Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Vivaemma, drinkt ze verder ook onrustig? Het kan ook bij spruw horen. Reglibaby deed het de laatste weken ook weer meer (ze doet het ook als ze moe of overprikkeld is, heel fijn). En pas vorige week zag ik opeens weer witte plekjes. Dus we zijn nu weer aan de gentiaanviolet en het gaat stukken beter.

Maar als het maar bij één voeding per dag is denk ik ook aan even te weinig melkstroom naar haar zin. Wisselvoeden/borstcompressie kan helpen.
Bedankt voor het meedenken. Ik denk idd dat er te weinig melk uit mijn borst komt, want ze doet het nooit met een volle borst. Het is een luie drinker geworden door de sterke tsr, vrees ik. Ik zal haar eens proberen een flesje te geven als ze het weer doet.

Ze drinkt meestal redelijk rustig, in hoeverre je daarvan kan spreken met mijn tsr. Meestal hoeft ze maar een minuut of 5 per borst te drinken, zo snel gaat het. Ze kan het gelukkig wel bijhouden. Dat was in het begin niet altijd zo. En als het te erg wordt (lees: eruit spuit) dan koppel ik haar even af en vang het op in een doekje. Dat vindt ze overigens niet leuk, dat afkoppelen...
Ik heb haar ook gecheckt op spruw, maar dat is het gelukkig niet. Dat lijkt me heel vervelend!
Fijn dat jullie luisteren, dankjewel:-).

Het bezoek van de LK was prettig, ook zij weet niet goed hoe we het aanleggen kunnen laten lukken, maar nu heb ik in ieder geval het gevoel dat ik inderdaad geprobeerd heb er alles aan te doen. Ik heb gewoon rare borsten en rare kinderen;-)...

Ik blijf het aanleggen nu proberen op momenten dat ik me ontspannen genoeg voel en kolf in ieder geval komende week nog, dan is mijn man nog thuis. Daarna zien we weer verder. Een deel van me is opgelucht, ook anderen bevestigen dat ik mijn best heb gedaan, maar ergens voel ik me ook verdrietig, voel ik me een beetje een mislukte vrouw ofzo;-).

Troost is wel dat onze oudste het heel goed deed op flesvoeding.
Zonder teruggelezen te hebben, dus met het gevaar een vraag te stellen die net aan de orde is geweest:

Mijn zoontje is 3 weken. De bv loopt vanaf het begin heel goed. Zoon wil wel vaak drinken (soms om de 2 uur), maar daar kan ik wel mee leven. Wat ik lastiger vind is het probleem dat zich sinds een aantal dagen voordoet. Hij drinkt een stuk onrustiger laat de tepel veel los, verslikt zich vaak en spuugt hele golven uit na de voeding. Hij drinkt veel korter dan eerst. Ook huilt hij veel na het drinken en ben ik (ook 's nachts) lang bezig om hem te kalmeren. Niets lijkt hem te kunnen troosten dan, zo zielig. Hij gilt heel hoog, kreunt, zet zich schrap en lijkt echt pijn te hebben. Ik voel me echt bijzonder wanhopig op dat soort momenten.

Nu had ik bedacht dat de melk misschien te hard stroomde. Als ik met de hand wat uit de borst probeer te "melken" komen er hele stralen uit, met een flinke kracht. Is dat normaal, of kan dat teveel zijn? Ik probeer sinds vandaag voor de voeding die stralen op te vangen in een doek en hem daarna pas aan te leggen. Dat lijkt wel iets te helpen volgens mij. Maar nu vraag ik me af of ik dat altijd moet blijven doen, of dat de productie vanzelf weer wat zal afnemen. Ik dacht dat op een gegeven moment vraag en aanbod met elkaar in balans zouden komen, maar nu is het aanbod groter dan de vraag... Is er een manier om de melkstroom wat te verkleinen? En kan ik die eerste druk er ook met een kolf afhalen, zodat ik op die manier een voorraadje opbouw? En hoe lang moet ik dan kolven? Of verzamel ik dan alleen maar weinig voedzame voormelk en is dat niet zo handig? Hebben jullie nog andere tips om de bv weer wat relaxter te maken? Ik was zo blij dat de bv goed liep (ben ik nog steeds hoor), maar op deze manier is het weinig ontspannen meer...
Speculaas, als je te veel melk denkt te hebben kun je eventueel gaan blokvoeden, steeds dezelfde borst aanbieden in blokken van drie uur. Maar dit zou ik alleen doen als je zeker weet dat overproductie het probleem is. Bij een sterke tsr kan op je rug voeden (jij liggend, kind erbovenop) geloof ik ook wel helpen, dan moet je kindje tegen de zwaartekracht in drinken.

Lees ook dit eens: te veel melk
quote:vivaemma schreef op 18 februari 2011 @ 15:27:

Bedankt voor het meedenken. Ik denk idd dat er te weinig melk uit mijn borst komt, want ze doet het nooit met een volle borst. Het is een luie drinker geworden door de sterke tsr, vrees ik. Ik zal haar eens proberen een flesje te geven als ze het weer doet.

Ze drinkt meestal redelijk rustig, in hoeverre je daarvan kan spreken met mijn tsr. Meestal hoeft ze maar een minuut of 5 per borst te drinken, zo snel gaat het. Ze kan het gelukkig wel bijhouden. Dat was in het begin niet altijd zo. En als het te erg wordt (lees: eruit spuit) dan koppel ik haar even af en vang het op in een doekje. Dat vindt ze overigens niet leuk, dat afkoppelen...Ik zou bij dit verhaal geen flesje bijgeven. Dan komt er namelijk geen prikkel dat er meer melk nodig is, en wordt het probleem misschien wel groter (tenzij je natuurlijk net gekolfd hebt). Misschien kun je met borstcompressie de melkstroom verhogen en zo zorgen dat ze toch blijft drinken en je borst goed leegdrinkt? lnik

Of van borst wisselen zodra ze het doet? En dan weer terug zodra ze het weer doet, net zo lang tot ze tevreden is. Wisselvoeden vergroot ook de productie.
Speculaas; zonder meteen je kindje van alles toe te dichten (gefeliciteerd trouwens!) zou ik eens kijken of de sypmtomen van reflux herkenbaar voor je zijn..
Speculaas gefeliciteerd met je zoontje!
Weer even een vraag van mijn kant: dochter is nu 10 weken oud en tot nu toe hadden we volgens mij nog nooit een echte regeldag gehad ( op de in het begin door mij geregelde na), maar nu hebben we een te pakken. Gister overdag elke 2-3 uur (normaal 2,5-5) en vannacht elke 1,5-2,5 ( normaal 3-7).

Las in het boek "Borstvoeding" dat regeldagen normaal rond de 6 weken en 3/4 maand voorkomen.

Kan het zijn dat dochter de regeldagen met vertraging doet omdat ze te vroeg geboren is?

Ook spuugde ze de laatste 3 voedingen volgens mij wel de helft weer uit. Hoort dat er ook bij? Dat ze het nu allemaal nog niet op kan, maar wel de productie wil verhogen?

Alvast bedankt voor t anwoorden. Ik ga even lunchen en dan zal ze zo wel weer komen...
Mijn zoon was juist eerder met regeldagen, terwijl hij op tijd geboren is (40,5 week). Ik zou niet op de klok kijken en je kind eten geven als het erom vraagt, even verstand op nul. Als het regeldagen voorbij zijn komt ze vast wel weer in een ritme waar ze wat meer tijd ertussen laat. Het kan ook een sprongetje (in haar ontwikkeling zijn) en dat ze gewoon graag bij mama is omdat ze door de war raakt van haar nieuwe vaardigheden.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Dank voor de felicitaties!

Vannacht dus eerst de ergste druk er met de hand afgekolft en op zich ging het voeden beter. Hij dronk rustiger en langer en had ook geen pijn meer na de voeding. Maar hij spuugt nog steeds echt veel (echt wel 8 of 9 keer na een voeding en dan ook echt met een boog). Ik denk dat hij daarom ook elke 2 uur wil eten, omdat ie natuurlijk ook heel veel weer uitspuugt en netto misschien niet zoveel binnenkrijgt per voeding. Als een voeding namelijk echt goed gaat (soms lukt dat), dwz lang en rustig drinken, een boertje laten, tegen mijn schouder aan in slaap dutten en daarna in z'n wieg leggen, dan laat hij wel eens 3,5-4 uur tussen voedingen.

Misschien is het inderdaad wel reflux, Nanna, ik weet het niet. Dat vele spugen lijkt er wel bij te passen. Ik zal maandag het consultatiebureau eens bellen.

Zo jammer dat het nu zo gaat. Ik was echt heel blij en trots de eerste anderhalve week. De voedingen gingen gelijk als een trein, hij kwam netjes om de 3 uur en sliep daarna heerlijk tevreden weer in. Nu is het helemaal niet meer zo ontspannen en ga ik bijna opzien tegen de voedingen...
@Speculaas: geen tips voor je, maar wel even een hart onder de riem!

Hier ook veel gespuug, kinderarts gaf aan dat mondjesvol erbij horen. Boogjes lijkt me heftiger en ik zou het zeker even navragen bij het CB. Hier begonnen met een week of 3 ook de krampjes, waardoor baby ook veel onrustiger was (is).
Speculaas boogjes spugen is niet goed, waarmee ik niet wil zeggen dan het meteen fout is maar wel even mee naar de huisarts/buro.

Siena regeldagen hoeven niet precies met zoveel weken, kan altijd. Komt goed, is echt shit maar duurt een paar dagen.
Hoi Reglisse, ik bedoelde ook een flesje afgekolfde melk. Overigens heeft ze vandaag echt een moeilijke dag. De hele dag nog niet gepoept, veel kramp en veel trekken aan de borst :(
@poehee: voelt nu wel even heel vervelend.. ze was voor de vorige voeding ontroostbaar en ook tijdens het voeden was ze nog verdrietig. Zo sneu, normaal drinkt ze tevreden en nu huilde ze na 5 min ene borst en weer na 5 min andere borst, net alsof er niet genoeg was... (heb niet op de klok gekeken hoor, maar t was na korte tijd)
quote:ananas107 schreef op 17 februari 2011 @ 20:39:

Ik heb ook weer een vraagje. Binnenkort hebben we personeelsfeest en dan wil ik toch eindelijk wel weer een keer gezellig een paar wijntjes drinken. Maar, hoe zit dat nou met de bv? Is het cumulatief 3 uur per wijntje? Dus als ik bijvoorbeeld tot 01.00 uur 3 wijntjes heb gedronken, moet ik tot 10.00 uur mijn melk weggooien? En hoe zit het dan met de voeding van 12 uur? Is de alcohol dan uit mijn bloed/melk of moet ik die voeding ook nog weggooien? Ik wil dochter natuurlijk niet dronken voeren Heeft toevallig nog iemand een antwoord op mijn 'alcoholprobleempje'?
Ananas dit staat op borstvoeding.com

'Als je borstvoeding geeft mag je geen alcohol drinken

Niet waar!

Matig alcoholgebruik hoeft helemaal niet afgeraden te worden. Zoals met de meeste verdovende middelen het geval is, komt er maar weinig alcohol in de moedermelk terecht. De moeder kan gerust wat alcohol drinken en gewoon borstvoeding geven zoals ze normaal doet. Ook door het verbieden van alcohol maken we het leven van een voedende moeder onnodig beperkt.'

Dit artikel zegt een uur of 2 à 3; http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/su ... ?id=250581

Kortom of je drinkt 2 eenheden verspreid over de avond met een watertje ertussen of je gaat los en kolft en gooit weg. De volgende ochtend kan je dus weer gewoon voeden.
Siena soms is het even niet genoeg, en moet je lijf meer gaan maken. En dat is echt even sneu voor zo'n kleintje, dus neem haar dicht bij je, knuffel en leg veel aan. Ook 4 borsten per keer kan, of 6 zelfs. Links-rechts-links-rechts. Okkie viel op zo'n dag dan in slaap aan de borst en zodra hij wakker werd weer rechts-links-rechts-links-zzzzzzz.

De bank en dvd speler en een man die theetjes zet doen wonderen!
Het is heel lang geleden dat ik hier voor het laatst geweest ben.

Vandaag is de laatste dag dat ik borstvoeding geef aan mijn 14 maanden oude dochtertje.

Wil er even een mooi en rustig moment voor ons tweeën van maken.

Ze wil vaak niet meer drinken omdat ik niet veel productie meer heb.

Weet iemand hoelang het duurt voordat echt alle hormonen het lichaam uit zijn en er echt geen melk meer komt?
Spoockey , gefeliciteerd wat een fantastische periode

wat betreft je vraag, ik denk dat dat per persoon verschillend is.

als je toch wat stuwing krijgt kun je tijdens het douchen even leeg masseren, maar als je nu al aangeeft dat je produktie zo laag is ... dan zal dat allemaal wel meevallen
Ik heb geen stuwing meer.

Net de laatste keer gegeven.

Toch even slikken.....
Mijn zoontje is ruim 5 weken en de borstvoeding gaat goed. Hij hapt goed aan, soms laat hij wel een paar keer los in het begin maar op een gegeven moment heeft ie beet en laat ie niet meer los alleen vaak heb ik het idee dat hij niet op z'n rug wil slapen. Hij valt aan de borst in slaap, of na de voeding en als ik hem dan in z'n bedje of box leg is het huilen. De laatste week ging het slapen 's nachts ineens heel goed, dus gewoon na elke voeding in z'n bedje, beetje geluidjes maken en weer in slaap vallen tot de volgende voeding. Maar overdag huilt hij veel meer. Soms krijst hij echt of hij gilt met een heel hoog stemmetje. Dit begint vrij snel na een voeding. Het is nu een paar keer gebeurd dat hij 's avonds na een voeding hele dikke melk spuugde en dat hij daarna ineens ging slapen, en dus ook de nacht goed sliep. Ik snap niet waar die dikke drab vandaan komt en ik weet niet wat ik overdag voor hem kan doen om het beter te laten gaan. Vaak als ie zo ontevreden is komen er ook nog af en toe boertjes omhoog. Iemand een idee wat er kan zijn?
@poehee: zat idd op 4 borsten, maar hoera, onze eerste echte regeldag is afgelopen! Bedankt voor de steun!

Vannacht was ze eindelijk weer tevreden na de voeding, heerlijk, wat een verschil! Dat de volgende kee nog maar lang op zich mag laten wachten...

@Spoockey: geweldig, 14 maanden! Kan me voorstellen dat je dan even moet slikken als het de laatste keer is.

@Pucker: als het dikke melk is komt het volgens mij terug uit het maagje, dan is het al ingedikt. Gebeurt hier ook wel, dan zitten er klontjes in zeg maar.

Verder geen tips helaas..
Nou, vannacht en vandaag lijkt het ineens weer wat beter. Het drinken ging rustig en hij ging vrij makkelijk weer slapen na een voeding. Hij blijft wel redelijk veel spugen (net als bij Pucker ook vaak wat dikker en met klontjes), maar echte bogen heb ik niet meer gezien. Hopelijk blijft het zo, maar als hij weer echt 20 of 30 cm ver gaat spugen, zal ik de huisarts maar eens raadplegen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven