Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Zuster: HotMilk!

(en dan stond er in de Ezeltje-Prik een opmerking over 'die spuuglelijke voedingsbeha's' wat een nadeel van borstvoeding zou zijn. Tja...)

Trouwens: er zit wel melk in je borst, maar de grootste hoeveelheid wordt tijdens het drinken aangemaakt. Dus een borst raakt niet 'leeg', het gaat hooguit minder snel.
Ik vind het geen nadeel van BV geven, integendeel. Maar ik wil me graag weer op en top vrouw voelen. En dat begint bij mooie lingerie voor mij dan....

Ik had van die simpele bij H&M gekocht, " want ik gebruik ze waarschijnlijk toch niet zo lang " maar dat gaat inmiddels na bijna 8mnd niet meer op

Tips zijn welkom
Ja, dat zeg ik: HotMilk!

Die zijn mooi vind ik.
Ik wil ook weer mooie bh's. Ga dus ook ff zoeken naar hotmilk. Kun je die alleen online krijgen?

Ik had laatst al twee hele mooie besteld via internet. Zaten voor geen meter.

Mijn ervaring is ook wel dat de meeste mensen goed meedenken. Fijn vind ik dat!

Heerlijk in t zonnetje voeden! Ha, ik hoor zoon, kan hij ook ff lekker in de zon drinken. :-D
Ik denk dat het Borstvoedingscentrum in Amsterdam ze misschien ook wel heeft. Even googlen denk ik, misschien zijn er nog wel andere adressen.
Ik heb even wat tips nodig van ervaren bv-moeders...

Mijn zoontje is nu 3.5 weken oud. Al die tijd boef ik 'm vaak. Rond de 15 keer per etmaal. Elke keer als hij aangeeft honger te hebben leg ik hem aan. Nu heb ik de laatste dagen het gevoel dat het niet uitmaakt hoe vaak ik 'm aanleg: hij blijft signalen afgeven dat ie meer wil. Als ik dan weer een borst aanbiedt dan wordt hij daar alleen maar onrustig van, net of het hem niet snel genoeg gaat oid... kan dat?

Ook heeft hij al een week geen ontlasting meer gehad terwijl il overal lees dat het de eerste 6 weken toch normaal is voor een bv-kindje om elke dag ontlasting te hebben. Heeft iemand daar ervaring mee?

Morgen wordt zoon weer gewogen, hopelijk is hij in elk geval gegroeid...
Boef = boef. Duidelijk nog niet gewend aan de telefoon...
Madieken wat een vreselijke onzin weer!!

zuster: Prenatal heeft tegenwoordig leuke motiefjes!

Surface: sjemig 15 keer is wel veel! Maar herkenbaar hoor. Zeker in het begin kunnen ze enorme zuigbehoefte hebben. Hij is aan het regelen zo te horen. Beste wat je kunt doen is eraan overgeven en lekker samen alleen maar voeden. Laat je man maar goed voor je zorgen en regelmatig kopjes thee brengen en wat lekkers erbij. Sterkte!
Oja, wat is nou Boef???
Boef is voed denk ik? (Freudiaanse typefout?)

Ik heb ook zulke dagen gehad, inderdaad maar aan overgeven, het gaat vanzelf weer over.

En over die ontlasting, volgens mij is dat ook normaal. Hier wel in ieder geval, soms 4 dagen niets en dan weer eens iedere dag.
Boef is voed . Ik ben nog niet zo handig met m'n nieuwe telefoon hahaha.

Maar tijdens regeldagen houden die babietjes dus honger? Want ik vind het ondertussen wel zielig worden. Manlief is helaas alweer aan het werk, dus die kopjes thee die gebracht worden kan ik op m'n buik schrijven overdag (helaas ).
quote:fladder schreef op 23 maart 2011 @ 20:43:

En over die ontlasting, volgens mij is dat ook normaal. Hier wel in ieder geval, soms 4 dagen niets en dan weer eens iedere dag.k heb idd gelezen dat kindjes vanaf 6 weken niet meer elke dag ontlasting moeten hebben, maar jongere kindjes toch wel. Soms snap ik er weinig van geloof ik
Oh dat wist ik niet. Ik heb het destijds gevraagd aan de verloskundige en zij zei dat het heel normaal was!

Anders, als je je zorgen maakt eens je huisarts bellen?
Bij sommige baby's die borstvoeding krijgen kan het ontlastingspatroon na de leeftijd van drie tot vier weken plotseling veranderen van meerdere keren per dag tot één keer in drie dagen of nog minder. Er zijn baby's die tot 20 dagen of langer gaan zónder ontlasting. Zolang de baby het verder goed maakt en de ontlasting de gebruikelijke pasta-achtige of zachte, gele poep is, is dit geen constipatie en vormt het geen reden tot zorg. Omdat medicatie voor dingen die normaal zijn niet nodig en niet wenselijk is, is een behandeling hiervan niet nodig of wenselijk. [*1]

(dit is van borstvoeding.com, dus wel betrouwbaar! herinner me ineens dat ik dit destijds ook had opgezocht)
en nog even de link voor het hele artikel: http://www.borstvoeding.c ... ductie/genoegdrinken.html
Ik moet morgen naar het CB met zoon (ik moet totdat hij 3 kilo weegt elke week wegen). Ik hoopte om eerlijk te zijn om een beetje beslagen ten ijs te komen.
Ok, dat is in elk geval iets. Bij zoonlief verandere het patroon toen hij 2-3 weken was, maar dat verschil is maar klein dus dat zal wel goed zitten.
3 kilo?? Hij is nog heel klein!! was hij te vroeg?
Surface, een thermosfles kan ook Succes!

hier morgen ook weer CB dag. Ben weer erg benieuwd naar wat en hoe. Zoonlief is vooral van de BV en rijstwafels. Verder vindt alles zijn weg naar de vloer
Nee, niet te vroeg. Hij heeft een groeistilstand gehad in de baarmoder en daarna (na meer dan een week bedriegen) is hij gelukkig nog gegroeid.

Na de geboorte is hij ook nog eens behoorlijk afgevallen en heeft zijn groei ook weer 4 dagen stil gestaan.
Bedriegen = bedrust. Mijn telefoon maakt woorden zelf af. Móet dat toch zien uit te zetten...
quote:wen schreef op 23 maart 2011 @ 10:42:

[...]

Dat kan goed hoor, eind van de middag staat bekend om veel en/of vaak willen drinken. Maar eind van de middag is toch nog niet zijn laatste voeding? (omdat je schreef dat hij de laatste voeding gekolfd krijgt)

Ja klopt, maar soms krijgt hij de laatste 2 voedingen afgekolft in een fles Om 23.30 maak ik hem altijd wakker voor zijn laatste voeding.

Beetje domme vraag; wat zijn clustervoedingen?
Drinken jullie overigens alcohol?

Ik heb tijdens de zwangerschap geen druppel gedronken, maar nu pak ik regelmatig weer een glas wijn 's avonds. Ik zorg er wel voor dat er minimaal 3 uur tussen 1 glas wijn en de voeding zit en bij meer glazen kolf ik af en gooi het weg. Heb al een aardig voorraadje in de vriezer zitten wat ik dan kan gebruiken.

Toch voel ik me af en toe schuldig, maar ik vind het zo lekker!
@Madieken, mijn zoontje kwam ook ruim een kilo aan in diezelfde tijd en dat werd op het CB alleen maar toegejuigd. Ik kreeg juist complimenten over mijn goede voeding. Ze zei dat het harde groeien vanzelf minder gaat worden.
Surface, ik bedoel het niet vervelend he? Mijn kindje was te vroeg, hij heeft in het begin ook veel meer gedronken dan andere kindjes. Misschien een groeispurt? Meer nodig? BV is ook meer dan voeding he? Misschien heeft ie wat in te halen?

Mikske kindjes die de bv op willen krikken/ productie stimuleren, gaan clusteren. Ze komen dan vaker en drinken korter. Mijn kindje wist eerder wat clusteren was dan ik, knap he? de natuur?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven