Borstvoeding en veilig vrijen..

14-07-2008 14:05 37 berichten
Sinds 11 weken ben ik mama en geef ik borstvoeding met 1 keer flesvoeding per dag. Daarnaast kolf ik ook. Sinds de geboorte van mijn dochter ben ik nog niet ongesteld geweest.

Ik heb ontzettend zin om weer eens met mijn lief te vrijen, maar wil niet aan de pil of iets anders met hormonen erin omdat het me geen goed idee lijkt als er via de borstvoeding hormonen in mijn dochter terecht komen.

Ik ben nog niet ongesteld geweest.

Ik lees regelmatig op internet, dat het bij borstvoeding langer duurt voordat je cyclus weer op gang komt. Zolang je niet menstrueerd, zou er ook geen eisprong plaatsvinden. De kans op zwangersschap zou minder dan 2% zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee en hoe veilig is het om op natuurlijke wijze zwangersschap te voorkomen? Of zijn er ook wel dames die ondanks de borstvoeding toch snel weer zwanger raakten?
Alle reacties Link kopieren
Condooms???
Er bestaat een pil die bedoeld is voor vrouwen die borstvoeding geven, weet verder niet welke, maar die neemt mijn schoonzus ook.
Tja, de kans is zeer klein om zwanger te raken als je nog elke 3 uur voed (en een nachtvoeding geeft), maar niks is zeker. Ik zou zeggen; gebruik een condoom.

Zelf was ik na een half jaar borstvoeding geven redelijk onverwachts weer zwanger. Ik dacht dat het niet zo'n vaart zou lopen, omdat ik nog niet ongesteld was geweest. Maar die 1e eisprong is het dus meteen raak geweest.

Overigens was deze kleine erg gewenst, anders hadden we natuurlijk wel voorzichtiger gedaan.
Moet je voor de grap aan Ainne vragen
Mijn cyclus was onmiddellijk weer op gang, ondanks het feit dat ik volledig borstvoeding gaf. Na 9 maanden was ik (bewust) weer in verwachting en zoon kreeg toen ook nog bijna volledige borstvoeding.

Het werkt bij iedereen anders, dus ik zou er maar heel voorzichtig mee omspringen. En gewoon condooms gebruiken zolang je nog niet weer zwanger wilt worden.
Als je je eerste menstruatie hebt, is dat ná je eerste eisprong. Je weet niet wanneer je vruchtbaar bent dus. Bovendien kun je ook zonder menstruatie vruchtbaar zijn.

Condooms gebruiken dus, als je geen hormonen wilt. Een pil die wel veilig is bij de borstvoeding, is de Cerezette. Je zou eventueel ook een mirena of een nuvaring kunnen nemen. Daar zitten wel hormonen in, maar in veel kleinere hoeveelheden.

Heeft jouw vk / gyn niet gesproken over anticonceptie met jou, na de bevalling? Bij mij is dat uitgebreid aan bod gekomen, inclusief de nadrukkelijke opmerking dat borstvoeding, in tegenstelling tot wat veel vrouwen denken, géén veilige vorm van anticonceptie is.
Als je een voeding kunstvoeding geeft, is het 'ik geef bv en dus ben ik veilig' -principe niet aan de orde. Ook kolven vermindert de veiligheid van de 'LAM' (Lactation Amennorroe Method).

Als je geen hormonen wilt gebruiken, kan je condooms gebruiken of een koperspiraal. Als je nu niet zwanger wilt worden, moet je wel iets van anticonceptie gebruiken.

Je eisprong is namelijk vòòr je menstruatie. Zonder dat je het weet kun je nu hardstikke vruchtbaar zijn.

Voor de duyidelijkheid: 2 kindjes gehad, 2 kindjes volledig aan de borst (dus geen kv tussendoor en ook niet kolven) en bij 2 kindjes stipt na 13 weken weer ongesteld. Dus rond 11 weken was ik heel erg vruchtbaar.

Ik zou het niet gokken. Ik zou voor condooms gaan.
De minipil (Cerazette) kan gebruikt worden bij borstvoeding. En anders condooms.

Ik zou er niet op borstvoeding als anticonceptie vertrouwen, tenzij je het niet erg vindt om zwanger te worden. Zelfs bij volledige bv glipt er wel eens een eisprong door. Je geeft zowiezo al 1 flesvoeding en met 11 weken slaapt je kindje waarschijnlijk al door, dus de nachtvoeding mis je dan ook.
Dat het nog bestaat...
Je weet nooit wanneer je eisprong is, dus veilig is het niet. Daarbij geef je niet volledig bv, dus dat valt ook al af.

En ik was bij beide kinderen precies na 6 weken weer ongesteld, ondanks volledige BV. Ik had dus in principe 4 weken na mijn bevallingen alweer zwanger kunnen worden.
Als je een mirena zou willen, is het nu een mooi moment om te plaatsen, je baarmoedermond is nu nog ongevoelig zo na de bevalling.
Je hebt altijd een eisprong voor je weer ongesteld wordt, en je weet dus nooit wanneer deze de eerste keer zal plaatsvinden. Onveilige seks is dus altijd een gok, en borstvoeding voorkomt geen zwangerschap. Ben zelf twee keer zwanger geraakt terwijl ik volledige borstvoeding gaf.
Ben zelf zwanger (37 weken) en kreeg van een onbekende op een bruiloft op het hart gedrukt dat je tijdens borstvoeding vruchtbaar kunt zijn. Zijn tweede kindje was tijdens de borstvoeding verwekt, het kindje was welkom maar wel een stuk vroeger dan gepland!

Zelf ben ik één van de gelukkige vrouwen die haar ovulatie voelt
Ik ken vier kinderen die geboren zijn doordat ouders dachten dat het zo'n vaart niet zou lopen tijdens de borstvoeding, omdat ze toch nog niet ongesteld was. Niet op rekenen dus!
Cerazette pil aanvragen bij je huisarts. Is de enige pil die je bij borstvoeding mag gebruiken (volgens mij).

Ik ben zelf 8 maanden na mijn eerste zwangerschap ongepland weer zwanger geraakt. We gebruikten condooms, 1 keer vergeten, dachten dat we cyclustechnisch geen risico liepen. Hier dus ook in 1 keer raak, overigens toch ook wel zeer gewenst!
Als je volledige borstvoeding geeft, heb je zo'n 5% kans op een eisprong. Kleine kans dus, maar ik zou het er niet op wagen.
Hier ook steeds volledige bv, en toch bij 2 kinderen na 6 weken weer ongesteld geworden...

Nu ben ik net bevallen van de 3de en nog niet ongesteld geweest, ik wist niet dat er ook een pil was die je kunt slikken, ik ga het meteen opzoeken
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
Het kan wel een half jaar duren voordat je menstruatie weer gaat beginnen

en je hebt dan 2 opties of eigenlijk 3

1 het condoom

2 koperspiraal geen hormonen in

3 geen seks
quote:Nastik schreef op 14 juli 2008 @ 14:05:

Ik lees regelmatig op internet, dat het bij borstvoeding langer duurt voordat je cyclus weer op gang komt. Zolang je niet menstrueerd, zou er ook geen eisprong plaatsvinden. De kans op zwangersschap zou minder dan 2% zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee en hoe veilig is het om op natuurlijke wijze zwangersschap te voorkomen? Als je voor de eerste keer menstrueert na je zwangerschap heb je dus zo'n twee weken daarvoor al een eisprong gehad. Wachten tot je menstruatie voordat je met voorbehoedsmiddelen begint is dus niet echt verstandig. Wat dacht je van condooms?
Jaaa, ik heb er ervaring mee! Ze lopen hier vrolijk en wel rond, 2 stuks tegelijk, dwars door de borstvoeding heengekomen!! In één jaar tijd ben ik dus 2x bevallen en was ik 3 kinderen rijker! Ondanks dat het niet gepland was, heb ik er geen seconde spijt van gehad. Maar de moraal van het verhaal: borstvoeding biedt geen enkele garantie! Ik gaf volledige borstvoeding en ben geen een keer ongesteld geworden na de 1e bevalling.
Jee kaaskopje, zeg maar nee dan krijg je er twee
Als je borstvoeding aan een meisje geeft is de pil slikken nietzo erg. Bij een jongen is het niet zo verstandig omdat hij dan vrouwelijk hormoon binnen krijgt. Bij een meid is dat anders, dus ik zou zeggen een spiraaltje of de pil. Condooms vind ik vreselijk bederft de pret maar zou wel iets gaan gebruiken aangezien je nooi tvan te voren weet wanneer je eisprong komt nu.
quote:fleurtje schreef op 14 juli 2008 @ 14:26:

Als je volledige borstvoeding geeft, heb je zo'n 5% kans op een eisprong. Kleine kans dus, maar ik zou het er niet op wagen.Ze geeft geen volledige borstvoeding, want ze geeft ook 1 flesvoeding per dag.
ik gaf BV en was aan de pil toen zoon lief 6 maanden was had ik een leuke verrassing,..... na 2e zoon gelijk mirena laten plaatsen.....bevalt prima...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven