Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Ronja wat vervelend dat het nu even niet lekker loopt en medicijnen weer nodig zijn. ik vind dat je dapper doorzet hoor meis !
quote:wen schreef op 03 juni 2009 @ 14:59:

Ok, een kleine recensie van drie verschillende voedingtopjes.

.

Wen bedankt voor de informatie. Toch handig dat mijzelf zo kan behoeden voor eventuele miskopen Ik ben niet zo'n ster met terug sturen nl.

Ik denk dat ik het dan maar bij mijn hema top hou ben er op zich best tevreden mee. Overigens beetje offtopic maar heb na alle aanmoedigingen vorige week in het openbaar gevoed. Ging super!
Yamuna, ik had een klein vraagje. Ik vraag het hier even hoop dat het niet te off-topic is. Ik had begrepen dat je redelijk vaak draagdoeken gebruikt. Heb je elastische doeken of niet? Ik heb namelijk nog last van mijn bekken en kom met de elastische doek toch aan een vrij zware belasting vind ik zelf. Dus misschien heb jij andere ervaringen?
sorry voor de offtopic

door de symmetrische wijze van dragen met de doek heb ik minder last van mn bekken dan dat ik yammini geregeld op mn heup moet dragen met een arm zonder doek.

Ik zou adviseren om een geweven doek eens uit te proberen dat gaat minder "hangen" zit strakker steviger en draagt daardoor fijner.

een geweven doek als een hoppediz leichte of een calin bleu zijn veel dunner en luchtiger voor de aankomende zomer !
super dat je het hebt aangedurft om openbaar te voeden. als je t eenmaal gedaan hebt valt het reuze mee toch !
Update: heb ziekenhuis voor advies gevraagd, maar die zeggen dat het via de ha moet. Morgen afspraak met ha. Geef nog steeds bv, maar zit er nog steeds erg doorheen. Heel erg moe en huilen. Hoop het vol te houden, vanavond lactatiekundige bellen over terugloop van de bv. Nogmaals bedankt voor jullie steun!
Zet um op doggie! Je bent een held! Maar denk ook aan jezelf.
Openbaar voeden viel inderdaad heel erg mee. Vroeg mij daadwerkelijk af waar ik mij nu zo druk overgemaakt had

Doggie ik vind het knap van je dat je nog steeds doorzet! Mag je trots op zijn.
ik hoop dat de lactatiedeskundige nog wat nuttige adviezen voor je heeft doggie !

komop meis je kan t !
Ik wilde even laten weten dat na een paar dagen en nachten veel aanleggen en kolven de productie weer enorm is opgekrikt! Ik kan bijna alle voedingen weer zelf geven en soms geef ik een flesje extra bij.

bedankt voor alle tips!
fijn tiaraatje !
wat een goed bericht, tiaraatje!

Doggie, zet 'm op!

voor tijdens het voeden of kolven: vanavond om 21.25 is er op Belgie 1 een reportage (Koppen XXL) over moeders die moedermelk afstaan. Volgens de VARA-gids een 'vrolijke reportage'
Ik heb besloten om volledig door te gaan met de bv. Moet gewoon rust nemen, ga ook zo al op bed tv kijken en na de voeding van rond 21.00 slapen. Man doet nu net als gister de nachtvoeding met afgekolfde melk en dat bevalt goed.

We zijn bij de ha geweest en kregen uiteindelijk een andere. Een heel fijne dame die het meteen herkende als het Kiss-syndroom. Hij heeft echt een afwijking naar links met zijn hoofd. En het vele huilen, het onrustige, niet goed aanhappen aan de rechtertepel, alles klopte. Morgenochtend al meteen een kinderfysiotherapeut aan huis en volgende week vrijdag kinder manueel therapeut. Super dus! Hoop dat het goed komt.
Doggie, wat dapper dat je hebt besloten door te gaan met de bv! En fijn dat jullie zoontje nu geholpen gaat worden. Ik heb gehoord dat kindjes met KISS goed te behandelen zijn als je er op tijd bij bent. Sterkte!
Een vraagje. Afgelopen zaterdag heb ik de allerlaatste bv gegeven aan mijn zoon van 9 maanden. Ik dacht dat mijn productie al zo goed als opgehouden was, maar verrassing... na een paar dagen constateerde ik volle borsten, harde plekken, melkvlekken in mijn shirt. Niet zo best dus. Vooral die harde plekken baren me zorgen, want dat kan een borstontsteking worden. Is hier iemand die ook al gestopt is met de bv en die ook last heeft gehad? Wat te doen?
doggy goed bezig meid !
panda met harde plekken moet je echt uitkijken. warme douche nemen en proberen weg te masseren !
Zo, daar ben ik ook weer eens. Door die ellendige foutmelding kon ik steeds maar niet op dit topic komen. Nu lukt het eindelijk. Hier gaat het behoorlijk goed. In die zin dat ik me erbij neer heb gelegd dat meisje geen flesje wil, maar alleen haar mama. Ook doe ik niet al te veel moeite meer om in andere houdingen dan liggend te voeden, want meisje drinkt dan echt veel minder goed en meestal ben ik toch thuis. Het enige dat even wat minder is dat ik volgens mij weer een sluimerende ontsteking heb. Al een paar dagen last van, al wordt het niet erger. Ik kolf nog steeds elke avond de boel leeg. Krijg nog eens een trauma van dat apparaat .

@ Doggie: wat goed dat je zo'n fijne huisarts trof. Je kindje knapt er vast snel van op. Knap hoor dat je nog doorgaat met bv. Zorg goed voor jezelf hoor!

@ Ronja: Knap zeg dat je er zo mee omgaat. Als je zelf niet blij bent, lukt het ook niet goed met de bv, dus eerst maar voor jezelf zorgen!

Er was iemand met een borstontsteking die aan het kolven was. Sorry, ik weet niet meer wie. Maar ik, als ontstekingsdeskundige (niet als lactatiedeskundige dus), zou zeggen: gewoon laten drinken, dat gaat vaak beter dan kolven. En dan één of misschien twee keer per dag de boel leegkolven. Ook niet te veel, want dan krijg je weer overproductie. Voorzichtig hoor, het is niks gedaan, zo'n ontsteking!

Groetjes,

Sterre
Ik heb trouwens ook nog een vraag aan de experts:

over een tijdje ga ik weer werken en dan ook op het werk kolven. Ik heb een kolf, tweedehands, al wat ouder en op zich prima (maar erg lawaaierig), maar ik kijk wel eens naar nieuwe, bijvoorbeeld een dubbele. Maar ik vraag me af hoe handig dat nou is. Want ik geef zeg om 12.00 links en om 15.00 rechts. Dat betekent dat ik om die tijden op mijn werk ook zou kolven. Maar als je dan twee kanten tegelijk kolft, dan ga je toch meer produceren? Of kolf je dan ergens tussen die tijden in? Iemand ervaring met een nieuwe kolf van bijv Medela, maakt die veel minder herrie?
Hoi!

Hier gaat het weer goed. we hebben zware regeldagen gehad vorige week, maar de productie is weer op peil! Nu spruw, maar als dat weg is, is het allemaal weer oke!

Doggie je doet het hartstikke goed!!

Ronja, wauw wat ben jij een doorzetter zeg. En je hebt helemaal gelijk hoor, dat jij je goed voelt is nu belangrijk en alle bv die je kan geven is een mooie extra!

Ik ben deze week weer begonnen met werken. Dus kolf nu ook op het werk. 's Ochtends voor kdv (6,30)geef ik 1 kant en kolf ik de andere. Ik ga dus leeg naar mijn werk (ben juf), dan in de pauze (rond 12 uur) kolf ik beide borsten. Dan zorg ik ervoor dat ik redelijk vroeg thuis ben (1630/1700). Gaat goed hier. Ik heb trouwens een enkele kolf, de avent isis IO. Bevalt goed.
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
ik was zo trots dat yammini's tandjes drie weken geleden door waren gekomen ... vier en halve maand en dan al twéé tandjes !

mijn blijdschap word al wat minder ze bijt! en Hard !
quote:Yamuna schreef op 10 juni 2009 @ 14:09:

panda met harde plekken moet je echt uitkijken. warme douche nemen en proberen weg te masseren !

Dank voor je reactie Yamuna, ik heb ook nog even gebeld met iemand van VBN en die gaven dezelfde tip. Ik sta nu drie keer per dag onder de douche om te masseren.

Doet flink pijn hè dat bijten, mij is het ook een paar keer gebeurd.
Auw, Yamuna! Pink in de aanslag, heel goed opletten en voortijdig loskoppelen dan maar? Ze is er vroeg bij zeg, hoop niet dat mijn meisje over 4 weken ook zover is...
Kan mijn dochter door de borstvoeding ook hormonen van mij krijgen? Ze zit onder de pukkels en ik ook!
Dat komt vaker voor hoor voyager, moedermelk is gewoon heel vet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven