Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
MM, wat je zoontje betreft klinkt het als een 4-maandendip.

Van het kolven weet ik het niet, paar avondjes clusterkolven misschien?

Kolven gaat hier ook slecht, ik ben niet consequent genoeg, ik zou het echt elke avond moeten doen. Maar met een opbrengst van 10-20 cc ben ik niet echt gemotiveerd (terwijl ik dan juist moet doorkolven om die opbrengst omhoog te krijgen).
Ja, die 4-maandendip klinkt heel herkenbaar. Vooral dat het meer een dip van de moeder is dan van het kind... ik voel me echt katerig! Dacht dat ik alles zo goed op de rails had, weer werken, opvang geregeld, hij drinkt eindelijk uit een flesje en slaapt in een bedje, we hadden lekker ritme, en dan is alles opeens anders en heb je het gevoel van voorafaan te moeten beginnen... Misschien ben ik gewoon ook wel heel moe en is het geen gek idee om morgen even thuis te blijven van mijn werk (om een 'borstvoedingsdagdeel' in te lassen zoals dat heet). Nadeel is wel dat ik ook wel zin had in weer een dag zonder baby, mijn man is morgen thuis, gekolfde melk staat klaar... Kan ik weer de melkkoe gaan uithangen...

Syennaj, klinkt super die kolf! Ik heb ook een hele fijne Medela swing, die ga ik zo maar weer eens aansluiten. Even lekker tjoepen! Fijn om te weten dat ik niet de enige ben die zit te kolven. Gek is dat, dat zo' idee echt een soort troost is.

Misschien heb jij ook wat aan deze verhalen: 4 maandendip.
70 cc rechts (na 3.5 uur) en 60 cc links (na bijna 3 uur)... voor mijn doen echt heel weinig. Maar als ik de verhalen lees van de moeilijk kolvenden hier dan mag ik niet klagen denk ik.

Trouwens, ik heb sinds kort af en toe krampen in mijn baarmoeder. Kan zo'n soort pijntje wijzen op het weer op gang komen van je cyclus? Want ik begreep dat dat ook productieteruggang kan veroorzaken.
Daar zeg je zo wat MM! Zou het hier ook... ik hoop het toch niet!
MM, ik had het drie weken geleden ook, mijn dochter was toen bijna 5 maanden. Normaal kolfde ik op mijn werk ongeveer 180 ml per keer (2x per dag), toen max 100ml.. En ze kwam opeens weer 's nachts. Kreeg dus te weinig binnen..Op de dagen dat ik thuis was heb ik haar wat vaker aangelegd en ik moet zeggen, binnen ongeveer 1,5 week was het weer helemaal goed!

Ze is wel nog steeds erg afgeleid, maar de productie gaat weer helemaal prima! Wanhoop dus niet te snel, komt waarschijnlijk gewoon goed!

Die krampjes heb ik trouwens ook!
Miss mara, dank voor je link, ga straks even lezen (moet eigenlijk wat in het huis doen nou kleine ligt te slapen en grote even naar de peuterzaal is)

de kolf is echt super!!

maar jouw productie klinkt niet heel slecht hoor, heeft je kleintje denk ik wel genoeg aan!

Wen en miss mara, had die krampjes ook en helaas kwam mijn yclus wel op gang! hoop voor jullie dat het nog even fijn weg blijft!
Pfff, en weg is mijn verhaal. Opnieuw:

Herkenbaar, die 4-maandendip. Toevallig vroeg ik er laatst naar. Mijn meisje is ook snel afgeleid en drinkt kort en weinig, lijkt wel. Ze is vaak al na 3 tot 5 minuten klaar. Meer aanbieden levert verbaasde of geïrriteerde blikken op: "ik heb toch genoeg?!" Nou ja, ze is fit en vrolijk, dus het zal wel goed zijn.

Sommigen schrijven dat ze de baby wat vaker hebben aangelegd, maar drinkt je kindje dan ook? De mijne niet hoor.

Ja, fijn idee dat meer mensen zitten te kolven, ha! Ben ik tenminste niet de enige die aan de machine hangt. Heb trouwens een Ameda kolf gekocht, dubbelzijdig. Echt een fijn ding. Ik merk wel dat ik meer kolf als ik beide borsten om de beurt kolf en niet tegelijk.

Ik heb die krampjes ook wel eens, maar nog steeds geen menstruatie: helemaal niet erg .
Vanochtend was het extra aanleggen een groot succes dochter dronk even, en spuugde vervolgens alles weer uit. Over mij en de bank, zelf weet ze tegenwoordig prima buiten schot te blijven. En even later zag ik ook een grote natte plek in het boxkleed. Lekker dan! Ze drinkt dus wel, en meestal blijft het ook wel binnen, maar ze drinkt een paar slokken en duwt me dan weg.
quote:wen schreef op 02 juli 2009 @ 12:03:

Vanochtend was het extra aanleggen een groot succes dochter dronk even, en spuugde vervolgens alles weer uit. Over mij en de bank, zelf weet ze tegenwoordig prima buiten schot te blijven. En even later zag ik ook een grote natte plek in het boxkleed. Lekker dan! Ze drinkt dus wel, en meestal blijft het ook wel binnen, maar ze drinkt een paar slokken en duwt me dan weg.

Ha, ha, zo herkenbaar! Ik ruik ook tegenwoordig altijd zuur en baby ook. ach ja, niks aan te doen he?

heb dioe ameda kolf ook bekeken, leek me wel een fijn ding!
Lieve MissMara,

Ben je uiteindelijk nog gaan werken vandaag of ben je thuis? Ik heb wat info voor je opgezocht om je gerust te stellen :-)

http://www.borstvoeding.c ... en-andere-moedermelk.html

Onder "Geur van moedermelk" staat dat zure melk geen probleem is, maar soms wel door baby's wordt geweigerd. Verhitting is dan een oplossing. Ranzigruikende of bittersmakende melk kan bedorven zijn en kun je voor de zekerheid beter weggooien, zeker als de baby hem niet accepteert.

Zuur ruikende/smakende melk is dus niet per se bedorven. Als dat wel zo is, zal de baby hem waarschijnlijk weigeren.

Over het bewaren van moedermelk:

http://www.borstvoeding.c ... waren-van-moedermelk.html

Ik denk dat je met deze temperaturen extra goed op hygiëne en koeling moet letten: moedermelk achter in de koelkast, liefst met een muurtje melkpakken o.i.d. ervoor En let erop dat iedereen in het gezin de koelkast snel weer dichtdoet als je er iets uit pakt.

Hier vind je meer informatie over gekolfde melk en spruw:

http://www.kellymom.com/b ... hrush-expressed-milk.html

Goed nieuws: je hoeft de melk dus niet weg te gooien!

Wat je teruglopende productie betreft, is dat wel echt zo? Vaak lijkt het zo dat na een paar maanden de productie terugloopt, terwijl eigenlijk zowel borsten als baby eindelijk de slag te pakken hebben. Je borsten voelen niet meer zo vol aan tegen voedingstijd, de baby kan inmiddels heel snel de borst leegdrinken. Het afgeleid raken tijdens het voeden is ook typisch voor deze periode, omdat de baby de wereld om zich heen gaat verkennen. Het hielp mij wel om bv. een doek over het hoofdje te leggen of liggend in een donkere kamer te voeden (als dat praktisch haalbaar is natuurlijk ).

Het is wel belangrijk om genoeg te drinken, ik meen 2 liter op hete dagen zoals deze.

Verder merk ik dat je er een aantal dingen bijhaalt die je niet helpen en je eigenlijk alleen maar meer dwarszitten, zoals een schuldgevoel, angst, verwijten aan je man... Probeer je te richten op de problemen die je nu hebt en er geen mogelijke eventuele dreigende andere problemen bij te verzinnen.

Ga terug naar de basis: ziet je zoontje er tevreden uit? Groeit hij goed, ontwikkelt hij zich goed? Heeft hij een gezonde teint? Genoeg plasluiers? (Haha, ik zie hem nu voor me en kan me niet voorstellen dat hij niet nog steeds blaakt van gezondheid ). Vertrouw op je moedergevoel en je gezond verstand: is dit een kind dat voeding te kort komt? Nou?

Zo, en nu even diep ademhalen en tegen jezelf zeggen dat je een fantastisch mens bent dat je dit toch maar mooi even doet: je kind volledig zelf voeden én werken! (anders zeg ik het wel ). En wees zuinig op je man die je hierin steunt!

liefs!

dubio
Ga in therapie!
Zo, lekkere lap tekst geworden!
Ga in therapie!
Ha Dubiootje, wat lief dat je even langskomt om me een hart onder de riem te steken! Bedankt voor de info, en vooral ook voor het relativeren. Nee, mijn zoon komt niks tekort. Ik voel me ook al weer wat beter. Heb idd vrijgenomen en wat extra aangelegd.

Wat het zuur of ranzig ruiken van de melk betreft: wat is het verschil? Ik vind idd de opgewarmde melk vies ruiken, maar hij drinkt het enthousiast op - zou hij toch niet doen met bedorven melk?
Ik denk dat hij het idd niet op zou drinken en als hij het wel zou doen, zou het er ws al snel weer uitkomen Laten we wel wezen, bedorven melk is écht niet te drinken!

Fijn dat je alweer een beetje meer op rust bent! Idioot hoe snel je op zulke momenten aan je moederschap en al die Grote Dingen kan gaan twijfelen!
Ga in therapie!
HELP! Zo had ik nog een flesweigeraar, nu heb ik een borstweigeraar.... Mijn meisje kijkt naar me alsof ik niet helemaal lekker ben als ik de borst aanbied. Liggend, zoals we altijd voedden, wil ze helemáál niet meer. Vannacht nog eens zittend gevoed, terwijl dat nooit lukte. Het lijkt wel of ze rechts helemaal niet meer wilde en nu links ook niet. Gisterennacht dronk ze nog gewoon, daarna met moeite of uit een flesje (grrrr). Het lijkt wel of ze mijn borst niet herkent of het niet meer snapt opeens. Of dat ze gewoon per se haar eigen zin wil ofzo. Ik snap er niks van. Wil liever niet op deze manier stoppen. Of zou dit ook bij de 4-maandendip horen? Of zou het kunnen dat ik weer ga menstrueren? (geen klachten, nog nooit gedaan sinds vorig jaar)
je noemt zelf al twee zaken die ermee te maken kúnnen hebben

4 maanden dip en of eventueel aankomende menstruatie.

heb je eventueel andere douche produkten ? of een deodorant die haar niet aanstaat? *ik denk maar even hardop hoor*

mijn advies;

veel fysiek contact "huid tegen huid", en toch blijven aanbieden. áánbieden ... niet opdringen. Dat laatste zal averechts werken.

....oh en een lange adem ..... succes !
Yammini BIJT én hard !

ze is al zes weken in het bezit van verse ondertandjes "and now she knows how t use 'em"

Gister heeft ze me vier keer zo hard gebeten dat ik begon te bloeden. rechterborst doet nog steeds zeer.

ik ben gewoon bang om haar weer aan te leggen

ik wilde kolven en dan fles geven, maar madammeke wenst geen fles meer...
Oeh, da's geen grap meer Yamuna. Ik heb al angst gehad om aan te leggen wegens bijten met tandenloze kaakjes, maar jij hebt echt een klein vampiertje in huis... sterkte!

Sterre, mijn oudste heeft heel veel borst geweigerd. Het is heel heftig om mee te maken, je voelt je ontzettend afgewezen. Bij ons was het deels een soort machtsstrijd geworden. Hij houdt graag de controle over wat er gebeurt en ontdekte dat hij kon bepalen of hij dronk of niet. Niet meegaan in die machtstrijd is belangrijk. (het kan bij jou iets anders zijn maar volgens mij wordt de psychologische component nogal onderschat, ik lees daar nooit zo veel over).

Tips die ik kreeg: baby vooral voeden als hij slaperig is, of zelfs in zijn slaap aanleggen. Samen in bad en daar proberen te voeden. Bloot voeden. Zelf voed ik nu nogal eens lopend, als mijn reusje te hyper is om normaal te drinken. Dan wieg ik hem een beetje op mijn arm en kan hij rondkijken terwijl ik door de kamer loopt. Dan drinkt hij in een paar minuten weer genoeg om door te kunnen. Dat is trouwens wel zwaar, dus je kan ook proberen het kind in een draagdoek te doen tijdens het voeden.

Verder: maak je niet al te veel zorgen. Wij hebben ook een paar hele rommelige weken gehad qua voeding, maar als je idd op je kind blijft letten dan is het niet zo erg als ze af en toe weinig drinken. (Dat wordt later met eten precies zo!). Mijn oudste heeft soms 3 weken lang maar een paar slokken per voeding gedronken en dan 1x per dag wat meer. Dan maak je je echt zorgen hoor! Maar hij groeide er uitstekend op. Heel frustrerend dus, maar het is echt niet het einde van de borstvoeding gelukkig!

Sterkte en succes ermee.
Dank je Yamuna. Wat een gedoe zo al met al he, haha, of ze willen geen fles, of geen borst. Dan krijgen ze weer tandjes, dan willen ze weer de hele dag drinken. Ze moeten baby's toch maar mét gebruiksaanwijzing gaan leveren!

Ik heb geen idee hoor of ik ongesteld ga worden, merk niks. Zat ook al te denken aan andere luchtjes, maar nee. Het lijkt wel of ze opeens niet meer snapt wat haar mond in die buurt te zoeken heeft. Kijkt me aan, lacht wat, draait, hapt soms wel soms niet, maar dan in de lucht, wordt vervolgens boos. Vannacht heeft ze wel weer prima gedronken in een andere houding. En de fles dronk ze een uur geleden razend snel en soepel leeg. Pffff, ik keek zo uit naar het moment dat ze dat zou doen. Nu baal ik ervan! Ik dacht ook even dat het aan het weer lag, dat het te warm was. De afgelopen dagen duurde het al wel wat langer voor ze hapte, maar na een paar minuutjes naast me liggen, hapte ze keurig in één keer goed. Dus ik dacht dat het gewoon eigenwijzigheid was. Maar ja, nu ze helemaal niet meer wil. Nou ja, hopen maar dat het een fase is, ik kolf wel en bied gewoon maar aan. Straks maar weer samen lekker douchen.

Nog meer mensen met deze ervaring?
hele dag drinken ? met dit warme weer voel ik me net zo een mobiele melktank

Ook al een beetje herkenbaar, MissMara. Mijn meisje drinkt ook de laatste dagen een paar slokken waar ze het vervolgens wel een tijd op volhoudt. Ik dacht dat het door de warmte kwam. Hoewel ze met pinksteren toen het zo warm was, elke twee uur wilde drinken.

Ik voel me inderdaad behoorlijk afgewezen. Stom hoor! Ik had nooit gedacht dat ik me zo aan die bv zou gaan hechten. Ik dacht: ik probeer het en zie wel wat ervan komt. Heb heel veel gedoe gehad en het is nooit helemaal soepel gegaan, maar ik wil niet op deze manier stoppen. Sterker, hoe meer gedoe, hoe harder ik dacht: en nu zal het lukken ook! Dat van die machtstrijd herken ik ook wel erg: mijn meisje is er ook een waar een kop op zit...

Gelukkig heb ik - toevallig - nog een afspraak met lk in de agenda staan deze week.
Sterre is het een idee om niet de fles aan te bieden.

maar gewoon " 't is tiet of niet ..."

want zolang ze borst weigert krijgt ze gewoon fles ... geen probleem voor haar dus.
Ja, dat zat ik ook te denken. Maar weet je, ik ben al 4 maanden aan het proberen om haar aan de fles te krijgen. Die weigerde ze stelselmatig en dat was ook niet handig. Nu neemt ze dus opeens die fles maar mij niet meer. Maar ergens ben ik dus ook heel blij dat ze die fles nu neemt.

Ik wil haar met die warmte ook liever niet te lang zonder voeding laten. Als het morgen nou minder mooi weer is, ga ik dat maar proberen ja. Nu ziet het eruit of het nog steeds heet gaat worden.
sterre heel herkenbaar. ik begon met de BV zo van nou we gaan het wel proberen, ik wil 6 mnd voeden.. maar als t niet gaat dan gaan we gewoon over op de fles.

Bloed zweet en tranen afgelopen maanden gehad, maar popje krijgt nog steeds BV morgen 6 maanden precies .

en nu wil ik een jaar voeden.

het is zelfs zo erg dat een kennis van mij die heeft van dag 1 af aan flesgevoed dat gefreubel aan dr borsten daar moest ze niks van weten... en ik vind het echt zielig voor het kindje

ik bijt liever mn tong af dan dat ik dat hardop zou zeggen ...

maar ik ben er echt een van de BV maffia geworden
Oei, ik dus ook. Nooit verwacht, maar ik beken... Ik bijt ook liever mijn tong af dan dat ik het zou zeggen hoor. Maar het is al zo erg dat ik aan een zwangere vriendin niet eens vraag of ze bv wil gaan geven. Ben bang voor een nee als antwoord en wat zeg ik dan?

Hier dus ook bloed zweet en tranen, maar ik ben TROTS. En ze dronk zo goed, dus ik wil heel graag doorgaan. Ik ga er maar vanuit dat het een tijdelijk dipje is. Maar ik vind het nu al erg moeilijk. Ik wil eigenlijk ook een jaar voeden. Ik bedacht dat ik volledig bv zou geven en straks naast bijvoorbeeld de hapjes (ja, pas na 6 maanden) 's morgens en 's avonds nog bv.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven