bij wat voor ouders veiligthuismelding?

19-10-2019 14:27 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
In een ander topic werd gesuggereerd door iemand dat er alleen melding gedaan zou worden bij VT in het geval dat kinderen echt mishandeld worden, verwaarloosd. Zeg maar echt in de situaties dat je denkt ja dit is heel hard nodig.

Ik vertelde dat ik helaas in mijn vorige werk te vaak heb gezien dat het juist niet deze groep betreft maar juist groepen die je niet verwacht. Bv adoptieouders die heel goed voor hun kind zijn en alles netjes op orde hebben. Of alleenstaande hoogopgeleide vrouwen zonder familie in de naaste omgeving. Ook vrouwen die gaan scheiden en netjes hun leven weer op orde maken krijgen nog weleens een melding vanuit school.

VT hoeft niet aan waarheidsbevinding te doen of bronvermelding. Zij kunnen van alles schrijven en daar kan je dan als ouders eigenlijk niks tegenin brengen.

Ik vraag me af hoe jullie hiernaar kijken of dit herkennen.

Het heeft er ook mee te maken dat bv een alleenstaande moeder zonder sociaal netwerk in de buurt erg makkelijk te pakken is. Daarentegen een asogezin met 30 familieleden in de buurt pakken ze toch minder snel tenzij er echt schrijnende dingen aan de hand zijn.
Alle reacties Link kopieren
Niet mijn eigen ervaring maar wel eigen ervaringen in mijn vorige werk
Op de vraag bij wat voor ouders er een melding kan komen....bij iedereen!
Laten we fysiek en seksueel misbruik even aan de kant zetten, want dat kan iedereen wel begrijpen. Ook verslaving en psychiatrische stoornissen daargelaten.....
Waar veel meldingen over gaan is, abnormaal veel ziek meldingen kind (onthouden van ontwikkeling, vriendjes e.d.)
Of bijv. Slechte hygiene, icm vaak gymtas vergeten, geen fruit mee naar school. Ik noem maar even iets. Allemaal op zich staand geen grote rampen. School kan wel makkelijk melding maken en VT kan wel eens een kijkje nemen hoe dat komt (depressieve/overspannen ouders, geen regelmatige dagelijkse routine etc.)
Een kind die veel alleen is of een ouderrol op zich neemt ivm zieke ouder (kind kan geen kind zijn).
Een ouder die emotioneel niet beschikbaar is/kan zijn. Niet troost, weinig interesse toont, bondjes sluit, schreeuwt, kleineerd, kind inzet bij vechtscheiding, etc etc etc.
De taak van VT is om vooral samen te kijken wat er aan de hand is. Het doel van iedereen is om een kind zo veilig mogelijk te laten opgroeien waar hij alle kansen krijgt om zich te ontwikkelen passend bij zijn leeftijd. Soms hebben ouders daar wat hulp of ondersteuning bij nodig en is er niets aan de hand.
Laten ouders hulpverleners niet toe/binnen ,zijn ze niet capabel genoeg om de handvaten eigen te maken, of hebben ze er gewoon geen zin in...dan worden er andere stappen ondernomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven