Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
goed zo sterremaud!!!

volgens mij is 220 cc redelijk normaal misschien ietsjes veel maar was het de eerste keer dat M uit een fles te drinken krijgt?? misschien dat het daarom meer is
Wow 620! Morgen is mijn eerste werkdag, ben benieuwd waar ik op uitkom. Hoevaak had jij gekolfd? Of het veel is hangt af van het aantal voedingen en het gewicht van je baby.

Hier een kolfvraagje Gisteravond zijn de kolfspullen te lang uitgekookt (communicatiefoutje tussen manlief en mij)... vandaag kwam er met kolven maar heel weinig uit, in vergelijking met eerdere dagen. (vanmorgen 80, 's middags 40, terwijl de laatste tijd 170 normaler was). Kan er een verband zijn tussen te lang uitkoken en minder kolven? Of zou ik gewoon een mindere kofdag hebben.

@fussie: dat zou mijn man ook kunnen zeggen Laatst vroeg ik of hij de nachten ook lastiger vond nu het zo onregelmatig is (soms doorslapen, dan weer na een paar uurtjes etc), hij had daar niet zo'n last van, merkte het namelijk niet. Misschien toch wat harder stommelen.

Jouw suggestie van later beginnen op het werk, ivm voeding, is denk ik ook niet handig in mijn situatie. Ik heb nogal lange reistijd en zal al zeker drie keer moeten kolven en hopelijk iets eerder naar huis voor de laatste middagvoeding.

Hoevaak dronken jullie babies toen ze ongeveer drie maanden waren? B. gemiddeld 7 keer, krijg het idee in mijn omgeving dat dit veel is (collega's vonden drie keer kolven ook erg vaak..).
Keeprunning: ik kolf ook de ene keer meer dan de andere keer. Heeft volgens mij niks te maken met het uitkoken hoor! En 7x per dag drinken is meer dan normaal. Mijn zoontje van bijna 7 maanden drinkt ook nog 6 a 7 keer bij mij. Ik kan het op mijn werk gelukkig wel f met 2x kolven.

Succes morgen!
Dank je wel sjaantje! Ik ben erg benieuwd hoe ik het morgen ga ervaren, ik zie er nogal tegenop... Gisteren twee wenuurtjes bij het kdv gehad (daar kan hij over twee weken terecht), vond ik ook al zo erg. Morgen komt mijn zusje oppassen, hopelijk gaat het goed.

Voordat B. er was leek het allemaal zo goed geregeld, maar nu voelt het zo anders. Ik zal er wel doorheen moeten.
Keeprunning hij zat bij 3 maanden op 6 voedingen maar had eerder het idee dat dat weinig was. Volgens mij is 7 normaal.

Sterremaud wow! Hier dronk en drinkt hij vanaf een maand of 4,5 200 ml

flessen, soms iets meer. Hij zou 250 of zo ook opkunnen maar dat krijg ik niet gekolfd en zo is hij tevreden en komt om dezelfde tijd als met live voeden.
Keeprunning 7 voedingen (bijv 8-11-14-17-20-23u en nacht) bij 3 mnd volkomen normaal. Wij gingen rond 4 mnd bij invoering van 23u fles na een tijdje naar 6 (nachtvoeding eraf) en kort daarna naar 5 (7-11-14.30-18-22). 3x kolven is wel veel voor jou, want 3x werkonderbreking, maar je kunt er niets aan doen toch? En niet teveel naar anderen luisteren hoor. Mijn ervaring is dat de meeste vrouwen afbouwen als ze gaan werken en dat alle ouders respect voor je hebben.

Bovendien gaat de tijd snel als je werkt, let maar op, je zit zo op 6 mnd!
Mijn meisje drinkt met 5 maanden ook vaak nog 7x.

En ik kolf 3x op de dag. Ik probeer tijdens het kolven zo veel mogelijk door te werken en er niet te veel over a te denken.

En een beetje immuun worden voor wat anderen ergens van vinden :-)

Na twee regelnachten en wat medeleven hier op het forum (waarvoor bedankt :-) ), is mijn meisje weer naar dr oude ritme terug. 1x per nacht om n uur of 4 of 5.

En overdag laat ze nu meer tijd tussen de voedingen.
hier trouwens meestal 140 ml in de fles, bij 6,5 kilo en 6 a 7 voedingen per dag
help, want ik sta op het punt de handdoek in de ring te gooien. Ukje (6,5 maand) slaapt niet door, meldt zich in eht gunstigste gevan elke 2,5 a 3 uur maar vaker elke anderhalf uur. Bedje omhoog, nachtlampje, bij ons slapen, in ons bed slapen, warmer, kouder, meer dekentjes, knuffel, geen knuffel, oren checken, zetpilletje want tand komt er aan...alles heb ik al geprobeerd.

Nu is het dus tijd voor groter geschut. Iets aan de bijvoeding veranderen (ze rapleyd af en toe iets naar binnen), een speen geven (is mijn Brit niet voor maar hij hoeft er niet uit snachts) of... over op een fles kunstvoeding zodat ze daarop langer doorslaapt. Of, 'snachts niet aanleggen en dan ook alleen kunstvoeding geven. Of pap geven...

Ik weet het niet, ik ben bang dat mijn productie keldert op het moment dat ik haar een kv fles ga geven, ook op het moment dat ik nóg een kolfmoment heb om een bv papfles te maken (kolven gaat hier effe niet zo, want Verdomde Moe). Ze heeft nog nooit een nacht doorgeslapen, klooit nu al anderhalve maand met dat anderhalf uur gedoe, ik moet 4 dagen in de week werken en ik trek het niet meer. Ik durf niks te veranderen want ik ben bang dat eht erger wordt ipv beter, en heb de energie niet om het eerst erger en dan beter te laten worden. Ook wil ik haar principieel niet laten huilen. Misschien probeer ik het te goed te doen, maar ik weet niet wat ik anders moet doen.
Allis kom anders even bij ons langs op het snaveltjes topic. Daar zitten er meer met jouw probleem. Ik weet nog goed toen mijn dochter zo oud was. Ik zat er ook zo ontzettend doorheen. Zij heeft tot en met 7,5 maand ook nog geen nacht doorgeslapen. Maar uiteindelijk kwam het goed. En dat komt het bij jou ook uiteindelijk.

Ik denk dat het bij het wakker worden van je dochtertje niet zozeer om voeding gaat, of jouw melk. De meeste mensen die experimenteren met kv of pap kunnen je melden dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt. Het kan zijn dat ze wakker wordt en moeilijk weer zelf inslaapt, of dat ze behoefte heeft aan haar mama, of nog heel veel andere redenen.

Dus stop niet met BV als de enige reden is dat je hoopt dat daardoor je kindje beter zal slapen.

Heb er vertrouwen in dat het echt echt echt een keer over gaat, die gebroken nachten. Dat gebeurt vroeg of laat. Nou, bij jou laat. En bij mij ook Dochter is nu 8 maanden en slaapt sinds een week door. Eerst heel lang van 12 tot 5, maar nu van 7 tot 7 met een avondvoeding om 11 uur.
allis, Sterkte, het is zo zwaar!

Reglibaby heeft ook periodes met zulke nachten. En is nu 9 maanden.Bijvoeding maakt helaas helemaal niets uit. Integendeel, nu ze meer eet drinkt ze overdag kleinere porties (niet minder vaak) en haalt ze 's nachts in. Maar je zou natuurlijk kunnen proberen om eenmalig een papfles te geven (desnoods van kv), terwijl je op dat moment kolft. Dan is je productie toch minder aangetast.

Wat hier helpt is bij mij in bed, zodat ik tijdens de voedingen niet helemaal wakker hoeft te worden. Ze komt er niet minder vaak om, maar ik ben uitgeruster. En op tijd naar bed. En in het weekend gaat vriend er 's ochtends uit, zodat ik nog even ongestoord kan slapen. Eens in de paar weken neem ik een dag of halve dag vrij (veel vrije dagen in mijn werk), en slaap ik terwijl reglibaby naar het kdv gaat. Dat maakt dat ik het volhoud.

Kan je dochter niet een nachtje uit logeren ergens?
uit logeren... tja dat zou dan misschien moeten, maar ik zie daar eerlijk gezegd als een berg tegen op. Omdat ik weet dat ze dan huilt snachts omdat ze de borst niet krijgt. Omdat ik dan een voorraad moet kolven die ik sinds de verhuizing helemaal niet meer heb... ik ga toch de papfles maar eens proberen, moet ik wel kv in huis halen om m te maken... raar voelt dat.
Kan je ook geen papfles maken met afgekolfde melk? (misschien domme vraag hoor, ben er niet zo in thuis )

*Heb nu mijn eerste werkdag en het kolven gaat goed!*
Allis Heb geen ervaring met n kindje dat zo vaak wakker werd, maar heb t boek 'Lekker slapen zonder huilen' gelezen omdat m'n dochter heel slecht in sliep en overdag nauwelijks sliep. Dat boek ging heel veel over babys die 's nachts om de haverklap wakker worden. Welling heb jij er iets aan? T is geschreven op een manier dat je t kunt volgen ook al ben je heeeeeel moe (met stokjes tussen je oogleden zul je t nog kunnen volgen). T zal je proble niet binnen 4dgn oplossen, maar uit eindelijk misschien wel.

Is evt een weekje later beginnen met werken een optie?
Allis, je kunt ook met BV een papfles maken, met Biobim. Voelt misschien al iets minder gek?

Kun je misschien een paar dagen vrij nemen op je werk? Gewoon om overdag lekker te kunnen blijslapen omdat je meisje naar het KDV is? En vergeet niet dat het voor haar ook allemaal veranderingen zijn, zo met de verhuis en alles. Dus gelukkig kan ze 's nachts lekker bij mama zijn en is dat nog helemaal het zelfde.

Ik zou haar ook bij me in bed nemen (Skip ligt daar ook nog steeds heerlijk) zodat we aan zoveel mogelijk slaap toe komen.

En het gaat echt over. Echt. Bij Oudste heb ik tot zijn 2,5e nooit doorgeslapen (heerlijk vooruitzicht he? ) maar die moet ik tegenwoordig 's morgens wakker maken. En hoe het toe nwas weet ik al niet eens meer dus je vergeet wel weer hoe naar het was.
Keeprunning, goed zo
Allis, zou het kunnen dat dit bij jullie beiden vooral ook door de stress van verhuizen en verbouwen komt, en in feite niks met wel of geen bv te maken heeft? Je schreef al eerder over logeren, ingepakte spullen etc. Dat alleen al zou bij mijn lichte slaper tot wakker worden leiden...

Die van mij wordt ook meerdere (2-3) keren per nacht wakker maar niet van
Nestle heeft ook rijstepap die je kan mengen met borstvoeding. Is volgens mij nieuw. Je kan het gewoon in de supermarkt kopen. Wij gaan dit ook proberen zodra onze zoon 6 maanden is (nog 1.5 week!) want ik begin ook een beetje aan het eind van mijn latijn te raken met die nachtvoedingen (2x per nacht en om 5.30 gaat m'n wekker weer voor m'n werk).
Ging mis, kolven en typem tegelijk

Anyway, bij mij is het dus geen honger s nachts. Weet je zeker dat het bij jou wel honger is? Hoeveel drinkt ze overdag en per fles? Drinkt ze verl of weinig s nachts?

een volle fles gekolfd+ biobim om 23u helpt ook, dan kun je even een paar uur man sturen.

Verder zou ik even ademhalen en het niet zo zwart wit zien. Laten huilen hoeft geen principekwestie te zijn, je kunt het gewoon een keer een paar minuten proberen- zo ontdekte ik dat muppet ook zomder hulp in 3 minuten vaak weer slaapt. Zelfde met een fles, je bv stopt echt niet meteen...en speen kun je ook best gewoon proberen.
Oja dat wou ik ook nog zeggen, nu 26 er over begint. Van die ene voeding afbouwen, loopt je productie niet zo hard terug hoor. Je geeft al 6,5 maand uitsluitend bv toch?

Ik heb ook 6 maanden volledig gedaan, de zevende maand 1 voeding afgebouwd en nu heeft ze zelf wat laten vallen en geef ik sinds een maand nog 2x BV (7 uur en 19 uur) en krijgt ze 2 x KV (12 uur en 23 uur). Ik heb nog steeds genoeg. Maar ik heb wel heel langzaam afgebouwd.
Trouwens mega productie dip plots: met moeite 160+ 120 ipv 180+180! Waar tover ik 100 cc vandaan? Zal ik vandaag tussen 18 en 22 u bijkolven of het makkelijk nemen en gewoon even afwachten en evt in het weekend wat doen? Kan ook gewoon op voorraad interen natuurlijk....

Waardoor zou het zijn? Ongesteld kan niet (pil). Genoeg gedronken. Zelfs 2x syntocinon gebruikt....
quote:fussie schreef op 03 februari 2011 @ 14:47:

Allis, je kunt ook met BV een papfles maken, met Biobim. Voelt misschien al iets minder gek?

Hebben wij vorige week geprobeerd. De eerste keer dronk hij het braaf op, de tweede keer bedacht hij na 50 ml dat hij er geen zin meer in had en de derde keer weigerde hij helemaal - maar bij Snowy werkt het geloof ik wel.

Allis, je zegt dat je Brit er nooit uit gaat. Misschien toch eens proberen? Bij onze oudste was het op een gegeven moment zo dat ik 'm alleen kon troosten met de borst, terwijl mijn man het zonder voeden kon: als hij bij mij was, wist hij dat die borst er was, en was dat dus wat hij wilde. Bij zijn vader nam hij ook genoegen met een pink.

En verder: het gaat voorbij, en als dat geen 2,5 jaar duurt, vergeet je ook weer grotendeels hoe zwaar het was. Ik was er echt van overtuigd dat het bij mijn eerste wat makkelijker was dan nu, tot ik er de voedingsschema's bij pakte die ik toen ook bijhield. Toen kwamen de herinneringen ook weer terug.

Het scheelde wel dat het toen hoog zomer was: met volop daglicht vind ik slaapgebrek veel draaglijker dan nu met die grijze, korte winterdagen.
Forum heeft kuren, dus dubbel.
Zelfs met 2,5 jaar vergeet je het weer hoor Miffy, weet ik uit ervaring
Hier werkt het goed. Heb vannacht kunnen slapen van 23 tot 5.30!

Het voelt nog steeds gek om kv te geven, maar de rust is me toch ook wel heel veel waard. ik ben zo echt een betere moeder voor P en zijn grote broer dan als ik helemaal op ben van vermoeidheid. En 6 keer bv op een dag is nog steeds best heel goed toch, met bijna 7 maanden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven