bevalling in zkh zelf betalen als medisch niet geindiceerd?

21-11-2008 11:35 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik hoor net dat je bevalling in zkh zelf moet betalen als het medisch niet geindiceerd is. Dan dien je je dus goed aanvullend te verzekeren. Maar wij wonen in een bovenwoning en wil dus liever in zkh bevallen (stel je voor dat halverwege blijkt dat het toch niet goed gaat en je moet al bevallen die steile trappen af...)?

is dat ook een medische indicatie als je in een bovenwoning woont?
Nee.
Volgens mij mag je in Nederland nog altijd kiezen waar je bevalt, thuis of poliklinisch. En hoef je dat niet zelf te betalen.
Nee, ik denk niet dat dat een medische indicatie is. Als je echt halsoverkop naar het ziekenhuis moet zul je op een brancard de trappen af gedragen worden. Maar is een kraamhotel niet een betere optie voor je??
anoniem_75755 wijzigde dit bericht op 21-11-2008 11:40
Reden: halve zin vergeten
% gewijzigd
quote:bunzing schreef op 21 november 2008 @ 11:35:

ik hoor net dat je bevalling in zkh zelf moet betalen als het medisch niet geindiceerd is. Dan dien je je dus goed aanvullend te verzekeren. Maar wij wonen in een bovenwoning en wil dus liever in zkh bevallen (stel je voor dat halverwege blijkt dat het toch niet goed gaat en je moet al bevallen die steile trappen af...)?

is dat ook een medische indicatie als je in een bovenwoning woont?

Hahaha, sorry dat ik even moest lachen, nee ik denk niet dat een bovenwoning hebben een medische indicatie is

Ik ben bevallen met een spoedkeizersnee en heb dus wel een medische indicatie voor de eventuele volgende. Gelukkig maar, want thuisbevallen vind ik niets. Onder mom dat het heel fijn is ook overstag gegaan met mijn zoon, maar die lag veel te lekker in mijn buik, duurde te lang en kon inderdaad alsnog naar het ziekenhuis.

Het ziekenhuis vond ik heerlijk en fijn. Maar ik heb inderdaad ook weleens gehoord dat je het niet vergoed krijgt zonder medische indicatie. Raar eigenlijk, ondanks dat een bevalling iets natuurlijks is, vind ik het raar dat je in zekere zin gedwongen wordt om dit in eerste instantie thuis te doen.

I
dus wel zelf betalen.. kijk maar op independer.nl.

stond ik ook van te kijken hoor!
Een kennis van mij moest halverwege de bevalling toch nog naar het ziekenhuis en is zelf naar beneden moeten kruipen.

De trap was te steil voor de brancard van de ambulance.

Je mag zelf kiezen waar je bevalt, maar als er geen medische indicatie is moet je bijbetalen voor het ziekenhuis.
quote:HaagsLoesje schreef op 21 november 2008 @ 11:40:

. Raar eigenlijk, ondanks dat een bevalling iets natuurlijks is, vind ik het raar dat je in zekere zin gedwongen wordt om dit in eerste instantie thuis te doen.

Ergens wel logisch, anders wordt de zorg in Nederland onbetaalbaar.
Als je in ziekenhuis gaat bevallen zonder medische indicatie, moet je idd een eigen bijdrage betalen.

Ik heb zelf heel lang zitten twijfelen waar ik wilde gaan bevallen. Ook omdat wij een stijle trap enz hebben.

Ik heb alles op zijn beloop gelaten.

Toch moest ik ineens naar het ziekenhuis ivm baby in vruchtwater had gepoept.

Volgende keer wil ik het zeker zo weer doen.

Maar ik denk dat je geen vrijstelling krijgt.
Kraamhotel wordt wel vergoed. Kijk maar eens of er eentje in je buurt zit.
Wij hebben een spiltrap in huis, thuis bevallen was geen optie, maar ik ben ruim verzekerd. Achteraf had ik langdurig gebroken vliezen en werd ik alsnog doorgestuurd naar de gyn en dus medisch.
quote:amaia schreef op 21 november 2008 @ 11:42:

[...]

Dat vraag ik mij af. Voorheen kon je wel gewoon in het ziekenhuis bevallen. Ik vraag me dus af dat wanneer dat niet veranderd was de zorg nou zo onbetaalbaar zou zijn geworden.

Persoonlijk vind ik dat poliklinisch bevallen gewoon betaald zou moeten worden.
nee bovenwoning is geen medische indicatie
Ik had ervoor gekozen (in overleg met mijn verloskundige) dat ik sowieso in t ziekenhuis wilde bevallen.

Vaak kunnen zij t zo regelen met het ziekenhuis dat de verloskundige dan de bevalling doet. Mocht het zo zijn dat je tóch een medische indicatie krijgt tijdens de bevalling dan dragen ze je over.

Vaak vergoedt je verzekering wel een deel van de kosten (bij mij was t sowieso bijna alles)

Uiteindelijk kreeg ik toch een medische indicatie dus toen was t simpel.

groetjes

emma
Als je goed aanvullend verzekerd bent wordt poliklinisch bevallen wel vergoed. Je hoeft ook niet alles te betalen. Je betaalt slechts een gedeelte.

Gewoon opvragen wat je dat gaat kosten. Ik zou het er echter niet om laten. Zeker niet als je dit een fijner gevoel geeft.

Medische indicatie is puur voor bevallen na een ks, stuit etc. Dus niet een bovenwoning of flat.
quote:Pammie schreef op 21 november 2008 @ 11:38:

Volgens mij mag je in Nederland nog altijd kiezen waar je bevalt, thuis of poliklinisch. En hoef je dat niet zelf te betalen.

Dit is niet juist. Alleen met medische indicatie wordt een ziekenhuisbevalling volledig vergoed.

Bij geen medische indicatie dien je zelf een groot deel te bepalen.

Ik wilde thuis bevallen, maar moest naar het ziekenhuis tijdens de persweeen. Die trap kom je wel af hoor. Pretje is het niet, maar dat is een ritje naar het ziekenhuis sowieso niet.
Je hoeft niet de hele kosten van het ziekenhuis te betalen, alleen een eigen bijdrage (waarvan de hoogte afhangt van je verzekering).

Mijn vriend en ik hadden ook gekozen dat we in het ziekenhuis wilde bevallen en namen dat we daar iets voor moesten betalen maar voor lief. We vonden het een fijner idee dat we daar alle zorg dicht in de buurt hadden. Tijdens de bevalling had de kleine in het vruchtwater gepoept, dus mochten we er al eerder (met 3cm ontsluiting ipv denk ik 7 cm) heen en hebben we geen kosten hoeven te betalen. Het is uiteindelijk zelfs nog een keizersnede geworden, dus voor de volgende keer hebben we ook weer een medische indicatie. Maar toch hoop ik dan wel op een natuurlijke bevalling (maar niet thuis).
In mijn geval was het ongeveer ¤450,- eugen bijdrage. Dat vond ik te veel. Begon thuis en uiteindelijk met persweeën 2 trappen af richting brancard en alsnog in het ziekenhuis beland. Dat lukt je heus wel hoor...
quote:amaia schreef op 21 november 2008 @ 11:42:

[...]

Wat een onzin: zo kan ik nog wel 100 dingen opnoemen die je misschien ook wel zelf zou kunnen betalen, wordt de zorg zéér betaalbaar van hoor.....

Maar helaas is het dus idd wel zo dat als je geen medische indicatie hebt, je zelf een eigen bijdrage moet betalen (en dus niet alle kosten, haha, dat zou ook wel een beetje veel zijn)

Wrange is dan wel dat als je alsnog met spoed naar het zh moet, zo'n ambulanceritje ook het nodige kost...... (voor de verzekering dan he, dat hoef je dan weer níet zelf te betalen)
Waarom zorg je er niet gewoon voor dat je goed aanvullend verzekerd bent? Beetje gemakkelijk om de kosten te willen afwentelen op de gemeenschappelijke gezondheidszorg.

Ik vind het vrij logisch dat je een deel zelf betaalt, of je verzekering aanscherpt. Zoals al gezegd, als alles vergoed zou worden voor iedereen dan wordt de zorg nog veel duurder.
quote:HaagsLoesje schreef op 21 november 2008 @ 12:05:

[...]

Dat vraag ik mij af. Voorheen kon je wel gewoon in het ziekenhuis bevallen. Ik vraag me dus af dat wanneer dat niet veranderd was de zorg nou zo onbetaalbaar zou zijn geworden.

Het gaat niet alleen om deze kosten, er zijn meer ingrepen die mensen nu zelf moeten betalen, en dat is om de zorg betaalbaar te houden, als dat allemaal door verzekeringen betaald moet worden zal de premie nog meer omhoog moeten.
quote:amaia schreef op 21 november 2008 @ 13:00:

[...]

Het gaat niet alleen om deze kosten, er zijn meer ingrepen die mensen nu zelf moeten betalen, en dat is om de zorg betaalbaar te houden, als dat allemaal door verzekeringen betaald moet worden zal de premie nog meer omhoog moeten.

Dit is niet iets van nu hoor, dit is al (in ieder geval) 12 jaar zo.......(waarschijnlijk al langer).

Heeft meer met de cultuur te maken in Nederland dan met het evt onbetaalbaar worden van zorg.........
quote:amaia schreef op 21 november 2008 @ 13:00:

[...]

Het gaat niet alleen om deze kosten, er zijn meer ingrepen die mensen nu zelf moeten betalen, en dat is om de zorg betaalbaar te houden, als dat allemaal door verzekeringen betaald moet worden zal de premie nog meer omhoog moeten.Mijn broer is 45 jaar en mijn moeder moest toen al een bijdrage betalen om in het ziekenhuis te bevallen. In een tijd dat je je pleisters nog vergoed kreeg van de zorgverzekering.
Ik ben ook in het ziekenhuis bevallen en wist dat ik een bijdrage van ongeveer ¤ 150 zou moeten betalen. Wij namen dat voor lief. Echter heb ik nooit een rekening gezien (is nu 2 jaar geleden) maar een vriendin van mij wel terwijl die bij dezelfde verzekeringsmaatschappij verzekerd is en in het zelfde ziekenhuis is bevallen. Het ziekenhuis is goed bevallen maar de volgende keer wil ik thuis bevallen, lijkt me toch specialer... Alleen mijn man is nu al absoluut tegen maar goed dat is een ander verhaal...
quote:Pinksterbloempje schreef op 21 november 2008 @ 12:59:

Waarom zorg je er niet gewoon voor dat je goed aanvullend verzekerd bent? Beetje gemakkelijk om de kosten te willen afwentelen op de gemeenschappelijke gezondheidszorg.

Ik vind het vrij logisch dat je een deel zelf betaalt, of je verzekering aanscherpt. Zoals al gezegd, als alles vergoed zou worden voor iedereen dan wordt de zorg nog veel duurder.De basisverzekering vergoed ¤ 209,00, dit geldt dus voor iedere verzekerde. Ik heb het meest luxe aanvullend pakket en weet je wat ik extra vergoed krijg bij een bevalling in het ziekenhuis? 14,50 euro pp (dus voor mij en kind), Dus ¤ 29,00. En in de voorwaarden had ik dus gelezen dat alles vergoed zou worden, maar de constructie zat dus wat ingewikkelder in elkaar. Als je twijfelt, bel de zorgverzekeraar dan even, anders kom je voor onaangename verrassingen te staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven