bijna 4 niet zindelijk voor ontlasting heel vaak ontlasting

24-10-2019 15:15 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is bijna 4. Ze is plaszindelijk. Haar ontlasting geeft al een maand of 2/3 problemen. Ze poept erg vaak, soms wel meer dan 10 keer per dag.
Het is niet zo dun dat het diarree is. Het begon met kleine beetjes per keer en wordt nu wel meer per keer.
Een enkele keer heeft ze er een dag tussen met minder vaak ontlasting.
We hebben geen link kunnen ontdekken met voeding of drinken.
Ze is verder vrolijk, groei goed. Wel eigenwijs en heeft een sterke eigen wil, maar ja, dat zie ik als gezond peutergedrag.
De huisarts heeft haar gecontroleerd op obstipatie, dat is niet het geval. Hij zegt dat het zo vaak poepen kan horen bij het zindelijk worden en maanden kan duren.
Ik heb het nooit eerder gehoord. Is dit herkenbaar voor iemand?
Ik vind 10x wel erg veel op een dag voor een bijna kleuter.
Bezoekje aan de huisarts lijkt me hier wel op z’n plaats. Eerst een medische oorzaak uitsluiten. 10 keer per dag is erg vaak.

Ik zou toch terug gaan naar de huisarts.
En anders kijk eens op Superpoeper. Nl
anoniem_389800 wijzigde dit bericht op 24-10-2019 15:30
25.95% gewijzigd
Mandy81 schreef:
24-10-2019 15:28
Bezoekje aan de huisarts lijkt me hier wel op z’n plaats. Eerst een medische oorzaak uitsluiten. 10 keer per dag is erg vaak.

Nog een keer de OP lezen.
Terug naar de h.a hoor!
justagirly schreef:
24-10-2019 15:32
Terug naar de h.a hoor!
Of een doorverwijzing vragen naar de kinderarts.

En ik zou in overleg gaan met school.
Mijn dochter het had dit ook, maar ze had ook vaak buikpijn. Uiteindelijk doorverwezen naar de kinderarts en het bleek lactoseintolerantie.
Misschien toch nog een keer terug naar de huisarts?
Marnamai schreef:
24-10-2019 15:35

Want? Wat kunnen zijn eraan doen?
10x poepen per dag is extreem. .heb ik nog nooit van gehoord.
Dus laten doorsturen naar kinderarts. .daar ben je eigenlijk al erg laat mee. Als zij standaard n paar x per dag in haar broek poept dan kan ze niet naar school . Of je moet als ouder zelf steeds heen en weer om haar te verschonen, maar dat is ook geen doen
yeps1 wijzigde dit bericht op 24-10-2019 15:47
4.38% gewijzigd
Andersom schreef:
24-10-2019 15:42
School verwacht dat kinderen zindelijk zijn. Als ze dat nog niet is dan is overleg wel handig.
Uit de titel van deze OP haal ik dat dit meisje nog niet zindelijk is voor ontlasting. Wat niet helemaal duidelijk is of ze nog een luier draagt of gewoon heel vaak naar de wc gaat. TO?
Andersom schreef:
24-10-2019 15:42
Kind wordt 4 en moet / gaat binnenkort naar school.

Weinig scholen die zitten te wachten op een kind dat elk half uur / uur naar het toilet moet.
Of het vervangen van een aantal luiers per dag.

Dan kan je beter nu in overleg gaan of zij het zien zitten dat ze komt.
Voor je je KDV / opvang opzegt.

Je wil straks niet je baan moeten opgeven omdat je 5 keer per dag naar school mag om een luier of kleding te verwisselen.
Meer dan 10x per dag is echt niet normaal, ik zou gaan zoeken naar een medische oorzaak en dus teruggaan naar de ha.
Hoe heeft de huisarts gecontroleerd op obstipatie?
Toen mijn zoon op die leeftijd dezelfde klachten had beweerde mijn huisarts ook dat hij geen obstipatie kon hebben, maar last had van peuterdiarree.
Uiteindelijk bleek bij de kinderarts dat hij zo vaak poepte omdat hij overloopdiarree had, wel verstopping dus.
Hij heeft een hele tijd movicolon gehad om de prop ontlasting die er zat op te lossen en daarna nog een tijd lang een onderhoudsdosis.
Marnamai schreef:
24-10-2019 15:35

Overleg over?
In het begin deden we haar geen luier meer om, maar dat leverde wel erg veel vieze onderbroeken op en er kwam ook veel druk/spanning op te liggen zo.
Daarom heeft ze nu (ook mede op advies van het CB) weer een luier om.
Ik maak me ook druk om de overstap naar de basisschool, want dat is inderdaad geen doen zo.

Hetismogelijk: kreeg jouw dochter de klachten zo ineens of had ze ze al wel langer? Mijn dochter heeft eerder namelijk nooit klachten gehad.
Marnamai schreef:
24-10-2019 15:47
Kind wordt 4 en moet / gaat binnenkort naar school.

Weinig scholen die zitten te wachten op een kind dat elk half uur / uur naar het toilet moet.
Of het vervangen van een aantal luiers per dag.

Dan kan je beter nu in overleg gaan of zij het zien zitten dat ze komt.
Voor je je KDV / opvang opzegt.

Je wil straks niet je baan moeten opgeven omdat je 5 keer per dag naar school mag om een luier of kleding te verwisselen.

Je kunt een kind van +4 hier niet meer naar het kdv brengen, dus dat zeg je sowieso op.
vlindertje83 schreef:
24-10-2019 15:51
In het begin deden we haar geen luier meer om, maar dat leverde wel erg veel vieze onderbroeken op en er kwam ook veel druk/spanning op te liggen zo.
Daarom heeft ze nu (ook mede op advies van het CB) weer een luier om.
Ik maak me ook druk om de overstap naar de basisschool, want dat is inderdaad geen doen zo.

Hetismogelijk: kreeg jouw dochter de klachten zo ineens of had ze ze al wel langer? Mijn dochter heeft eerder namelijk nooit klachten gehad.
Mijn dochter had de klachten al langere tijd, maar het werd wel steeds erger.
Meer kinderen zijn niet per se poepzindelijk met 4.
Zoals de huisarts al aangaf.

Wat wil je verder nog horen dan?
Maar 10 keer per dag kleine beetjes poepen is dan weer niet normaal.
Als daar iets niet goed zit moet dat natuurlijk behandeld worden.
Nou dat is dus het punt, de huisarts zegt dat dat niet abnormaal is. Dat het een fase kan zijn bij het zindelijk worden.
vlindertje83 schreef:
24-10-2019 16:34
Nou dat is dus het punt, de huisarts zegt dat dat niet abnormaal is. Dat het een fase kan zijn bij het zindelijk worden.
Maar de huisarts mag straks geen 5 keer per dag naar school om kleding en luiers te verversen.

Ik zou dus aandringen om toch nog wat verder te zoeken.

Als hij dat niet kan, dan maar verder kijken met kinderarts / allergoloog / ...

Ik heb net al vaker gehoord over 10 à 20 keer plassen tijdens het zindelijk worden.
En dat gaat meestal na een tijd over.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 24-10-2019 16:37
3.54% gewijzigd
LaFleurNoire schreef:
24-10-2019 16:32
Maar 10 keer per dag kleine beetjes poepen is dan weer niet normaal.
Als daar iets niet goed zit moet dat natuurlijk behandeld worden.
Gekke vraag, maar hoe weet men dat zo zeker? Zaten jullie zo vaak in die luier van je kind te checken dan. Ik kan me best voorstellen dat er kinderen zijn die moeten leren om die spier onder controle te krijgen. :$
Ik ben bij mij oudste gaan oefenen op zelf zijn luier verschonen, zodat hij iig heen probleem op school zou hebben.

Tegen de tijd dat hij maar school ging kon hij zelf goed zijn billen schoonmaken, en een nieuw luierbroekje aandoen. Dat nam voldoende stress weg om het zindelijk krijgen los te kunnen laten.
Ze is nog niet poepzindelijk en poept 10 x per dag kleine beetjes. Vindt ze het niet gewoon heel spannend, houdt ze het niet op allemaal waarna ze steeds kleine beetjes "los" laat omdat ze het niet meer kan ophouden?
YellowLemon schreef:
24-10-2019 16:37
Gekke vraag, maar hoe weet men dat zo zeker? Zaten jullie zo vaak in die luier van je kind te checken dan. Ik kan me best voorstellen dat er kinderen zijn die moeten leren om die spier onder controle te krijgen. :$
De ontlasting van mijn zoon stonk enorm, dus checken was niet nodig. Ik rook hem wel.
Bovendien schrijft TO dat de ontlasting ook niet echt vast is.

Overigens herken ik het extreem vaak poepen in de zindelijkheidsperiode niet en ik heb 4 kinderen waarvan er twee erg veel moeite hadden met zindelijk worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven