Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
quote:

quote: anouka reageerde

Hai Miriam,

Een kindje van 7 maand eet inderdaad een beetje fruit, een beetje brood en een beetje groenten. Nog niet veel. Borstvoeding is de voeding waar ze feitelijk groot van worden. De bijvoeding is puur voor het leren andere smaken en texturen te waarderen.

Je kunt pap gaan geven als je wilt. Het hoeft niet. Ik heb mijn dochter nog maar zelden pap gegeven. Vind het zo'n geklieder. Boterhammetje gaat zeker zo goed. Ik roer wel eens een lepel pap als mijn gepureerde fruit dun uit is gevallen. Achteraf gezien, was ik liever gestart met het geven van stukjes. Nu vind ik het moeilijker omdat ze al bepaalde hoeveelheden is gewend. Enfin, pap. Als je pap van moedermelk wilt maken, kun je bij reformzaken Biobim halen. Die pap bindt prima met moedermelk. Ze hebben rijstepap en granenpap. De laatste is voor kinderen vanaf zeven maand.

Je vraag over ORS moet ik parkeren. Ik heb werkelijk waar geen idee. Ben wel benieuwd naar het antwoord.

groeten Anouk

Hoi Anouka,

dank je voor je antwoord. Dus brood mag ook al vanaf 7 maanden? Is dat niet "link" met de kans op glutenovergevoeligheid. Onze zoon is erg allergisch (wel 6 maanden volledig borstvoeding gehad, kun je nagaan:)), dus met dochtertje wil ik nog voorzichtiger zijn. En rijstebloem, is dat niet erg allergeen? Of mag dit inderdaad al wel voor de 6 maanden? Tila, waar zit je??:P

Ik zou best wat meer spekkies willen kweken op het lijfje van mijn dochtertje, maar haar groeipatroon is daar nu eenmaal niet naar. Zoon groeide wel hard op mijn melk; dat was echt een bolle baby. Stom he, net of ik bang ben dat ze ook kwetsbaarder is als licht poppetje. Als ze de groeicurve volgt zoals het tot nu toe gaat, zal met het jaar net 8 kilo wegen. Tila, MK was/is toch ook vrij licht, maar ook kerngezond, toch??

Hier, beetje druk gehad.

Ik zou voor 6 maanden niet gaan bijvoeden. Dus ook geen rijstebloem. Let wel, die 6 maanden zijn niet van exact op de klok: 5.5 maanden of 6.5 maanden, dat maakt niet zo heel veel uit. Wij zijn met Mk begonnen met 5.5 maanden. Niet dat ze toen al veel at, maar ze kon goed zelf rechtop zitten, zelf dingen pakken en in haar mond stoppen, haar kokhalsreflex was goed aan het wegtrekken naar achteren. Wij zijn a la rapley (stukjes aanbieden ipv prutjes) begonnen, en daarmee geef je de regie echt aan je kindje: wil het niet eten, dan eet het niet. Wil het alleen maar likken of sabbelen, ook best. Als je maar bv op verzoek blijft geven is er niks aan de hand.

Maar je gaat toch pas op vakantie bij 7 maanden? Dan hoef je toch geen rijstebloem ofzo te doen voordat ze 6 maanden is? Of gaat het je om het aankomen? Dan kan je beter een keertje extra aanleggen, daar zitten meer calorien in dan die paar eetlepels rijstebloempoeder.

Over gluten zijn de geleerden het niet zo eens: Stefan kleintjes (kinderdietist) zegt dat je al een broodkorts mag geven bij 6 maanden, in Blegie zeggen dat brood pas mag vanaf 8 maanden. Nou gaat dat advies ook uit van'baby's eten geen stukjes en dus ook geen brood, maar goed)

MK was ook een kleintje, woog bij een jaar 8 kilo, en dat was nadat ze een enorme inhaalslag had gemaakt met de vaste voeding. Ze is hardstikke gezond, heeft alleen een lichte koemelk en ei allergie, maar dat is het. Ze is nu 2 jaar en 8 maanden en weegt nu 11.6 kilo, nog niet veel, erg slank, maar helemaal gezond.

Ik snap je 'angst' voor mager; ik weet heus wel dat vet op het lijfje niet gelijk staat aan weerstand en gezondheid, maar als je kindje eens een tijdje slechter eet en je ziet die ribbetjes steeds meer uitsteken, zou je echt willen dat het van die spekkies had, een beetje reserve.

Mijn dochter maakte het altijd wel weer goed als ze door ziek zijn weer eens heel mager was geworden. Dan at ze opeens als een beer en zag je de spekkies weer terugkomen.

Ik zou wèl ors meenemen op vakantie, voor de zekerheid. BV is in prinipe eerste keus bij diarree en uitdroging, omdat het de goede zout-suikerbalans heeft die je kind nodig heeft, maar ook antistoffen en voedingsstoffen, maar wel heel licht verteerbaar.

Ik zou de ors meenemen omdat je zelf ook wel eens ziek zou kunnen worden: een darmvirusje gaat meestal het hele gezin door, en als je zelf ziek wordt, kan je productie tijdelijk teruglopen en daar heeft je baby niks aan.
Mirjam, ORS is bij borstvoeding niet nodig, wanneer je kleintje ziek is gewoon lekker vaak aanleggen, zodat ze veel moedermelk binnenkrijgt. Dat kalmeert de maag en vult tekorten aan.
Ja hoor, mosterd enzo
Hoi Anouka,

dank je voor je antwoord. Dus brood mag ook al vanaf 7 maanden? Is dat niet "link" met de kans op glutenovergevoeligheid. Onze zoon is erg allergisch (wel 6 maanden volledig borstvoeding gehad, kun je nagaan:)), dus met dochtertje wil ik nog voorzichtiger zijn. En rijstebloem, is dat niet erg allergeen? Of mag dit inderdaad al wel voor de 6 maanden? Tila, waar zit je??:P

Ik zou best wat meer spekkies willen kweken op het lijfje van mijn dochtertje, maar haar groeipatroon is daar nu eenmaal niet naar. Zoon groeide wel hard op mijn melk; dat was echt een bolle baby. Stom he, net of ik bang ben dat ze ook kwetsbaarder is als licht poppetje. Als ze de groeicurve volgt zoals het tot nu toe gaat, zal met het jaar net 8 kilo wegen. Tila, MK was/is toch ook vrij licht, maar ook kerngezond, toch??

Hier, beetje druk gehad.

Ik zou voor 6 maanden niet gaan bijvoeden. Dus ook geen rijstebloem. Let wel, die 6 maanden zijn niet van exact op de klok: 5.5 maanden of 6.5 maanden, dat maakt niet zo heel veel uit. Wij zijn met Mk begonnen met 5.5 maanden. Niet dat ze toen al veel at, maar ze kon goed zelf rechtop zitten, zelf dingen pakken en in haar mond stoppen, haar kokhalsreflex was goed aan het wegtrekken naar achteren. Wij zijn a la rapley (stukjes aanbieden ipv prutjes) begonnen, en daarmee geef je de regie echt aan je kindje: wil het niet eten, dan eet het niet. Wil het alleen maar likken of sabbelen, ook best. Als je maar bv op verzoek blijft geven is er niks aan de hand.

Maar je gaat toch pas op vakantie bij 7 maanden? Dan hoef je toch geen rijstebloem ofzo te doen voordat ze 6 maanden is? Of gaat het je om het aankomen? Dan kan je beter een keertje extra aanleggen, daar zitten meer calorien in dan die paar eetlepels rijstebloempoeder.

Over gluten zijn de geleerden het niet zo eens: Stefan kleintjes (kinderdietist) zegt dat je al een broodkorts mag geven bij 6 maanden, in Blegie zeggen dat brood pas mag vanaf 8 maanden. Nou gaat dat advies ook uit van'baby's eten geen stukjes en dus ook geen brood, maar goed)

MK was ook een kleintje, woog bij een jaar 8 kilo, en dat was nadat ze een enorme inhaalslag had gemaakt met de vaste voeding. Ze is hardstikke gezond, heeft alleen een lichte koemelk en ei allergie, maar dat is het. Ze is nu 2 jaar en 8 maanden en weegt nu 11.6 kilo, nog niet veel, erg slank, maar helemaal gezond.

Ik snap je 'angst' voor mager; ik weet heus wel dat vet op het lijfje niet gelijk staat aan weerstand en gezondheid, maar als je kindje eens een tijdje slechter eet en je ziet die ribbetjes steeds meer uitsteken, zou je echt willen dat het van die spekkies had, een beetje reserve.

Mijn dochter maakte het altijd wel weer goed als ze door ziek zijn weer eens heel mager was geworden. Dan at ze opeens als een beer en zag je de spekkies weer terugkomen.

Ik zou wèl ors meenemen op vakantie, voor de zekerheid. BV is in prinipe eerste keus bij diarree en uitdroging, omdat het de goede zout-suikerbalans heeft die je kind nodig heeft, maar ook antistoffen en voedingsstoffen, maar wel heel licht verteerbaar.

Ik zou de ors meenemen omdat je zelf ook wel eens ziek zou kunnen worden: een darmvirusje gaat meestal het hele gezin door, en als je zelf ziek wordt, kan je productie tijdelijk teruglopen en daar heeft je baby niks aan.

Hoi Tilalia, dank je wel. Jij bent er snel als ik je roep!:P En nee, ik hoef helemaal niet zo nodig rijstebloem te geven, maar Anouka begon er over en toen vroeg ik me af of dat inderdaad goed zou zijn om te geven. En dat Raplyen wil ook eigenlijk wel gaan doen. Of in ieder geval: dat zij zachte stukjes mag wegsabbelen en dat ik af en toe probeer een hapje te geven met een lepeltje. Ik moet overigens nog steeds een keer naar de allergoloog (ook voor zoon, maar ook voor advies voor dochter). Ik kan het beste natuurlijk beginnen met laag-allergene fruit- en groentesoorten. Ik zat te denken aan banaan en meloen bijvoorbeeld? En peer misschien? Weet jij welke soorten het meest geschikt zijn om mee te beginnen? En welke groente? Ik zit me al helemaal te "verheugen";) op het geven van een tot bijna moes gekookt stukje wortel van 1 vierkante centimeter..dat is natuurlijk lekker zoet. Dochter is half juli 6 maanden en ik denk dat ik wel tot ongeveer dan wacht. Ze is ook te vroeg geboren (met 37 weken) dus ik neem het liever wat ruim.

En over dat kweken van spekkies; ik geloof ook niet dat me dat ooit gaat lukken. Ze is gewoon lang en slank van bouw, heel fijngebouwd ook. En haar stofwisseling is een stuk sneller dan die van grote broer; die kon veel langer zonder voeding en zij komt 's nachts nog vaak. Ik leg haar trouwens ontzettend veel aan: als ik thuis ben, om de 2 uur ofzo. Dus in dat opzicht doe ik mijn best om het vetgehalte van mijn melk op peil te houden.

Weet jij toevallig nog hoeveel MK woog met 5 maanden? Gewoon om te kunnen inschatten of mijn dochtertje inderdaad ook ongeveer 8 kilo zag wegen met een jaar. Als ik de curve van borstvoeding.com doortrek, kom ik daar wel op uit.

Vlinderbloem, en als ik moedermelk zou afkolven en vermengen met ORS? Is dat dan niet nòg beter als ze een beetje diarree zou krijgen?:P Ik weet van mezelf dat ik extreem goed op ga letten op mijn kleine meisje en dat ik haar eerder "te" vaak zal aanleggen dan te weinig, maar toch.
Ik zou met groente beginnen met bijvoeden: fruit lusten ze meestal toch wel, dat is lekker zoet, maar groente is vaak even wennen.

Begin met een groente die je zelf ook vaak eet. Op het bijvoedingsforum kan je een introductieschema vinden.

MK met 5 maanden... ik pak even haar groeiboekje erbij.

geboorte: 2.690

1 maand: 3.500

2 maand: 4.380

3 maand 4.790

4,5 maand 5.100

5,5 maand 5.670

6.5 maand 6.250

8.5 maand 6.900

10.5 maand 8.100

1 jaar 8.550
quote:

Vlinderbloem, en als ik moedermelk zou afkolven en vermengen met ORS? Is dat dan niet nòg beter als ze een beetje diarree zou krijgen?:P Ik weet van mezelf dat ik extreem goed op ga letten op mijn kleine meisje en dat ik haar eerder "te" vaak zal aanleggen dan te weinig, maar toch.

Waarom zou je dat willen doen? Gewoon lekker aanleggen, en ors pas in de strijd gooien als dat niet goed genoeg werkt.

ORS is goor. Wat nou als ze je melk niet drinkt en jij dus voor jan met de korte achternaam hebt zitten kolven? Da's toch zonde!
quote:

Ik zou met groente beginnen met bijvoeden: fruit lusten ze meestal toch wel, dat is lekker zoet, maar groente is vaak even wennen.

Begin met een groente die je zelf ook vaak eet. Op het bijvoedingsforum kan je een introductieschema vinden.

MK met 5 maanden... ik pak even haar groeiboekje erbij.

geboorte: 2.690

1 maand: 3.500

2 maand: 4.380

3 maand 4.790

4,5 maand 5.100

5,5 maand 5.670

6.5 maand 6.250

8.5 maand 6.900

10.5 maand 8.100

1 jaar 8.550

Dank je wel voor het plaatsen van de cijfertjes. Het gaat redelijk gelijk op. Hanna (niet haar echte naam) was bij haar geboorte 3025 gram (51 cm.) en met 4,5 maand was ze 5800 gram en 64 cm. Dus zelfs een tikje zwaarder dan MK! En ik neem zeker ORS mee, maar ik zal het inderdaad niet op voorhand geven, maar gewoon lekker vaak de tiet:P.
Mirjam, om heel eerlijk te zijn, zie ik de toegevoegde waarde van ORS tov moedermelk gewoon niet. In mm zit alles wat een baby nodig heeft, in de verhouding die goed voor ze is. Er zijn vast uitzonderingen, maar dan heb je het over echt heel zieke kindjes. Persoonlijk zit ik dan sowieso al bij de kinderarts (maar goed, mijn meisje is ook pas de eerste hier in huis hahaha). En dan is ORS ook niet meer voldoende.

Overigens zie ik voor mij persoonlijk de meerwaarde van ORS ook niet, maar dat is een heeeeel andere discussie. Ik ben dan ook gezegend met een enorm sterk gestel, dus heb werkelijk nog nooit in de situatie gezeten dat ik zoiets zou overwegen.

Wat je andere vragen betreft, en vooral wat gewicht betreft, dat is heel bekend hier, helaas. Onze dochter groeide ook maar erg langzaam (nog steeds niet overigens) en heeft zelfs enkele weken (aarrgh zelfs anderhalve maand!) stilgestaan in groei. Waar het door kwam is nog steeds niet helemaal duidelijk, wel heeft (had) ze een koemelkallergie, wat de reden zou kunnen zijn. Ook gewoon slecht drinken door afgeleid zijn, ach nou ja, het is niet zo relevant nu hier.

In ieder geval is alles in orde, ze is overigens wel gecheckt door de kinderarts, maar die bevestigde alleen ons gevoel dat er niets ernstigs aan de hand was. En we zijn dus begonnen met bijvoeden (groente en fruit vnlk in stukjes) met 5,5 maand. Dat ging als een tierelier, en inmiddels heeft ze behoorlijk wat spekkies. Ze eet ook als een bootwerker, echt bizar. Ook mikken we genoeg olijfolie door haar eten (bv door de tapenade, maar ook door prutjes die ze soms krijgt) en dat scheelt. We kregen dus ook de tip om pap te maken met boter erdoor (in principe roomboter, maar ja, dat ging dan weer niet) want op die manier zet het gewoon lekker aan. Madam vond pap alleen niet te eten (neem het haar eens kwalijk) dus dat hebben we iets van drie keer geprobeerd en toen ook niet meer. Inmiddels eet ze veel brood, daar zijn we met 6,5 maand mee begonnen ongeveer.

Cijfers (ongeveer dan):

geboorte 3440, 4 mnd 5440, 6 mnd 58nogwat, 8 mnd 64nogwat. Inmiddels is ze ruim 9 maanden en wat ze nu weegt zou ik niet weten. Maar gezien het feit dat ze goed eet en drinkt en verder dus wat dikker is en nog steeds (zoals altijd) enorm levendig en druk (staan, kruipen, drukte maken, pffff), maken we ons er helemaal niet druk meer om. Met 11 maanden gaan we weer eens naar het cb voor prik en dan wegen we ook wel, en dan zien we het wel. We luisteren nu gewoon naar wat zijn wil, en zorgen dat ze gezonde dingen binnenkrijgt (en veel moedermelk) en dan zit het wel goed.

(maaaar dit is makkelijker als je een bijna-dreumes hebt, dan wanneer je een vers babytje hebt. Ik weet het, dan is het soms zelfs best moeilijk om te vertrouwen op hoe blij je kindje is etc etc).
Hoi meiden,

Even een vraagje.

Ik heb sinds 2 weken een schat van een dochtertje. Ze doet het perfect aan de borst. Maar nu heeft ze dagelijks een moment dat ze ieder uur / half uur aan de borst wil liggen. In hoeverre moet/mag ik hier aan toe geven? Kan ze zich dan niet overeten ('t komt af en toe dr neus uit) En kan ik zo'n moment vervroegen. Ze heeft m nl van 11 tot half 3 gemiddeld in de nacht. Dit breekt ons vreselijk op op het moment.

Alvast bedankt

Belisol
Gefeliciteerd met je dochter Belisol en fijn dat het zo goed gaat met de bv. Wat jij omschrijft klinkt als clusteren en dat kan geen kwaad. Het schijnt dat dit de manier van zo`n wurm is om zich voor te bereiden op langere nachten. Jammer dat je dochter dat op van die onmogelijke tijden doet, ik heb helaas geen idee of en hoe je dat zou kunnen vervroegen. Succes!
Hallo dames, hier wat goed nieuws: ons meisje van 14 weken heeft afgelopen week een paar nachten doorgeslapen!! Wat we wel appart vinden is dat er echt geen pijl op te trekken is wanneer ze wel of niet doorslaapt. De ene keer drinkt ze om 23 uur twee borsten leeg en wil ze om 4 uur weer. En afgelopen nacht had ze om 20.30 een borst en 22.00 uur de andere (wilde zelf niet meer drinken) en toen sliep ze opeens door tot ik om half zeven maar eens ging kijken hoe het met haar was (mijn borsten stonden op springen..). Ze lag lekker met haar ogen open te duimen!! Heel apart.

Maar wat ik eigenlijk wilde vragen: sinds een week poept ze niet meer elke dag. Ik weet wel dat dat 'normaal' is, maar ze lijkt er best wel last van te hebben. Dan zit ze heel hard te drukken en komen er alleen scheten uit en dan moet ze heel hard huilen. Gisteravond was ze echt heel zielig, wat dat betreft. Is daar iets aan te doen? Moet ik wel proberen om daar iets aan te doen? Alvast bedankt voor jullie adviezen!
Hallo allemaal,

Hier gaat het nog steeds goed met de borstvoeding gelukkig. Ik heb alleen nu een paar vraagjes.

Mijn collega belde gisteren op dat zijn moeder vrijdag plotseling is overleden. Ik wil graag naar de crematie en nu moet kwak dus aan de fles. Hij is dinsdag 8 weken en hij heeft nog nooit uit een flesje gedronken. Ik heb iets gelezen over de fles van tommy tipee (?). Heeft een van jullie daar ervaring mee?

Ik heb gelukkig al gekolfd dus er ligt melk in de vriezer. Nu ligt er ook nog colostrum ingevroren. De kraamverzorgster vertelde dat ze wel eens gehoord heeft dat baby's dat later niet meer lekker vinden. Weten jullie hier iets van? Ik dacht er zelf aan om het te mengen met rijpe moeder melk of is dit geen goed idee.

Als ik kolf dan doe ik dit 's ochtends omdat kwak sinds een kleine week doorslaapt. Ik heb het ook geprobeerd te doen als ik kwak heb aangelegd maar dan zit ik toch een beetje te prutsen. Ik voed altijd in de madonnahouding. Hoe pakken jullie dit aan.

Ik zou het graag tegelijk willen doen omdat ik dan tijd bespaar. Heb hier ook nog een kwik en kwek rondlopen en kwik moet 's ochtends om 8.30 op school zijn dus tijd om rustig te voeden en dan nog te kolven heb ik gewoon niet.

Groetjes, Coosje
Hoi Vlinderbloem,

fijn dat jouw dochtertje nu wat harder groeit nu ze vaste voeding krijgt! Bij Hanna heeft het 19 dagen (dus bijna 3 weken) geduurd voordat ze op haar geboortegewicht zat en toen wilde de kinderarts haar ook nog een keer extra zien (buiten de gewone nacontrole na de keizersnee 14 dagen na de geboorte). Verder heeft ze wel 8 of 9 weken geel gezien, heel lang dus. Maar ze is nu zo tierig als wat en het gaat supergoed met haar. Ze heeft denk ik net als mijn man een snelle stofwisseling. En ik ga zeker goede vetten toevoegen aan haar eten. Ik geloof sowieso dat kinderen (en volwassenen ook wel) vet nodig hebben. Wij hebben zelf ook altijd smeerbare roomboter in huis.

Nou, ik hoop dat het bijvoeden als we daarmee gaan beginnen, inderdaad net zo goed zal gaan als bij jouw meisje! (met zoon heb ik daar niet enorm goede ervaringen mee; hij at alleen aan de borst goed, en neemt nu als grote knul van 9 nog hele kleine hoeveelheden eten..en lust ook lang niet alles (ook door zijn allergieën)). Met hem kon ik echt terugverlangen naar de tijd dat hij als kool groeide op mijn melk.;)
quote:

Mijn dochter van 13 weken oud krijgt volledige borstvoeding.

Nu heeft ze al een aantal dagen slijmerige ontlasting (wel normale kleur). Wat kan dat betekenen?

Hoi Elsje,

mijn zoontje heeft dat ook weleens gehad, maar dat ging dan vanzelf weer over. Ik dacht dat het misschien te maken had met iets wat ik zelf had gegeten. Als de ontlasting schuimig is en ruikt, zou het kunnen zijn dat je dochter te veel `voor´melk binnenkrijgt, maar volgens verandert dan ook de kleur. Kan je dus niet echt verder helpen, sorry!

Groetjes Djenjo
Coos, Tommy TIppee zijn top flessen, de speen is goed om tepelverwarring tegen te gaan!
Ka, wij hadden dat ook met onze zoon. En het is heel zielig. Hij was altijd een stuk vrolijker als hij weer een smoothie gemaakt had!! Ik masseerde zijn buikje en bracht zijn knietjes naar zijn borstkastje om in ieder geval te helpen met de windjes. Goed laten boeren is ook harder nodig. En toen hij al drie dagen niet gepoept had en het echt heeeeeeeel erg dwars zat hebben we hem een beetje water met een druppeltje sinaasappelsap gegeven (op doktersadvies), dan vliegt het eruit. Maar echt veel kan je niet doen. Oh, en als de krampjes echt veel pijn doen, lekker in badje zetten. Ontspant goed!!
quote:

Hallo allemaal,

Hier gaat het nog steeds goed met de borstvoeding gelukkig. Ik heb alleen nu een paar vraagjes.

Mijn collega belde gisteren op dat zijn moeder vrijdag plotseling is overleden. Ik wil graag naar de crematie en nu moet kwak dus aan de fles. Hij is dinsdag 8 weken en hij heeft nog nooit uit een flesje gedronken. Ik heb iets gelezen over de fles van tommy tipee (?). Heeft een van jullie daar ervaring mee?

Geen ervaring met die fles,, heb altijd gewoon de avent flesjes die bij de kolf zaten gebruikt. Heb je al geoefend met een flesje? Hoe gaat het?

Is het een idee om hem mee te nemen? In een draagdoek zijn de meeste babys lekker rustig,je zou hem daar kunnen voeden, en iedereen begrijpt het wel als je zo'n jonge baby meeneemt, dat het niet zo simpel is om hem bij een oppas te laten. Al is het alleen maar omdat het makkelijker is om hem daar te voeden dan om daar (of in de auto) te moeten kolven.

Ik heb gelukkig al gekolfd dus er ligt melk in de vriezer. Nu ligt er ook nog colostrum ingevroren. De kraamverzorgster vertelde dat ze wel eens gehoord heeft dat baby's dat later niet meer lekker vinden. Weten jullie hier iets van? Ik dacht er zelf aan om het te mengen met rijpe moeder melk of is dit geen goed idee.

Ik denk dat mengen een goeie optie is. Puur colostrum zou ik niet meer geven, omdat het best vetarm is en dat de stoelgang van je kindje nog wel eens in de war kan brengen, en het is doordat het vetarm is erg lichtverteerbaar, dus hij zou zomaar veel sneller honger kunnen krijgen.

Als ik kolf dan doe ik dit 's ochtends omdat kwak sinds een kleine week doorslaapt. Wow! gefeliciteerd!  Ik heb het ook geprobeerd te doen als ik kwak heb aangelegd maar dan zit ik toch een beetje te prutsen. Ik voed altijd in de madonnahouding. Hoe pakken jullie dit aan.

Rugbyhouding. Of in kleermakerszit zitten en Jommetje in het 'kuiltje' laten zitten (a la madonna dus) en dan heb je ook ruimte om te kolven.

Ik zou het graag tegelijk willen doen omdat ik dan tijd bespaar. Heb hier ook nog een kwik en kwek rondlopen en kwik moet 's ochtends om 8.30 op school zijn dus tijd om rustig te voeden en dan nog te kolven heb ik gewoon niet.

Groetjes, Coosje

Mirjam, ons meisje was uiteindelijk pas met 3 weken weer op haar geboortegewicht. Ook laat dus, maar dat kwam oa doordat de voeding niet zo goed op gang kwam bij mij, aangezien ze heel suf was de eerste dagen (en ik er geen barst van snapte ;))

Daarna groeide ze heel lang prima, niet heeeel hard maar gewoon netjes. Toen ze met het bijvoeden inderdaad weer ging groeien (ze groeit nog steeds niet superhard hoor, volgens mij, maar weer gewoon netjes) hebben we het een beetje los kunnen laten en nu volg ik het dus niet meer zo. Kan meer vertrouwen op hoe ze het doet nu, en haar gewicht is gewoon niet zo belangrijk meer.

Grappig dat je twee zulke verschillende kinderen hebt. Ik vraag me af hoe dat zou gaan... :P
Hoi ik heb een vraagje over bijvoeden. Inge is nu 6 maanden en krijgt sinds vorige week wat groenten erbij (ze was toen 6 maanden en een paar dagen). Ze vindt de groenten erg lekker. Ze heeft tot nu toe worteltjes en bloemkool gehad. Ik geef ze nu met de tweede voeding (tijdstip verschilt dus), omdat ik dan de hele dag in de gaten kan houden of ze ergens op reageert. Ik heb voor deze week ook nog broccoli, die wil ik dinsdag of woensdag gan geven en dan een paar dagen.

Maar nu vraag ik me af wanneer kan ik er fruit bij gaan geven? Ik wil dan de groenten naar de middag/avond doen. Dan 2e voeding fruit erbij en 4e voeding groenten erbij.

En ze gaat ook 3 dagen naar het kdv. Nu krijgt ze dan 3 flessen mee. De 3e heeft ze niet altijd nodig, maar die krijgt ze dan van haar vader als hhij haar heeft opgehaald, ik ben pas laat thuis. Geef haar dat nu nog mee en dan groenten erbij. Afgelopen week had ze gewoon haar flessen op en de groenten ook. Maar heb nu meer groenten gemaakt, want ze leek meer te willen en dat eet ze ook op thuis. weet nu natuurlijk niet hoeveel ze uit de borst drinkt. Maar ze is de afgelopen week wel ineens weer hard aangekomen, ze was de afgelopen keer niet zo veel aangekomen 440 gram in 6 weken en nu weer 240 gram in 2 weken.

Maar nu vraag ik me dus af wat ik dan naar het kinderdagverblijf moet meegegeven.

groetjes Jessie
*zucht*

R blíjft overdag elke 2 uur komen en 's nachts elke 3 uur. Hij is nu 5 kilo. Wanneer houdt dat op? Daarnaast drinkt hij ook nog eens op zijn uitgebreide gemak, doet er vaak 3 kwartier tot een uur over. Is dat normaal?
quote:

*zucht*

R blíjft overdag elke 2 uur komen en 's nachts elke 3 uur. Hij is nu 5 kilo. Wanneer houdt dat op? Daarnaast drinkt hij ook nog eens op zijn uitgebreide gemak, doet er vaak 3 kwartier tot een uur over. Is dat normaal?

Ja hoor, kan heel normaal zijn. Mijn zoon deed dat ook; vaak komen voor een voeding en dan rustig een uur eraan blijven hangen. Werd na een maand of 3, 4 (geloof ik - ik kan het me niet helemaal goed meer herinneren) wat minder en toen kwam er wat meer ritme in.
Ik prefereer machineleesbare ontologie.
Meiden, ik zit te twijfelen of ik zal stoppen of niet met de BV. Jullie weten welke drama's er allemaal geweest zijn met de BV en hoe slecht ze dronk. Sinds deze week werk ik 5 dagen en ben ik dus noodgedwongen weer nagenoeg fulltime aan het kolven. En ik kolf zo slecht, dus aanvullen met poeder is helaas nodig.

Madammeke is nu 5 maanden en het is zo'n zooitje. Er zit totaal geen ritme in. De ene dag slaapt ze goed, de andere dag is het drama en de nachten zijn helemaal gruwelijk. 2 keer komen (om 1 uur en om 5 uur) en tussendoor nog een uur lang wakker zijn. Ik geef haar nu 's nachts ook maar afgekolfde melk in de hoop dat ze beter slaapt.

En ik heb het gehad. Dat kutkolven, en dan nog niet genoeg ook. Het slechte slapen, het geen ritme hebben en dan ook nog dat pokkige hypo-allergene dieet wat ik nog steeds niet helemaal onder de knie heb (ergo, minstens 2 keer per week eet ik perongeluk wat verkeerds).

Manlief zegt: ga lekker afbouwen. Bovendien, ze weigert de fles na een borstvoeding, dus je moet alles kolven en het is mooi geweest. Er zijn momenten op de dag dat ik denk 'hij heeft gelijk, ik nok ermee'.

Maar: ik heb al zoveel geinvesteerd en ik wil zo graag dat het een keer lekker loopt. Dat ze overdag drie keer haar fles drinkt, en dan 's ochtends, vroege avond, late avond en 1 keer 's nachts bij mij. En dat straks met de bijvoeding wellicht overdag een voeding minder kan, zodat ik wel genoeg kolf. En ze misschien wel eens gaat doorslapen en ik lekker tot haar eerste verjaardag minstens de borst geef. Maar soms denk ik: jaag ik geen utopie na? Ik ben al 5 maanden aan het kloten met de BV en het is al met al misschien 3 keer een dag goed gegaan. En met goed gegaan bedoel ik: max 7 keer drinken, goed drinken en maar 1 keer 's nachts komen.

Ik weet het gewoon niet meer. Vriendlief wil niet meer dat ik de borst geef (maar alleen afkolf), omdat ze daarna slecht drinkt. Maar dat was vorige week, dus ik heb me al voorgenomen morgenochtend gewoon de borst te geven (dan is vriendlief er niet) en dan te kijken hoe het gaat bij de oppas. Maar het afbouwen lonkt, al wil ik het allerliefste dat het gewoon wordt zoals ik wil. Maar is dat een utopie of een realistische wens? Ik weet het niet meer. Jullie een idee?
quote:

Meiden, ik zit te twijfelen of ik zal stoppen of niet met de BV. Jullie weten welke drama's er allemaal geweest zijn met de BV en hoe slecht ze dronk. Sinds deze week werk ik 5 dagen en ben ik dus noodgedwongen weer nagenoeg fulltime aan het kolven. En ik kolf zo slecht, dus aanvullen met poeder is helaas nodig.

Madammeke is nu 5 maanden en het is zo'n zooitje. Er zit totaal geen ritme in. De ene dag slaapt ze goed, de andere dag is het drama en de nachten zijn helemaal gruwelijk. 2 keer komen (om 1 uur en om 5 uur) en tussendoor nog een uur lang wakker zijn. Ik geef haar nu 's nachts ook maar afgekolfde melk in de hoop dat ze beter slaapt.

Werkt dat? Al kunnen testen? Kolf j dan 's nachts ook, of laat je het voor wat het is en kolf je s ochtends enorme hoeveelheden? Ik sdnap dat je erdoorheen zit, maar een nachtvoeding geven (en dan is live voeden beter dan kolven) is vanwege het nachtelijk hoge prolactineniveau in je bloed enigszins een garantie voor een goede dagopbrengst. Hoe esneller je de nachtvoedingen laat vervallen, hoe sneller je productie zal dalen.

Voordat je afbouwt, wil ik je sowieso aanraden om een paar dagen je dochter alleen maar poeder te geven, en te kijken wat ze doet. KV is geen garantie voor een ritme, voor doorslapen, etc, en het zou zonde zijn als je afgebouwd hebt, nog steeds geen ritme hebt en baalt van het afbouwen.

En ik heb het gehad. Dat kutkolven, en dan nog niet genoeg ook. Het slechte slapen, het geen ritme hebben en dan ook nog dat pokkige hypo-allergene dieet wat ik nog steeds niet helemaal onder de knie heb (ergo, minstens 2 keer per week eet ik perongeluk wat verkeerds).

Hoe snel reageert ze op je eetvergissingen? Merk je dat meteen? Hoe reageert ze op kv, gaat dat wel goed?

Kolven is absoluut kut, en het is helemaal frustrerend als je dan ook nog eens niet genoeg kolft. Zeker in een nieuwe baan, wat toch al stressvol is, en dan ook nog eens met zulk gelazer erbij, dat is gewoon absoluut NIet Leuk. Ik snap je helemaal.

Manlief zegt: ga lekker afbouwen. Bovendien, ze weigert de fles na een borstvoeding, dus je moet alles kolven en het is mooi geweest. Er zijn momenten op de dag dat ik denk 'hij heeft gelijk, ik nok ermee'.

Maar: ik heb al zoveel geinvesteerd en ik wil zo graag dat het een keer lekker loopt. Dat ze overdag drie keer haar fles drinkt, en dan 's ochtends, vroege avond, late avond en 1 keer 's nachts bij mij. En dat straks met de bijvoeding wellicht overdag een voeding minder kan, zodat ik wel genoeg kolf. En ze misschien wel eens gaat doorslapen en ik lekker tot haar eerste verjaardag minstens de borst geef. Maar soms denk ik: jaag ik geen utopie na? Ik ben al 5 maanden aan het kloten met de BV en het is al met al misschien 3 keer een dag goed gegaan. En met goed gegaan bedoel ik: max 7 keer drinken, goed drinken en maar 1 keer 's nachts komen.

Dit snap ik ook, dat je je investering niet voor niks wil laten zijn. En ja, het wordt echt makkelijker als ze bijvoeding gaan eten, dat heb ik zelf met MK ook gemerkt. Ik heb lang niet zoveel gedoe gehad als jij, maar ik zat om de drie weken 2 dagen te regelen omdat mijn melkproductie zwaar kelderde bij een menstruatie. Ik vond het 'halen' van die 6 maandegrens dan ook echt stoer. Nog een maandjje lopen trutten met m'n productie, en toen at ze opeens goed van de bijvoeding en was het opeens zoveel makkelijker!

Waar je ook rekening mee moet houden: het kan best zijn dat je dochter, omdat ze zo allergisch is, niet heel snel veel van de bijvoeding gaat eten. En dat ze pijn in haarr buik krijgt ervan. En dat is ookkut, maar dan weet je, als je nog bv geeft, wèl dat ze op jouw melk echt nog wel even doorkan, en dat je daarmee haar darmpjes ondersteunt, meer dan met kv.

Ik weet het gewoon niet meer. Vriendlief wil niet meer dat ik de borst geef (maar alleen afkolf), omdat ze daarna slecht drinkt. Maar dat was vorige week, dus ik heb me al voorgenomen morgenochtend gewoon de borst te geven (dan is vriendlief er niet) en dan te kijken hoe het gaat bij de oppas. Maar het afbouwen lonkt, al wil ik het allerliefste dat het gewoon wordt zoals ik wil. Maar is dat een utopie of een realistische wens? Ik weet het niet meer. Jullie een idee?

Niemand hier kan je voorspellen of het een utopie iis of niet. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je dochter echter opeens heel soepeltjes alles doet wat jij wilt, het zal vast nog wel een tijdje hannesen blijven, maar het wordt echt makkelijker.

Wil jij de borst nog geven, ook als dat inhoudt dat het gehannes wordt? Want daar draait het natuurlijk ook om, niet alleen om wat je vriend zegt. (ik wil niet stoken!) Geniet je er nog wel een beetje van? Ik hoop van wel, want ook an is het makkelijker om door te zetten. Als ze uit de borst drinkt, haalt ze er soiewo meer uit dan een kolf kan, dus elke voeding die ze bij jou drinkt, is twee keer minder kolven, gok ik. En beter voor je productie. Ik zou het proberen, of ze het nu wel gaat snappen, dat borst en fles ook samen kan gaan.

Kolven sucks: het hele makkelijke van bv is weg, het kost je tijd, je blijft al die flessen en die kolf poetsen, en het is gewoon een kutklus. Ik vind het razend knap dat je dat zo doet, echt waar.

He, wat je ook kiest: die 5 maanden heb je binnen. Misschien niett de iddyllische manier zoals je het voor ogen had (en wie niet), maar die 5 maanden heb je. En zij ook. Wordt het meer, dan is dat helemaal mooi, voor haar, maar ook voor jou want de kans is heel groot dat het gewoon echt makkelijker wordt en dat je er dan wat meer lol in krijgt en ook echt het gemak ervan meekrijgt. Het wordt makkelijker, dat lijkt me echt wel reeel. Of hhet jouw utopie wordt, dat weet ik niet, maar ik vind wel dat je het echt heel erg goed doet. Echt waar. Chapeau!
HELP!!! Ik geef nu elf weken borstvoeding, maar het lukt niet meer. Ik heb een tweeling en ik gaf ze elke dag al wat Nutrilon erbij, maar nu is het helemaal ruk! Ik heb sinds vrijdag een lekkere ontsteking in mijn rechterborst en slik sinds zondag medicijnen. Nu wil het dat de voeding drastisch is teruggelopen! En dan ook echt drastisch! Mijn kindjes kregen er vanochtend geen bal uit, kolven heeft over heel de dag 180 cc (!!!) opgeleverd en mijn cupje F is weer geslonken naar een D. Ik baal als een stekker, want ik wilde eigenlijk nog drie maanden doorgaan op deze manier. Kan de voeding weer terugkomen? Zo ja, hoe en wat moet ik doen? Ik hoop echt niet dat dit het einde is...;(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven