Begrenzen versus loslaten (pre)puberzonen

26-02-2021 15:57 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve allemaal,
Al jaren in de luwte meegelezen en veel geleerd van menigeen hier. M’n eerste topic nu, omdat ik op zoek ben naar ‘hoe doe jij dat?’ Vergelijkingsmateriaal... waar doe ik goed aan?
Ik ben moeder van 2 jongens (ruim 10 en net 13) Twee hele verschillende gasten, allebei ook een andere aanpak nodig.
Ik zie mezelf als een vrij relaxte moeder en vaar veel op vertrouwen in onze kinderen. Ik merk alleen dat ze nu op een leeftijd komen waarbij ik het soms lastig vind om te balanceren tussen begrenzen en loslaten. En mezelf niet meer altijd zo ‘relaxed’ vind.
Vooral als het gaat om ‘schermtijd’. Hoe doen jullie dat? Ik vind een paar dingen belangrijk: elke dag even naar buiten, niet gamen voor 8 uur en niet na het eten. Zeker in de vakantie heeft een dag nog vele uren over. En ik merk dat ik zelf wat moedeloos kan worden als de jongens steeds hangen met een scherm voor hun neus. De ene dag trek ik het beter dan de andere dag. De jongste gaat er regelmatig op uit met vriendjes en kan zich verder thuis niet of nauwelijks vermaken zonder scherm. De oudste ziet buiten school geen vriendjes, zegt daar ook geen behoefte aan te hebben en kan zich vrij goed alleen vermaken.
Anyway, het verhaal wordt steeds langer... concreet is mijn vraag dus: hoe ga jij om met begrenzen/loslaten van je kinderen, met name gericht op gebruik van telefoon/ipad/PlayStation/laptop/etc?

Alvast bedankt voor het delen, ik ben benieuwd! (ps ik heb co-ouderschap met hun vader, wat overigens heel harmonieus gaat. Ook over dit onderwerp hebben we het en vinden we allebei soms lastig).
Alle reacties Link kopieren
Hmm, geen ouders van (pre)pubers met herkenning/tips/advies? (of ik ben te ongeduldig..)
Alle reacties Link kopieren
Ik zie je topic nu net pas staan, dus denk dat het in de wacht heeft gestaan bij de mods voor goedkeuring, vandaar nog geen reacties. Maar geen ervaring dus geen tips, sorry.
Mijn puber van 13 laat ik hier los in. Ik merk dat sinds hij op het vo zit er niet meer echt buitengespeeld wordt
Naar school gaan ze niet.
Ik laat het bij hem dus los. Ik stuur hem af en toe met de hond naar buiten en dat is het
Alle reacties Link kopieren
Bullshit!
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
26-02-2021 22:08
Ik zie je topic nu net pas staan, dus denk dat het in de wacht heeft gestaan bij de mods voor goedkeuring, vandaar nog geen reacties. Maar geen ervaring dus geen tips, sorry.
O zou dat het zijn...? Dus toch ongeduldig ;) Thanks
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
26-02-2021 22:09
Mijn puber van 13 laat ik hier los in. Ik merk dat sinds hij op het vo zit er niet meer echt buitengespeeld wordt
Naar school gaan ze niet.
Ik laat het bij hem dus los. Ik stuur hem af en toe met de hond naar buiten en dat is het
Zijn er dan thuis dingen die hij verder doet? Knap dat je het los kunt laten.
Hij speelt met de hond, hij heeft thuisonderwijs. Hij maakt huiswerk. Heeft het best druk eigenlijk.
Daarbuiten mag die doen wat die wil
Alle reacties Link kopieren
Hoort bij de leeftijd. Over een paar jaar zou je willen dat hij eens thuis was ipv buiten ;)
ViezeHond schreef:
26-02-2021 22:09
Bullshit!
Leg eens uit?
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 15:49
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben drie pubers (16, 14 en net 12) en hebben geen tijden waarop ze niet op een scherm mogen. Wel geldt:
- geen schermen tijdens eten
- als je naar bed gaat, leg je alles (telefoon, tablet, laptop) beneden (geldt overigens niet meer voor die van 16)

Daarnaast wil ik dat ze schermtijd afwisselen met andere dingen, maar dat reguleer ik meer door (bijvoorbeeld op een vakantiedag) ‘s middags rond koffietijd ze allemaal even naar buiten te halen voor drinken en wat lekkers en dan aan te kondigen dat het even tenminste een uur klaar is met een scherm.

Verder hebben ze allemaal een bijbaantje, sport, gaan ze regelmatig met vrienden op pad, helpen ze (indien gevraagd) mee in huis en tuin, en houden ze zelf hun kamer schoon (op verzoek), dus geloof ik het wel qua afwisseling.
Alle reacties Link kopieren
Onze tieners (12 & 13) laat ik momenteel vrij veel los qua schermen. Normaal gaan ze naar clubjes, naar school, een keertje zwemmen/ bios etc. maar dat zit er nu allemaal niet in.

Ik troost me met de gedachte dat ze niet alleen gamen, maar vooral veel creatief bezig zijn (foto's en filmpjes maken en bewerken, programmeren). Ik toon ook regelmatig interesse in wat ze allemaal doen op die schermen.

Daarnaast doe ik elke dag wel tussendoor dingen met ze. Bijvoorbeeld samen iets koken/ bakken, rondje wandelen, potje uno. En ze moeten af en toe een klusje (kamer opruimen, konijnen voeren, bed verschonen of boodschapje doen.)

Zo eens per week spreken ze af met een vriend(in) en dan vermaken ze zich beter zonder beeldscherm.

Ik merk wel dat ze minder energie/ conditie hebben. Ze hangen meer op de bank en hebben minder doorzettingsvermogen dan normaal. Maar eerlijk gezegd heb ik dat zelf ook.

Het is bijvoorbeeld lastig om te blijven oefenen op je instrument, als je al maanden geen les meer hebt. De motivatie zakt weg. En dat begrijp ik heel goed.
Vanaf de brugklas ongeveer heb ik het beperkt gamen etc losgelaten. Is er ook wel langzaam ingegroeid. Beeldschermen moesten met slapen beneden liggen, maar vanaf een jaar of 16 ook niet meer. Sinds een jaar of 17 ook geen bedtijd meer, zolang ik maar niet wakker van hem word.
Geen beeldschermen aan tafel en oortjes uit als ik praat.
Alle reacties Link kopieren
-Nienke- schreef:
26-02-2021 22:25
...
Wel geldt:
- geen schermen tijdens eten
- als je naar bed gaat, leg je alles (telefoon, tablet, laptop) beneden.

....

Verder hebben ze allemaal een bijbaantje, sport, gaan ze regelmatig met vrienden op pad, helpen ze (indien gevraagd) mee in huis en tuin, en houden ze zelf hun kamer schoon (op verzoek), dus geloof ik het wel qua afwisseling.
Ja, deze regels hebben wij ook. Helaas hier geen sport; binnensport, toneelles en muziekles gaan niet door en er wordt ook geen alternatief geboden.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
26-02-2021 22:30
Ja, deze regels hebben wij ook. Helaas hier geen sport; binnensport, toneelles en muziekles gaan niet door en er wordt ook geen alternatief geboden.
O, dat is inderdaad sneu dan...! Hier is het scouting, tennis en voetbal en dat gaat gelukkig allemaal door (alleen zonder competitie). Oudste ‘huurt’ sinds een tijdje met een paar vrienden uit z’n competitieteam elke zondagochtend een baan op de tennisclub en speelt zelfs nog vaker dan voorheen. Ook het buitenzwembad is hier trouwens (op reservering) geopend, dus binnenkort nemen we daar weer een gezinsabonnement op; dat zorgt op mooie dagen ook voor een uitstekende afwisseling van al dat gamen.
Alle reacties Link kopieren
-Nienke- schreef:
26-02-2021 22:25
Wij hebben drie pubers (16, 14 en net 12) en hebben geen tijden waarop ze niet op een scherm mogen. Wel geldt:
- geen schermen tijdens eten
- als je naar bed gaat, leg je alles (telefoon, tablet, laptop) beneden (geldt overigens niet meer voor die van 16)

Daarnaast wil ik dat ze schermtijd afwisselen met andere dingen, maar dat reguleer ik meer door (bijvoorbeeld op een vakantiedag) ‘s middags rond koffietijd ze allemaal even naar buiten te halen voor drinken en wat lekkers en dan aan te kondigen dat het even tenminste een uur klaar is met een scherm.

Verder hebben ze allemaal een bijbaantje, sport, gaan ze regelmatig met vrienden op pad, helpen ze (indien gevraagd) mee in huis en tuin, en houden ze zelf hun kamer schoon (op verzoek), dus geloof ik het wel qua afwisseling.
Dit ongeveer hebben wij hier ook gedaan toen dit aan de orde was.

Inmiddels zijn de oudste twee 18 en 19, ze zoeken het maar uit ;)

De jongste is fanatiek in het gamen, maar wel altijd met zijn vaste vriendengroep, met wie hij belt tijdens het gamen ( zeg maar hoe men vroeger ganzenbord irl speelde is dit nu naar het beeldscherm verplaatst :) ) geen moeite mee.

Hij spreekt ook irl regelmatig met zijn vrienden af, komt buiten, gaat naar zijn hobby.

Goede balans dus.

Mijn ervaring is dat hoe strenger ik was met beeldschermtijd hoe geobserdeerder ze werden.
Dus.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn deze reacties! Goed om te lezen hoe het bij anderen gaat.
Alle reacties Link kopieren
Zeker bij de oudste zou ik op dit moment - zolang school niet fatsoenlijk open is - geen zin hebben in strijd en gedoe.

En tja, die van 10 ziet de oudste bezig, dus dat wordt ook een moeilijke :-).

Mijn belangrijkste gevecht zou dus zijn dat ze 's nachts - of voor 't ontbijt - niet aan 't gamen of whatsappen zijn.

En dat eventuele schoolresultaten er niet onder lijden.


En tja, tuurlijk heeft die oudste geen behoefte aan vrienden, want die zijn allemaal ook aan 't gamen of zitten te appen :-D.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
26-02-2021 23:47

En tja, tuurlijk heeft die oudste geen behoefte aan vrienden, want die zijn allemaal ook aan 't gamen of zitten te appen :-D.
Daarbij mogen ze niet met meer dan 2 op straat zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hier zeven nog thuiswonende kinderen (3 stief en 4 eigen). Ze zijn tussen de 9 en 19 jaar.

Mijn basisregel is dat school en humeur niet mogen lijden onder schermgebruik.

Ze mogen hier om 8u naar beneden in het weekend en dan mogen ze tot het ontbijt op het scherm. Daarna tot 16:00u niet.

Door de week mogen ze alleen even ‘s ochtends berichten checken. Na school mogen ze om 17:00 op een scherm. Soms wat eerder als er vriendjes zijn en ze willen tiktokken of iets in die geest. Dan mag dat een uur voor diegene weer naar huis gaat.

Ik ben er even weer streng op want ik merk dat ze nogal humeurig worden als ze teveel op die apparaten zitten. Ze kunnen genoeg andere dingen doen. En ja, dat is soms lastig bedenken want Tsja... die apparaten trekken toch wel erg. Overigens mogen ze wel telefoon of tablet mee naar vriendjes. Dus als ze daar er wel op mogen hebben ze mazzel 😉.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Die regels gelden ook voor de 19 jarige?
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 16:02
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
27-02-2021 10:36
Die regels gelden ook voor de 19 jarige?
Nee 😬. Zij mag het zelf bepalen.
De daarna oudste is 14 en die is echt heel erg verslaafd, die kan niet eens zijn schoolwerk doen zonder ondertussen ook te gamen.

Ik had eerst getypt dat het voor haar niet geldt maar toen schudde ik mijn telefoon en moest ik opnieuw beginnen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
27-02-2021 11:06
Waarom mogen ze pas om 8.00 naar beneden?
Omdat ze anders extra vroeg wakker worden om op hun apparaten te gaan terwijl als dat niet zo is ze langer slapen. Ze mogen uiteraard wel naar de wc enz. Maar als ze eerder wakker zijn gaan ze even lezen oid.

Stiefkids mogen bij hun moeder onbeperkt op hun telefoon, computer enz en ze komen daar altijd bekaf weer weg omdat ze alleen tussen 00:00 en 05:30 niet op dat ding zitten.

Wij vinden het ook belangrijk dat ze op andere manieren zich kunnen vermaken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven