Bijna 2 en nog niet lopen

02-06-2023 22:46 56 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie spreekt mij even wat moed in met goede ervaringen?

Kind wordt volgende maand 2 maar loopt nog niet. Fysio is al ingeschakeld. Die geeft aan dat ze geen medische belemmeringen ziet. Kind weigert ook gewoon te oefenen. Kind kan staan en aan twee handen (of langs de tafel) lopen maar doet dit vrijwel nooit en al helemaal niet als ik of fysio dat wil.

Aangezien kind wel trap klimt, van de glijbaan gaat, fietst op een loopfiets en geregeld valt lijkt pijn of schrik ook niet de oorzaak.

Inmiddels vraag ik me af wanneer het lopen ooit komt. Want zolang je niet oefent…

Gouden tips zijn ook welkom.

En ik weet het hè kind kan nog z’n hele leven lopen / loopt voor z’n 18e vast wel en nog een paar van die dooddoeners, maar dat neemt niet weg dat ik het nu lastig vindt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe klimt kind de trap en de glijbaan op?
Klinkt bijna alsof gewoon lopen te saai is ofzo.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Aangezien kind wel trap klimt, van de glijbaan gaat, fietst op een loopfiets

Dit vind ik echt heel bijzonder. Onze zoon ging pas extreem laat lopen maar die deed bovenstaande dingen dus ook echt niet.

Lijkt er inderdaad op dat hij er gewoon nog geen zin in heeft ofzo? :P
Kruipt je kind wel? Mijn oudste was ook relatief laat met lopen, nadat ze voor 8 maanden kroop. Dat deed ze zo handig en snel, dat de interesse in lopen er lang niet was: ze heeft bijna een jaar (razend)snel gekropen en was ook heel goed in klimmen, trappen lopen e.d.

Ze trok zichzelf met 7 maanden tot stand op en ging pas bijna een jaar later lopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn oudste liep ook pas rond zijn tweede verjaardag. Kruipen deed hij ook nauwelijks, hij was volkomen tevreden met op zijn kont zitten en af en toe zich ergens aan optrekken.
Tot hij op een dag ging staan en gewoon wegliep. Niet een paar stapjes, hij liep gewoon meteen als een kieviet.
Hij is fysiek nooit een heel handig kind geweest en aartslui, hij overdacht alles heel grondig en moest blijkbaar de noodzaak er van in zien voordat hij in actie kwam en dat is nu, hij is inmiddels in de twintig, nog steeds zo.
Fietsen kon ie ook pas toen hij 8 was, zijn jongere broertje kon het eerder dan hij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja nou daar kwamen we vandaag dus ook een beetje op uit (fysio en ik). Dat het lijkt of kind het nut er niet van inziet. Ze kan overigens ook heel goed op d’r knieën lopen (dus met handen in de lucht).

Maar toch zou ze op de opvang moeten ervaren dat ze niet mee kan doen met de rest die renspelletjes doen etc.

Trap op klimmen doet ze met d’r knieën. Om op de loopfiets te komen gaat ze wel even staan

(Sorry voor de zijn/haar verwarring ik dacht in post 1 ik hou het anoniem en aan het einde dan maak ik er maar “hem” van maar dat werkt ook niet want dat vergeet ik nu dus al te doen)
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter liep ook heel laat. Ze was altijd klein en tenger en deed ook niet aan kruipen, wel aan billenschuiven.
Ik ben met haar naar een fysio geweest en die deed oefeningen met haar en ik moest stevige schoentjes kopen. Dat hielp want daarna ging het ineens best snel. Zelf had ik daar niet aan gedacht omdat ze altijd zeggen dat kinderen op slofjes of blote voeten moeten leren lopen maar dochterlief had meer houvast nodig.
Nu is ze trouwens 15 en ze is al jaren een van de beste danseressen uit haar team - het zegt dus weinig over de toekomst..
Alle reacties Link kopieren Quote
Wel fijn om ervaringen te lezen! Ze kruipt wel ja vanaf een maand of 13 geloof ik. Maar nu loopt ze dus vooral op haar knieën.

Ja ineens aanlopen dat zegt de fysio ook al weken/maanden en hoop ik ook op maar af en toe heb ik het gevoel dat dat nog maaanden gaat duren.
Alle reacties Link kopieren Quote
En dan loopt ze, en hoop je dat ze eindelijk eens een keer 5 minuten blijft zitten ;)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom zoveel druk en al een fysio?

Je zou er als 2-jarige net kppiger van worden dat zowel mijn moeder als de fysio persé willen dat ik ga lopen terwijl ik prima overal raak :-).


Ik was zelf 26 maanden.
Helemaal goedgekomen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Lijkt inderdaad of ze het nut er niet van in ziet. Dochter ging eigenlijk pas staan met 1,5 jaar. Kruipend kwam ze ook overal. Totdat we gingen verhuizen van appartement naar huis met tuin en lopen dus interessant en nuttig werd. Zij klom ook niet op dingen, maar ze was klein van stuk, dus ergens op klimmen was daarom ook lastiger.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn oudste heeft ooit een keer achter een karretje gelopen, daarna nooit meer geoefend. Ze liep niet langs de bank of aan een handje, gewoon nooit. Op een dag zat ik bij mijn schoonmoeder aan de koffie, zien we dochter ineens de hele kamer doorlopen naar de keuken. Zonder wankelen, alsof het de normaalste zaak van de wereld was.
Zo ging ze overigens ook kruipen, een dag voor haar eerste verjaardag. Een jaar lang kwam ze hooguit 20 cm van haar plek, of eigenlijk pas sinds 10 maanden, als ze zat en zich om liet vallen. En toen dus ineens volleerd kruipen op handen en knieën.
Alle reacties Link kopieren Quote
Die van mij is 2 en die praat nog niet.
Het is toch altijd wat he?😉
Komt vast wel goed!
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter moest de noodzaak zien. Ze kroop en schuifelde al maanden langs de tafel maar loslopen; nee. Tot we een feestje hadden op een plek waar ze niet kon kruipen en de andere kinderen buiten speelden terwijl zij in de buggy zat. De volgende dag liep ze zonder wankelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
02-06-2023 23:55
Mijn oudste heeft ooit een keer achter een karretje gelopen, daarna nooit meer geoefend. Ze liep niet langs de bank of aan een handje, gewoon nooit. Op een dag zat ik bij mijn schoonmoeder aan de koffie, zien we dochter ineens de hele kamer doorlopen naar de keuken. Zonder wankelen, alsof het de normaalste zaak van de wereld was.
Zo ging ze overigens ook kruipen, een dag voor haar eerste verjaardag. Een jaar lang kwam ze hooguit 20 cm van haar plek, of eigenlijk pas sinds 10 maanden, als ze zat en zich om liet vallen. En toen dus ineens volleerd kruipen op handen en knieën.
Zo deed mijn kind het ook. Nooit cruisen, niet aan de hand of achter een kar stappen.
En ineens was het lopen daar. Niet wankelend, niet weifelend, maar echt meteen lopen.
Kruipen kwam pas daarna.

Maar die was wel iets jonger dan 2 jaar.

@TO, heeft de fysio ook niets gezegd over hypermobiliteit? Ik ken 2 kindjes met moeite met lopen, beiden zijn inmiddels 2+ en lopen nog niet zelfstandig. Beiden zijn hypermobiel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zusje liep pas toen ze al naar school ging.. ze werd wel getild, in de buggy geduwd of ze kroop erheen als niemand haar verplaatste. Lui is haar eerste naam.
Mijn zoon kroop maar 1 dag, daarna liep ie de hele kamer rond door zich aan alles vast te houden, 20 meter lopen ipv 3 meter kruipen..
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
02-06-2023 22:48
Hoe klimt kind de trap en de glijbaan op?
Klinkt bijna alsof gewoon lopen te saai is ofzo.
Dat is toch ook de logische volgorde? Kinderen kunnen eerder klimmen dan dat ze kunnen lopen. Die klimdriehoeken zijn nu populair, daarbij zie je ook dat kindjes vaak al over zo’n driehoek kunnen klimmen voor ze los kunnen lopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
02-06-2023 23:08
Waarom zoveel druk en al een fysio?

Je zou er als 2-jarige net kppiger van worden dat zowel mijn moeder als de fysio persé willen dat ik ga lopen terwijl ik prima overal raak :-).


Ik was zelf 26 maanden.
Helemaal goedgekomen.
omdat je wel kunt gokken dat de oorzaak van het niet lopen luiheid is, maar je dat nooit weet en er ook andere zaken kunnen spelen zoals handicap. Dan wil je wel dat een professional in een vroeg stadium meekijkt natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
02-06-2023 23:08
Waarom zoveel druk en al een fysio?

Je zou er als 2-jarige net kppiger van worden dat zowel mijn moeder als de fysio persé willen dat ik ga lopen terwijl ik prima overal raak :-).


Ik was zelf 26 maanden.
Helemaal goedgekomen.
omdat je wel kunt gokken dat de oorzaak van het niet lopen luiheid is, maar je dat nooit weet en er ook andere zaken kunnen spelen zoals handicap. Dan wil je wel dat een professional in een vroeg stadium meekijkt natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dingen die niet fijn zijn doe je niet. Aanlokkelijke dingen wel. Zo kan ik me herinneren dat ik op kasten klom omdat vanuit die hoge positie de kamer er heel boeiend uitzag. Om de een of andere reden is het voor je kind niet aanlokkelijk genoeg om te gaan staan. Misschien heeft ze tussenstappen gemist en is de beweging te moeilijk.

Ik vind dit echt een kwestie voor een professional. Vroeger hadden kinderen door gebrek aan vitamine D of calcium slappe kromme beentjes en het zal daarom geen pretje geweest zijn om te staan.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Het kwam vroeger, in de tijd van voor mijn grootmoeder, heel vaak voor dat een kind van drie nog niet kon lopen. Ik denk wel dat slechte voedingstoestand daar debet aan was. Meestal kwam het goed maar kromme benen en slechte tanden bleven.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn oudste 'liep' ook op haar knieën, en snel ook. Er was voor haar geen noodzaak tot lopen. Denk dat ze ongeveer 19 maanden was toen ze ging lopen. Dus wel wat jonger dan jouw kind. Maar ze heeft zich echt een half jaar op haar knieën voortbewogen. Ook buiten, in de speeltuin, enz. Veel schoenen versleten, na een maand waren de punten volledig afgesleten.

Op een gegeven moment ging ze toch lopen, en rende toen met drie dagen het huis door. Ik denk achteraf dat ze niet zo goed durfde. Ze was haar eerste jaren geen durfal, dat trekt nu wat bij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn jongste is bijna 1,5 en loopt ook nog niet, ik vind het eigenlijk nog wel heerlijk zo'n kruipertje!
Ze staat wel en kan ook wel aan de handen lopen. Ik zie het wel, wanneer ze wil lopen kan ze het vast en zeker.
Ik begrijp jou ook wel TO. Inderdaad leuk om alle ervaringen te lezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je al eens geprobeerd om je kindje schoenen aan te doen?
Mijn oudste liep ook erg laat, 21 maanden, terwijl hij heel veel andere dingen wel kon en fysio ook alles had uitgesloten. Hij ging pas lopen toen we echte schoenen hadden gekocht voor hem. We deden hem de schoenen aan en 2 dagen later kon hij lopen, zonder vallen oid. :hyper:
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn nichtje wilde ook niet lopen, zij had moeite met de grove motoriek en daarom heb ik vanaf dat ze een jaar was elke week met haar en met een fysio in het zwembad geoefend. Uiteindelijk was ze twee en ging ze lopen

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven