Boekjes zijn stom

01-01-2012 10:34 65 berichten
Mijn zoon van anderhalf jaar heeft totaal geen interesse in boekjes lezen. Ja, hij wil best op de pagina's kauwen of plaatjes scheuren maar verder niets. Jammer, want ik had me juist op het voorlezen verheugd en er ligt hier een stapel boeken klaar.

Je hoort toch vaak dat voorlezen heel belangrijk is voor de taalontwikkeling, hoe kan ik dat gat opvangen? We gaan pas volgende maand weer naar het CB, en als ik hierop google, kom ik allemaal kinderen tegen die al minstens 50 woorden kennen.

Hij heeft een woordenschat van ongeveer dertien woorden, maar die gebruikt hij niet regelmatig. Soms gebruikt hij een woord vaker en dan hoor je het weer weken niet. (Maar dat is normaal, geloof ik)

Dieren benoem ik als we er op straat langslopen of in de kinderboerderij zijn. De kleuren laat ik zien als hij zit te eten. (Deze auto is blauw, deze auto is groen etc). Verder ben ik begonnen met het laten kiezen (wil je een pop of een bal) in de hoop dat hij een woord noemt.

Iemand anders nog ideeën? Of maak ik me hier te druk over? In dat geval hoor ik het ook grááág.
Ik zou me er niet al teveel zorgen over maken.

Ieder kind ontwikkelt zich toch op een ander tempo.

Mijn zoontje is pas 13 maanden en begint heel langzaam iets meer interesse te krijgen in boekjes. Eerst wilde hij er alleen op kauwen of mee gooien , maar sinds kort kan ik hem een paar bladzijden voorlezen (een paar maar hoor, hij is het snel zat).

Heb je ook van die boekjes waar je een plaatje open kunt maken of uit kunt schuiven? (sorry ik kan even niet op de juiste woorden komen). Of voelboekjes? Die vindt mijn zoontje wel leuker om mee te spelen..

Het komt allemaal vanzelf, maar ik snap dat je je verheugt op het voorlezen, je krijgt ook zoveel boekjes, ik weet er alles van
Alle reacties Link kopieren
Echt voorlezen kwam hier pas later, rond de 2. Eerder had ze het geduld niet om te luisteren. Wel vond ze van die boekjes leuk waar iets in verstopt zat, achter van die flappen om het zo te zeggen. Daar leerde ze veel woordjes van.

Volgens mij is het aantal woordjes wat jij zegt niet zorgelijk hoor! Kinderen zijn zó verschillend qua ontwikkeling. In mijn omgeving (binnen ons gezin) 9 kindjes onder de 4 en wat jij schrijft was bij die kindjes ook zo.

Ik heb de afgelopen maand wel 2x in mijn omgeving gezien dat 2 kindjes weinig praatten en toen bleek dat ze niet goed hoorden. Allebei buisjes gekregen en sindsdien praten ze veel meer en beter. Niet dat dit bij jullie is, maar ik hou dat zelf wel in mijn achterhoofd.
Jeetje, hij is pas 1 1/2.
Hoi Flauwegeit!

Ook leuk is samen zingen! Ik heb laatst iemand dit boekje kado gedaan. Er zit ook een CD bij, voor als je de liedjes zelf niet kent (of geen zin hebt om te zingen... hahaha).

http://www.selexyz.nl/pro ... I755cjErq0CFcUj3godZC4xrg
Oh ja; en gelukkig nieuwjaar!
gewoon met je kindje praten is ook goed voor de taalontwikkeling. En dan normale woorden gebruiken hè. Een hond is geen woefwoef en een auto geen broembroem.

Volgens mij begonnen wij ook pas na 2 jaar ofzo met voorlezen.
Als ik het zo eens lees, heb je hem al ingeschreven op een universiteit. Laat dat kind lekker, hij in nog zo klein en moet nog zo verschrikkelijk veel.

Het komt allemaal goed.

Overigens, ik vraag me af of een kind van 1 1/2 verhaaltjes wel in zich op kunnen nemen. Volgens mij ben je veel te vroeg.
Ik moet wel even terug in de tijd, maar ik geloof niet dat mijn kinderen al met anderhalf jaar naar voorlezen luisterden.

Wat ik wel deed was veel liedjes zingen, en vooral bij de oudste was er een enorm succes: het memoryspel van Dick Bruna.

Een plaatje pakken, kijken wat erop staat en dan noemen wat het is. Hilariteit aan de kinderkant wanneer er twee dezelfde uit de doos kwamen! Op een gegeven moment had hij een paar favoriete plaatjes waar hij dan echt heel blij van werd zodra ze werden omgedraaid.

Voorlezen heb ik later echt heel veel gedaan, op het grote bed, schemer en twee kinderen links en rechts van me in de kussens.

Pinkeltje, Jips en Jannekes, later Roald Dahl en Harry Potter, de boeken van Thea Beckmann, en nog veel meer.

Zo'n beetje de hele lagere schoolperiode, maar met het aanbreken van de middelbare werd het snel minder, en was het op een gegeven moment afgelopen.

Maar lezen doen ze allebei niet veel. Ik heb geprobeerd aandacht te houden voor boeken door ze regelmatig een boek cadeau te doen, maar er wordt eigenlijk alleen gelezen wanneer het van school moet.
Uh>???? het kind is anderhalf!

Jeetje...............geniet gewoon van je kind zeg!

Mijn oudste zoon sprak en liep met zijn eerste verjaardag,jongste deed er bijna tot zijn 18maanden over om te lopen,en praten deed hij pas na zijn 2......

Laat ze toch lekker in hun eigen tempo dingen ontdekken.

Word zo simpel van allerlei statistieken waaraan je kindje moet voldoen.
Ik zou me er op de leeftijd van jouw zoontje niet al te druk overmaken, maar dat is misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb een zoontje van 14 maanden en een dochter van bijna 4. Waar dochter hele dagen op schoot kon en kan zitten en boekjes lezen, vindt mijn zoon andere dingen (zoals zijn trein, auto' s en ander speelgoed) veel interessanter. Toch verloopt zijn taalontwikkeling ongeveer gelijk als die van zijn zus.

Het zijn beide vroege praters, terwijl hun neefje van 2 nog geen boe of bah zegt, bij wijze van.

Wat ik doe, is dat ik mijn zoontje voorlees voor het slapengaan dan ligt hij in zijn ledikant en ik zit er op de grond naast. Hij kan dan niet wegkruipen naar iets wat hij interessanter vindt Samen bekijken we dan de plaatjes en ik benoem, net als jij wat ik zie en vraag zo nu en dan wat de koe zegt of zo.

Ik lees boekjes voor van Dick Bruna ( die zijn lekker dun).

Als je je echt zorgen maakt over zijn taalontwikkeling zou ik het cb benaderen en anders eens een logopediste.

Zijn die 50 woorden (in de artikelen die je op internet hebt gevonden) trouwens een actieve of een passieve woordenschat? Want het kan natuurlijk best zijn dat je zoontje meer woorden begrijpt dan die die hij daadwerkelijk zegt. Dat heeft mijn neefje van 2 ook. Die snapt een heleboel maar zegt niet zoveel.
quote:Cateautje schreef op 01 januari 2012 @ 10:47:

Als ik het zo eens lees, heb je hem al ingeschreven op een universiteit. Laat dat kind lekker, hij in nog zo klein en moet nog zo verschrikkelijk veel.

Het komt allemaal goed.

Overigens, ik vraag me af of een kind van 1 1/2 verhaaltjes wel in zich op kunnen nemen. Volgens mij ben je veel te vroeg.
quote:Cateautje schreef op 01 januari 2012 @ 10:47:

Ik denk dat ze inderdaad nog weinig van een verhaal kunnen snappen.

Mijn zoontje vindt het wel leuk om voor bed even bij mamma op schoot te zitten en de plaatjes te kijken (en soms voelen of open klappen). Hij wijst naar plaatjes en roept 'die!' dus volgens mij vind hij het wel best allemaal. Maar een heel verhaal aanhoren of er eigenlijk ook maar iets van mee krijgen, nee dat zit er nog (lang) niet in...
Je maakt je te druk. Je bent al goed bezig door met hem te praten, maar heb nog niet te hoge verwachtingen van je zoon. Aan kleuren leren herkennen zijn de meeste kinderen van anderhalf ook nog helemaal niet toe.

Als hij geen interesse in boekjes heeft, kun je misschien met hem liedjes gaan zingen. Dat is ook heel goed voor de taalontwikkeling.
Hier zijn de boekjes ook echt alleen maar om op te knagen of heel hard door de kamer te smijten. Zijn broer van 3 begint nu pas met interesse te tonen voor de boekjes.

Met dingen benoemen wat je al doet gaat het toch ook prima, niet te druk over maken, want ja dat doe je wel een beetje teveel denk ik
Mijn dochter heeft meestal ook nog niet zoveel geduld om echt voorgelezen te worden, maar ze houdt wel van boekjes met plaatjes die ze kan benoemen.

Overigens is een woordenschat van 13 woorden niks om je zorgen over te maken. Wat je op internet vindt is volgens mij ook niet representatief voor het gemiddelde, vaak zijn het juist de mensen met kinderen die erg snel zijn met praten die graag reageren en ik denk dat er ook wel mensen tussen zijn die graag een beetje opscheppen.

Bij ons op het consultatiebureau verwachten ze van een kind van anderhalf de woorden papa en mama plus nog drie andere woordjes en zo te lezen voldoet jouw kind daar ruimschoots aan. Fijn voor al die ouders van kinderen die veel vlotter zijn, maar als jouw kind dat niet is hoef je je echt geen zorgen te maken, en het zegt ook niet dat jouw kind niet op een later moment goed kan gaan praten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Volgens mij moeten kinderen van 1,5 nog maar vijf woorden te kennen. Waaronder ja, nee, papa, mama dus zit je zo aan.

Voorlezen kan idd lekker in bed. Nu is de spanningsloos voor de meeste kinderen veel te kort om echt samen lang te lezen. Maar door zelf ook te lezen laat je al wel zien hoe dat gaat en dat leze leuk is, erbij hoort en dat is ook heel belangrijk.
Ik ben echt verbaasd over de reacties! Vinden jullie het echt raar om een kind van 1,5 voor te lezen? Bij ons zit het verhaaltje voor het slapen gaan al sinds hij een half jaar is ofzo in het avondritueel. Inmiddels is mijn zoontje 21 maanden en prima in staat om simpele verhaaltjes te volgen. Overdag varieert zijn interesse in boekjes wat, soms heeft hij een periode dat hij niet naar de boekjes omkijkt, soms wil hij veel 'lezen' en voorgelezen worden.

TO, dat is dus hoe wij het doen, 's avonds als hij in bed ligt lezen wij hem altijd een verhaaltje voor (meestal Jip en Janneke), en overdag doen we dat 'op verzoek', en is het de ene periode dus meer dan de andere.
Liedjes zingen werkt hier trouwens ook heel goed, veel beter dan voorlezen.
quote:stella78 schreef op 01 januari 2012 @ 11:02:

Ik ben echt verbaasd over de reacties! Vinden jullie het echt raar om een kind van 1,5 voor te lezen? Bij ons zit het verhaaltje voor het slapen gaan al sinds hij een half jaar is ofzo in het avondritueel. Inmiddels is mijn zoontje 21 maanden en prima in staat om simpele verhaaltjes te volgen. Overdag varieert zijn interesse in boekjes wat, soms heeft hij een periode dat hij niet naar de boekjes omkijkt, soms wil hij veel 'lezen' en voorgelezen worden.

TO, dat is dus hoe wij het doen, 's avonds als hij in bed ligt lezen wij hem altijd een verhaaltje voor (meestal Jip en Janneke), en overdag doen we dat 'op verzoek', en is het de ene periode dus meer dan de andere.Er staat nergens dat het raar is om een kind van anderhalf voor te lezen, wel dat je nog niet moet verwachten dat het kind zich heel goed kan concentreren en er meteen heel veel van oppikt.
Overigens is mijn zoontje een snelle en goede prater, maar of dat nou door het voorlezen komt, dat weet ik natuurlijk niet. Op het CB vertelden ze me inderdaad dat de norm voor kinderen van 1,5 iets van 4 woorden is, dus wat dat betreft hoef je je geen enkele zorgen te maken.
quote:Susan schreef op 01 januari 2012 @ 11:03:

[...]

Er staat nergens dat het raar is om een kind van anderhalf voor te lezen, wel dat je nog niet moet verwachten dat het kind zich heel goed kan concentreren en er meteen heel veel van oppikt.Ik lees toch echt een aantal keer dat mensen pas (veel) later begonnen met voorlezen. Ik vond het altijd normaal om daar vroeg mee te beginnen, maar kennelijk is dat minder normaal dan ik dacht.
quote:stella78 schreef op 01 januari 2012 @ 11:04:

[...]

Ik lees toch echt een aantal keer dat mensen pas (veel) later begonnen met voorlezen. Ik vond het altijd normaal om daar vroeg mee te beginnen, maar kennelijk is dat minder normaal dan ik dacht.

Wij zijn ook op zijn eerste verjaardag begonnen. Eerst deden we samen alle lichtjes uit en alle knuffeldieren welterusten wensen, maar daar was uk op uitgekeken.

Ik ben er maar gewoon mee begonnen omdat we inmiddels al zoveel boekjes hebben, leek me gewoon leuk. Geen idee wat eigenlijk 'hoort'
Mijn dochter heeft tot voor kort geweigerd om voorgelezen te worden. Ze vond er werkelijk geen bal aan. Pas nu ze de twee gepasseerd is begint ze het leuk te vinden. We lezen dus pas sinds een paar weken echt voor.

Als het je troost: zelf boeken in huis hebben en zelf lezen heeft ook een belangrijke invloed op de taal- en geletterdheidsontwikkeling van kinderen.
quote:stella78 schreef op 01 januari 2012 @ 11:04:

[...]

Ik lees toch echt een aantal keer dat mensen pas (veel) later begonnen met voorlezen. Ik vond het altijd normaal om daar vroeg mee te beginnen, maar kennelijk is dat minder normaal dan ik dacht.

dat mensen pas met 2 of later begonnen met voorlezen, wil niet zeggen dat we alles onder die leeftijd raar vinden. Ik merkte gewoon dat zoon zich gewoon niet interesseerde voor verhaaltjes, dus deed ik het niet.

Plaatjes aanwijzen deden we wel, dat kun je wel een beetje als voorlezen zien.

Maar als het om taalontwikkeling gaat kun je zoveel meer doen dan alleen voorlezen. Praten, zingen, aanwijzen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven