Bijvoeden vanaf 4 of 6 maanden?
maandag 11 november 2019 om 17:56
Tweede baby hier, maar ben weer in dilemma. Vanaf wanneer voed je bij? Ik geef volledig borstvoeding op het moment. Baby is nu vier maanden oud. Consultatiebureau zegt bijvoeden vanaf 4 maanden, borstvoeding.com zegt vanaf 6 maanden.
Oudste ben ik bij vijf maanden met bijvoeding begonnen. Ik kwam er niet uit en ben toen maar in het midden van de twee kampen gaan zitten.
Ter info. Allergie komt voor in de familie, man heeft hooikoorts en eczeem, vroeger astma.
Wanneer zijn jullie gaan bijvoeden en waarom toen?
Oudste ben ik bij vijf maanden met bijvoeding begonnen. Ik kwam er niet uit en ben toen maar in het midden van de twee kampen gaan zitten.
Ter info. Allergie komt voor in de familie, man heeft hooikoorts en eczeem, vroeger astma.
Wanneer zijn jullie gaan bijvoeden en waarom toen?

maandag 11 november 2019 om 18:02
Met 6 maanden. Beide kids hadden al rond 2 weken meerdere voedsel allergieën. Ik vond de onderzoeken die pleiten voor beginnen met 4 maanden niet overtuigend genoeg in ons geval.
Maar ik weet eerlijk gezegd niet wat ik met flesvoeding had gedaan. Met borstvoeding komt je kindje al in aanraking met verschillende allergenen
Maar ik weet eerlijk gezegd niet wat ik met flesvoeding had gedaan. Met borstvoeding komt je kindje al in aanraking met verschillende allergenen
maandag 11 november 2019 om 18:04
Zou ik ook zeggen hoor, maar ik vind dat altijd moeilijk te zien. Ja, natuurlijk begint ze het op een gegeven moment interessant te vinden als wij eten, maar of dat betekent dat ze toe is aan bijvoeden...Lovely_Meghan schreef: ↑11-11-2019 18:00Bij de oudste volgens mij vanaf 4/5 maanden. Bij de jongste vanaf 6 maanden. Die was er echt nog niet aan toe om eerder andere voeding te krijgen.
Het mag vanaf 4 maanden, maar ik zou zeggen kijk naar de behoefte van je kindje.
De een zegt bij allergie juist voor zes maanden aanbieden en de ander zegt juist niet. Lastig lastig

maandag 11 november 2019 om 18:06
deijscoboer schreef: ↑11-11-2019 18:04Zou ik ook zeggen hoor, maar ik vind dat altijd moeilijk te zien. Ja, natuurlijk begint ze het op een gegeven moment interessant te vinden als wij eten, maar of dat betekent dat ze toe is aan bijvoeden...
De een zegt bij allergie juist voor zes maanden aanbieden en de ander zegt juist niet. Lastig lastig
Voedingscentrum:
Het risico op het ontwikkelen van een voedselallergie is hoger wanneer andere voedingsmiddelen dan borst- of kunstvoeding eerder dan de leeftijd van 4 maanden of later dan de leeftijd van 6 maanden worden geïntroduceerd. Dit is met name relevant voor kinderen met een erfelijke aanleg voor allergie die een grotere kans op het ontwikkelen van voedselallergie hebben dan andere kinderen. Het gaat hierbij om kinderen met minstens één ouder of broertje of zusje met een aangetoonde allergische aandoening zoals hooikoorts, astma of eczeem.
Dus wat dat betreft kan je prima beginnen.
maandag 11 november 2019 om 18:42
De richtlijnen zijn, op basis van recent onderzoek, veranderd. Nieuw onderzoek laat zien dat bij kinderen met risico op allergie 4 maanden beter is (en dan vooral ook pinda(kaas) en ei geven, en dat ook dagelijks geven).
Maar vraag het na bij het CB, die hebben de info over de nieuwe studies.
(Toevallig vorige week nog een hele middag onderwijs gegeven samen met een kinderallergoloog en dit onderwerp uitgebreid besproken...)
Link naar richtlijn Nederlandse Vereniging van Kinderartsen:
https://www.nvk.nl/Nieuws/articleType/ ... ne-voeding
(Toevallig vorige week nog een hele middag onderwijs gegeven samen met een kinderallergoloog en dit onderwerp uitgebreid besproken...)
caromamavanmaik wijzigde dit bericht op 11-11-2019 18:45
Reden: Richtlijn link toegevoegd
Reden: Richtlijn link toegevoegd
21.36% gewijzigd
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤

maandag 11 november 2019 om 18:45
Die keuze kun je het beste bij je baby leggen. Probeer het eens met 4 maanden. Vind de baby het lekker, ga dan door. Vind de baby het niks, probeer het dan een maand later nog een. Zo simpel kan het zijn.
Edit: mijn oudste wilde al met 4 maanden. De jongste pas met ruim 6 maanden. Allebei ook een jaar borstvoeding.
Edit: mijn oudste wilde al met 4 maanden. De jongste pas met ruim 6 maanden. Allebei ook een jaar borstvoeding.
anoniem_63861b4f1669c wijzigde dit bericht op 11-11-2019 20:17
22.46% gewijzigd
maandag 11 november 2019 om 19:20
Met 4 maanden laten proeven, maar de eerste maand was dat meestal meer een likje dan echt als voedsel. Dus inderdaad, niet echt ‘bijvoeding’ maar meer ‘laten ontdekken dat er nog andere smaken zijn dan melk’. Fruit En groente dat geschikt is voor 4 maanden, en dan gepureerd.
De adviezen zijn in principe 4-6 maanden, dus waar daarin maakt nou ook weer niet zo vreselijk veel uit. Alleen als je per se Rapley wilt, moet je toch 6 maanden wachten, omdat daarvoor de kans op verslikken te groot is.
Het ene kind krijgt toch al meer allergenen binnen dan het andere, zeker bij borstvoeding. Moeders eten namelijk ook niet allemaal precies hetzelfde.
De adviezen zijn in principe 4-6 maanden, dus waar daarin maakt nou ook weer niet zo vreselijk veel uit. Alleen als je per se Rapley wilt, moet je toch 6 maanden wachten, omdat daarvoor de kans op verslikken te groot is.
Het ene kind krijgt toch al meer allergenen binnen dan het andere, zeker bij borstvoeding. Moeders eten namelijk ook niet allemaal precies hetzelfde.
maandag 11 november 2019 om 19:27
Wij gaven rond de 4,5 maand voor het eerst. Dochter begreep er niks van. Regelmatig weer aangeboden en rond de 5,5 maand begon ze pas echt een beetje te eten. Vanaf toen hebben we iedere dag een beetje groenten aangeboden, en na een tijdje ook fruit toegevoegd. En regelmatig wat allergenen erin gestopt (al vanaf die 4,5 maand). Rond de 7 maanden begon ze beter te eten en toen ben ik de borstvoeding gaan afbouwen. Ondanks dat ik uit een familie kom met veel allergieën lijkt dochter vooralsnog nergens allergisch voor, maar dat kan ook toeval zijn natuurlijk.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
maandag 11 november 2019 om 19:32
Hier begin ik met 4 maanden. Dat deed ik bij de oudste ( nu 2 jaar oud) en nu bij onze jongste ( eind deze maand 4 maanden) is dat weer het plan.
En dan zien we wel of ze het wat vindt en hoe ze reageert.
Oudste heeft vooral huidreacties op bepaalde voeding. Ze krijgt dan uitslag op haar gezichtje en hals, maar geen nare reacties als in opzwellen, benauwdheid etc.
Blijven aanbieden volgens de artsen en hopen dat ze erover heen groeit.
Oudste at binnen 2 weken een behoorlijke portie vaste voeding op, ze vond het heerlijk. Ergens heb ik het idee dat jongste dat nog niet zo gaat doen, niet zo op haar flessen gefixeerd en al snel tevreden.
En dan zien we wel of ze het wat vindt en hoe ze reageert.
Oudste heeft vooral huidreacties op bepaalde voeding. Ze krijgt dan uitslag op haar gezichtje en hals, maar geen nare reacties als in opzwellen, benauwdheid etc.
Blijven aanbieden volgens de artsen en hopen dat ze erover heen groeit.
Oudste at binnen 2 weken een behoorlijke portie vaste voeding op, ze vond het heerlijk. Ergens heb ik het idee dat jongste dat nog niet zo gaat doen, niet zo op haar flessen gefixeerd en al snel tevreden.

maandag 11 november 2019 om 19:53
Heb je de artikels zelf gelezen? Ik open net standpunt via je link namelijk en eerste zin is:CaroMamaVanMaik schreef: ↑11-11-2019 18:42De richtlijnen zijn, op basis van recent onderzoek, veranderd. Nieuw onderzoek laat zien dat bij kinderen met risico op allergie 4 maanden beter is (en dan vooral ook pinda(kaas) en ei geven, en dat ook dagelijks geven).
• Adviseer vroege introductie van voeding bij alle kinderen
o Bij voorkeur op de leeftijd van 4-8 maanden
6 maanden is dus ook prima.
Wij begonnen bij peuter met 6 maanden en nog paar keer gestopt ivm verstopping. Baby nu pakte ergens tussen 5 en 6 maanden zelf het eten van mijn bord.
maandag 11 november 2019 om 19:55
Vanaf 4 maanden gaat het niet over bijvoeden, maar oefenhapjes. De borstvoeding blijft de belangrijkste voeding. Je mag bij 4 maanden beginnen met hapjes, dit is om de techniek van het happen en slikken te leren en om kennis te maken met verschillende smaken. Als je na 4 maanden daarmee begint is de kans op een allergie het kleinst. Pas vanaf 6 maanden hebben baby’s ook daadwerkelijk vaste voeding nodig naast melk.
maandag 11 november 2019 om 19:56
Zoon keek met 2 maanden al het eten van ons bord.
Met 3 maanden begon mijn BV terug te lopen, maar uit een fles drinken wilde hij vanaf 4 maanden ook niet meer, dus blij dat we met vaste voeding mochten beginnen.
Baby dolgelukkig, hij vond het geweldig en is vanaf dat moment ook in een noodvaart al zijn leeftijdgenootjes voorbij gegroeid.
BV in combi met KV nog gegeven tot zijn een jaar.
edit: we hebben allergieën in de familie, daarom met CB overlegd toentertijd, maar die zagen er geen kwaad in. Zoon is nu 2,5 en zover wij weten nergens allergisch voor.
Met 3 maanden begon mijn BV terug te lopen, maar uit een fles drinken wilde hij vanaf 4 maanden ook niet meer, dus blij dat we met vaste voeding mochten beginnen.
Baby dolgelukkig, hij vond het geweldig en is vanaf dat moment ook in een noodvaart al zijn leeftijdgenootjes voorbij gegroeid.
BV in combi met KV nog gegeven tot zijn een jaar.
edit: we hebben allergieën in de familie, daarom met CB overlegd toentertijd, maar die zagen er geen kwaad in. Zoon is nu 2,5 en zover wij weten nergens allergisch voor.
zilver_ wijzigde dit bericht op 11-11-2019 20:02
17.92% gewijzigd

maandag 11 november 2019 om 20:00
Oudste na 6 maanden. Was destijds advies, zeker bij allergische aanleg. Vond het vrij zwaar om tot die tijd alleen bv te geven. Toen advies veranderde naar 4 maanden heb ik bij nummer twee met 5 maanden en bij nummer 3 met vier maanden bijvoeding gegeven. Meteen ook begonnen met pinda en noten en laatste 2 hebben in tegenstelling tot eerste geen voedselallergieën.