Bevallingsverlof

04-01-2010 16:58 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit lijkt misschien niet zo intelligent hoor, maar ik kom er niet helemaal uit. Ik heb momenteel nog bevallingsverlof. Ik was 7 december uitgerekend, de baby kwam een week later, in week 41 dus. Ik vroeg me af of dit gevolgen had voor de duur van mijn verlof. Onderstaand las ik op Postbus51.nl, zoals ik het lees, heb ik nu recht op 1 extra week verlof. Of begrijp ik het dan verkeerd?

Ik ben 4 weken van te voren gestopt met werken.

Baby te laat geboren

U bent zes weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum gestopt met werken. Uw baby is twee weken na deze datum geboren. U heeft dan recht op acht weken verlof voor de bevalling en tien weken erna. In totaal heeft u dus achttien weken verlof.

U bent vier weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum gestopt met werken. Uw baby wordt twee weken na deze datum geboren. U heeft dan recht op zes weken verlof voor uw bevalling en twaalf weken erna. In totaal heeft u achttien weken verlof.
anoniem_59438 wijzigde dit bericht op 04-01-2010 17:07
Reden: Toevoeging
% gewijzigd
Ja je hebt dan een week meer.
Dat klopt inderdaad! Geniet ervan!
Dat hangt ervan af wanneer je gestopt bent met werken. Je hebt altijd minimaal 10 weken na bevalling vrij. Als je 6 weken van te voren gestopt bent en 1 week na uitgerekende datum bent bevallen start je 1 week later dan de dag dat je zou starten. Als je 4 weken van tevoren bent gestopt dan is je totale verlof gewoon 16 weken volgens mij.
quote:lien schreef op 04 januari 2010 @ 17:03:

Als je 4 weken van tevoren bent gestopt dan is je totale verlof gewoon 16 weken volgens mij.

Da's niet wat er in die door TO gekwoote tekst van PB 51 staat. Daar wordt wel degelijk ook gemeld dat bij 4 weken vantevoren stoppen er recht bestaat op extra verlof.

Bij mijn persoonlijk weten bestaat er dan ook geen verschil op basis van het aantal vantevoren gestopte weken, maar alleen op basis van de feitelijke geboortedatum.
Ja, dat zal dan wel kloppen, dan is het veranderd.
quote:lien schreef op 04 januari 2010 @ 17:03:

Dat hangt ervan af wanneer je gestopt bent met werken. Je hebt altijd minimaal 10 weken na bevalling vrij. Als je 6 weken van te voren gestopt bent en 1 week na uitgerekende datum bent bevallen start je 1 week later dan de dag dat je zou starten. Als je 4 weken van tevoren bent gestopt dan is je totale verlof gewoon 16 weken volgens mij.Dat was vroeger zo. Volgens mij is dat nu aangepast.
zie ook vette tekst.
quote:Tia Dalma schreef op 04 januari 2010 @ 17:07:

[...]

Da's niet wat er in die door TO gekwoote tekst van PB 51 staat. Daar wordt wel degelijk ook gemeld dat bij 4 weken vantevoren stoppen er recht bestaat op extra verlof.

Bij mijn persoonlijk weten bestaat er dan ook geen verschil op basis van het aantal vantevoren gestopte weken, maar alleen op basis van de feitelijke geboortedatum.

Klopt Tia, als de baby later dan de uitgerekende datum komt krijg je de dagen na die datum extra bij je verlof. Ongeacht of je 4 of 6 weken voor je uitgerekende datum bent gestopt met werken.

Jij nog lekker aan het genieten van je verlof Tia? Doet je knulletje het goed?? (jongetje was het toch?)

Ik ben al weer even aan het werk, wel wennen in het begin maar ook heerlijk om weer onder de volwassenen te zijn.
Je bent 4 weken van te voren gestopt met werken en zou dus in theorie nog 12 weken verlof hebben na je bevalling als je op tijd was bevallen.

Maar je bent niet op tijd bevallen! Dat heeft echter geen gevolgen voor die 12 weken: die krijg je gewoon. Je hebt dus als het ware een week extra, 17 weken in totaal dus.

Maar als het goed is krijg je dit zwart op wit van het UWV.

Nog gefeliciteerd!
Inderdaad zoals iedereen al heeft gezegd, die week krijg je extra. Dit krijg je of van UWV ook te horen, of je werkgever krijgt dit van UWV te horen. (bij mij was het laatste het geval). Geniet ervan.
Mips!

Ik geniet me rot hier, het is best wennen allemaal maar jemig, wat maakt Timanni dat allemaal goed met zijn heerlijke koppie. Knulletje inderdaad, en iedereen vindt het ook direct bij de eerste aanblik duidelijk een robuuste vent. Leuk hoor.

Ik stel mijn rentree nog even uit straks, ik heb er de mogelijkheid voor om even zonder inkomen te zitten en dat eerste jaar is zo waardevol en kwetsbaar tegelijk...
Misschien heb je hier wat aan!

Hoe lang duurt zwangerschaps- en bevallingsverlof?

U hebt recht op minstens zestien weken zwangerschaps- en bevallingsverlof. Vanaf de dag na de bevalling hebt u in ieder geval nog recht op tien weken. Als uw baby op tijd of eerder wordt geboren, duurt het verlof gewoon zestien weken. Als de baby na de uitgerekende datum geboren wordt, kan het totale zwangerschaps- en bevallingsverlof langer duren dan zestien weken.

U moet de datum van de bevalling uiterlijk twee dagen na de bevalling aan uw werkgever melden.

Bij een twee- of een meerling is het verlof niet langer.

Hoe bereken je de totale lengte van het zwangerschaps- en bevallingsverlof?

Het zwangerschapsverlof gaat maximaal zes en minimaal vier weken voor de dag na de uitgerekende datum in. Het bevallingsverlof duurt minimaal tien weken en wordt vermeerderd met het aantal dagen dat het zwangerschapsverlof tot en met de uitgerekende datum (of tot en met de datum dat de baby eerder wordt geboren) minder dan zes weken weken heeft geduurd.

De periode dat de baby te laat wordt geboren, wordt bij het zwangerschapsverlof opgeteld.

De baby komt te laat en u bent vier weken van tevoren gestopt

U stopt vier weken voor de dag na de uitgerekende datum en uw baby wordt twee weken te laat geboren. Uw zwangerschapsverlof heeft dan totaal zes weken geduurd (vier weken plus twee weken). Het bevallingsverlof duurt 12 weken (tien weken plus twee weken). Het totale zwangerschaps- en bevallingsverlof duurt dus achttien weken.

4 weken + 2 weken + 12 weken = 18 weken

Klopt wat PB51 zegt. Je hebt een week extra verlof. Dus 5 weken voor je bevallingdatum en 12 weken erna. Komt op 17 weken verlof in jouw geval.Die 12 weken gaan in op de dag van je bevalling dus niet je uitgerekende datum.
koffie, zwart graag...
@Ring1981; Dat is al wat leesbaarder voor me dan de door mij gequote tekst! Bedankt.

Goed om te horen dat dit dus automatisch wordt gemeld bij mijn werkgever via het UWV. Ik heb niet het idee dat mijn manager er van op de hoogte is dat dit zo werkt. Aangezien ik deze week ook even een mail de deur uit wil laten gaan, om hem op de hoogte te stellen dat graag wil gaan afkolven op het werk, zag ik er een beetje tegenaan om óók nog eens te moeten vragen of hij weet dat ik recht heb op een week extra verlof.

@TiaDalma; Nog gefeliciteerd met de geboorte van je zoon! Geniet er maar van, maar dat lukt aardig zo te lezen
quote:Tia Dalma schreef op 04 januari 2010 @ 17:13:

Mips!

Ik geniet me rot hier, het is best wennen allemaal maar jemig, wat maakt Timanni dat allemaal goed met zijn heerlijke koppie. Knulletje inderdaad, en iedereen vindt het ook direct bij de eerste aanblik duidelijk een robuuste vent. Leuk hoor.

Ik stel mijn rentree nog even uit straks, ik heb er de mogelijkheid voor om even zonder inkomen te zitten en dat eerste jaar is zo waardevol en kwetsbaar tegelijk...

een zwaai terug :-)

haha, geweldig he. Ben ook mega gek van mijn Mipskind, als ik zo'n tandenloze big smile krijg doe ik echt een dansje. Is zo'n lief vrolijk meiske!

Kan me voorstellen dat je de rentree even opschuift. Ben zelf aan het solliciteren (vrijwillig want huidige baan is muf) maar heb echt zo genoten van de eerste maanden met kind.

Voel jij je zelf ook goed?
Jorina, jij ook gefeliciteerd met de geboorte van je kind!

Wellicht zou je, als je denkt dat het je leidinggevende wat rauw op het dak komt vallen, ook even contact op kunnen nemen met de afdeling Personeelszaken als die er bij jullie is. Die kan jou vertellen of het UWV eea meldt bij het bedrijf, en mogelijk bevestigen zij zelfs jou nav die melding van het UWV per brief nog even wanneer het bedrijf jou terugverwacht. Dat zag ik in veel bedrijven met een goedlopende afdeling PZ althans veelal gebeuren. Daarmee is de leidinggevende dan ook gelijk op de hoogte gesteld.

Ook kunnen zij jou vertellen wat de mogelijkheden zijn mbt kolftijd en -plek bij jouw bedrijf.

succes!

TD
quote:Jorina schreef op 04 januari 2010 @ 17:21:

@Ring1981; Dat is al wat leesbaarder voor me dan de door mij gequote tekst! Bedankt.

Goed om te horen dat dit dus automatisch wordt gemeld bij mijn werkgever via het UWV. Ik heb niet het idee dat mijn manager er van op de hoogte is dat dit zo werkt. Aangezien ik deze week ook even een mail de deur uit wil laten gaan, om hem op de hoogte te stellen dat graag wil gaan afkolven op het werk, zag ik er een beetje tegenaan om óók nog eens te moeten vragen of hij weet dat ik recht heb op een week extra verlof.

@TiaDalma; Nog gefeliciteerd met de geboorte van je zoon! Geniet er maar van, maar dat lukt aardig zo te lezen Ik zou hem er wel alvast op wijzen. Het UWV is namelijk niet altijd even snel enhet is wel zo prettig als hij dat al weet. (net als dat het over het algemeen handig/netjes is om voor het verlof aan te geven dat je van je kolfrecht gebruik wil maken, zodat werkgever zaken kan regelen.)
Mips, ik voel me uitstekend! Knijp dagelijks in mijn handen want een keizersnede schijnt geen kattenpis te zijn maar ik voel me prima. Ik heb erg veel geluk gehad denk ik. En een enorm hardwerkende en -zorgende TD-man. En veel steun van familie en vrienden.
quote:Tia Dalma schreef op 04 januari 2010 @ 17:29:

Mips, ik voel me uitstekend! Knijp dagelijks in mijn handen want een keizersnede schijnt geen kattenpis te zijn maar ik voel me prima. Ik heb erg veel geluk gehad denk ik. En een enorm hardwerkende en -zorgende TD-man. En veel steun van familie en vrienden.Dat is super! Hulp is echt belangrijk in het begin. Had ook KS (en veel hulp van Mipsman, ouders en vrienden), maar kon bijna niet op bed blijven liggen. Had binnen no-time mijn eigen energielevel weer terug (was nogal "tam" tijdens zwangerschap, tot vreugde van mijn omgeving haha). Vond zelf de BV zwaarder dan de KS (*mmm lijkt wel codetaal*), door ellendige borstonstekingen.

Maar fijn dat het zo goed met jullie gaat. Ga zo PC uitzetten en snel naar huis. Mijn gezin wacht (zo grappig dat ik nu een gezin heb...klinkt zo "balkenende")
quote:Tia Dalma schreef op 04 januari 2010 @ 17:28:

Jorina, jij ook gefeliciteerd met de geboorte van je kind!

Wellicht zou je, als je denkt dat het je leidinggevende wat rauw op het dak komt vallen, ook even contact op kunnen nemen met de afdeling Personeelszaken als die er bij jullie is. Die kan jou vertellen of het UWV eea meldt bij het bedrijf, en mogelijk bevestigen zij zelfs jou nav die melding van het UWV per brief nog even wanneer het bedrijf jou terugverwacht. Dat zag ik in veel bedrijven met een goedlopende afdeling PZ althans veelal gebeuren. Daarmee is de leidinggevende dan ook gelijk op de hoogte gesteld.

Ook kunnen zij jou vertellen wat de mogelijkheden zijn mbt kolftijd en -plek bij jouw bedrijf.

succes!

TD

Ik werk op een klein kantoor. Er is wel een afdeling PZ, maar ik weet dat mijn direct leidinggevende het niet echt zou waarderen als ik dit soort dingen direct bij PZ neerleg, zonder hem daarover te informeren. Klinkt niet zo professioneel allemaal, maar het is een nogal familiair bedrijf, een beetje 'ons kent ons' cultuur...

Maar ik weet nu iig dat het UWV het meld aan mijn werkgever, dat geeft mij al een betere ingang. Dan kan ik vragen; 'Goh, heeft het UWV al iets van zich laten horen'?, ipv 'Jee, weet je wel dat ik recht heb op extra verlof?'
Heb ik nog een vraag als dat mag. Als je te vroeg bevalt. Dus zeg met 38 weken en je bent 4 weken voor UD gestopt, heb je dan na de bevalling recht op 12 of 14 weken?
@peanutje, dan heb je recht op 14 weken. Als je eerder bevalt gaan de 12 weken in op de uitgerekende datum.
Cool thanks! Moet nog bevallen maar toch handig om te weten.
Dat had ik ook... Maar. Na 14 weken was ik wel echt toe aan werken, het is zo lang!

Maar ja, na twee weken verlof al bevallen is ideaal. Je hebt het alleen niet voor het zeggen he?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven