Borstvoeding

19-02-2018 14:45 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Ongetwijfeld dat hier al topics over zijn. 4 weken geleden ben ik bevallen van een prachtige zoon!! Het is ons eerste kind, alles nieuw :)

In het begin wilde borstvoeding niet goed lukken, ingetrokken tepels, vervolgens tepelhoedje, lactatiekundige ingeschakeld en dat heeft behoorlijk geholpen!! Geef nu bv zonder tepelhoedje. Wat ik merk tijdens het geven dat mijn zoontje erg onrustig kan worden, huilen en drinkt daardoor ook niet goed door. Hierdoor duren de voedmomenten ook best lang, zeker 1 uur. Ochtend en middag is het niet erg, maar de nachten zij ln wel zwaar. Ook is hij naar mijn idee niet altijd verzadigd, waardoor ik ga twfijelen of ik voldoende melk heb.

Ik had al tijdens mijn zwangerschap besloten om bv te gaan geven. Had eerlijk gezegd niet verwacht dat het zwaar zou zijn. Af en toe raakt mijn geduld ook op en dan voel ik me best schuldig.

Wat wil ik met dit topic.. geen idee, opbeurende woorden, tips en trics. De hormonen helpen nu ook niet bepaald mee :))
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties!! In het begin heb ik wel gekolfd omdat de bv niet goed op gang kwam. De middagen kolfde ik rond de 50/60 cc, ochtenden en de nachten rond de 100 cc of meer.

Het live voeden is natuurlijk een stuk makkelijker en dat is wat ik graag wil doen, mits het lukt en ik het kan volhouden.

Hij drinkt niet effectief 1 uur. Maar ik ben 1 uur of langer bezig om een voedmoment af te kunnen ronden. En dat is frustrerend. Merk ook dat ik niet altijd lekker in mijn vel zit en dat heeft natuurlijk ook effect op t geven van bv.

Idd een goed idee om een lactatiekundige in te schakelen!
Alle reacties Link kopieren
Pennelien schreef:
19-02-2018 16:09
Grotendeels eens met je post, maar niet helemaal met deze uitspraak. Als een kindje echt stelselmatig een uur drinkt, lijkt de drinktechniek niet geheel juist.
Dat zou inderdaad kunnen, maar als er al twee lactatiekundigen hebben meegekeken en de techniek okee is bevonden, is gespannenheid van de moeder tijdens het drinken een redelijke verklaring, denk ik. Hoe gespannender je bent op het moment dat je kind gaat drinken, hoe minder effectief zijn drinktechniek. Misschien helpt het jullie allebei om van te voren te besluiten dat het prima is als hij een uur drinkt, dat je tijd genoeg hebt, dat je fijn samen met hem op de bank kruipt. En misschien zorgt die acceptatie er voor dat hij ontspannender en daardoor ook effectiever kan drinken :)
ElizabethThatcher schreef:
19-02-2018 16:13
Jawel, want jij had het over 'een flesje tussendoor heeft geen invloed op de productie'. Dat heeft het wel, want je mist dan een live voedingsmoment.
Nee joh. Waarom zou je dat missen? Als je alsnog 10-12x live voedt + kolft, dan mis je helemaal niks.
Alle reacties Link kopieren
Geef je twee borsten per keer? Of misschien 4x wisselen? Als je merkt dat er meer gesabbeld dan gedronken wordt van kant wisselen.

Onrustig kan komen door een regeldag of krampjes.
Frox schreef:
19-02-2018 16:16
Hoe gespannender je bent op het moment dat je kind gaat drinken, hoe minder effectief zijn drinktechniek.
Wetenschappelijke onderbouwing?
Alle reacties Link kopieren
https://www.ouders.nl/vraagbaken/kan-ik ... dan-met-de
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
N00R85 schreef:
19-02-2018 16:16
Nee joh. Waarom zou je dat missen? Als je alsnog 10-12x live voedt + kolft, dan mis je helemaal niks.
Maar dat is dus wél zo. Borstvoeding is heel erg vraag en aanbod.
En een flesje bijgeven hóeft in verreweg de meeste gevallen niet én is geen antwoord op de vraag.

Maar ik zeg natuurlijk ook maar wat.
Wat weet ik er ook van 🤐
Ik bedoelde overigens gewoon eens een keer gaan kolven. Om te zien of het lukt en ter geruststelling op de vraag uit haar OP of ze wel genoeg melk heeft. Want de meeste hebben namelijk echt wel genoeg melk.

Lactatiedeskundige is altijd een goed idee. Daar zijn ze voor.
Yggdrasil- schreef:
19-02-2018 16:19
Maar dat is dus wél zo. Borstvoeding is heel erg vraag en aanbod.
En een flesje bijgeven hóeft in verreweg de meeste gevallen niet én is geen antwoord op de vraag.

Maar ik zeg natuurlijk ook maar wat.
Wat weet ik er ook van 🤐
Je klinkt inderdaad niet alsof je er verstand van hebt. Eerder alsof het bij jou erg gemakkelijk ging en je nu deze ervaring projecteert op alle andere vrouwen.

Niet zo nuttig voor TO.
Alle reacties Link kopieren
Sunshinee85 schreef:
19-02-2018 16:16
Maar ik ben 1 uur of langer bezig om een voedmoment af te kunnen ronden. En dat is frustrerend.
En als je van jezelf onderwijl een goed boek mag lezen?


En als je van jezelf, als je het echt zat bent, mag stoppen met borstvoeding? Dat zou ook een stuk rust kunnen geven, die gedachte.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
N00R85 schreef:
19-02-2018 16:20
Je klinkt inderdaad niet alsof je er verstand van hebt. Eerder alsof het bij jou erg gemakkelijk ging en je nu deze ervaring projecteert op alle andere vrouwen.

Niet zo nuttig voor TO.
Gek, dat vind ik eerder van jou.
anoniem_361432 wijzigde dit bericht op 19-02-2018 16:26
6.78% gewijzigd
N00R85 schreef:
19-02-2018 16:17
Wetenschappelijke onderbouwing?
Het werkt zo: als je gespannen bent trek je je schouders omhoog. Met letterlijke gespannen spieren kan jij je kindje niet lekker ontspannen aanleggen. Dus je feitelijke boretvoedings houding is al niet natuurlijk.
Daarnaast beïnvloed stress de productie maar dat is een open deur en kan je zelf ook googelen.
Ik begrijp dat je er anders over denkt en dat is prima 😀
N00R85 schreef:
19-02-2018 16:20
Je klinkt inderdaad niet alsof je er verstand van hebt. Eerder alsof het bij jou erg gemakkelijk ging en je nu deze ervaring projecteert op alle andere vrouwen.

Niet zo nuttig voor TO.
Prima. Wat jij wilt 😉
Sunshinee85 schreef:
19-02-2018 16:16
Bedankt voor de reacties!! In het begin heb ik wel gekolfd omdat de bv niet goed op gang kwam. De middagen kolfde ik rond de 50/60 cc, ochtenden en de nachten rond de 100 cc of meer.

Het live voeden is natuurlijk een stuk makkelijker en dat is wat ik graag wil doen, mits het lukt en ik het kan volhouden.

Hij drinkt niet effectief 1 uur. Maar ik ben 1 uur of langer bezig om een voedmoment af te kunnen ronden. En dat is frustrerend. Merk ook dat ik niet altijd lekker in mijn vel zit en dat heeft natuurlijk ook effect op t geven van bv.

Idd een goed idee om een lactatiekundige in te schakelen!
Maar als je dan nu aan het twijfelen bent over je productie, waarom pak die kolf er dan niet een keertje bij om te zien hoeveel je eruit krijgt. Stel het is weer 100 cc. Dan kun je die onzekerheid toch afstrepen?
sneeuwwitje80 schreef:
19-02-2018 16:24
Maar als je dan nu aan het twijfelen bent over je productie, waarom pak die kolf er dan niet een keertje bij om te zien hoeveel je eruit krijgt. Stel het is weer 100 cc. Dan kun je die onzekerheid toch afstrepen?
Ook dat zegt dus helemaal niks, want TO weet niet met hoeveel voeding haar baby verzadigd is.
Voel je vooral niet schuldig als het niet lukt. Mijn baby hapte niet goed aan, ging ter compensatie klemmen met haar kaakjes en kreeg alsnog veel te weinig voeding binnen. Na 4 dagen had ik kapotte tepels en een kind dat te weinig aan kwam en iedere voeding gefrustreerder en hongeriger werd. Ben gestopt met live voeden en heb elke voeding gekolfd. Productie bleef prima op peil; na een paar dagen zelfs meer dan baby dronk. Kolven hoeft dus niet ten koste van de productie te gaan. Ben wel na 9 weken volledig overgegaan naar kV want ik trok het niet meer om per dag 8x 20 min bezig te zijn met kolf en dan 30 min met fles geven.Uiteindelijk vond ik tijd nemen om kind. te knuffelen belangrijker dan aan kolfapparaat zitten om bv te geven. Op fv wordt je kind ook groot .
Alle reacties Link kopieren
Sunshinee85 schreef:
19-02-2018 16:16
Hij drinkt niet effectief 1 uur. Maar ik ben 1 uur of langer bezig om een voedmoment af te kunnen ronden. En dat is frustrerend. Merk ook dat ik niet altijd lekker in mijn vel zit en dat heeft natuurlijk ook effect op t geven van bv.
Ik snap dat het frustrerend is. Mijn eerste was ook zo, ze dronk ruim een uur per keer, 12 keer per dag. Dat was pittig. Maar ik zat slecht in mijn vel, ik had een zware bevalling gehad waar ik steeds flashbacks naar had en ik voelde me eenzaam en opgesloten. Het omslagpunt kwam dankzij Miffy, iemand van hier, die hier vast nog wel rondloopt. Ze zei: 'kijk niet op de klok' en dat was exact wat ik nodig had: ontspanning, niet meer alles meten, loslaten. Dat deed ons zoveel goed.

Borstvoeding is een complex samenspel tussen jou en je kind. Jouw ontspanning, rust en affectie zorgt voor de aanmaak van oxytocine die je tsr opwekt en de toestroom van melk bevordert. Zijn zuiggedrag wordt gefaciliteerd door wat hij binnenkrijgt, en hoe ontspannender jullie zijn, hoe sneller jullie hormoonaanmaak en hoe effectiever jullie samenspel van zuiggedrag en toegeschoten melk. Laat vooral nog eens iemand meekijken en probeer zoveel mogelijk te ontspannen en leuke dingen te doen :)
Yggdrasil- schreef:
19-02-2018 16:22
Het werkt zo: als je gespannen bent trek je je schouders omhoog. Met letterlijke gespannen spieren kan jij je kindje niet lekker ontspannen aanleggen. Dus je feitelijke boretvoedings houding is al niet natuurlijk.
Daarnaast beïnvloed stress de productie maar dat is een open deur en kan je zelf ook googelen.
Ik begrijp dat je er anders over denkt en dat is prima 😀
Niet iedereen trekt de schouders op hoor. Wat een onzin toch allemaal weer.

TO: ik zou nog een keer een lactatiedeskundige vragen om mee te kijken. Als het je echt tegen gaat staan, weet dan dat flesvoeding een prima alternatief is. Het is echt geen must om bv te geven voor het welzijn van je baby.

Voor mij voelde kv als een opluchting/bevrijding. Zoveel makkelijker en fijner. Kind begon ineens goed te groeien en de onrust verdween. Mijn eigen energie kwam eindelijk weer terug. Het is echt geen schande, laat je vooral niks aanpraten door de bv maffia.
N00R85 schreef:
19-02-2018 16:28
Niet iedereen trekt de schouders op hoor. Wat een onzin toch allemaal weer.

TO: ik zou nog een keer een lactatiedeskundige vragen om mee te kijken. Als het je echt tegen gaat staan, weet dan dat flesvoeding een prima alternatief is. Het is echt geen must om bv te geven voor het welzijn van je baby.

Voor mij voelde kv als een opluchting/bevrijding. Zoveel makkelijker en fijner. Kind begon ineens goed te groeien en de onrust verdween. Mijn eigen energie kwam eindelijk weer terug. Het is echt geen schande, laat je vooral niks aanpraten door de bv maffia.
En hier heeft TO wat aan omdat?

😘
N00R85 schreef:
19-02-2018 16:28

Voor mij voelde kv als een opluchting/bevrijding. Zoveel makkelijker en fijner. Kind begon ineens goed te groeien en de onrust verdween. Mijn eigen energie kwam eindelijk weer terug. Het is echt geen schande, laat je vooral niks aanpraten door de bv maffia.
Ah, kijk. Je hebt zelf niet eens ervaring met succesvol borstvoeding geven.
Beste TO,
Dat je ‘snachts meer kolft is logisch. ‘Snachts ben je veel ontspannener dan overdag.
Eigenlijk zou je ‘snachts moeten kolven. Heb je in 1 of 2 x net zoveel als 6x overdag bijv.

Als het goed is maakt het niet uit of je kindje veel, weinig, vaak of lang drinkt, ik die zin dat je kindje dat in de meeste gevallen heel goed zelf kan regelen.
Laat je niet onzeker maken.

Het is wel belangrijk dat je je kindje goed leert lezen. En bij de eerste honger signalen aanlegt.
Als ze beginnen te huilen ben je eigenlijk al te laat.

Succes vrouw! Je kan het 😘
ElizabethThatcher schreef:
19-02-2018 16:32
Ah, kijk. Je hebt zelf niet eens ervaring met succesvol borstvoeding geven.
Jawel hoor. 6 maanden bv gegeven :heart:
N00R85 schreef:
19-02-2018 16:34
Jawel hoor. 6 maanden bv gegeven :heart:
Je kind groeide slecht en was onrustig? Zou ik niet succesvol noemen, maar dat ben ik.
Alle reacties Link kopieren
Frox schreef:
19-02-2018 16:27
Ik snap dat het frustrerend is. Mijn eerste was ook zo, ze dronk ruim een uur per keer, 12 keer per dag. Dat was pittig. Maar ik zat slecht in mijn vel, ik had een zware bevalling gehad waar ik steeds flashbacks naar had en ik voelde me eenzaam en opgesloten. Het omslagpunt kwam dankzij Miffy, iemand van hier, die hier vast nog wel rondloopt. Ze zei: 'kijk niet op de klok' en dat was exact wat ik nodig had: ontspanning, niet meer alles meten, loslaten. Dat deed ons zoveel goed.

Borstvoeding is een complex samenspel tussen jou en je kind. Jouw ontspanning, rust en affectie zorgt voor de aanmaak van oxytocine die je tsr opwekt en de toestroom van melk bevordert. Zijn zuiggedrag wordt gefaciliteerd door wat hij binnenkrijgt, en hoe ontspannender jullie zijn, hoe sneller jullie hormoonaanmaak en hoe effectiever jullie samenspel van zuiggedrag en toegeschoten melk. Laat vooral nog eens iemand meekijken en probeer zoveel mogelijk te ontspannen en leuke dingen te doen :)
Ik ben inderdaad niet ontspannen. Moet zeggen als ik weer niet gaan voeden dat ik er tegenop zie. En ik wil het inderdaad ook meetbaar maken en kijk steeds op de klok. En in de nacht is dat echt frustrerend! Ik ga ook proberen om me hier niet mee bezig te houden.

En eenzaamheid speelt ook wel een rol! Helaas woont mijn moeder niet in de buurt, terwijl de momenten dat ze er is mij erg ontspannen maakt. Mijn partner steunt mij erg goed, maar ja die is ook weer aan het werk. En dan zit de rest van de dag thuis met mijn kind.
Alle reacties Link kopieren
Frox schreef:
19-02-2018 16:27
Ik snap dat het frustrerend is. Mijn eerste was ook zo, ze dronk ruim een uur per keer, 12 keer per dag. Dat was pittig. Maar ik zat slecht in mijn vel, ik had een zware bevalling gehad waar ik steeds flashbacks naar had en ik voelde me eenzaam en opgesloten. Het omslagpunt kwam dankzij Miffy, iemand van hier, die hier vast nog wel rondloopt. Ze zei: 'kijk niet op de klok' en dat was exact wat ik nodig had: ontspanning, niet meer alles meten, loslaten. Dat deed ons zoveel goed.

Borstvoeding is een complex samenspel tussen jou en je kind. Jouw ontspanning, rust en affectie zorgt voor de aanmaak van oxytocine die je tsr opwekt en de toestroom van melk bevordert. Zijn zuiggedrag wordt gefaciliteerd door wat hij binnenkrijgt, en hoe ontspannender jullie zijn, hoe sneller jullie hormoonaanmaak en hoe effectiever jullie samenspel van zuiggedrag en toegeschoten melk. Laat vooral nog eens iemand meekijken en probeer zoveel mogelijk te ontspannen en leuke dingen te doen :)
Ik ben inderdaad niet ontspannen. Moet zeggen als ik weer niet gaan voeden dat ik er tegenop zie. En ik wil het inderdaad ook meetbaar maken en kijk steeds op de klok. En in de nacht is dat echt frustrerend! Ik ga ook proberen om me hier niet mee bezig te houden.

En eenzaamheid speelt ook wel een rol! Helaas woont mijn moeder niet in de buurt, terwijl de momenten dat ze er is mij erg ontspannen maakt. Mijn partner steunt mij erg goed, maar ja die is ook weer aan het werk. En dan zit de rest van de dag thuis met mijn kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven