Begrijpend lezen oefenen

17-05-2022 16:29 127 berichten
Heeft iemand hier verstand van begrijpend lezen. Voor Corona zat hij altijd op een a score en de laatste score was een b. Als hij nogmaals een b scoort moet hij uit de plusklas, wat hij zelf niet zo ziet zitten.

Ik weet niet zo goed hoe ik met hem kan oefenen. Hij is al sinds groep 4 Avi uit, racelezen is geen probleem. Zijn woordenschat is zeer goed, want alle woordenschat toetsen komen foutloos terug. Het moet dus aan de strategie liggen. School wil niet meedenken, want een b is voldoende in hun ogen.

Wie O wie heeft tips
Alle reacties Link kopieren
Tekst laten lezen en dan vragen er over stellen die je kind letterlijk uit de tekst kan halen.

Want daar gaat het voor 99 procent om, dat ze begrijpen wat ze lezen en weten waar ze het antwoord moeten zoeken

En soms kun je er ook een open vraag tussen stellen, iets in de trant van:
Waarom denk je dat pietje zo reageert?
Of: wat zou jij doen als....?
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
mama-inge schreef:
17-05-2022 16:34
Tekst laten lezen en dan vragen er over stellen die je kind letterlijk uit de tekst kan halen.

Want daar gaat het voor 99 procent om, dat ze begrijpen wat ze lezen en weten waar ze het antwoord moeten zoeken

En soms kun je er ook een open vraag tussen stellen, iets in de trant van:
Waarom denk je dat pietje zo reageert?
Of: wat zou jij doen als....?
Dat doe ik regelmatig en dan worden ze foutloos beantwoord. Hij kan ook moeiteloos een boek samenvatten. Ik heb het idee dat de vragen anders zijn bij begrijpend lezen.
Alle reacties Link kopieren
https://www.begrijpend-lezen-oefenen.nl/
Op deze site vind je wel wat teksten met vragen.
En ook op squla zijn begrijpend lezen teksten te vinden.
Als je kind lid is van de bieb, kun je via daar inloggen op squla
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
mama-inge schreef:
17-05-2022 16:38
https://www.begrijpend-lezen-oefenen.nl/
Op deze site vind je wel wat teksten met vragen.
En ook op squla zijn begrijpend lezen teksten te vinden.
Als je kind lid is van de bieb, kun je via daar inloggen op squla
Helaas heeft hij een school account van junior Einstein en alle begrijpend lezen teksten kent hij al.
Squla heb ik niet over nagedacht, daar kan ik wel even naar kijken
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
17-05-2022 16:37
Dat doe ik regelmatig en dan worden ze foutloos beantwoord. Hij kan ook moeiteloos een boek samenvatten. Ik heb het idee dat de vragen anders zijn bij begrijpend lezen.
Mijn kinderen kregen op hun vorige school elke week een begrijpend lezen tekst met vragen mee als huiswerk.

Misschien eens bij zijn juf vragen of hij eens een tekst met vragen mee kan krijgen?
Dan kun je zien wat voor vragen er gesteld worden.

Ik zal eens kijken bij mijn kinderen hun lesmateriaal wat ze mee gekregen hebben naar huis voor de vakantie
Die werken met het atlantis boek
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
17-05-2022 16:42
Helaas heeft hij een school account van junior Einstein en alle begrijpend lezen teksten kent hij al.
Squla heb ik niet over nagedacht, daar kan ik wel even naar kijken
In welke groep zit hij?
Anders eens wat teksten van een groep hoger proberen
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
mama-inge schreef:
17-05-2022 16:42
Mijn kinderen kregen op hun vorige school elke week een begrijpend lezen tekst met vragen mee als huiswerk.

Misschien eens bij zijn juf vragen of hij eens een tekst met vragen mee kan krijgen?
Dan kun je zien wat voor vragen er gesteld worden.

Ik zal eens kijken bij mijn kinderen hun lesmateriaal wat ze mee gekregen hebben naar huis voor de vakantie
Die werken met het atlantis boek
Ik heb gevraagd naar oefenen materiaal, maar dat is niet nodig, want hij scoort een b. Ik snap het wel hoor, maar ik vind het zo vervelend voor hem als dit hem de plusklas kost.

Ze gebruiken een oude methode die niet meer uitgegeven wordt, dat weet ik wel, want ze werken met kopieën
mama-inge schreef:
17-05-2022 16:43
In welke groep zit hij?
Anders eens wat teksten van een groep hoger proberen
Groep 5.
Alle reacties Link kopieren
Wat je zou kunnen overwegen is om hem verhalen /verhaaltjes op te laten schrijven. Heel voorzichtig. En je zou met hem kunnen gaan praten over tekstopbouw. Dat is de andere kant: hoe wordt informatie op een logische manier in een tekst opgebouwd.
En wat is er erg aan dat hij uit de plusklas zou moeten ?
Weet ie eigenlijk wel dat de antwoorden op de vragen letterlijk in de teksten terug te vinden zijn? Slimme kinderen willen het nog wel eens ingewikkelder maken dan het is.

Zo heeft mijn dochter tijden lang gedacht dat het de bedoeling was dat ze de antwoorden al wist :lol:
anoniem_405281 wijzigde dit bericht op 17-05-2022 17:03
23.15% gewijzigd
Als ik "begrijpend lezen oefenen" google dan kom ik tips en verhalen tegen waarmee je kan oefenen.
Alle reacties Link kopieren
Online oefenen met begrijpend lezen. Daar zijn sites met een paar gratis teksten. Heb ik bij mijn dochter ook gedaan omdat zij echt niet door had dat je goed moet lezen. Ze vulde maar een beetje wat in. Op school kreeg ze daar nooit iets van terug en dus was het wel goed wat haar betreft. Een aantal rode kruizen op de oefentoetsen hielpen enorm om haar te doen inzien dat niet zomaar alles goed is.

Overigens absurd dat Cito scores bepalend zijn voor de plus klas.
Het leven is niet eerlijk
Alle reacties Link kopieren
Absurd dat ouders gaan oefenen met een B score.
Alle reacties Link kopieren
Heb even wat foto's van een tekst en van de vragen gemaakt
Het zijn 5 lessen bij een tekst en boven elke bladzijde bij de vragen staat wat het doel is.

Tekst:
Afbeelding

En de 5 lessen:
Afbeeldingupload pic
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Lady*Voldemort schreef:
17-05-2022 16:55
Weet ie eigenlijk wel dat de antwoorden op de vragen letterlijk in de teksten terug te vinden zijn? Slimme kinderen willen het nog wel eens ingewikkelder maken dan het is.

Dit!
Ik laat in mijn lessen de kinderen de antwoorden in gekopieerde tekst kleuren.

Vraag 1 rood
Vraag 2 geel
Vraag 3 blauw enz.

Dan moeten ze dus echt zoeken waar het staat en lezen wat er dan precies staat.

Verder moeten kinderen voor het hoogste niveau ook dingen kunnen combineren. En toch een klein beetje kennis inzetten.

Tekst over Willem van Oranje:
Willem van Oranje werd in zijn woonplaats vermoord. Bla bla bla halve bladzijde tekst bla bla. Willem van Oranje woonde sinds (jaartal vlak voor zijn sterfdag) in Delft.

Vraag: In welke stad werd Willem van Oranje vermoord? Dan moet je dus het begin en het einde van de tekst combineren. Weten wat een woonplaats is etc.

Dat is wel vaak het verschil tussen het hoogste en bijna hoogste niveau.
mama-inge schreef:
17-05-2022 17:04
Heb even wat foto's van een tekst en van de vragen gemaakt
Het zijn 5 lessen bij een tekst en boven elke bladzijde bij de vragen staat wat het doel is.

Tekst:
Afbeelding

En de 5 lessen:
Afbeeldingupload pic
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Is dit vergelijkbaar met de Cito? Ik heb nog nooit een Cito ingezien
Blossom schreef:
17-05-2022 17:03
Absurd dat ouders gaan oefenen met een B score.

Als je altijd A scoorde en nu ineens B dan hoop je toch dat je kind met een beetje hulp weer terug komt bij A.
Andersom schreef:
17-05-2022 17:06
Dit!
Ik laat in mijn lessen de kinderen de antwoorden in gekopieerde tekst kleuren.

Vraag 1 rood
Vraag 2 geel
Vraag 3 blauw enz.

Dan moeten ze dus echt zoeken waar het staat en lezen wat er dan precies staat.

Verder moeten kinderen voor het hoogste niveau ook dingen kunnen combineren. En toch een klein beetje kennis inzetten.

Tekst over Willem van Oranje:
Willem van Oranje werd in zijn woonplaats vermoord. Bla bla bla halve bladzijde tekst bla bla. Willem van Oranje woonde sinds (jaartal vlak voor zijn sterfdag) in Delft.

Vraag: In welke stad werd Willem van Oranje vermoord? Dan moet je dus het begin en het einde van de tekst combineren. Weten wat een woonplaats is etc.

Dat is wel vaak het verschil tussen het hoogste en bijna hoogste niveau.
Maar die jongen zit in groep 5, dus al dat gecombineer is helemaal nog niet aan de orde. En wellicht breekt hem dat nu juist op.
Andersom schreef:
17-05-2022 17:06
Dit!
Ik laat in mijn lessen de kinderen de antwoorden in gekopieerde tekst kleuren.

Vraag 1 rood
Vraag 2 geel
Vraag 3 blauw enz.

Dan moeten ze dus echt zoeken waar het staat en lezen wat er dan precies staat.

Verder moeten kinderen voor het hoogste niveau ook dingen kunnen combineren. En toch een klein beetje kennis inzetten.

Tekst over Willem van Oranje:
Willem van Oranje werd in zijn woonplaats vermoord. Bla bla bla halve bladzijde tekst bla bla. Willem van Oranje woonde sinds (jaartal vlak voor zijn sterfdag) in Delft.

Vraag: In welke stad werd Willem van Oranje vermoord? Dan moet je dus het begin en het einde van de tekst combineren. Weten wat een woonplaats is etc.

Dat is wel vaak het verschil tussen het hoogste en bijna hoogste niveau.
Dit klinkt echt heel goed!! Die ga ik gebruiken met junior Einstein. Dan kan hij de antwoorden wel uit z’n hoofd weten, maar dan moet hij toch kijken waar de antwoorden in de tekst staan.

Ik heb zelf het idee dat hij vanuit zijn eigen kennis de vragen beantwoord en niet vanuit de tekst.
Alle reacties Link kopieren
Het vervelende is dat de meeste methodes voor begrijpend lezen absoluut anders zijn dan de CITO toetsen begrijpend lezen. Het komt heel vaak voor dat kinderen rond groep 5/6 een niveau zakken.
Bij de CITO toetsen worden er wel begripsvragen gesteld, maar meer in de trant van
"stukje tekst, weggelaten woord, stukje tekst "
verdere tekst en dan zo verder
dan de vraag:
welk woord past het best op plek 1..
welk woord past het best op plek 2
er wordt gevraagd naar een goede titel bij een stukje tekst
er wordt gevraagd naar waar de rest van de tekst over zou gaan bij bijvoorbeeld een illustratie over vuilnis
over wat voor type tekst het is ( uitnodiging, brief, reclame)
Het zijn geen open vragen, maar multiple choice, integenstelling met de meeste methodes die met open vragen werken.
Natuurlijk kan het geen kwaad om te oefenen, integendeel, maar het is wel lastig om daar het juiste oefenmateriaal bij te vinden.
Lady*Voldemort schreef:
17-05-2022 17:09
Maar die jongen zit in groep 5, dus al dat gecombineer is helemaal nog niet aan de orde. En wellicht breekt hem dat nu juist op.
Ja en dat weet ik dus niet. Maar aangezien zijn woordenschat zeer goed is, hij is Avi uit, moet het probleem toch ergens in in de strategie zitten?
jajajade49 schreef:
17-05-2022 17:10
Het vervelende is dat de meeste methodes voor begrijpend lezen absoluut anders zijn dan de CITO toetsen begrijpend lezen. Het komt heel vaak voor dat kinderen rond groep 5/6 een niveau zakken.
Bij de CITO toetsen worden er wel begripsvragen gesteld, maar meer in de trant van
"stukje tekst, weggelaten woord, stukje tekst "
verdere tekst en dan zo verder
dan de vraag:
welk woord past het best op plek 1..
welk woord past het best op plek 2
er wordt gevraagd naar een goede titel bij een stukje tekst
er wordt gevraagd naar waar de rest van de tekst over zou gaan bij bijvoorbeeld een illustratie over vuilnis
over wat voor type tekst het is ( uitnodiging, brief, reclame)
Het zijn geen open vragen, maar multiple choice, integenstelling met de meeste methodes die met open vragen werken.
Natuurlijk kan het geen kwaad om te oefenen, integendeel, maar het is wel lastig om daar het juiste oefenmateriaal bij te vinden.
Trekt het niveau na groep 6 wel weer bij? Of blijven ze dan op het niveau hangen ?
Ik ga eens kijken wat de vraagstelling van squla en junior Einstein is!
Dit klinkt niet als de vragen die ik hem stel over de tekst.
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
17-05-2022 17:08
Is dit vergelijkbaar met de Cito? Ik heb nog nooit een Cito ingezien
Dat weet ik ook niet.
Het is uit de methode atlantis
www.delubas.nl

Er hoort trouwens ook nog een boek bij met teksten
Het thema van dit werkboek is: de lucht in
Dus al deze teksten gaan over iets wat met de lucht te maken hebben
Vliegtuigen, vogels maar ook de sterren en ruimte
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven