bij wat voor ouders veiligthuismelding?

19-10-2019 14:27 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
In een ander topic werd gesuggereerd door iemand dat er alleen melding gedaan zou worden bij VT in het geval dat kinderen echt mishandeld worden, verwaarloosd. Zeg maar echt in de situaties dat je denkt ja dit is heel hard nodig.

Ik vertelde dat ik helaas in mijn vorige werk te vaak heb gezien dat het juist niet deze groep betreft maar juist groepen die je niet verwacht. Bv adoptieouders die heel goed voor hun kind zijn en alles netjes op orde hebben. Of alleenstaande hoogopgeleide vrouwen zonder familie in de naaste omgeving. Ook vrouwen die gaan scheiden en netjes hun leven weer op orde maken krijgen nog weleens een melding vanuit school.

VT hoeft niet aan waarheidsbevinding te doen of bronvermelding. Zij kunnen van alles schrijven en daar kan je dan als ouders eigenlijk niks tegenin brengen.

Ik vraag me af hoe jullie hiernaar kijken of dit herkennen.

Het heeft er ook mee te maken dat bv een alleenstaande moeder zonder sociaal netwerk in de buurt erg makkelijk te pakken is. Daarentegen een asogezin met 30 familieleden in de buurt pakken ze toch minder snel tenzij er echt schrijnende dingen aan de hand zijn.
Alle reacties Link kopieren
Veiligthuis probeert juist hulp te leveren en leggen contact met de andere instanties waar het gezin bekend is. Geen enkele persoon die zijn kind mishandelt of verwaarloosd zegt openlijk: ja ik geef hem elke dag een mep. Natuurlijk houdt iemand zolang mogelijk vol dat het allemaal niet waar is. Je gaat toch niet aan de buurvrouw toegeven dat je elke avond 2 flessen wijn leeg drinkt, dat je je kind aan zijn lot overlaat en slaat. Ik ken niet zoveel gezinnen die eerlijk zijn over hun vuile was en blijkbaar zijn jouw kennissen ook niet eerlijk over hun vuile was.....

Veiligthuis doet onderzoek en het beoordelen van de gezinsveiligheid is een wettelijke taak.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Kijk dat filmpje maar eens.
Alle reacties Link kopieren
VT gaat echt geen energie besteden aan gezinnen waar niets aan de hand is hoor en uit ervaring weet ik dat ouders die beweren dat er niks van klopt vaak een minder goed beeld hebben van hun eigen functioneren of hebben moeite met de geldende normen en houden er eigen normen op na. Dat is hun eigen waarheid en dus klopt dat van VT niet.

Ze zullen vast de plank wel eens misslaan maar echt niet op grote schaal.

Bedenk dat de instantie er niet is om ouders een hak te zetten maar om kinderen te beschermen en ze zo goed mogelijk te laten opgroeien. Daarbij proberen ze de ouders te helpen in een vrijwillig kader en om te voorkomen dat er wel zwaardere maatregelen nodig zijn.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Rivermoana schreef:
19-10-2019 14:50
Solomio jij spoort echt niet.
Ik weet niet precies wie hier niet spoort.....
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
19-10-2019 14:58
Ik weet niet precies wie hier niet spoort.....
Hahaha.

Ja, er worden fouten gemaakt bij VT, soms ten koste van een kind, soms ten koste van een ouder.

Maar in alle gevallen waarin VT doet waar ze voor zijn lees je dat natuurlijk niet terug in het nieuws.

Ik heb er zelf mee te maken gehad toen ik ernstig depressief was en ik vond het niet meer dan logisch dat er overlegd werd met VT.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Wat is nou je punt?
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
19-10-2019 14:49
Begrijp ik nu goed dat jij je kinderen mishandelt, maar dat ontkent en nu roept dat VT dus niet deugt?
Wat een rare conclusie
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Alle reacties Link kopieren
Ja dat bedoelde ik dus. Ik heb 1 kind en niet meerdere maar heb nog nooit een tik gegeven. Het slaat nergens op.
Alle reacties Link kopieren
Nee, je wilt hem als puber in zijn eentje achter laten en naar een ver land vertrekken vele malen minder erg dan een keer een tik........
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik denk dat een hoop ouders die zo'n melding ontvangen inderdaad van mening zijn dat die onterecht is.
Omdat ze het echt anders zien, omdat ze van mening zijn dat de buitenwacht zich niet moet bemoeien met privé zaken, omdat ze te trots zijn of omdat ze zich schamen voor het feit dat ze het er niet zo goed vanaf brengen.
Die mensen worden boos en geven hulpverlening de schuld en als dat de enige verhalen zijn die je hoort, ga je misschien ook denken dat dat waar is.

Ik heb de andere kant gezien: schoonzus die erbij gebaat was, weduwnaar die er alleen voor kwam te staan en verdronk in verdriet, ouders in vechtscheiding met autistisch kind; allemaal gevallen waar kind gewoon bij ouders mocht blijven, maar waar wel hulp geboden werd in belang van kind en waar het gezin echt beter van is geworden.

In mijn ervaring zijn ze coulant en is hun streven ouders en kinderen bij elkaar te houden, maar dat vergt wel samenwerking en acceptatie van hulp.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor zo zit het. Ik wil een puber (iemand van 18 is niet meer een puber maar is volwassen) achterlaten en zelf weg naar een ander land. Zo zit het dus totaal niet dat weet je zelf ook wel. Ik doe alles in overleg met mijn kind dat staat hierboven ook tig keer. Het ging om de woonplaats van de vader. Ik zou nooit doen hoe jij dat omschrijft.

Mijn kind heeft ook nog de optie om in het land waar ik wil gaan wonen te gaan studeren hoor, dan koop ik daar een leuk appartementje en kan hij net zo vaak thuiskomen wat leuk en gewenst is voor beide partijen.
TijdvoorTaart schreef:
19-10-2019 15:09
Ik denk dat een hoop ouders die zo'n melding ontvangen inderdaad van mening zijn dat die onterecht is.
Omdat ze het echt anders zien, omdat ze van mening zijn dat de buitenwacht zich niet moet bemoeien met privé zaken, omdat ze te trots zijn of omdat ze zich schamen voor het feit dat ze het er niet zo goed vanaf brengen.
Die mensen worden boos en geven hulpverlening de schuld en als dat de enige verhalen zijn die je hoort, ga je misschien ook denken dat dat waar is.

Ik heb de andere kant gezien: schoonzus die erbij gebaat was, weduwnaar die er alleen voor kwam te staan en verdronk in verdriet, ouders in vechtscheiding met autistisch kind; allemaal gevallen waar kind gewoon bij ouders mocht blijven, maar waar wel hulp geboden werd in belang van kind en waar het gezin echt beter van is geworden.

In mijn ervaring zijn ze coulant en is hun streven ouders en kinderen bij elkaar te houden, maar dat vergt wel samenwerking en acceptatie van hulp.
Ik heb zelf dit soort schrijnende verhalen niet gezien. Wat ik dan weer wel 2 keer heb gezien is een valse melding omdat ze iemand een hak willen zetten.
Rivermoana schreef:
19-10-2019 15:09
Ja hoor zo zit het. Ik wil een puber (iemand van 18 is niet meer een puber maar is volwassen) achterlaten en zelf weg naar een ander land. Zo zit het dus totaal niet dat weet je zelf ook wel. Ik doe alles in overleg met mijn kind dat staat hierboven ook tig keer. Het ging om de woonplaats van de vader. Ik zou nooit doen hoe jij dat omschrijft.

Mijn kind heeft ook nog de optie om in het land waar ik wil gaan wonen te gaan studeren hoor, dan koop ik daar een leuk appartementje en kan hij net zo vaak thuiskomen wat leuk en gewenst is voor beide partijen.
Dus je wil je kind verlaten, een volwassen kind. Wat zou VT daar mee moeten dan?
Alle reacties Link kopieren
in verkeerd topic geplaatst. Er werd iets gesuggereerd wat niet klopt namelijk dat ik mijn puberkind (die over ee npaar jaar gewoon 18 is) wil dumpen en zelf naar het buitenland wil vertrekken.
“te pakken is”

snap je wel wat VT doet?
Rivermoana schreef:
19-10-2019 15:15
in verkeerd topic geplaatst. Er werd iets gesuggereerd wat niet klopt namelijk dat ik mijn puberkind (die over ee npaar jaar gewoon 18 is) wil dumpen en zelf naar het buitenland wil vertrekken.
Dat doe je toch ook over een paar jaar?
Maar wat heeft dit hele topic daar mee van doen?
Alle reacties Link kopieren
Er staat letterlijk IN VERKEERD TOPIC GEPLAATST

wat maakt het dan dat je schrijft waar heeft dit topic mee van doen?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
19-10-2019 15:16
“te pakken is”

snap je wel wat VT doet?
Mensen die een hekel aan een ander hebben, willen nog wel eens onterechte meldingen doen om het zo iemand moeilijk te maken.
Een melding en onderzoek is heftig en intimiderend.
Doe een paar meldingen en vt denkt al gauw dat er vast meer aan de hand is.
Echt misselijk zoiets.
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
SPQR schreef:
19-10-2019 15:20
Mensen die een hekel aan een ander hebben, willen nog wel eens onterechte meldingen doen om het zo iemand moeilijk te maken.
Een melding en onderzoek is heftig en intimiderend.
Doe een paar meldingen en vt denkt al gauw dat er vast meer aan de hand is.
Echt misselijk zoiets.
Maar daarom moet een melding toch ook van minimaal 2 bronnen komen?
Toen wij vanuit de sportclub een melding deden werden we bedankt, maar ze gingen er pas iets mee doen als er ook een melding van school en/of omgeving kwam.
TijdvoorTaart schreef:
19-10-2019 15:23
Maar daarom moet een melding toch ook van minimaal 2 bronnen komen?
Toen wij vanuit de sportclub een melding deden werden we bedankt, maar ze gingen er pas iets mee doen als er ook een melding van school en/of omgeving kwam.

Dat hoeft helemaal niet van 2 bronnen komen. 1 is voldoende en wordt vaak zonder te onderzoeken of het klopt doorgezet naar wijkteams.
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
19-10-2019 15:23
Maar daarom moet een melding toch ook van minimaal 2 bronnen komen?
Toen wij vanuit de sportclub een melding deden werden we bedankt, maar ze gingen er pas iets mee doen als er ook een melding van school en/of omgeving kwam.
Geen idee, ik heb in de familie meegemaakt dat iemand een aantal onterechte meldingen te verstouwen kreeg. Waarschijnlijk van buren waarmee ze problemen had. Een paar anderen opstoken om ook te melden of liegen dat je buur A bent en dan weer buur B is ook mogelijk.
Hand in het vuur dat er niks bijzonders aan de hand was in dit gezin, maar wel langdurige bemoeienis gehad.

En verder vond ze het heel onveilig en bedreigend aanvoelen dat iemand zomaar meldingen deed. Dat doet wat met je.
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
19-10-2019 15:27
Dat hoeft helemaal niet van 2 bronnen komen. 1 is voldoende en wordt vaak zonder te onderzoeken of het klopt doorgezet naar wijkteams.
Oh nou, kijk eens aan.
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
19-10-2019 15:14
Dus je wil je kind verlaten, een volwassen kind. Wat zou VT daar mee moeten dan?
Een tiener...
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
19-10-2019 15:33
Een tiener...

Is de wettelijke volwassen leeftijd opgeschroefd dan?
Alle reacties Link kopieren
Een tiener? Waar staat dat ik mijn tiener wil verlaten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven