Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Dank voor jullie reacties!

Ik heb een keer extra gekolfd, en in totaal heb ik nu 400cc. Dus 140cc verlies. Manlief op pad gestuurd voor die Weleda thee. En straks maar een keer extra aanleggen.

Hoewel ik dat wel lastig vind hoor. Als ze geen honger heeft, wil ze eigenlijk niet. En mijn tsr laat ook te wensen over sinds die griep.

Komt dat ook weer goed?
SterreMaud, ik merk ook dat mijn tsr minder werd als ik even weinig melk had. Ik voelde de tsr soms nauwelijks meer. Komt wel weer terug. Het omgekeerde kan ook. Ik had vorige week (voor het eerst sinds ik voed!) steeds last van stuwing tussen de voedingen en dus opeens ook een veel sterkere tsr. Doordat reglibaby geen gekolfde melk meer drinkt op het kdv eet ze nu meer en drinkt ze dus minder. Ik moest echt nog 1x per dag kolven op mijn werk, (ruim 250cc), wat ze dus niet op gaat drinken.

Als het gaat kun je ook clusterkolven op je werk (7-5-3-1 minuten), of heel vaak even kort. Maar het hangt natuurlijk van je werk af, ik kan gewoon doorwerken tijdens het kolven.
Het tijdelijke overproductieprobleem is trouwens effectief opgelost door 2 dagen buikgriep, nu heb ik juist weer te weinig
Iedereen die zich zorgen maakt over aantallen voedingen, hoeveelheid voeding, huilen van baby of die gewoon nieuwsgierig is:

mooi artikel!
Leuk artikel wen. Lees het nu net tijdens voeding van 4 mnd oude dochter, die ook vaker dan ooit drinkt ....

Toch is me uit het artikel het voordeel van vaak drinken niet duidelijk geworden. Behalve weinig huilen (maar fladdertje huilt de laatste tijd best veel)
Leuk artikel, Wen!

@Zuster; die bvthee van Weleda is goed te drinken, lekker. Ben benieuwd of het gaat helpen.
Daar ben ik weer. Het gaat hier van kwaad toch erger vrees ik. Het poepprobleem had zichzelf opgelost en nu heeft een nieuw probleem zich alweer aangediend. Baby vecht aan de borst.

Overdag valt het wel mee, maar vanaf een uur of vij 's middags is het drama. Ze is moe, wil happen, de melk komt, dan trekt ze weg en gaat huilen. Ik probeer haar onder zachte dwang weer naar de tepel te krijgen en dan beginnen we weer van vooraf aan. Dit gaat door tot in de nacht en zelfs tot vanmorgen vroeg.

Geen spruw, ze is al langer gewend aan mijn tsr en ze groeit goed. Volgens mij maakt ze deze week een sprongetje, want ze kan ineens dingen die ze daarvoor niet kon. Maar wat kan ik doen om het leven weet wat makkelijker te maken.
Ter verduidelijking: ik heb haar natuurlijk niet tot in de nacht non-stop aan de borst. Als het niet lukt, probeer ik haar te kalmeren door haar te wiegen, met haar te lopen en haar uiteindelijk, als ze wel wat gedronken heeft, in te bakeren zodat ze kalmeert. Maar omdat ze steeds niet veel binnenkrijgt, heeft ze weer snel honger en begint het feest weer van vooraf aan.

Het zijn nu dus geen buikkrampjes, want gisteren had ze zo'n luier als op die foto een paar pagina's eerder.

Waatom komen babies niet met een gebruiksaanwijzing?
Lastig vivaemma, heb je een sterk tsr? Of duurt het even voordat het opgang komt? Misschien zou je kunnen proberen baby aan te leggen bij het eerste teken van honger. Dan is ze waarschijnlijk nog rustig en niet overstuur.

Schreef ik vorige week nog over mijn luxeprobleem van twee lange nachten achterelkaar, en het zwembad waarin ik wakker werd... Nu is het tij weer gekeerd: afgelopen nacht (11:00, 1:30, 4:00, 7:00), wat vaker dan normaal, wanneer hij 1 keertje wil drinken aan het einde van de nacht. Nu is deze week zijn eerste week waarin hij twee volle dagen achter elkaar naar het kdv is geweest, dus dat zou de reden van het minder lang slapen kunnen zijn, maar het zou ook sprongetje, regeldagen, dip in mijn productie etc kunnen zijn. Herkennen jullie dit? B. is nu 3,5 maand, is dit de beruchte vier maanden dip? En hebben jullie nog adviezen?
Hoi keeprunning, ik heb een sterke tsr, maar daar kan ze prma mee omgaan. Ze is nl. erg gulzig. Ze vecht ook als ik haar een minder volle borst aanbied. Ik begin te denken dat ze gewoon helemaal geen honger heeft, maar lekker wil zuigen. Dan is het balen als er steeds melk uitkomt...
En je geeft aan dat ze moe is, lukt het dan haar weg te leggen om te slapen? (ook weer bij de eerste tekenen van vermoeidheid). Gebruikt ze een speen? En hoe oud is ze ook al weer?
Mooi stuk Wen. Vooral dat "read your baby, not the books".

Qua voeding lijkt het hier erg op het verhaal wat ze beschrijft. Kennelijk doe ik iets goed
quote:fussie schreef op 25 februari 2011 @ 13:01:

Mooi stuk Wen. Vooral dat "read your baby, not the books".

Qua voeding lijkt het hier erg op het verhaal wat ze beschrijft. Kennelijk doe ik iets goed Inderdaad de beste tip! Eigenlijk kun je het dan niet fout doen. Het stuk is vooral een goede opsteker na een wat pittiger nachtje, waarbij B. overdag gelukkig wel tevreden en blij lijkt te zijn.
Erg mooi artikel! En maakt je ooik weer een stukje zekerder dat ik het zo slecht nog niet doe!

Meiden, ga zo met eerst hapje beginnen.

beginnende met appel (stoven in klein beetje water), morgen avocado, overmorgen banaan... 1x per dag beetje fruit dus.

Doe ik het dan ok? of is het beter eerst een hele week appel, dan een hele week avocado etc?

of mag een beetje experimenteren wel?

en groente pas iets later aanbieden?
Ilske, ik zou een dag of drie hetzelfde aanbieden, bij geen reactie door naar het volgende.

Vivaemma, als een baby geen melk binnen wil krijgen, kan ze op een bepaalde manier gaan drinken waardoor er bijna geen melk binnenkomt, het non-nutritief zuigen. Het leven makkelijker maken... dat is een goed plan, maar de uitvoering is vaak lastig in de praktijk

Fladder, de voordelen behalve minder huilen (baby's huilen overigens net zo vaak, maar veel korter): continue toevoer van voedingsstoffen naar de hersenen = goed voor de ontwikkeling daarvan, kleine beetjes zijn beter voor het piepkleine maagje - nu en in de toekomst, werkt beter tegen krampjes (die in niet-westerse landen een zeldzaamheid zijn). En nog veel meer. De grote gemene deler is dat de blauwdruk van een baby is ingesteld op vaak kleine slokjes drinken. Uitleg: er zijn een paar 'soorten' zoogdieren: dieren die hun jongen verstoppen, die jongen moeten een paar uren zonder melk kunnen, en hun melk is vet- en eiwitrijk. En er zijn dieren die hun jongen bij zich houden, die jongen kunnen/moeten continu drinken en de melk is lager in vet- en eiwitgehalte. De mens hoort bij het laatste type, wat o.a. te zien is aan het gehalte aan vet en eiwitten (en, hoe toevallig (of niet) dit hangt ook samen met waarom een kind gemaakt is om gedragen te worden )

Helder artikel daarover: link
Bedankt weer voor het meedenken. Ze is 6 weken en heeft een speen. Die geef ik haar dan ook als ze erg graag wil zuigen en mijn borst niet voldoet. Het is moeilijk haar te kalmeren als ze zo onrustig is, maar uiteindelijk kan ik haar wel rustig krijgen en ingebakerd laten slapen. Al is het maar kort.

Hm, Wen, ik denk niet dat mijn baby die manier van zuigen kent. Of mijn tsr is te sterk en dan schiet de melk er nog steeds uit...

Eigenlijk weet ik wel dat er geen gouden tip is voor dit soort fases, behalve veel geduld, liefde en troost. Maar herkenning is al erg geruststellend.
Mijn meisje is 6 maanden oud vandaag en krijgt dus al 6 maanden mamamelk!!!
Eksner toch leuk hè, om de Nederlandse grens van 6 maanden te halen. En dan erover
Hier is ons ventje niet helemaal fit... vannacht wilde hij weer vaak drinken en bleek vanmorgen ook verhoging te hebben. Daarbij had hij ook ander soort poep... Hopelijk gaat hij zich snel wat beter voelen.

Gelukkig is hij tussendoor wel vrolijk en alert en zie ik nu zijn benen en voeten boven de wandelwagen uitkomen

Hier dus een rustig weekendje en veel aanleggen. Hebben jullie nog tips?

@ eksner! De zes maanden verjaardag! Gefeliciteerd!
Hoi dames,

Ik heb jullie raad nodig. Mijn baby is vandaag 10 dagen oud. Mijn oudste heb ik met veel plezier 8 maanden borstvoeding gegeven, toen geen problemen, alleen weinig opbrengst bij het kolven. Gelukkig kon ik haar meestal live voeden.

Mijn baby hapt goed, zuigt krachtig en volgens mij heb ik voldoende melk, ze groeit goed. Sinds een dag of 2 smakt ze alleen heel erg tijdens het drinken. Alsof ze bij bijna iedere slok het vacuum verbreekt. Volgens mij heeft ze de tepel wel ver genoeg in haar mondje en zijn haar lipjes naar buiten gekrult. Ze heeft weinig krampjes, geeft bij sommige voedingen wel melk terug, niet een mondje, maar golven. Lijkt geen pijn te doen.

Als ik zo terug lees denk ik, wellicht heb ik helemaal geen probleem, maar ben benieuwd of een van jullie het herkent en of er toen wel of geen problemen ontstonden. Alvast bedankt voor het meedenken.
Ha, van harte Eksner!

Bep, klakken en loslaten kan een symptoom zijn van spruw, zie je daar tekenen van?

Mijn dochter liet zich wel regelmatig van de tepel glijden met een smakkend/klakkend geluid, ze was toen wel ouder. Daar zat kennelijk geen reden achter, dat ging ook vanzelf weer over. Het deed mij wel pijn overigens.
wen, je hebt helemaal gelijk! ik slik ook ab voor een baarmoederontsteking. ga morgen naar de hap, thanks!
He dames,

Ik heb een vraagje. mijn zoontje is 7 maanden, en ik heb sinds kort 2 voedingen overdag afgebouwd (wilde van het kolven af, dat ging nl voor geen meter, en bovendien ivm met veel vergaderingen/onderwijs moeilijk in te calculeren op werk). Hij krijgt nu 1 x fruitpap en 1 x flesvoeding.

Op zich gaat dat prima, maar ben steeds zo bang dat mijn borstvoeding nog verder terug loopt. Ik geef nu zowieso nog drie keer (s ochtends en twee keer s avonds) en dan soms nog s nachts, maar is dat niet te weinig om het op gang te houden?

Ik werk 3/4 dagen, zou het mogelijk zijn om op de dagen dat ik thuis ben wel borstvoeding te geven, of heb ik daar dan niet genoeg melk voor? En als hij meer bijvoeding gaat krijgen, neemt mijn borstvoeding dan niet nog verder af?

Ik zou het liefst nog een hele tijd borstvoeding willen blijven geven, ik vind het op zich heerlijk...
Bep, ah naar, wel fijn dat je er nu vlot bij bent! Hopelijk zijn jullie er snel vanaf (wel allebei behandelen he?)

Aavaessen, of het terug gaat lopen bij drie voedingen is moeilijk te zeggen. Meestal stabiliseert de productie zich zo rond de 9 maanden - 1 jaar, bij sommigen sneller, bij anderen duurt het langer. Als je dat wilt, kun je zeker op de dagen dat je thuis bent, borstvoeding geven. De extra hoeveelheid regelt zich vanzelf. Ik zou er alleen wel rekening mee houden dat je op werkdagen niet kunt/wilt kolven, dus misschien is het niet verstandig om op vrije dagen 4 keer extra aan te leggen dan zit je op je werk met plofborsten.

Bij meer bijvoeding gaat meestal de vraag naar melk wel naar beneden, ja. Maar dat gaat volgens het vraag/aanbodprincipe. En het kan soms vrij lang duren voor er een voeding vervangen wordt door bijvoeding (ook hier: wisselend per kind).

Mocht je productie door wat dan ook dalen, je kunt het vrijwel weer opkrikken door een paar dagen bij elke kik aan te leggen.
Super dat dit forum er is! Ik heb dan ook een vraag. Misschien eerder gesteld, maar 60 pagina's uitpluizen lukt Ff niet

Ik heb een dochterje van nu 11 weken. Sinds een week of 3 slaapt ze enorm door, heerlijk! Hopelijk blijft dit een beetje zo. Ik zit echter al 3 weken met enorme ploftieten 's ochtends. Ik voed haar meestal zo rond 21.30, daarna gaat ze de nacht in tot nu steeds zo half 7/7 uur. Vanwege mijn medicijngebruik kan ik haar pas na 8 uur zelf voeden, dus die eerste voeding krijgt ze afgekolfd van de dag ervoor. Als ze zo rond 9.30/10.00 weer wil drinken, dan sta ik echt op ploffen. Maar ook al om 7 uur... Ik had gehoopt dat mijn productie zich hier wel op aan zou passen nu het al enige weken zo is, maar nee. Er zit dus meestal zo'n uur of 11 tussen laatste en directe eerste voeding die ik geef. De nachtvoeding kolf ik altijd de ochtend ervoor af, rond de eerste voeding die ik direct via de borst geef. Ik kolf elke dag 1 voeding + zo'n 80 ml extra. Vriend geeft overigens de voeding rond 7.00, zodat ik goed kan doorslapen.

Hoop dat jullie mijn verhaal nog snappen. Tuurlijk is een oplossing vroeg opstaan, afkolven en weggooien (vanwege medicatie), maar ben juist zo blij te kunnen doorslapen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven