Bevalangst bij de tweede. Positieve verhalen???

05-06-2009 22:57 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 22, 23 of 24 weken zwanger, ben even de tel kwijt. M'n eerste bevalling was traumatisch, de weeën vond ik echt ondraaglijk, zoon kwam niet naar buiten en de gynaecoloog gaf me daar een heel naar gevoel over, alsof ik m'n best niet deed. Zoon is toen na ruim anderhalf uur persweeën met de vacuümpomp geboren. (Achteraf bleek, dat z'n vuist klem zat).

Maar goed, ik heb -vooral door die afschuwelijke pijn van die voorweeën- echt een beetje bevalangst. En ik weet dat ik 't niet voor het zeggen heb, maar ik zou heel graag wat positieve verhalen willen horen over de tweede bevalling. Wie o wie vond de tweede echt heeeeel erg meevallen??

Overigens vond ik de persweeën heel goed te doen, in mijn herinnering zelfs pijnloos.
quote:Nelladella1 schreef op 05 juni 2009 @ 22:57:

Wie o wie vond de tweede echt heeeeel erg meevallen??

Ik! Eerste duurde 23 uur, met heel lang heel heftige weeën waarvan ik echt in paniek raakte. Tweede begon 's nachts, ik was heel rustig en heb lekker op bed gelegen en de weeën opgevangen wat ook echt prima ging. Weeën waren best heftig maar er bleef tot het einde toe iets van vier minuten tussen zitten, dus had steeds iets om naar uit te kijken. Persen duurde me wel te lang, maar dat kwam doordat ik een 'sterrenkijker' had (zoon lag met gezicht omhoog en moest daardoor rare draai maken, of zoiets...). Van begin tot eind heeft het vijf uur geduurd en ik vond het echt een superbevalling. Kan er echt met plezier aan terugdenken, soort van fijne prestatie ofzo.

Sterkte ermee!
Laat je doorverwijzen naar de gynaecoloog (een andere dan die je bevalling gedaan heeft natuurlijk) en zorg dat je ruim voor je bevalling een behandelplan hebt opgezet. Hierin geef je aan wat je wilt en het zorgt ervoor dat je in tijden van niet-kunnen-aangeven wat je wilt en dat je man/vriend voor jou kan spreken. Je kunt op voorhand aangeven een ruggenprik te willen (niets mis mee - fantastisch zelfs - ik wil nooooooit meer anders) indien dit medisch verantwoord is - e.g. het niet nadelig is voor het kind bij bijv. een prematuur.
Herkenbaar.

Ik ben nu 36 weken zwanger van de 2e en ik zie best tegen de bevalling op.

De 1e bevalling ging niet bepaald van een leien dakje: 28 uur heftige weeën, vreselijke lage rugpijn, ruggenprik, weeënopwekkers, geen vorderende ontsluiting en uiteindelijk keizersnede....

Ik vind het heel spannend dat ik nu een 'natuurlijke bevalling' ga proberen. Dat is voor mij de 1e keer, zeg maar. Ik ben bang voor langdurige weeënpijn (staat me nog in m'n geheugen gegrift) en bang dat de uitdruiving heel erg pijn doet. Kortom, ik lees graag mee om wat positieve verhalen te horen :-).
What matters most is how you see yourself
De eerste duurde 3 dagen en draaide alsnog uit op een spoedkeizersnede. De tweede werd een geplande keizersnede (omdat Sarahmeisje in stuit lag). Dus mijn tweede bevalling viel zeker mee, scheelde me 3 dagen weeen

@Jane; jouw verhaal lijkt op die van mijn eerste bevalling. De lage rugpijn werd denk ik door rugweeen veroorzaakt? Kans is groot dat je die nu opnieuw zult krijgen.

Spreek met je gyn af dat jij zelf aan mag geven wanneer het genoeg is. Ik had (voordat we wisten dat het opnieuw een KS zou worden) met de mijne afgesproken dat ze me niet nogmaals zo lang (3 dagen dus) zouden laten worstelen met weeen en niet vorderende ontsluiting. Dat gaf mij destijds al veel rust.
Hier een positief verhaal.

1ste , 34dertig uur bezig geweest.

2de, groter kind en maar 8 uurtjes bezig geweest.

Het valt allemaal wel mee, zolang je er maar positief "in" gaat!
Mijn tweede was ook 'een eitje' in vergelijking met de eerste, ook al was hij twee pond zwaarder.

Het ging veel sneller, je weet wat er komt, dus stelt je anders op. Mijn eerste bevalling duurde redelijk lang, ik had 20 uur lang zware weeën. Ik heb het als een hel ervaren, echt.

Daarentegen duurde de echte weeën bij mijn tweede bij elkaar zo'n 6 uur en ik kon ze beter opvangen. Ouder, wijzer, ik wist dat het pijn ging doen, meer zen enzo. Gewoon rustiger.

Het persen ging wel wat minder snel, want groter kind, maar alles bij elkaar was de tweede bevalling vele malen beter dan de eerste.

En dat schijnt ook meestal zo te gaan hoor. De eerste is de heftigste... (uitzonderingen daar gelaten)
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Nella jou verhaal lijkt wel wat op mijn 1e bevalling.

Ik was dus ook bloednerveus voor de 2e bevalling en heb er met de gynaecoloog over gepraat. Die zei dat de weg nu "vrij" was voor een 2e. Gat was nu iets groter zeg maar.

Ik ben met allebeide bevallingen ingeleid en had direkt in het begin al heftige weeen. Ik vond ze met de 2e bevalling beter te verdragen en mijn zoon is ook na 3 uurtjes geboren zonder complicaties. Dus de 2e bevalling was een zucht en een scheet zo gezegd
quote:DarlingNikki schreef op 06 juni 2009 @ 00:01:

Hier een positief verhaal.

Het valt allemaal wel mee, zolang je er maar positief "in" gaat!Hier ben ik het niet met je eens Nikki, met de 1e bevalling was ik helemaal niet zenuwachtig. Ik had er veel over gelezen en iedere bevalling is weer anders. Dus ik was vrij ontspannen en dacht ik laat het over me heen komen en zie wel hoe het gaat. Nou ik kwam mooi van de koude kermis thuis. Pfff een zware bevalling met vacuum. Bij de 2e was ik dood zenuwachtig dacht dat het net zo zou gaan als met de 1e. Die was er in 3 uurtjes al.
Respect hoor dat je nogmaals zwanger bent geworden!

Ik kan helaas geen bijdrage leveren, wij laten het bij 1 kind omdat ik NOOIT meer wil bevallen (bevalling 96 uur, 4 mislukte ruggenprikken daardoor een verlamd been opgelopen en uiteindelijk een reanimatie van mij)

Ik hoop dat de tweede bevalling heel goed zal verlopen voor je!!
Ja en nee. Objectief gezien was de tweede bevalling veel fijner: vier uur ipv 36 uur. Dus qua pijn: de tweede was makkelijker, hoewel de pijn even erg was bij de eerste.

Toch had ik liever de eerste bevalling.
je hebt altijd uitzonderingen natuurlijk mars.Naar dat het bij jou zo mis gegaan is.

Mijn eerste bevalling was 2 dagen heftige weeeen en uiteindelijk op de 2de dag in het ziekenhuis de vliezen gebroken en met pijn medicatie in 1,5 uur bevallen van onze dochter.

De 2de keer ben ik ingeleid en heb ik een weeenstorm gehad van 5 uur maar toen er volledige ontsluiting was was mijn jongste dochter in 5 minuten geboren de gyn kwam net op tijd.

Ik vond de weeenstorm na het inleiden wel veel zwaarder maar omdat het allemaal in totaal maar 5 uur geduurd heeft vond ik het een stuk beter te doen dan 2 dagen lang mindere weeen op vangen.

Nu de 3de keer zwanger ( 30 weken) en ben benieuwd hoe het deze keer gaat.
quote:mars 74 schreef op 06 juni 2009 @ 00:41:

Respect hoor dat je nogmaals zwanger bent geworden!

Ik kan helaas geen bijdrage leveren, wij laten het bij 1 kind omdat ik NOOIT meer wil bevallen (bevalling 96 uur, 4 mislukte ruggenprikken daardoor een verlamd been opgelopen en uiteindelijk een reanimatie van mij)

Ik hoop dat de tweede bevalling heel goed zal verlopen voor je!!

Jeetje wat heftig! Was de verlamming tijdelijk of permanent? Ik kan me heel goed voorstellen dat je er niet nogmaals aan begint.

@ Fleur: waardoor was de eerste bevalling dan toch beter?

Rest: heel erg bedankt voor de positieve verhalen!!
Nelladella, ik ben net als jij in oktober uitgerekend (zie oktobertopic) en zie ook enorm op tegen de bevalling. Mijn dochter kwam erg moeilijk ter wereld, ze zat twee keer klem, zowel bij de heupen als bij de schouders en is door vier man uit mijn buik geduwd. Inmiddels was ik zelf van de wereld door de pijn van het klemzitten. Dochter is ook direct weggehaald om zuurstof te krijgen.

Ik heb voor de tweede keer al pijnbestrijding besproken met de vk en heb als ik 35 weken ben een afspraak bij de gyn. Ook ik hoor steeds van de vk dat een tweede makkelijker gaat. Ik ben benieuwd...
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
O ja, mijn zoon kreeg ook meteen zuurstof en paracetamol. Een vriendin van mij die pas bevallen is (van de eerste) kreeg morfine tijdens de bevalling. Ik vraag me af waarom die keuze i.p.v. een ruggenprik.
Eerste bevalling was redelijk makkelijk (al wist ik dat niet toen ik bezig was): 5 uur weeen, 20 minuten persen (3x) en daar was m'n 1e zoon (die overigens best flink was).

Tweede bevalling was echt een eitje. Ik had niet eens door dat ik weeen had, m'n man heeft de verloskundige gebeld omdat hij dacht dat het begonnen was. Toen ze kwam, had ik al 8 cm ontsluiting. Vliezen gebroken en met 1x persen was het kind er al. Al met al heeft het nog geen anderhalf uur geduurd. Daarna kreeg ik wel naweeen omdat het zo snel was gegaan, maar dat was op zich wel te doen.

Dus ja, de 2e bevalling ging bij mij nog makkelijker dan de eerste.
Nelladella, ik vond de eerste bevalling beter (ondanks weeenstorm van zes uur, overstimulatie en 'onnodig veel en langdurig pijn', aldus mijn dossier) omdat ik niet in paniek was. Bij de tweede kwamen de weeen binnen een half uur om de minuut en toen moesten we nog twee uur op de oppas wachten; in die twee uur ben ik redelijk in paniek geraakt, dacht dat ik het niet zou redden tot ziekenhuis (achteraf niet heel raar gedacht, want bij aankomst in ziekenhuis kon ik vrijwel direct naar ok gereden worden omdat baby dipte).
Nelladella, weet je zeker dat het morfine was? Er is iets dat daar erg op lijkt, ben de naam even kwijt, en dat wordt meestal vóór de ruggeprik toegediend. Pas als dat niet helpt, gaan ze voor de ruggeprik.

Dat spul kun je trouwens om de zoveel tijd zelf toedienen dmv een knopje.
Vind het trouwens niet heel vreemd dat artsen en vk's zeggen dat een tweede bevalling makkelijker gaat (wat idd vaak zo is, maar hoeft niet).
quote:fleurtje schreef op 06 juni 2009 @ 08:45:

Nelladella, weet je zeker dat het morfine was? Er is iets dat daar erg op lijkt, ben de naam even kwijt, en dat wordt meestal vóór de ruggeprik toegediend. Pas als dat niet helpt, gaan ze voor de ruggeprik.

Dat spul kun je trouwens om de zoveel tijd zelf toedienen dmv een knopje.

Denk dat je pethedine bedoelt fleur.

Dit lijkt idd op morfine alleen zou het iets minder geconcentreerd zijn.
Yep! Pethedine!

Schijnt weleens te helpen (alleen niet tijdens een inleiding waarbij de knop steeds hoger wordt gezet).
Ik!

Eerste duurde lang en ben naar het ziekenhuis verkast vanwege niet vorderende ontsluiting. Lang persweeen op moeten houden en een bijna totaal ruptuur.

Tweede was er in 3 uur tijd en 9 minuten geperst met 1 kleine hechting. De weeen kwamen wel snel op elkaar maar ik wist wat ik moest verwachten en bleef er erg rustig onder. Was ook de hele bevalling erg bij en weet nog welke gedachtengangen ik had.

Hoop dat ook jou tweede bevalling mee zal vallen!
Eerste was een hel van 24 uur.Baby drukte met iedere wee harder tegen mijn ruggenwervel ipv naar beneden.

In het ziekenhuis aan de wee opwekkers die wel de weeen heviger maakte maar door de verkeerde ligging van de baby niet voor ontsluiting zorgde.En hork van een gynaecoloog die vond dat pijn goed was voor de binding met het kind en me dus geen pijnbestrijding wilde geven.

Geboren met een vaccuum (waarvan de afdruk na 10 jaar nog steeds te zien is)

Daarna ook lang getwijfeld of we een tweede wilde want zo'n bevalling zag ik zeker niet meer zitten.

Gelukkig toch de stap gezet en de tweede bevalling was een eitje.

5 uur weeen die ik amper voelde en eenmaal boven in bed was 1 perswee genoeg om het kind geboren te laten worden.
Hoi Nella,

Jouw eerste bevalling lijkt erg op de mijne. Ik zag ook tegen de tweede op, maar dit ging helemaal anders! Een relaxte thuisbevalling, 8 uur 's morgens de eerste wee en 's middags om 13.00 is dochter geboren. Geen scheur of knip. Het deed niet minder pijn dan de eerste, maar het ging sneller & geen complicaties. Kortom: ik vond het erg meevallen!
Hier ook een snellere 2de bevalling. Eerste duurde 9 uur, 2de 4,5 uur. Het persen bij de eerste duurde ook veel langer (1,5 uur), bij de 2de 10 minuten. Inderdaad omdat de weg is vrijgemaakt.

Ik moet wel zeggen dat de 2de bevalling wat pijnlijker was, omdat de ontsluiting zo snel ging (in drie kwartier van 2 cm naar volledige ontsluiting). Omdat ik toen niet wist dat het veel sneller zou gaan, raakte ik wel even in paniek. Dacht dat die pijn 7 uur zou aanhouden.

Misschien zou je een extra echo kunnen krijgen om te zien hoe je kindje ligt? Omdat je schrijft dat bij de eerste het knuistje bij z'n gezicht lag. Misschien kunnen ze dat wel zien op een echo?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven