Begrijpend lezen 8 / 9 jaar.
woensdag 16 december 2020 om 14:07
Dochter leest graag en veel. Zowel boeken als strips. Leest duidelijk, volgens juf.
Ik merk dat ze met huiswerk moeite heeft om begrijpend te lezen. Als ze vragen over een tekst krijgt en het antwoord staat letterlijk in de tekst gaat het prima. Maar staat het tussen de regels door dan komt ze er niet uit en wordt zowat hysterisch dat het er niet staat. Krijg weinig respons van leraar. "Ja dat moet ze nog leren".
Ja maar hoe kunnen wij haar helpen. Iemand hiermee te maken gehad en kan mij op weg helpen.
Hardop lezen ook een tijd gedaan met veel strijd.
Ik merk dat ze met huiswerk moeite heeft om begrijpend te lezen. Als ze vragen over een tekst krijgt en het antwoord staat letterlijk in de tekst gaat het prima. Maar staat het tussen de regels door dan komt ze er niet uit en wordt zowat hysterisch dat het er niet staat. Krijg weinig respons van leraar. "Ja dat moet ze nog leren".
Ja maar hoe kunnen wij haar helpen. Iemand hiermee te maken gehad en kan mij op weg helpen.
Hardop lezen ook een tijd gedaan met veel strijd.
woensdag 16 december 2020 om 15:27
Ik hamer er bij mijn kinderen erop dat ze het antwoord niet uit hun hoofd geven, maar teruglezen in de tekst. Paar regels ervoor en erna. In de bieb haal ik oefenboeken begrijpend lezen van Junior Einstein. Vd 4 kids scoren er 3, A en B’s. Eentje had in groep 4 een C, dat werd na oefenen een hoge B. Ik laat ze in de Kerstvakantie lezen uit die oefenboeken en pak zo wat vraagjes mee.

woensdag 16 december 2020 om 15:31
Maar niet alle antwoorden staan dus letterlijk in de tekst. Bijvoorbeeld een informatief verhaal over het weer en welke kledingstukken je daarbij aantrekt en vervolgens de vraag. Wie verteld dit verhaallieverdanlief schreef: ↑16-12-2020 15:27Ik hamer er bij mijn kinderen erop dat ze het antwoord niet uit hun hoofd geven, maar teruglezen in de tekst. Paar regels ervoor en erna. In de bieb haal ik oefenboeken begrijpend lezen van Junior Einstein. Vd 4 kids scoren er 3, A en B’s. Eentje had in groep 4 een C, dat werd na oefenen een hoge B. Ik laat ze in de Kerstvakantie lezen uit die oefenboeken en pak zo wat vraagjes mee.
A. Je moeder
B. De juf
C. De nieuwslezeres
D. De weervrouw
Dan moet je dus het antwoord geven wat het meest juist is. Maar daar kan je dus over discussiëren vind ik. En dan gaat het bij mij dus ook fout

woensdag 16 december 2020 om 15:37
Ja, al is begrijpend lezen tot op zekere hoogte ook heel belangrijk. Ik vind sommige rekensommen ook net begrijpend lezenSusan schreef: ↑16-12-2020 15:00Ja, dat is lastig. Ik snap ook wel dat er kinderen zijn die begrijpend lezen moeilijk vinden. Genoeg volwassenen hebben nog wel de neiging om zelf dingen in te vullen als ze iets lezen, dus voor kinderen is het extra moeilijk om die knop om te zetten als dat je valkuil is.

woensdag 16 december 2020 om 15:38
Ook dan kun je in de tekst in de meeste gevallen wel aanwijzen waar je het antwoord aan kunt zien. Een trefwoord, locatie, tijdstip etc.Nicco88 schreef: ↑16-12-2020 15:31Maar niet alle antwoorden staan dus letterlijk in de tekst. Bijvoorbeeld een informatief verhaal over het weer en welke kledingstukken je daarbij aantrekt en vervolgens de vraag. Wie verteld dit verhaal
A. Je moeder
B. De juf
C. De nieuwslezeres
D. De weervrouw
Dan moet je dus het antwoord geven wat het meest juist is. Maar daar kan je dus over discussiëren vind ik. En dan gaat het bij mij dus ook fout![]()

woensdag 16 december 2020 om 15:58
Ja het is ook belangrijk, ook bij de zaakvakken. En inderdaad bij redactiesommen. Als je te vluchtig leest of dingen invult die er niet staan, gaat het daar ook mis.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

woensdag 16 december 2020 om 18:47
Nicco88 schreef: ↑16-12-2020 14:54Dat wist ik helemaal niet! Ik vind het ook apart, want hij snap het verhaal en kan het goed navertellen. Maar bij een vraag lijkt het compleet zwart voor zijn ogen te worden.
Bijv een verhaal over een eekhoorn op de grond en wat hij allemaal doet. Hij kan het verhaal goed navertellen en vervolgens de vraag. “ zit de eekhoorn in de boom?”
Ja, is dan zijn antwoord.
Als je dan om uitleg vraagt zegt hij. Eekhoorns kunnen ook in bomen zitten, die leven niet alleen op de grond.
dan leg je uit dat hij de vraag moet beantwoorden aan de hand van de tekst, maar het kwartje valt niet..
Hier op school is het antwoord dan: 'Ja, en gras is groen of toch paars?'
Elk jaar legt de leerkracht uit dat je bij begrijpend lezen moet antwoorden wat er in de tekst staat en niet het logische antwoord uit je hoofd moet geven. Dat laat ze een verhaaltje zien/horen over paars gras. De vraag is dan: 'Wat is de kleur van het gras?'
Paars gras wordt steeds aangehaald als kinderen uit het hoofd gaan antwoorden. 'Paars gras' is inmiddels een soort metafoor voor 'lees de tekst'.

woensdag 16 december 2020 om 19:02
Waar komen de lessen vandaan?
Voor zaakvakken (geschiedenis, aardrijkskunde, biologie etc) is begrijpend lezen belangrijk. Begrijpend lezen als vak op de basisschool is dus best belangrijk maar er komen best veel slechte lessen voorbij.
Nieuwsbegrip vind ik best goede methode maar niet alle strategieën zijn even belangrijk. Verder zie ik veel gratis lessen van diverse jufxxx.nl-sites voorbij komen waarbij de kwaliteit van de lessen om te huilen is. Of totaal niet past bij het niveau van de groep.
Bijvoorbeeld:
Piet en Kees krijgen allebei een nieuwe fiets. De fiets van Piet is zwart, de fiets van Kees heeft een andere kleur.
Welke kleur heeft de fiets van Kees?
Het goede antwoord is dan:
De fiets van Kees heeft een andere kleur dan zwart.
Maar dat is dus geen vraag voor een gemiddelde leerling in groep vier.
Dus TO, past de les bij de leeftijd/groep van je kind?
Voor zaakvakken (geschiedenis, aardrijkskunde, biologie etc) is begrijpend lezen belangrijk. Begrijpend lezen als vak op de basisschool is dus best belangrijk maar er komen best veel slechte lessen voorbij.
Nieuwsbegrip vind ik best goede methode maar niet alle strategieën zijn even belangrijk. Verder zie ik veel gratis lessen van diverse jufxxx.nl-sites voorbij komen waarbij de kwaliteit van de lessen om te huilen is. Of totaal niet past bij het niveau van de groep.
Bijvoorbeeld:
Piet en Kees krijgen allebei een nieuwe fiets. De fiets van Piet is zwart, de fiets van Kees heeft een andere kleur.
Welke kleur heeft de fiets van Kees?
Het goede antwoord is dan:
De fiets van Kees heeft een andere kleur dan zwart.
Maar dat is dus geen vraag voor een gemiddelde leerling in groep vier.
Dus TO, past de les bij de leeftijd/groep van je kind?

woensdag 16 december 2020 om 19:08
Dat is wel een goede manier! Die ga ik eens proberen bij hem, misschien komt het er dan in.Andersom schreef: ↑16-12-2020 18:47Hier op school is het antwoord dan: 'Ja, en gras is groen of toch paars?'
Elk jaar legt de leerkracht uit dat je bij begrijpend lezen moet antwoorden wat er in de tekst staat en niet het logische antwoord uit je hoofd moet geven. Dat laat ze een verhaaltje zien/horen over paars gras. De vraag is dan: 'Wat is de kleur van het gras?'
Paars gras wordt steeds aangehaald als kinderen uit het hoofd gaan antwoorden. 'Paars gras' is inmiddels een soort metafoor voor 'lees de tekst'.
woensdag 16 december 2020 om 19:10
Dit raadsel had mijn vader jaren geleden een keer (mondeling) voor mijn dochter:
Stel je voor, je bent buschauffeur. Bij de eerste halte stappen vijf mensen in. Bij de tweede halte stappen drie mensen uit en vier in. Bij de derde halte stappen twee mensen uit en eentje in. Bij de vierde halte stapt er eentje uit en stappen er drie in. Nu de vraag:
Hoe heet de buschauffeur?
Ik weet niet of het onder begrijpend lezen valt en of hij schriftelijk ook werkt, maar zo hoor je wel goed of ze opgelet hebben en zich niet hebben laten afleiden door het hele verhaal na de intro.
Stel je voor, je bent buschauffeur. Bij de eerste halte stappen vijf mensen in. Bij de tweede halte stappen drie mensen uit en vier in. Bij de derde halte stappen twee mensen uit en eentje in. Bij de vierde halte stapt er eentje uit en stappen er drie in. Nu de vraag:
Hoe heet de buschauffeur?
Ik weet niet of het onder begrijpend lezen valt en of hij schriftelijk ook werkt, maar zo hoor je wel goed of ze opgelet hebben en zich niet hebben laten afleiden door het hele verhaal na de intro.
woensdag 16 december 2020 om 20:05
Goede!Andersom schreef: ↑16-12-2020 18:47Hier op school is het antwoord dan: 'Ja, en gras is groen of toch paars?'
Ik moet nu ook gelijk denken aan dat mopje: de vader van Jantje heeft 3 zonen. kwik, kwek en ...?
En nu niet beginnen over meisjes die Jantje heten.

Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
woensdag 16 december 2020 om 20:23
Begrijpend lezen en rekenen zijn doorslaggevende factoren voor doorstroom advies vo. Het is dus ook een kwestie van iq en capaciteiten. Dit zal er bij veel ouders niet in willen maar (sorry) wel
Realiteit. Misschien accepteren dat kind geen vwo advies krijgt en haar gewoon helpen waar nodig? Laat het kind lekker genieten tijdens de basisschoolperiode.
Realiteit. Misschien accepteren dat kind geen vwo advies krijgt en haar gewoon helpen waar nodig? Laat het kind lekker genieten tijdens de basisschoolperiode.

woensdag 16 december 2020 om 20:32
Heel kort door de bocht. Kinderen die hoogbegaafd zijn maken de Cito begrijpend lezen vaak heel slecht, juist omdat zij anders over zaken nadenken.isanthe schreef: ↑16-12-2020 20:23Begrijpend lezen en rekenen zijn doorslaggevende factoren voor doorstroom advies vo. Het is dus ook een kwestie van iq en capaciteiten. Dit zal er bij veel ouders niet in willen maar (sorry) wel
Juist de kinderen met een meer gemiddeld IQ zijn er goed in. Het is gewoon een opeenstapeling van trucjes die kinderen moeten uitvoeren.

woensdag 16 december 2020 om 20:36
isanthe schreef: ↑16-12-2020 20:23Begrijpend lezen en rekenen zijn doorslaggevende factoren voor doorstroom advies vo. Het is dus ook een kwestie van iq en capaciteiten. Dit zal er bij veel ouders niet in willen maar (sorry) wel
Goh wat een heerlijk advies weer. Begrijpend lezen is voor een deel ook de discipline om op te zoeken wat er precies stond.
Ook vwo kandidaten kunnen dat lastig vinden of misschien wel juist vwo-kandidaten. Zij lezen een tekst en kunnen al veel vragen ongeveer beantwoorden zonder ze op te zoeken omdat de informatie nog in hun werkgeheugen zit. Máár daardoor missen ze soms net de details die het verschil maken.
woensdag 16 december 2020 om 20:39
Dat lijkt me ook wel weer wat generaliserend.

woensdag 16 december 2020 om 20:39
Haha dit. Mijn puber is het gewoon niet eens met de antwoorden, omdat ze niet logisch zijn. Vaak heeft hij gelijk trouwens.Tiana_76 schreef: ↑16-12-2020 20:32Heel kort door de bocht. Kinderen die hoogbegaafd zijn maken de Cito begrijpend lezen vaak heel slecht, juist omdat zij anders over zaken nadenken.
Juist de kinderen met een meer gemiddeld IQ zijn er goed in. Het is gewoon een opeenstapeling van trucjes die kinderen moeten uitvoeren.

woensdag 16 december 2020 om 20:49
Ik kan me wel voorstellen dat het juist tegenwerkt als je te veel doordenkt over die vragen.
Sowieso vind ik het nogal voorbarig en ook wat aanmatigend (van Isanthe dus) om tegen de moeder van een kind dat je niet eens kent en dat ook pas acht of negen jaar is te zeggen dat ze misschien maar moet accepteren dat haar kind niet naar het vwo gaat.
susan wijzigde dit bericht op 16-12-2020 20:52
0.95% gewijzigd

woensdag 16 december 2020 om 20:52
Mijn kind is dus enorm slecht in begrijpend lezen, maar was al avi uit in groep 3 en rekende al op groep 5 niveau.isanthe schreef: ↑16-12-2020 20:23Begrijpend lezen en rekenen zijn doorslaggevende factoren voor doorstroom advies vo. Het is dus ook een kwestie van iq en capaciteiten. Dit zal er bij veel ouders niet in willen maar (sorry) wel
Dus dit is wat kort door de bocht denk ik

woensdag 16 december 2020 om 20:57
Ja precies! En daarnaast is het toch fijn als een ouder wil helpen als een kind ergens moeite mee heeft.Susan schreef: ↑16-12-2020 20:49Ik kan me wel voorstellen dat het juist tegenwerkt als je te veel doordenkt over die vragen.
Sowieso vind ik het nogal voorbarig en ook wat aanmatigend (van Isanthe dus) om tegen de moeder van een kind dat je niet eens kent en dat ook pas acht of negen jaar is te zeggen dat ze misschien maar moet accepteren dat haar kind niet naar het vwo gaat.
Dat doordenken is inderdaad soms ook een probleem. 12 x 9 - 16 uitrekenen was geen probleem in groep drie. Maar een vraag welke slipper aan de linkervoet moest a of b leverde problemen op. Want hij vond niet duidelijk aangegeven welke teenslipper voor links of rechts was bedoeld als je naar de grote teen kijkt.
Dat hij gewoon simpel moest aangeven wat links of rechts was, kwam niet in hem op.
woensdag 16 december 2020 om 20:58
Ja, dat lijkt me ook, want begrijpend lezen komt ook bij andere vakken van pas. Het is ook niet dat als je je kind ergens in ondersteunt, hij of zij geen ontspannen basisschooltijd meer heeft, wat sommige mensen schijnen te denken.

woensdag 16 december 2020 om 21:07
Nee, die houding snap ik ook nooit.
Ik had graag gehad dat mijn ouders wat meer energie hadden gestoken in mijn schoolcarrière. Ik begon op gymnasium. Maar ik heb nooit leren, leren en ben uiteindelijk afgezakt naar het vmbo. Ook wel een prestatie op zich

woensdag 16 december 2020 om 21:17
Ah begrijpend lezen... hier de frustratie van het moment
Dochter zit in groep 7. In groep 5 ging het nog goed. In groep 6 voor corona wisselend, na de lockdown en terugkeer ronduit slecht
nu groep 7. Komen niet hoger dan een 4.
De tekstvragen maakt ze allemaal goed.
Maar de andere vragen over signaalwoorden en over dingen op volgorde zetten gaan hier fout.
Bijv : Israel - Ibiza - Italie - India
zet de landen op volgorde.
Elk "gemiddeld" mens begrijpt dan dat er bedoeld wordt : op alfabet.
Mijn dochter begrijpt dit niet.
want voor haar is dat niet logisch. Het kan namelijk ook van koud naar warm zijn of van warm naar koud. of van groot naar klein of andersom
Mijn dochter heeft dyscalculie en heeft dus TEVEEL opties met "volgorde" als het er niet expliciet staat. Maar wordt hier wel op afgerekend.
Signaal woorden begrijpt ze ook niet. Ze heeft vorig jaar in groep 6 (dankzij school al gaan ze dit nooit toegeven) veel lesstof gemist. Waardoor ze alleen maar verder is blijven zakken.
Ik denk zelf dat ze het wel degelijk kan, maar ze denkt nu ook (omdat ze alleen maar onvoldoendes haalt) dat ze het niet KAN. En ja als je er al zo in gaat, ja dan haal je een onvoldoende.
Plus ze leest ontzettend snel en moet haarzelf dwingen om rustig te lezen.
Dochter zit in groep 7. In groep 5 ging het nog goed. In groep 6 voor corona wisselend, na de lockdown en terugkeer ronduit slecht
nu groep 7. Komen niet hoger dan een 4.
De tekstvragen maakt ze allemaal goed.
Maar de andere vragen over signaalwoorden en over dingen op volgorde zetten gaan hier fout.
Bijv : Israel - Ibiza - Italie - India
zet de landen op volgorde.
Elk "gemiddeld" mens begrijpt dan dat er bedoeld wordt : op alfabet.
Mijn dochter begrijpt dit niet.
want voor haar is dat niet logisch. Het kan namelijk ook van koud naar warm zijn of van warm naar koud. of van groot naar klein of andersom
Mijn dochter heeft dyscalculie en heeft dus TEVEEL opties met "volgorde" als het er niet expliciet staat. Maar wordt hier wel op afgerekend.
Signaal woorden begrijpt ze ook niet. Ze heeft vorig jaar in groep 6 (dankzij school al gaan ze dit nooit toegeven) veel lesstof gemist. Waardoor ze alleen maar verder is blijven zakken.
Ik denk zelf dat ze het wel degelijk kan, maar ze denkt nu ook (omdat ze alleen maar onvoldoendes haalt) dat ze het niet KAN. En ja als je er al zo in gaat, ja dan haal je een onvoldoende.
Plus ze leest ontzettend snel en moet haarzelf dwingen om rustig te lezen.