Bewust kindvrij, deel 24.

24-01-2019 14:03 3043 berichten
Alle reacties Link kopieren
We kletsen hier weer verder, deel 24 al weer (voorheen ook wel bekend als Vanaf oktober 2010 kindvrij).

Voor iedereen die er voor kiest om geen kinderen te krijgen.

En zoals we in het vorige topic geleerd hebben, zijn we goed bezig voor het milieu:
Elk kind dat niet wordt geboren scheelt jaarlijks 58,6 ton in CO2 uitstoot.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
roxy21 wijzigde dit bericht op 24-01-2019 14:31
23.35% gewijzigd
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
snorriemorrie schreef:
20-02-2019 15:18
Maar wat is voor jullie dan de reden om zo'n groot huis te hebben als ik mag vragen? Een groot huis geeft een hoop meer onderhoud, meer opruimen en schoonmaken, hogere WOZ-belasting etc. Ik zie niet echt voordelen van groot wonen als dat niet nodig is, bijvoorbeeld vanwege een groter aantal mensen dat er woont. Maar misschien denk ik dan te bekrompen en zijn er ook nog legio andere redenen om groot te willen wonen,waar ik nog niet aan heb gedacht hoor.

Ik geloof dat wij een kleiner huis hebben dan veel mensen hier met zijn tweeën ;-) Ik gun het iedereen om zijn droomhuis te bewonen,maar ben dan wel benieuwd wat volgens jullie de voordelen zijn van een groot huis, want ik zie ze niet zo.
Mwoah... 74m2? Tuin rondom is ook nergens dieper dan 3 meter, maar wij vinden het rijkdom :flirting: de would-be kinderkamer wordt in beslag genomen door man zijn semi-professionele & ruimte-opslokkende hobby.

Aan schoonmaken heb ik sowieso een hekel, dus we hebben een hulp (en ook dát begrijpen de mensen-met-kinderen niet, want hoeveel huishouden heb je nou helemaal met zijn tweeën).
snorriemorrie schreef:
20-02-2019 15:18
Maar wat is voor jullie dan de reden om zo'n groot huis te hebben als ik mag vragen? Een groot huis geeft een hoop meer onderhoud, meer opruimen en schoonmaken, hogere WOZ-belasting etc. Ik zie niet echt voordelen van groot wonen als dat niet nodig is, bijvoorbeeld vanwege een groter aantal mensen dat er woont. Maar misschien denk ik dan te bekrompen en zijn er ook nog legio andere redenen om groot te willen wonen,waar ik nog niet aan heb gedacht hoor.

Ik geloof dat wij een kleiner huis hebben dan veel mensen hier met zijn tweeën ;-) Ik gun het iedereen om zijn droomhuis te bewonen,maar ben dan wel benieuwd wat volgens jullie de voordelen zijn van een groot huis, want ik zie ze niet zo.
We hebben dit huis gekocht toen ik 26 was en, ja, om eerlijk te zijn, wel met het idee dat als we ons toch nog zouden bedenken qua kinderwens, we wel de ruimte hadden. Sowieso wilden we wel 3 slaapkamers, man gamet nogal graag en we wilden de computer in een aparte kamer.

Vrijstaand wilden we omdat ik heel goeie oren heb en in elk ander (ouder) huis horendol wordt van de leefgeluiden van anderen en in Schubbekutteveen staan nou eenmaal verhoudingsgewijs meer vrijstaande woningen dan in Amsterdam.

Grappige is dat dit huis is gebouwd door mensen met 5 kinderen, vandaar al die slaapkamers. Het is geen gigantische villa en de slaapkamers zijn niet enorm groot. In de ‘masterbedroom’ passen een bed en 2 nachtkastjes.

Verder zou ik het gek vinden dat stellen zonder kinderen weggestopt moeten worden in tweekamerflats, omdat ze minder ruimte nodig hebben, iedereen heeft recht op een woning die voor hem of haar comfortabel is.
lilguinea schreef:
20-02-2019 15:34
We hebben dit huis gekocht toen ik 26 was en, ja, om eerlijk te zijn, wel met het idee dat als we ons toch nog zouden bedenken qua kinderwens, we wel de ruimte hadden. Sowieso wilden we wel 3 slaapkamers, man gamet nogal graag en we wilden de computer in een aparte kamer.

Vrijstaand wilden we omdat ik heel goeie oren heb en in elk ander (ouder) huis horendol wordt van de leefgeluiden van anderen en in Schubbekutteveen staan nou eenmaal verhoudingsgewijs meer vrijstaande woningen dan in Amsterdam.

Grappige is dat dit huis is gebouwd door mensen met 5 kinderen, vandaar al die slaapkamers. Het is geen gigantische villa en de slaapkamers zijn niet enorm groot. In de ‘masterbedroom’ passen een bed en 2 nachtkastjes.

Verder zou ik het gek vinden dat stellen zonder kinderen weggestopt moeten worden in tweekamerflats, omdat ze minder ruimte nodig hebben, iedereen heeft recht op een woning die voor hem of haar comfortabel is.
Ik zou de boel dan lekker doorbreken en van 5 slaapkamers 3 maken ofzo!
Vind het ook gek hoor dat je als kindvrije geen recht zou hebben op ruimte. Als mensen nu 'ns zouden beginnen met eerst gepaste woonruimte zoeken voordat ze gaan voortplanten.
redbulletje schreef:
20-02-2019 15:38
Ik zou de boel dan lekker doorbreken en van 5 slaapkamers 3 maken ofzo!
Vind het ook gek hoor dat je als kindvrije geen recht zou hebben op ruimte. Als mensen nu 'ns zouden beginnen met eerst gepaste woonruimte zoeken voordat ze gaan voortplanten.
Ja dat staat nog op de planning, en we willen nog een slaapkamer opofferen voor een luxe Spa-achtige badkamer.
1 van de slaapkamers was beneden, zat vast aan de woonkamer. Die hebben we al doorgebroken en daar hebben we de eetkamer van gemaakt, zodat we ook een grotere keuken konden plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
20-02-2019 15:18
Maar wat is voor jullie dan de reden om zo'n groot huis te hebben als ik mag vragen? Een groot huis geeft een hoop meer onderhoud, meer opruimen en schoonmaken, hogere WOZ-belasting etc. Ik zie niet echt voordelen van groot wonen als dat niet nodig is, bijvoorbeeld vanwege een groter aantal mensen dat er woont. Maar misschien denk ik dan te bekrompen en zijn er ook nog legio andere redenen om groot te willen wonen,waar ik nog niet aan heb gedacht hoor.

Ik geloof dat wij een kleiner huis hebben dan veel mensen hier met zijn tweeën ;-) Ik gun het iedereen om zijn droomhuis te bewonen,maar ben dan wel benieuwd wat volgens jullie de voordelen zijn van een groot huis, want ik zie ze niet zo.

Tja, wat vind je groot. Ons huis is 105 m2. Twee etages + zolder. Boven hebben wij maar 2 kamers en de zolder is niet afgetimmerd. Anderen hebben de grote kamer gesplitst in 2 aparte kamers en de zolder afgetimmerd. Kun je al weer 3 kinderen kwijt.
In principe zouden we prima in een huis zonder zolder kunnen wonen, of gewoon kleiner in een appartement. Maar kleinere woningen zijn niet perse goedkoper, vaak komen ze met meer grond omdat ze ouder zijn. En bij een appartement zit je dan weer met servicekosten en zo. Zijn ook weer extra kosten, waar je nooit van af komt.

De extra kamer en de zolder worden gebruikt voor hobbies, de was ed. Het is fijn om een eigen plekje in huis te hebben.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
snorriemorrie schreef:
20-02-2019 15:18
Maar wat is voor jullie dan de reden om zo'n groot huis te hebben als ik mag vragen? Een groot huis geeft een hoop meer onderhoud, meer opruimen en schoonmaken, hogere WOZ-belasting etc. Ik zie niet echt voordelen van groot wonen als dat niet nodig is, bijvoorbeeld vanwege een groter aantal mensen dat er woont. Maar misschien denk ik dan te bekrompen en zijn er ook nog legio andere redenen om groot te willen wonen,waar ik nog niet aan heb gedacht hoor.

Ik geloof dat wij een kleiner huis hebben dan veel mensen hier met zijn tweeën ;-) Ik gun het iedereen om zijn droomhuis te bewonen,maar ben dan wel benieuwd wat volgens jullie de voordelen zijn van een groot huis, want ik zie ze niet zo.
Ik heb 1,5 jaar geleden een huis gekocht van 85m2, grote woonkamer/keuken (1 ruimte) en 3 slaapkamers. 1 slaapkamer is mijn eigen slaapkamer, ik heb een werkkamer en de laatste kamer was ingericht als walk-in-closet en dat heb ik met alle liefde zo gehouden. De tuin is onderhoudsarm en ik vind het fijn om de ruimte te hebben, zowel binnen als buiten.
Ik zie geen reden om een appartement van 50m2 te nemen met als redenatie dat ik "toch maar alleen ben".
Alle reacties Link kopieren
lilguinea schreef:
20-02-2019 15:34
Verder zou ik het gek vinden dat stellen zonder kinderen weggestopt moeten worden in tweekamerflats, omdat ze minder ruimte nodig hebben, iedereen heeft recht op een woning die voor hem of haar comfortabel is.
Eens! Ik hou van veel ruimte om me heen, daarom wil ik ook buiten wonen. Ook een groot raam met een weids uitzicht is heerlijk. En 's winters heb je niet zo snel het gevoel dat de muren op je af komen als de ruimtes gewoon wat groter zijn.
Ik ben gek op koken en etentjes met vrienden, dus een grote keuken en eettafel is iets waar ik ontzettend blij van word. :shame:

En juist zonder kinderen valt het schoonmaken/opruimen reuze mee. Ik heb niet overdreven veel spullen en ruim direct achter me op. Die grote ruimtes maken dan weinig verschil.
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
SilverShadow schreef:
20-02-2019 15:21
Zo irritant, waar bemoeien mensen zich mee? Heb soms het gevoel dat mensen met kinderen vinden dat ze per definitie recht hebben op allerlei dingen, juist OMDAT ze kinderen hebben. Irriteert me mateloos.

Dat idee heb ik ook vaak.

Lees hier zo vaak op het forum dat mensen vinden dat (met name in de sociale huursector) stellen of alleenstaanden niet een eengezinswoning zouden toegewezen mogen krijgen. Wat natuurlijk onzin is.

Ook op facebook wel eens een klacht gelezen van een stel met een pasgeboren baby die nog bij de ouders woonden, want ze hadden geen recht op urgentie en maar vijf jaar inschrijftijd (waarmee je in mijn regio geen kans maakt). Tja, wiens probleem is dat? Ik heb me destijds vroeg ingeschreven en zelfs na mijn studie nog een kamer bewoont omdat er niets anders was en we niet genoeg verdienden voor koop/ particuliere huur. Geen haar op mijn hoofd die dan aan een gezin zou gaan beginnen.

In het echte leven ook commentaar gehad op dat mijn man en ik allebei een appartement hebben in hetzelfde gebouw. Wij zouden maar moeten gaan samenwonen, want nu hielden we ruimte bezet waar ook anderen zouden kunnen wonen :bonk:
En Polderbewoner, ik las net je topic in 'psyche'. Vervelende situatie en erg herkenbaar (in mijn vorige relatie dan, nu gelukkig niet) Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
lilguinea schreef:
20-02-2019 15:41
Ja dat staat nog op de planning, en we willen nog een slaapkamer opofferen voor een luxe Spa-achtige badkamer.
1 van de slaapkamers was beneden, zat vast aan de woonkamer. Die hebben we al doorgebroken en daar hebben we de eetkamer van gemaakt, zodat we ook een grotere keuken konden plaatsen.

Slim. Als je ouder was geweest, had je er een levensbestendige woning van kunnen maken met slaapkamer beneden en zo.

Het is natuurlijk zo dat ieder een huis wil dat past bij de behoefte + portemonnee. Dus daar kan het wringen als meerdere categorieën eenzelfde huis willen.
Bij de woningstichting van mijn moeder kun je bijvoorbeeld alleen reageren op een huis gebaseerd op het aantal bewoners. Dus als je met 3 personen bent, mag je het toekomstige huis maximaal 4 kamers hebben.
Maar ja, als de kinderen dan uit huis zijn, zit je in een te groot huis. En verhuizen kan vaak niet. Idem mbt scheefhuurders. Verdien je te veel willen ze je eigenlijk weg hebben en wat dan als je salaris dan weer daalt, mag je dan wéér gaan verhuizen?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ons huis is 119m2, met 2 verdiepingen. Ik denk nog wel eens met weemoed terug aan de tijd dat man en ik in een appartement woonden, het was een stuk kleiner dan wat we nu hadden,eigenlijk exact de helft (heb het even opgezocht), maar ik vond dat echt wel een fijn huisje voor met zijn tweetjes, het was heel knus. En gelijkvloers, wat ik heel handig vond met stofzuigen. En we hadden een dakterras, wat echt awesome was. Alleen helaas ook een heel vervelende buurman die heel veel lawaai maakte middenin de nacht. Dus hebben we er erg kort gewoond.

Met zijn drietjes denk ik dan ik horendol was geworden,ik moet echt ruimte hebben om ook even terug te trekken als zoon te druk doet. Dan ben ik heel blij dat ik even op een andere verdieping kan gaan zitten. Maar een koopappartement met een mooi terras zou ik zeker wel zien zitten later. In een sociale huurwoning hoop ik nooit meer te hoeven wonen
Alle reacties Link kopieren
Vixxen schreef:
20-02-2019 16:19
En Polderbewoner, ik las net je topic in 'psyche'. Vervelende situatie en erg herkenbaar (in mijn vorige relatie dan, nu gelukkig niet) Sterkte!

Dank voor je medeleven 🤗

Waar dit forum al niet goed voor is😉
Alle aspecten van het leven komen zo ongeveer voorbij😉
Ik ben erg gecharmeerd van die tiny houses (oftewel kleine huisjes), met name ook omdat ik later misschien niemand heb om mijn rotzooi op te ruimen. Mijn idee is dan alles opruimen en alleen nog bewaren wat ik gebruik. Als ik dan overlijd is de gemeente zo klaar met leegruimen. Dit is sowieso een meerjarenplan en ik ben ook nogal koopziek en bovendien wil mijn partner maar niet enthousiast worden, maar het spreekt me toch aan.
sam1968 schreef:
20-02-2019 17:37
Ik ben erg gecharmeerd van die tiny houses (oftewel kleine huisjes), met name ook omdat ik later misschien niemand heb om mijn rotzooi op te ruimen. Mijn idee is dan alles opruimen en alleen nog bewaren wat ik gebruik. Als ik dan overlijd is de gemeente zo klaar met leegruimen. Dit is sowieso een meerjarenplan en ik ben ook nogal koopziek en bovendien wil mijn partner maar niet enthousiast worden, maar het spreekt me toch aan.
Die zijn echt wel heel megaklein. Laat staan als je er met 2 in zou moeten! Je kunt je kont er nauwelijk keren, laat staan dat je uberhaupt iets van spullen zou kunnen hebben. Ik kan in mijn keuken al nauwelijks genoeg kwijt, laat staan als je keuken meer dan gehalveerd zou worden. Je hebt geen ruimte voor apparaten als vaatwasser, droger etc.
snorriemorrie schreef:
20-02-2019 15:18
Maar wat is voor jullie dan de reden om zo'n groot huis te hebben als ik mag vragen? Een groot huis geeft een hoop meer onderhoud, meer opruimen en schoonmaken, hogere WOZ-belasting etc. Ik zie niet echt voordelen van groot wonen als dat niet nodig is, bijvoorbeeld vanwege een groter aantal mensen dat er woont. Maar misschien denk ik dan te bekrompen en zijn er ook nog legio andere redenen om groot te willen wonen,waar ik nog niet aan heb gedacht hoor.

Ik geloof dat wij een kleiner huis hebben dan veel mensen hier met zijn tweeën ;-) Ik gun het iedereen om zijn droomhuis te bewonen,maar ben dan wel benieuwd wat volgens jullie de voordelen zijn van een groot huis, want ik zie ze niet zo.
Ik woon juist heel klein. Ik heb een soort studio met een aparte slaapkamer. In totaal iets van 37 m2. En een klein tuintje. Ik woon er prima en heb niet meer nodig. Vriend en ik beginnen het wel steeds meer te hebben over samenwonen. Maar dan nog willen we allebei iets kleins. Ik moet niets hebben van grote huizen. Wat moet je met al die ruimte? Ik houd juist van kleine, knusse huisjes
Ook in een klein knus huisje heb je ruimte nodig voor bijv een hobby en een opbergruimte en logeerkamer en de ruimte waar je wasmachine en droger kwijt kunt een schuur voor de tuin spullen en gereedschappen. Als je met 2 bent heb je vaak ook nog zoiets als een mancave.
Kraaienpootje schreef:
20-02-2019 18:32
Ik woon juist heel klein. Ik heb een soort studio met een aparte slaapkamer. In totaal iets van 37 m2. En een klein tuintje. Ik woon er prima en heb niet meer nodig. Vriend en ik beginnen het wel steeds meer te hebben over samenwonen. Maar dan nog willen we allebei iets kleins. Ik moet niets hebben van grote huizen. Wat moet je met al die ruimte? Ik houd juist van kleine, knusse huisjes
Daar is door Midas Dekkers een woord voor verzonnen: thigmofiel
redbulletje schreef:
20-02-2019 18:37
Ook in een klein knus huisje heb je ruimte nodig voor bijv een hobby en een opbergruimte en logeerkamer en de ruimte waar je wasmachine en droger kwijt kunt een schuur voor de tuin spullen en gereedschappen. Als je met 2 bent heb je vaak ook nog zoiets als een mancave.
Mijn hobby is buiten, logeerkamer kan ik prima zonder, schuur heb ik nog nooit gehad of gemist, droger heb ik nog nooit gehad net als een vaatwasser. Als we samen gaan wonen zal het wel iets groter worden (dan is schuur / klus ruimte wel handig ivm hobby vriend). We hebben geen van beide veel spullen en geven daar ook niet zoveel om. Iets van 60 m2 zou ik ideaal vinden voor samen. Maar dat hangt ook heel erg van de indeling af. Lekker buiten in een groene omgeving vinden we veel belangrijker.
Ook vrijstaand en het is net geen krimpregio, ik vind vooral grote slaap en badkamers heerlijk en toiletten waar je je benen kwijt kunt en een grote keuken is ook heerlijk. Het absolute voordeel is dat je geen kinderen hoort rennen, boven je schutting uitspringen op hun trampoline, krijsen in de tuin enz. Ik vind het pure luxe.
redbulletje schreef:
20-02-2019 18:02
Die zijn echt wel heel megaklein. Laat staan als je er met 2 in zou moeten! Je kunt je kont er nauwelijk keren, laat staan dat je uberhaupt iets van spullen zou kunnen hebben. Ik kan in mijn keuken al nauwelijks genoeg kwijt, laat staan als je keuken meer dan gehalveerd zou worden. Je hebt geen ruimte voor apparaten als vaatwasser, droger etc.

Mijn man is twee meter. Die zou met alleen al zijn bestaan zo'n huisje op vullen :hihi:

Verder hebben wij niet veel spullen. Ik ben een fervent opruimer. Alles wat ik heb past op 40m2.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ons appartement (100m2) soms ook wel erg groot hoor. Wij hebben 2 slaapkamers, waarvan 1 studeerkamer, als iemand blijft slapen zetten we daar een vouwbed neer. Ik moet er dan weer niet aan denken dat mijn meneer een 'mancave' heeft om te gamen oid, dan zie ik hem in het weekend helemaal niet meer. Dus hij zit lekker in de woonkamer (met bureaustoel aan de eettafel), veel gezelliger. Soms ga ik er dan naast zitten gamen.

Droger vinden we onzin, wij hangen de was zelfs gewoon in de woonkamer te drogen (in de studeerkamer is het namelijk niet zo snel droog) en als de vaatwasser niet al in het appartement zou zitten hadden we die waarschijnlijk niet eens gekocht, met zn 2e heb je nu eenmaal niet zoveel afwas.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Mijn vaatwasser draait ook maar 3 keer per 2 weken ofzo, maar ideaal juist dat je er elke keer je vuile spul in kwijt kan. Anders zou mijn aanrecht zich zo vol stapelen tot er geen schoon glas of bordje meer te vinden is. Ik ben geen goeie huishoudster. Ook alles van de wasmachine gelijk in de droger (op wat kwetsbare truitjes na die in de berging op het rek moeten) En dan ook nog 'ns vaak de droger niet uitruimen maar er elke dag 'n schone onderbroek en handdoek uit pakken. :$
V1k1ng schreef:
20-02-2019 20:33
, met zn 2e heb je nu eenmaal niet zoveel afwas.

Mwa, dan weet ik niet wat wij verkeerd doen, maar hier staat hij bijna elke nacht aan :$
We zijn dan ook wel veel thuis, maar toch.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-02-2019 18:37
Ook in een klein knus huisje heb je ruimte nodig voor bijv een hobby en een opbergruimte en logeerkamer en de ruimte waar je wasmachine en droger kwijt kunt een schuur voor de tuin spullen en gereedschappen. Als je met 2 bent heb je vaak ook nog zoiets als een mancave.
Oooohh, ik word altijd zo pissig als mensen bij de zolder zeggen: oh dit is zeker de mancave. Nee hallo, ik laat me niet uit zo’n mooie ruimte pesten. Daar staat onze enige televisie, met Netflix en plofbank en onze computers. Het is net zo goed mijn womancave.

Mijn vorige vriend had echt de kelder voor hemzelf geclaimd en dat was vreselijk. Hij bemoeide zich nooit met de inrichting, alleen met die van zijn eigen domein. Alsof ik een puber op kamers had zitten die zich verder onttrok aan het ‘gezins’-leven.
Geronimo2 schreef:
20-02-2019 20:16
Ook vrijstaand en het is net geen krimpregio, ik vind vooral grote slaap en badkamers heerlijk en toiletten waar je je benen kwijt kunt en een grote keuken is ook heerlijk. Het absolute voordeel is dat je geen kinderen hoort rennen, boven je schutting uitspringen op hun trampoline, krijsen in de tuin enz. Ik vind het pure luxe.

Wij hebben doordat we op een hoek zitten onze voortuin als "zittuin" terwijl de andere mensen de achtertuin daarvoor gebruiken (huizenrij loopt hier in een L-vorm, dus onze voortuin is ook veel groter dan de achtertuin). Hierdoor hebben we ook nooit last van andermans kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven