

RosieRo, eerste keer is een ellenlang en zeer zwaar traject geweest, dus het idee van spontaan zwanger worden, daar durfde ik eigenlijk niet eens op te hopen.. Zou toch wat zijn..

En dan te bedenken dat ik 4 jaar medicijnen heb gestudeerd, voel me nu helemaal mega blond...

tja, ik geloof ook best dat als je ECHT ECHT per se geen kind wil dat je dit dan niet zou doen neem ik aan, maar het verbaast me dat er nog steeds mensen zijn die verbaasd zijn dat ze hiermee zwanger raken.

ook al was het de eerste keer moeilijk.
Geloof me, er wandelen hier meer voorbeelden rond van het feit dat een hoge opleiding nog niet garant hoeft te staan voor een feilloze kennis van voortplanting etc. (Al heeft het voorbeeld waar ik nu aan moet denken, in tegenstelling tot jouzelf, ook met name last van een gebrek aan EQ) .

Ben wel benieuwd hoe het uitpakt voor je, laat het weten (bijvoorbeeld in het topic 'Net zwanger!' )
nog een aanvulling:

Bij mijn eerste werd ik na 1,5 jaar proberen en onderzoeken door de gyn onvruchtbaar verklaard. Hij had namelijk, na de samenlevingstesten (=verplicht op door hem bepaalde tijd sex, dan paar uur later onderzoeken of er levende spermacellen in het slijm te vinden zijn) geconcludeerd dat er geen levende zaadcellen waren. 14 dagen later werd ik maar niet ongesteld..... het resultaat is nu 10 jaar oud. Kortom, we denken te weten hoe het allemaal precies werkt, maar je lijf trekt lekker zijn eigen plan.

Overigens was ik bij mijn tweede meteen in een keer zwanger, dus dat het de eerste keer langer duurde zegt helemaal niets over de tweede keer.
quote:Tia Dalma schreef op 21 april 2009 @ 11:50:

Geloof me, er wandelen hier meer voorbeelden rond van het feit dat een hoge opleiding nog niet garant hoeft te staan voor een feilloze kennis van voortplanting etc. (Al heeft het voorbeeld waar ik nu aan moet denken, in tegenstelling tot jouzelf, ook met name last van een gebrek aan EQ) .

Ben wel benieuwd hoe het uitpakt voor je, laat het weten (bijvoorbeeld in het topic 'Net zwanger!' )Hopelijk is mijn EQ hoger dan mijn IQ, want als ik het daarvan moet hebben . Denk er nu toch over om tijdens de lunch even heel hard naar de stad te fietsen voor testje.
quote:sassafras schreef op 21 april 2009 @ 11:52:

nog een aanvulling:

Bij mijn eerste werd ik na 1,5 jaar proberen en onderzoeken door de gyn onvruchtbaar verklaard. Hij had namelijk, na de samenlevingstesten (=verplicht op door hem bepaalde tijd sex, dan paar uur later onderzoeken of er levende spermacellen in het slijm te vinden zijn) geconcludeerd dat er geen levende zaadcellen waren. 14 dagen later werd ik maar niet ongesteld..... het resultaat is nu 10 jaar oud. Kortom, we denken te weten hoe het allemaal precies werkt, maar je lijf trekt lekker zijn eigen plan.

Overigens was ik bij mijn tweede meteen in een keer zwanger, dus dat het de eerste keer langer duurde zegt helemaal niets over de tweede keer.Dat is inderdaad een schoolvoorbeeld van dat je lijf zijn eigen plan trekt.. Eigenlijk ook wel heel mooi.
En, Iljaaa, heb je al getest?
Bij mijn beide zwangerschappen is de bevruchting geweest op het moment waarop ik eigenlijk dacht dat ik mijn eisprong al achter de rug had.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Heb je al getest?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven