Borstgroei

13-06-2012 00:16 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf welke leeftijd kan de borstgroei beginnen?



Mijn dochter is 8(,5) jaar. Ik krijg het idee dat er al enige vormen zichtbaar worden!
Alle reacties Link kopieren
Het kan op die leeftijd inderdaad beginnen :(

Ik was zelf 11 toen mijn menstruatie begon en had al een heel vrouwelijk figuur met veel ronde vormen.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Was je zelf vroeg?
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Nee, totaal niet. Geloof pas 13 of 14 :-).



Ze heeft ook al schoenmaat 37, is verder gewoon slank.
Alle reacties Link kopieren
Oh, wat vervelend, het kan inderdaad al tegen het 9ende jaar zijn ja.



Ik zelf was er ook vrij vroeg bij, schaamde me zo, wilde alleen maar grote truien dragen, en moest smoesjes bedenken waarom ik niet mee kon gaan zwemmen, want wilde niet zeggen dat ik ongesteld was.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij valt dat onder vroege puberteit. Het bestaat, dus het kan.

Is je dochter trouwens mollig? Mollige/stevige meiden ontwikkelen volgens mij sneller soort borstjes (deels doordat ze dus zwaarder zijn en volgens mij deels doordat vetweefsel iets doet met vrouwelijke hormonen).
Alle reacties Link kopieren
Oh ik lees net dat ze slank is, dus daar zal het niet aan liggen.
Als ze ook al "volgroeide voeten" (I wish met maat 37 ) heeft dan is ze er kennelijk vroeg bij.



Ik heb een aantal vriendinnen met beginnende puberdochters. Een van de meiden had met 9 jaar al meer schaamhaar dan ik op mijn 35e. Zij ontwikkelde ook al vroeg borsten (borstjes) en was op haar 11e voor het eerst ongesteld. Mijn vriendin maakte zich daar ook druk om.



Mijn moeder is 30 jaar juf geweest op lagere scholen en zij wist te vertellen dat het wel vrij vroeg is maar echt niet abnormaal. De meisjes die vroeg zijn schamen zich, maar de meisjes die laat zijn schamen zich ook, en ook de meisjes die precies gemiddeld zijn schamen zich.



Wat ik, en mijn vriendinnen ook, wel frappant vinden, is dat de meeste meisjes nu zo trots op hun miniborstjes zijn, terwijl wij het vroeger zelf allemaal vreselijk vonden, dat hele volwassen-vrouwenlijven-gebeuren.



Hoe gaat je dochter ermee om? Vindt ze het (stiekem) leuk?
Bij mij begon het ook al op mn tiende terwijl ik op die leeftijd graatmager was. Aan dikzijn kon het dus niet liggen. Op mn 12e was ik voor het eerst ongesteld. Ik ben altijd heel lang geweest en had toen ook al schoenmaat 40. Hiewel ik denk dat je schoenmaat nou niet zoveel te maken heeft met borstegroei en menstruatie.



Maar de een is vroeger dan de ander met dat soort dingen, het zou dus best kunnen dat het bij je dochter nu al begint.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar nichtje is 7.5 heeft al beetje borstvorming, maar ook al wat donkere haartjes (onder oksels en schaamhaartjes). Verder heel slank en tenger meisje. Je zou een keer de huisarts kunnen bellen, mijn nichtje moest voor de zekerheid bloed laten prikken, omdat op 7.5 al schaamhaar en okselbeharing vroeg schijnt te zijn, maar daar was niks bijzonders mee. Wel zal ze waarschijnlijk vroeg ongesteld worden.
Alle reacties Link kopieren
Ligt vaak aan het eten... Veel hormoonvlees.
Wat mensen vaak denken is dat er pas sprake is van een grotere hormonale productie in de pubertijd terwijl deze al in de kindertijd is begonnen.



Onderzoek heeft uitgewezen dat meisjes die vroeg zijn met ontwikkeling van secundaire kenmerken ook eerder menstrueren. Dusja, TO, 8,5 is vroeg maar niet abnormaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 13 juni 2012 @ 07:51:

Ligt vaak aan het eten... Veel hormoonvlees.En melk.
Alle reacties Link kopieren
7,5? WTF? mijn dochter is zo oud! Als ik daar al schaamhaar zou vinden zou ik flauwvallen!
Alle reacties Link kopieren
Begin vd puberteit is oa dat de voeten gaan groeien
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven