Bellen voor kraamvisite, wel of niet op kaartje vermelden?

10-01-2009 18:35 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat je onverwacht op visite komt tijdens de kraamperiode. Zelfs niet bij familie/vrienden waar je normaal gesproken altijd zo binnen kunt komen vallen.

Nu zelf bijna 37 weken zwanger, vanmiddag flinke discussie in huize Vonni. Ik vind het onzin om een zinnetje op het geboortekaartje te zetten over bellen voor bezoek. In al mijn naiviteit ga ik ervan uit dat mensen uit zichzelf de telefoon wel even pakken voor ze langskomen. Vader in spe denkt hier echter anders over. Hij denkt dat lang niet iedereen zal bellen, en dat het regelmatig zal gebeuren dat mensen spontaan langs zullen komen. Mijn dreigement dat ik deze mensen rustig buiten zou laten staan viel niet echt in goede aarde.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen die anderen hiermee hebben. Is het echt zo dat mensen onaangekondigd langs komen in de kraamtijd? En is het dus nodig om zo'n, in mijn ogen, suf zinnetje op het kaartje te vermelden? En zo ja, belt men dan ook echt vooraf? Ik hoor het graag!

Groet Vonni
Ik heb het er niet opgezet. Iedereen belde wel van tevoren om een afspraak te maken. Een erg suf zinnetje inderdaad
Ik vind het ook zo suf op een kaartje staan. Heb het niet gedaan, en de visite belde netjes om te vragen wanneer ze konden langskomen.
Ben het helemaal met je eens. Ik zou het er ook niet opzetten. Het gebeurt overigens in het 'normale' leven ook maar weinig dat mensen zonder aankondiging langskomen, hoogstens vrienden die heel dichtbij wonen. In mijn geval zijn dat echter ook mensen tegen wie je gemakkelijk kunt zeggen dat het even niet uitkomt... en dan zijn ze toch zo weer thuis.
Het is een mooi excuus om iedereen snel je telefoonnummer nog even te geven.
Wij zetten het er wel op. Bij ons komen nl. mensen 'normaal' ook onaangekondigd langs. Daarbij heeft mijn man een hele rits tantes en ooms die allemaal gepensioneerd zijn en ik wil die niet direct in de eerste week onaangekondigd aan de deur hebben.

Het tenenkrommende gedichtje over teentjes tellen, laten wij wel achterwege .
Dat bellen gaat wel goed. Wat, in onze ervaring dan, veel lastiger was is dat mensen rekening met je proberen te houden, en dus pas na een paar dagen komen.

Als de kraamzorg er niet meer is dus.
Nou, ik zou het er wel opzetten. Ik zou je ook willen aanraden om vast na te denken over hoeveel kraamvisite je op een dag zou willen.

Wij vonden het achteraf gezien erg druk die eerste week. Wij vonden het erg moeilijk om nee te zeggen als mensen opbelden. Maar wat graag had ik liever wat meer met zijn drietjes geweest die eerste week. Doen hoor lekker samen genieten als de hulp er is.

Het is wel heel dubbel hoor, je wilt graag je kindje laten zien, maar ook verlang je naar rust. Gelukkig had ik een hele goede kraamverzorgster die heel subtiel de kraamvisite na een uurtje weer de deur wees.

Ik snap niet helemaal waarom je zo'n moeite hebt met dat ene zinnetje. Hij staat toch tegenwoordig op bijna elk kaartje?

Misschien vatten mensen het juist op als: "kom maar langs wanneer je wilt", als je het zinnetje er niet op zet. Dat lijk me niet echt fijn.

Je kunt ook aangeven wanneer jij en je kindje graag willen rusten. Niks mis mee toch? Ik snap het probleem niet echt.

Ik wens je alvast een voorspoedige bevalling toe en een hele mooie kraamweek.
quote:Bagheera schreef op 10 januari 2009 @ 18:45:

Het tenenkrommende gedichtje over teentjes tellen, laten wij wel achterwege .

Wij hebben de teentjes al geteld

Ozne kleine heeft geen medische fouten

jij hebt niet gebeld?

dan kan je opzouten!

Zoiets?

Wij hebben ook niet op het kaartje gezet dat mensen moesten bellen (wel het telefoonnummer vermeld bij adresgegevens). En iedereen belde van tevoren. Onze instelling was wel: als je niet hebt gebeld kan het dus zijn dat het niet uitkomt en dat je dus weer weggestuurd wordt. Dat is toch normaal gesproken ook zo?

Ook rusttijden zou ik niet vermelden: je kunt nooit nu al aangeven wanneer jij en je kindje rusten, daar kom je die eerste weken pas achter. Zul je zien: zet je erop dat je van 1 tot 3 rust, komt je kindje juist dan voor een voeding en moet er daarna geslapen worden...

Wees inderdaad wel assertief genoeg om bezoek weer weg te sturen of 'nee' te zeggen. Je krijgt het druk genoeg!
Sommige mensen nemen de tekst op een kaartje letterlijk. Wij hadden er op gezet ; wilt u iets leuks beleven , kom dan de fles eens geven.

Helaas was ons kindje een superhuilbaby en ik gaf hem voor zijn eigen rust liever zelf de fles. Kreeg toen echt een paar reacties van ; waarom zet je het dan op het kaartje??? Alsof het een overeenkomst is..

Als je gewoon jullie adres en telefoonnummer op het kaartje zet , bellen mensen automatisch wel.

Geniet nog van je laatste zwangerschapsweekjes!!..
quote:rider schreef op 10 januari 2009 @ 18:48:

[...]

jij hebt niet gebeld?

dan kan je opzouten!

Zoiets?

Nu ga ik twijfelen of ik het gedichtje er toch op wil hebben .

Ik ben helaas niet zo assertief met mensen wegsturen als ze voor de deur staan . En voor ik het weet, heb ik al gevraagd of ze mee-eten.

Rusttijden heb ik er niet opgezet, ik heb werkelijk geen idee hoe het lopen gaat.
Moeder en kind rusten tussen 2 en 4.

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAH :puke:
wij zetten het wel op het kaartje.

Geen rijmpje maar gewoon: graag even bellen als je lang wilt komen. Je hebt er altijd wel een paar bij die 'in de buurt waren'.
1 tip; zoveel mogelijk mensen laten komen als je kraamhulp hebt, gwoon in hordes, serieus. Allemaal een half uurtje en het is zo gepiept.

Anders zit je zomaar meer dan een maand op elk vrij moment (tussen de voedingen door enzo) met weer kraamvisite waar je boodschappen voor moet doen, cateren enz... En heb je iedereen gehad dan volgt de 2e ronde met mensen die de kleine nog wel eens willen zien.
Troost je trouwens, per kind daalt de interesse. Voor je het weet komt er geen hond meer
quote:rider schreef op 10 januari 2009 @ 18:48:

[...]

jij hebt niet gebeld?

dan kan je opzouten!

Zoiets?Hahaha, suf is deze in ieder geval niet!!! ( word ik ontoerekeningsvatbaar verklaard als ik zeg dat ik bijna in staat ben om dit erop te zetten? )
quote:will78 schreef op 10 januari 2009 @ 19:05:

Sommige mensen nemen de tekst op een kaartje letterlijk. Wij hadden er op gezet ; wilt u iets leuks beleven , kom dan de fles eens geven.

Helaas was ons kindje een superhuilbaby en ik gaf hem voor zijn eigen rust liever zelf de fles. Kreeg toen echt een paar reacties van ; waarom zet je het dan op het kaartje??? Alsof het een overeenkomst is..

Ècht???? Wat kunnen mensen toch raar zijn...
quote:2Italy2 schreef op 10 januari 2009 @ 19:11:

1 tip; zoveel mogelijk mensen laten komen als je kraamhulp hebt, gwoon in hordes, serieus. Allemaal een half uurtje en het is zo gepiept. Echt, echt, echt! Dit is zooooo de beste tip waarvan je achteraf denkt "waarom zei niemand dat "
quote:rider schreef op 10 januari 2009 @ 19:14:

[...]

Echt, echt, echt! Dit is zooooo de beste tip waarvan je achteraf denkt "waarom zei niemand dat "Volgens mij is het een pact...."we gaan eens lekker onze tijdverdrijven bij de jonge ouders, weer een middagje stuk, hè gezellig, 't is toch kkkoud buiten..... "
Ook mijn instelling is dat wanneer je niet even belt, je ongelegen kunt komen. Ik ben assertief genoeg om mensen dan niet of slechts 5 minuten binnen te laten. Misschien wel iets te assertief... Zou ook mensen die van ver moeten komen rustig weer weg sturen namelijk, en het meeste bezoek komt van ver.

Vader in spe vindt het niet kunnen dat je mensen aan de deur weg stuurt als ze net 2 uur in de auto hebben gezeten. Ik vind dit een risico wat je zelf neemt.
Zie nu de reacties over zoveel mogelijk kraamvisite in de kraamweek. Lijkt mij eerlijk gezegd verschrikkelijk, maar heb dan ook nog nooit een kraamweek meegemaakt. Ik zie de kraamweek echt als een periode om te wennen aan je kindje, de voeding op gang te laten komen, etc. Dit wil ik delen met de mensen die erg dicht bij me staan, maar de rest heb ik graag wat later over de vloer.

Maar misschien denk ik daar straks wel heel anders over.
quote:vonni schreef op 10 januari 2009 @ 19:22:

Ook mijn instelling is dat wanneer je niet even belt, je ongelegen kunt komen. Ik ben assertief genoeg om mensen dan niet of slechts 5 minuten binnen te laten. Misschien wel iets te assertief... Zou ook mensen die van ver moeten komen rustig weer weg sturen namelijk, en het meeste bezoek komt van ver.

Vader in spe vindt het niet kunnen dat je mensen aan de deur weg stuurt als ze net 2 uur in de auto hebben gezeten. Ik vind dit een risico wat je zelf neemt.Ik denk niet dat die mensen met slechte bedoelingen langs komen, ze willen jouw wondertje komen bekijken! Niet iedereen heeft dat in de gaten dus misschien toch maar zo'n 'suf' zinnetje overwegen. Ik vind het nogal onbeschoft om mensen die 2 uur in de auto zitten voor jóu buiten te laten staan.
Wij hebben niets op het kaartje gezet en niemand die onverwachts of ongewenst kwam oid. Lekker weglaten dus, werkt prima!
quote:vonni schreef op 10 januari 2009 @ 19:31:

Zie nu de reacties over zoveel mogelijk kraamvisite in de kraamweek. Lijkt mij eerlijk gezegd verschrikkelijk, maar heb dan ook nog nooit een kraamweek meegemaakt. Ik zie de kraamweek echt als een periode om te wennen aan je kindje, de voeding op gang te laten komen, etc. Dit wil ik delen met de mensen die erg dicht bij me staan, maar de rest heb ik graag wat later over de vloer.

Maar misschien denk ik daar straks wel heel anders over.vond ik ook hoor Vonni. Ik moet er niet aan denken dat iedereen in de kraamweek er al was geweest! Voeding liep beroerd en kraamhulp had echt wel iets anders te doen dan beschuitjes smeren voor visite. Ik kan me voorstellen dat het iets anders is als alles heel soepel loopt, maar dan nog.... Ik vond de visite daarna prima en ik heb werkelijk waar geen enkel kraambezoek als vervelend ervaren. Maar ik vind bezoek normaal gesproken ook al leuk en nu helemaal, want vond het echt leuk om Kruimel te laten zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven