Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Gefeliciteerd Gonien! Ik heb het een beetje gevolgd. Wat een verrassing!

Ik heb ook weer een vraagje. Ik ga 1 dag naar Pinkpop. Het is daar beleid dat je geen harde spullen, flessen en andere voorwerpen mag meenemen waar je anderen de hersens mee kan inslaan. Ik ga nog even de organisatie bellen, maar ik ben bang dat ik mijn kolfapparaat dus niet mee mag nemen. Buiten het feit dat het nogal onhandig is om daar te kolven natuurlijk.....

Waarschijnlijk kan ik dan dus zo´n 12 uur niet kolven. Is dit heel erg voor de productie of valt dat wel mee?
Biaha, hoe oud is je kindje? Ik denk dat het daar een beetje vanaf zal hangen.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ik heb een vraag en hoop dat jullie me misschien advies kunnen geven. Ik heb een zoontje van 5 maanden die een lastige start had bij de geboorte. Hij heeft een tijd in het ziekenhuis gelegen en ik heb toen gekolfd. Na thuiskomst kon hij niet wennen aan de borst dus ben ik alles blijven kolven. Ik wilde stoppen als hij 6 maanden is en ben niet lang geleden begonnen met afbouwen. Dat leek heel goed te gaan maar nu heb ik een fikse borstontsteking te pakken. In mijn borst zit een keihard 'ei' en de huid is rood. Ik heb een antibioticum gekregen en de koorts is nu gezakt, alleen de harde plek zit er nog. Is dat normaal? Het is een erg groot hard stuk en maak me daar wat zorgen over.

Inmiddels heb ik op mijn andere borst tepelkloven en doet het kolven aan die kant behoorlijk pijn. Om eerlijk te zijn ben ik het kolven behoorlijk zat en zou ik het liefst in 1 keer stoppen. Ik heb gehoord dat er een pil bestaat die de melkproductie doet stoppen, klopt dit? Heeft iemand hier ervaring mee?
Supermollie, tijdens Pinkpop is hij 3,5 maand.

Ik zat later nog te denken; je kan toch ook met de hand "kolven"? Of krijg je er dan niet genoeg uit?
He meiden,

Onze dochter is nu 9,5 maand en ik geef nog borstvoeding. Gaat over het algemeen prima, al heb ik de laatste dagen het idee dat het aan het teruglopen is. Ik wil nog zeker tot een jaar doorvoeden, maar vroeg me af hoe (of) jullie dat hebben gedaan. Hoe doe je het precies met bijvoeden? Moet ik gewoon meer stimuleren door extra vaak te kolven tussendoor?

Alvast dankjewel!
biaha, eh... ik moet er niet aan denken dat ik 12 uur lang mijn melk niet kwijt kan... Ik ontplof tegen die tijd echt! Beetje tegenstrijdig met mijn vorige berichtje, maar goed. Heb je geen handkolfje van Avent ofzo?
Tinkelbel, ik heb wel een handkolf ja. Die flessen daarvan zijn erg hard, maar misschien kan ik de kolf zonder fles wel meenemen. De melk kan ik toch niet bewaren, dus die fles om op te vangen heb ik in principe niet nodig....

Ben er nog niet over uit. Het is natuurlijk ook niet echt hygienisch kolven op die smerige wc's.
Biaha, 12 uur niet kunnen kolven lijkt me niet zo goed voor je productie. Ik zou toch proberen minimaal 2 keer te kolven, en dan de dagen erna vrij te houden om heel veel en vaak aan te leggen.

Ik durf het nu (met bijna 9 maanden) aan om wat langer niet te kolven, maar dan is het de volgende dag wel vaker aanleggen.

Ik heb flesjes van Medela die niet zo heel hard zijn trouwens. En heb je een handkolf van Avent? Kan je daar geen via-bakjes aan bevestigen? Die zijn ook van "zacht" plastic.

Tinkelbel, mijn smurf is bijna 9 maanden, en als ik merk dat mijn productie terug loopt, dan leg ik haar extra veel aan, en kolf ik wat vaker. Of ik ga een avondje clusterkolven, dat is ook erg effectief.

Verder is de volgorde hier over het algemeen: eerst de borst, dan de bijvoeding.
@ Oslo

Wat beroerd dat je nu een onsteking te pakken hebt. Ik ken het helaas... Ik heb ook een ei aan een ontsteking overgehouden. Heb er een echo van laten maken en het bleek een cyste gevuld met melk te zijn. Ze doen er niks aan zolang ik voed, om de kans op infecties klein te houden. Nu zit het ingekapseld en kan het geen kwaad. Eerst had ik er heel veel last van, nu wordt het langzaam minder. Het ei wordt ook zachter en kleiner lijkt wel, maar het gaat erg traag. Als je er last van hebt, gewoon naar de dokter gaan. En misschien met advies van een lactatiekundige afbouwen? Zeker nu met die ontsteking, niet zelf gaan modderen. Voor je het weet, ben je verder van huis. Succes!

@ Gonien: van harte!! Wel heel leuk, twee kindjes zo snel achter elkaar!

@ Iedereen: HELP, ik heb wéééér een borstontsteking. De ab was net klaar, ik v oelde me prima en vrijdagavond dacht ik het al. Borst deed zeer en voelde me rillerig. En ja, zaterdagmiddag zat daar weer een rode harde plek. Ik word er helemaal wanhopig van. Moet ik dan toch gaan stoppen? Dat wil ik helemaal niet. Ik heb het nog tegen niemand durven zeggen, want dan zegt iedereen weer dat ik moet stoppen. Mijn vriend weet het wel uiteraard. Vanmiddag naar de huisarts en ik maak voor zsm een afspraak bij lactatiekundige. Maar wat een ellende. Ik wil zo graag weer gewoon borst voelen ipv harde hete plekken, pijn, kriebels en ellende. Overigens drinkt mijn meisje wel prima, al lijkt het nog steeds of ik te veel melk heb, of dat het gewoon te hard stroomt. Tot overmaat van ramp heeft ze al een paar avonden enorme krampjes en huilt ze wanhopig. Kan ik er echt niet bij hebben, word ik ook wanhopig van. En ik ga het verband leggen terwijl dat er misschien helemaal niet is.

Groetjes,

Sterre
Sterre, ik kan me je wanhoop zo goed voorstellen! Ik heb de eerste maanden ook zo geworsteld, ook te veel voeding hebben. Het is bij mij uiteindelijk goed gekomen. Steeds net de spanning er af gekolfd, en dan smurf de borst laten leegdrinken. Maar goed, daar heb je nu niks aan. Ik hoop dat je inderdaad zeer snel bij een lactatiekundige terecht kan!

En wat anderen er van denken. Da's heel rot als je je niet gesteund voelt. Mijn moeder riep ook al heel snel dat ik maar over moest stappen op kv. Niet fijn. Maar goed, als je vriend je maar steunt, en je zelf je doel voor ogen hebt, da's het allerbelangrijkst...Keuzes alleen maken omdat je er zelf achter staat. Nu stoppen lijkt me juist geen optie, daar worden die ontstekingen toch alleen maar erger door?

Sterkte hoor!

@allemaal, bedankt voor jullie felicitaties. Het moet hier nog steeds aankomen geloof ik, hoewel de zw. verschijnselen en de hormonen al wel aanwezig zijn...
quote:biaha schreef op 20 april 2009 @ 08:03:

Tinkelbel, ik heb wel een handkolf ja. Die flessen daarvan zijn erg hard, maar misschien kan ik de kolf zonder fles wel meenemen. De melk kan ik toch niet bewaren, dus die fles om op te vangen heb ik in principe niet nodig....

Ben er nog niet over uit. Het is natuurlijk ook niet echt hygienisch kolven op die smerige wc's.

Op pinkpop heb je EHBO tenten. en volgens mij moet er toch eerst flink de pleuris uitbreken (dat élke hoek van de EHBO tent bezet is) als je niet eventjes mag kolven achter een kamerschermpje aldaar.

Stukken aangenamer dan zo een vunzig toilet.
ik kan me trouwens niet indenken dat een borstkolf als potentieel moordwapen aanschouwd word op pinkpop ,, maar voor de zekerheid zou ik ook even bellen, en eventueel vragen om schriftelijke toestemming .... je weet wel hoe dat gaat met X aantal medewerkers met vaste instrukties
Biaha, heb je een Medela kolf? Medela verkoopt nl. zakjes met een plakstrip voor het opvangen van de melk. Zo'n zakje hang je onder de kolf, je vangt de melk er in op en vriest het in (nou zal dat laatste niet lukken op Pinkpop maar dan heb je in ieder geval geen geknoei). Als je Avent hebt zou je zelf zoiets kunnen maken met een stevig zakje en een elastiek. Ik heb een handkolf en een elektrische. Gebruik de elektrische al langer en heb de handkolf dit weekend eens uitgeprobeerd. Ik krijg er niets uit met dat ding! Lijkt net of de zuigkracht niet sterk genoeg is. Met de elektrische heb ik in no time een flinke straal. Maakt mij verder niet uit, maar als jij over wilt stappen voor Pinkpop raad ik je aan het wel even goed uit te proberen.

Sterre: hier ook vaak krampjes hoor. Dochter is nu bijna 8 weken. Ik word er af en toe ook wanhopig van, terwijl verder alles met de bv uitstekend gaat. Kan me goed voorstellen dat je het er niet bij kan hebben nu. Sterkte!!!
Sterre men arme jij zeg. Denk je dat je teveel melk hebt? Ik had de eerste weken ook overproductie. Toen advies gevraagd aan een lactatiedeskundige omdat ik bang was voor borstontsteking (en hele pijnlijke ploftieten had). Haar advies:

1 borst per keer geven

1 keer op een dag na een voeding de borst helemaal leegkolven (je kolft dus 2 keer, eerst borst 1 na een voeding en dan borst 2 na een voeding)

als je kind binnen het uur weer komt, zelfde borst geven.

Bij mij is het uiteindelijk na een week of 5/6 overgegaan. Ik weet niet of de tips hielpen, ofdat het vanzelf ver ging. Daarna had ik nog wat overproductie (ik kolfde elke dag nog mijn borsten leeg) en nu niet meer eigenlijk.

Biaha, ik geef steeds 1 borst per keer. Gisterenavond heeft Bojan om 7 uur de linkerborst gehad, om 2 uur vannacht rechts, om 7 uur vanochtend links. Er zat dus 12 uur tussen. Als Bojan goed slaapt (en vorige week deed hij dat en vannacht dus weer) dan zit er 12 uur tussen de voedingen. Bij mij kan dat dus. (maar dan moet ik wel zeggen dat ik heeeeel blij ben als hij na 12 uur gaat drinken, de eerste keer dat het gebeurde scharrelde ik zenuwachtig rond zijn wieg in de hoop dat ie wakker zou worden ). Ik vind trouwens in de ehbo tent kolven wel een goed idee.
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
En haha *gniffeldegniffel* een kolf als potentieel moordwapen. Ik zie helemaal voor me hoe grote mannen van de security de kolf van je afpakken
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
Oslo,

Ik heb voor mijn dochter 8 maanden gekolfd. Toen ze een maand of 5 was, kreeg ik ook borstontsteking. Een aantal achter elkaar, met harde plekken enzo. Ik wilde toen ook stoppen, was het zo zat. Dat stomme gekolf en toen ook nog borstontsteking. Maar toen we MIlena een kunstvoeding gaven, zwol ze helemaal op. Ze bleek er allergisch voor te zijn. Dus toch de klf er maar weer bijgepakt en een aantal dagen steeds net zo lang zitten kolven tot de harde plek weg was. Ik heb dagen met de kolf op zak gelopen zeg maar. Soms 'barstte zo'n plek ineens open', dan spoot het er ineens uit. Ik had er twee weken last van ofzo (en dan steeds opnieuw, heel irritant) en toen was het ineens over. Ik weet niet waardoor het nou kwam, of waarom het over ging. Maar daara heb ik dus tot 8 maanden gekolfd en toen was ik het echt zat en ben ik gaan afbouwen.
.
.
Ja inderdaad niks knellends dragen. Ik heb 1 voedingsbh die een beetje strak zit en als ik die aanheb, zit er meteen een harde plek. Die trek ik dus niet meer aan.

Oh en kind aanleggen met de kin naar de ontsteking toe, dan masseren de kaken de ontsteking en wordt de harde plek goed leegedronken. Als je dat kunt tenminste. Ik kan het zelf niet voor elkaar gevogeld krijgen, bij mij lukken maar 2 houdingen .
Ja Frans, ze zijn meedogenloos hoor!

Maar stel dat die grote boze mannen nou mijn kolf afpakken....daar ben ik dan toch mooi klaar mee.

Maarrrr, ik heb net even gebeld. Hele vriendelijke dame aan de lijn gehad. Ik moet even mailen, dan krijg ik een bevestiging terug dat ik de kolf mee naar binnen mag nemen. Kan zijn dat ik het steeds moet ophalen bij de info balie. Als ik wil mag ik het zelfs in de koelkast zetten! Maar gaat helemaal goedkomen dus.

Pinkpop, here I com!

Over die borstontsteking. Hier ook een beginnende gehad. Had wat verhoging en ook een harde bult en een rode plek. Ik heb gekolfd en een beetje meegeduwd bij de harde plek. Was op eigen initiatief en misschien wel helemaal niet handig, maar misschien kan je er wel wat mee!
@ Biaha, ik zou met 3,5 maand te vroeg vinden om 12 uur kolfloos door te gaan. Nu met bijna 9 maanden vind ik 12 uur al behoorlijk lang. Is hier nog niet gebeurd. Mijn max is zoiets van een uur of 7 / 8. Maar het lijkt me dat er kolftechnisch echt wel iets te regelen zou moeten zijn. De tip van schriftelijke toestemming lijkt me een hele goede.

Hier hebben we op dit moment doorkomende tandjes en daardoor een slechte drinkster. We hebben een hellige nacht achter de rug waarin al amper werd gedronken. Vanmorgen geprobeerd, geen sjoege, net nog geprobeerd, geen sjoege. Ze wil wel, maar zodra ze ook maar in de buurt van vacuum komt laat ze los en gaat ze huilen. Net hebben we een paar slokjes afgekolfde melk gegeven uit een bekertje, dat dronk ze wel op, ook niet zo enthousiast. Nu zitten we dus rond de 9 maanden en ik wil natuurlijk koste wat kost voorkomen dat mevrouwtje gaat borstweigeren en dat het dan over is. Iemand suggesties?
Kaas of bitterballen?
Oh shit, wat een timing. Ze heeft dus last van die tandjes bij het drinken denk je?

Smurf hier heeft (wanneer was het ook alweer?) geweigerd te drinken, 2,5 dag. Ben veel met haar in bad gegaan, en heb haar vaak bij me gehad. Ook een flesje gekolfde melk gegeven omdat ze anders gewoon te weinig binnen kreeg.

En uiteindelijk....heb ik dus á la Derek Ogilvie mijn excuses aangeboden voor mijn reactie eerder (toen ze heel hard in mijn tepel beet, en ik daar nogal van schrok), en gevraagd of ze weer wilde gaan drinken.

Ok. Dit klinkt gewoon raar.

Maar goed, het heeft wel geholpen

Is 9 maanden ook niet de borstweiger periode? (Zoiets meen ik gelezen te hebben bij borstvoeding.com)
Supersmollie, lekker blokje kaas gaat er wel in!

Maar toch bedankt.
quote:biaha schreef op 20 april 2009 @ 11:13:

Supersmollie, lekker blokje kaas gaat er wel in!

Maar toch bedankt.

Blokje kaas? Dan haal ik die ballen meteen van het vet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven